Onko kirkon brändääminen ok?

Kirkon viestintäpäivillä tänään Tampereella pohdittiin brändiä ja kirkon brändäämistä. Onko se ok, vai uitetaanko samalla väärää asiakkuusajattelua seurakuntiin?

Kriittisen näkökulman nosti esiin yliopistonlehtori Katja Valaskivi. Hän muistutti, että olla seurakuntalainen on eri asia kuin asiakas, joka on brändäyksen ydinkäsite.

Valaskivi muistutti myös, että brändäys on usein reaktio kilpailutilanteeseen. Yrityksen tai tuotteen on erottauduttava.

– Kirkko kilpailee ihmisien ajasta ja huomiosta. Keskellä kylää ei enää ole kirkko vaan verkko, jossa kirkon on näyttävä.

Keskustelussa myönteistä suhtautumista organisaation brändäämiseen edusti viestintäkouluttaja Karoliina Malmelin. Hänen mukaansa brändäys on usein reaktio kriisitilanteeseen ja johtaa identiteetin pohdintaan.

Kirkon brändiä pohdittaessa puhutaan usein jäsenyydestä ja yhteisöllisyydestä

– Brändiin liittyvää asiakkuutta kritisoidaan, sillä se ei kuulu kirkkoon.

Kirkon viestintäpäivien brändäys-keskustelu on katsottavissa videotallenteena.

(Tallenteen pituus yli kolme tuntia, varsinainen ohjelma alkaa noin 17 minuutin kohdalla, Valaskiven ja Malmelinin keskustelu kohdassa 37:30 )

Lue torstaina 4.9. ilmestyneestä Kotimaasta, mitä kirkon brändistä ajattelee professori Pekka Aula, joka myös puhuu Kirkon viestintäpäivillä.

Edellinen artikkeliSeurakuntien talouden tila koheni
Seuraava artikkeliVapaa-ajattelijoiden puheenjohtaja pyrkii eduskuntaan

Ei näytettäviä viestejä