SRK:n Hänninen: Salmen synninpäästö ei sama kuin uskovaisen ihmisen julistama

SuviseuratPudaAsuntovau

Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistysten pääsihteerin Tuomas Hännisen mukaan piispa Samuel Salmen lausuma synninpäästö ei ole sama, kuin uskovan liikkeen jäsenen julistama synninpäästö. Salmi toimii ensimmäistä kertaa ei-vanhoillislestadiolaisena liturgina liikkeen suviseuroilla.

Hännisen mukaan vanhoillislestadiolaisessa liikkeessä synninpäästön ajatellaan olevan pätevä, kun sen julistajalla on Pyhä Henki. Siihen, onko piispa Salmella Pyhä Henki, Hänninen vastaa ainoastaan asian olevan Salmen itsensä arvioitavissa.

– Uskon, että Samuel Salmi tiedostaa, että vanhoillislestadiolaisessa herätysliikkeessä, meidän käsityksemme mukaisesti, se synninpäästö, jonka hän julistaa, ei ole sama kuin uskovaisen ihminen julistama synninpäästö, Hänninen sanoo.

”Ihmiset tarvitsevat aina synninpäästöä”

Kysymykseen, tarvitsevatko seuravieraat erillistä synninpäästöä, Hänninen vastaa:

– Ihmiset tarvitsevat aina synninpäästöä. Minäkin elän siitä. Synninpäästön tarve on jokaisen henkilökohtainen asia.

Hänninen myöntää, että piispan ottaminen liturgiksi on herättänyt hämmennystä seuravieraissa.

– Kyllä tämä keskustelua on herättänyt. Kaikki ovat kuitenkin ymmärtäneet, kun olemme selittäneet asian. Olemme Salmen hiippakunnassa ja hän on hiippakunnan piispa. Jumalanpalvelus on hänen hiippakuntansa alueella, joten hänen on luontevaa olla liturgina, Hänninen sanoo.

Hännisen mukaan piispa Salmi itse oli toivonut voivansa toimittaa viikkomessun juhlilla. Hänninen painottaa, ettei kyseessä ole piispanmessu, vaan viikkomessu.

Salmi käytti synnintunnustuksena kirkkokäsikirjan muotoa, joka alkaa sanoilla: Oi sinä kaikkein armollisin, ristiinnaulittu Herra Jeesus Kristus.

Synninpäästön sanoihin Salmi oli sisällyttänyt kirkkokäsikirjan valinnaisen kohdan, jossa liturgi vakuuttaa olevansa Jeesuksen palvelija:

– Jeesus sanoo: ”Ystäväni, ole rohkealla mielellä, sinun syntisi annetaan anteeksi.” Hänen palvelijanaan julistan sinulle tämän synninpäästön Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, Salmi sanoi ja seurakunta vastasi kolmella aamenella, aivan normaalisti.

(Kuva: Suviseurat.fi)

”Seurakuntaoppiin kiteytyy kaikki”

Lestadiolaisten rippiin liittyviä kysymyksiä tutkineen ja itsekin lestadiolaistaustaisen Johannes Alarannan mukaan pääsihteeri Tuomas Hännisen lausunto siitä, ettei Salmen julistama ei ole sama kuin uskovaisen ihmisen julistama, on poikkeuksellinen.

– Samuel Salmi ei vanhoillislestadiolaisen uskonkäsityksen mukaan ole oikeassa uskossa ja ilman parannusta hän on menossa helvettiin, Alaranta valottaa vanhoillislestadiolaista seurakuntakäsitystä.

– Tämä on tärkeä lausunto. Olen itse puhunut tästä kerta toisensa perään. Arvostan monia heidän kantojaan, jos ne vain sanotaan rehellisesti ääneen. Liikkeen sisällä sanotaan toista ja ulos toista, Alaranta sanoo.

Alarannan mukaan koko liikkeen suurin juttu on seurakuntaoppi.

– Siihen kiteytyy kaikki. Asetutaan Jumalan asemaan ja ajatellaan, että voidaan määritellä Jumalan valtakunnan rajat, Alaranta toteaa.

Aiheesta myös täällä: Piispa Salmi tekee kirkkohistoriaa Suviseuroissa

Edellinen artikkeliSleyn toiminnanjohtaja: Pysymme edelläkävijöinä jatkossakin
Seuraava artikkeliOulu ylivoimainen herätysliikkeiden kesäjuhlahiippakunta

Ei näytettäviä viestejä