AKI ry:n Jussi Junni: Perinteinen virkakäsitys ei ole harhaoppi, kuten ei naisten pappeuskaan

Jussi Junnin blogi

Pappeja, teologeja ja kanttoreita edustavan Kirkon Akateemiset AKI ry:n toiminnanjohtaja Jussi Junni ottaa yksityisessä blogissaan kantaan 28 kirkolliskokousedustajan näkemykseen, jonka mukaan naispappeuden vastustajille pitäisi antaa lisää elintilaa kirkossa. Junni analysoi kirjeen lähettäjien argumentaatiota ja tarkoitusta.

Ensin Junni kysyy, onko kirjeen lähettäjien kuvaus todellisuudesta oikea.

"Perusajatus – jäsenet, joille kelpaa vain miespuolinen pappi, heidän jumalanpalvelusyhteisönsä, tila- ja pappispulansa – ovat olemassa. Tästä ei liene erimielisyyttä, mutta ilmiön laajuudesta voinee olla monta mieltä", Junni kirjoittaa. Junnin mukaan naispappeuteen kielteisesti suhtautuvat yhteisöt ovat "pieni, suppeneva vähemmistö, joka mahdollisesti uusiutuu sen verran, että yhteisöt jäävät elämään maassamme olevien pienten luterilaisten vähemmistökirkkojen tavoin tai liittyvät osaksi esimerkiksi Lähetyshiippakuntaa".

Junni myös näkee hyvänä ja selkeyttävänä kehityskulun, jossa ne, joilla on kirkon virallisesta linjasta poikkeava käsitys pappisvirasta, siirtyvät kirkon ulkopuolelle.

Junni kuitenkin painottaa, että kirkon käsityksen mukaan perinteinen virkakäsitys ei ole harhaoppi, kuten ei naisten pappeuskaan. Niinpä sukupuolineutraalin tai miessukupuoleen sidotun pappeuden kannattajien tulee noudattaa kirkon yhteistä linjaa, jonka mukaan sukupuolella ei ole väliä esimerkiksi sakramenttien pätevyyden kannalta.

Bloginsa lopuksi Junni pitää ongelmallisena niin Lapuan kirkkovaltuuston puheenjohtaja Jaana Holman päätöstä jäädä protestina pois Lapualla toimitetusta uusien pappien siunaamisesta kuin Espoon seurakuntayhtymän yhteisen seurakuntatyön päällikön Eero Jokelan ilmoitusta, että hän katkaisee alttariyhteyden niiden miespappien kanssa, jotka eivät tee yhteistyötä naispappien kanssa.

Kuva: Jussi Junnin blogin etusivu

Lue myös:

Kirje piispoille: Kirkolliskokouksen 28 edustajaa vaatii naispappeuden vastustajille lisää elintilaa kirkossa

Piispoilta pyydetään tukea naispappeuden vastustajille – Arkkipiispa: Olemme saaneet kirjeen ja perehdymme siihen

28 kirkolliskokousedustajaa vastaa: Avasimmeko tulpan joltain, joka on kalvanut pitkään piilossa?

Mielipide: En tee alttariyhteistyötä naispappeja vastustavien miespappien kanssa

Lapuan kirkkovaltuuston puheenjohtaja jää pois pappien siunaamisesta – syynä kirje piispoille

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

17 kommenttia

  • Sami Paajanen sanoo:

    Kannattaa lukea Junnin kirjoitus!

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Hyvä kirjoitus.

    “sukupuolella ei ole väliä esimerkiksi sakramenttien pätevyyden kannalta.”

    Tämä ajatus sisältyy katolisuuteen. Pedofiilipapin jakamat sakramentit ovat päteviä. Koska valtuutus tulee kirkolla, henkilöllä ei ole väliä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kimmo Jaatila sanoo:

    Nyt kannattaa vanhauskoisten viimeistään siirtyä Loimaan kassaan. AKI ei edusta heitä tämän blogin perusteella. Olkoon kuinka yksityinen blogi tahansa – kirjoittaja kyllä tietää oman asemansa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kimmo, Eikö ole kuitenkin hyvä asia, että Junni toteaa ettei ns. perinteinen virkakäsitys ole harhaoppi. Sellainen saa olla. Toinen asia on se, että sakramenttien pätevyys tulee hyväksyä siltä pohjalta, että viranhaltijan sukupuoli ei vaikuta siihen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sami Paajanen sanoo:

      Kannattaa pysyä ammattiliitossa jos tulee irtisanomisia, Loimaan kassa on vain vakuutuspalvelu. Joillakin järjestöillä ( Sley, minkä hallituksessa Kimmo Jaatilakin on istunut) laillisuusvalvonta on onnetonta ja he tehtailevat lainvastaisia päätöksiä. Ammattiliitot auttavat näissä tilanteissa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari-Matti Laaksonen sanoo:

      Reunahuomautuksena mainittakoon, että myös ns. Loimaan kassalla on lakimiespalvelu. Kirkon on aika hankala päättää, että se virkakäsitys, millä kannalla se itse on ollut lähes koko olemassaolonsa, olisi harhaoppi.

      Se, että jollakin on lupa jakaa sakramenttia ei tietenkään välttämättä takaa sakramentin pätevyyttä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sami Paajanen sanoo:

      Kari-Matti Laaksonen,

      Ja reunahuomautuksena, se on erillispalvelu. Kassalla ei saa lain mukaan olla juridisia palveluita, se on vain kassa, muuten se olisi ammattiliitto. Kassa voi suositella kuten Loimaan kanssalla on lakimiesverkosto johon voi ottaa yhteyttä, tilaaja kustantaa.

      Lisäksi pointti ei ollut siinä, vaan siinä, kun kerrotaan tämän hetkinen lain kirjain, Sley:n entinen hallituksen jäsen ilmoittaa nyt Loimaan kassaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Salme Kaikusalo sanoo:

    Kirkossa on menossa mielenkiintoinen kehitys. Toisaalla perinteisellä virkakannalla oleville näytetään hienovaraisesti ovea samalla selittäen että he ovat niin vähäpätöinen jatkuvasti hupeneva joukko kirkossa, että heistä ei enää kauaa ole haittaa. Tilojaan heille ei kannata antaa.

    Toisaalla annetaan tilaa kirkon opin vastaisella avioliittokannalla oleville myöntämälle heille kirkko ja muiden seurakuntatilojen käyttö sekä messu- että vihkimiskäyttöön etenkin pääkaupunkiseudulla. Samalla sallitaan ns. kapinapappien kirkon opin vastainen toiminta heidän vihkiessä spnpareja avioliittoon.

    Railo syvenee. Mutta kohdellaanko näitä ryhmiä tasa-arvoisesti kirkon hierarkiassa? Katsotaanko läpi sormien ja jos niin minkä ryhmän kohdalla?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      Luin Jussi Junnin blogin, mikä on asiaperusteisen perusteellinen selonteko.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Koska perinteinen virkakäsitys ei ole oppi, sen kummemmin oikea kuin harhainenkaan, siihen on turha itseänsä kahlita. Mielensä muuttaminen ei ole synti vaan elävän ajattelun merkki.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      Blogissa sanotaan “Koska perinteinen virkakäsitys ei ole harhaoppi, sitä voidaan kirkossa sietää, kuten on tehtykin. Naispappeutta vastustaville ei siis ole julistettu anateemaa eli heitä ei eroteta kirkosta, vaikka heillä on kirkon linjasta poikkeava käsitys.”

      Perinteinen virkakäsitys ei ole harhaoppi. Oppi kai se kuitenkin on? Perinteisellä virkakannalla olevilla on kirkon linjasta poikkeava käsitys. Niin taitaa olla kirkon käytänön linjasta poikkeavilla spnparien vihkijöilläkin kirkon linjasta poikkeava käsitys.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Tarkoitan tässä opilla sellaisia asioita kuin kolminaisuusoppi ja oppi Kristuksen kahdesta luonnosta Jumalana ja ihmisenä. Vanhoille kirkkokunnille papiksi vihkiminen on yksi sakramenteista. Sitä voi pitää oppina. Luterilainen opetus kirkon virasta on käytännöllisempi ja perustuu kaikille kristityille kuuluvaan yleiseen pappeuteen.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kun teologisin perustein ei eroa satu, niin kuvaan astuu tasa-arvolaki ja se on armoton armottomissa käsissä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Aarnio sanoo:

    Salme Kaikusalo kirjoittaa

    “Toisaalla perinteisellä virkakannalla oleville näytetään hienovaraisesti ovea samalla selittäen että he ovat niin vähäpätöinen jatkuvasti hupeneva joukko kirkossa, että heistä ei enää kauaa ole haittaa. Tilojaan heille ei kannata antaa.

    Toisaalla annetaan tilaa kirkon opin vastaisella avioliittokannalla oleville myöntämälle heille kirkko ja muiden seurakuntatilojen käyttö sekä messu- että vihkimiskäyttöön etenkin pääkaupunkiseudulla. Samalla sallitaan ns. kapinapappien kirkon opin vastainen toiminta heidän vihkiessä spnpareja avioliittoon.”

    Tämä on merkillistä. Mainostetaan moniäänistä kirkkoa vaan moniääninen saa olla vain tietyllä tavalla vai mitä? Mitäs jos edes lopetettaisi se höpinä moniäänisyydestä, kun se ei edes pidä paikkaansa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ‘Moniäänisyyden’ näkökulmasta kysymys spn-avioliittojen kirkollisesta vihkimisestä on erilainen kuin kysymys papinvirasta. Vanhan virkakäsityksen kannattajat ovat ‘yksiäänisiä’ katsoessaan oikeudekseen torjua pappisnaiset. (Vanhoillislestadiolaiset ovat käsittääkseni poikkeus, hehän ovat käytännössä olleet jo pitkään osa kirkon ‘moniäänisyyttä’.) Spn-liittoja vihkivät taas eivät ole vaatineet mitään väistämisoikeutta tai -velvollisuutta eri mieltä oleviin päin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tarja Aarnio sanoo:

      Ok Martti Pentti. Puhutaan nyt sitten moniäänisyydestä tai tasa-arvosta, niitähän näköjään voi repostella loputtomiin. Mitens olisi ehdoton tasapuolisuus?

      Jään odottamaan seuraavaa siirtoasi :D. Olipa se mikä tahansa niin näiden vanhan virkakäsityksen kannattajien kohtelua en voi hyväksyä.

      Hyvä kun muistutit vanhoillislestadiolaisista, jotka saavat kyllä rauhassa olla kirkon helmassa, vaikka he ovat ainakin aikaisemmin ilmoittaneet olevansa ne ainoat taivaaseen menijät. Siis jopa tällaistakin kirkkomme hyväksyy vaan ei vanhan virkakäsityksen kannattajia!

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Pauli Kannisto sanoo:

    Ja taas voidaan kysyä kenen asialla ollaan. Kovasti hoidellaan ihmisten omia himoja ja tarpeita, Jumala vaan aina unohtuu. Jumalan tahtoa pitäisi kuunnella eikä omien vähemmistöjen.

    Ilmoita asiaton kommentti