Arkkipiispa: Jokaisen papin tulee voida työskennellä ilman, että hänen pappeuttaan kyseenalaistetaan

Espoon hiippakunnan piispa Tapio Luoma kuvattuna 14.2.2018.

Arkkipiispa Tapio Luoma ottaa kantaa ajankohtaiseen keskusteluun naispappeuden vastustajien elintilasta kirkossa. Kotimaa24 kertoi viime viikolla kirjeestä, jonka 28 kirkolliskokousedustajaa ja kuusi pappia osoitti piispoille. Allekirjoittajat kiinnittävät huomiota siihen, että vanhalla virkakannalla olevat jumalanpalvelusyhteisöt saavat käyttöönsä yhä vähemmän seurakuntien tiloja ja siihen, että naisten pappeutta vastustavia miehiä ei vihitä papeiksi. Kirjeen voi lukea kokonaisuudessaan täältä.

Arkkipiispa toteaa Kirkon viestinnän keskiviikkona julkaisemassa kannanotossa, että kirkolle ovat mahdollisia vain käytännöt, jotka ovat sen virkateologian ja lainsäädännön mukaisia. Niiden mukaan pappina voi toimia yhtäläisesti sekä nainen että mies.

– Jokaisen papin tulee voida työskennellä Jumalalta saamansa kutsun mukaisesti ilman, että hänen pappeutensa asetetaan kyseenalaiseksi, arkkipiispa sanoo.

***

Arkkipiispan puheenvuoro kokonaisuudessaan:

”Viime viikolla tuli julkisuuteen piispoille osoitettu vetoomus toimia määrätietoisemmin kirkon ykseyden puolesta erityisesti ns. vanhan virkakäsityksen edustajat huomioon ottaen. Ykseyden puolesta toiminen kuuluu keskeisesti piispojen tehtäviin. Vetoomuksesta syntyneen keskustelun valossa on syytä korostaa kahta seikkaa.

Ensinnäkin kirkollamme on pappeudesta yksiselitteinen kanta, jonka mukaan pappina voi toimia yhtäläisesti sekä nainen että mies. Kirkko voi olla sitoutunut vain sellaisiin ratkaisuihin, jotka ovat sen virkateologian sekä lainsäädännön mukaisia. Jokaisen papin tulee voida työskennellä Jumalalta saamansa kutsun mukaisesti ilman, että hänen pappeutensa asetetaan kyseenalaiseksi.

Toinen olennainen lähtökohta on, että tätä kirkon näkemystä pappeudesta ei ole tarkoitettu ketään vastaan eikä sen pyrkimyksenä ole kenenkään ajaminen pois kirkon yhteydestä. Ketään ei estetä saapumasta seurakunnan yhteiseen messuun, vaan sinne on jokainen tervetullut.

On tärkeää, että jokainen kirkon jäsen ja työntekijä voi kokea kirkkomme omakseen ilman kokemusta vähättelystä tai ohitetuksi tulemisesta. Toivon, että keskustelua kirkossamme voidaan käydä toinen toistamme kunnioittaen ja arvostaen. Kirkon ykseyden rakentaminen ei ole vain piispojen vaan kaikkien kirkon jäsenten tehtävä.”

Kuva: Jukka Granström

Lue myös:

Kirje piispoille: Kirkolliskokouksen 28 edustajaa vaatii naispappeuden vastustajille lisää elintilaa kirkossa

Piispoilta pyydetään tukea naispappeuden vastustajille – Arkkipiispa: Olemme saaneet kirjeen ja perehdymme siihen

"Isku vyön alle" – Pappisnaiset kertovat, miltä tuntuu, kun naispappeuden vastustajille vaaditaan tukea

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

57 kommenttia

  • ismo malinen sanoo:

    ”Kääntymisen” syvin merkitys on nähdä väärään suuntaan kulkeminen (Hebr.), siis se on Jumalasta poispäin kulevan suunnan havaitsemista. Jos Jumalan Sana ei ole jalkaimme lamppu, niin kuljemme kohti pimeyttä ja siis pois päin Jumalan tahdosta, tämä ihmiselle luontaista ja juuri siksi me tarvitsemme ”Ihmeellistä Neuvonantajaa” (Jes.9)

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Heikki Palmu sanoo:

      ISMO,

      kyllä Jeesus julisti parannusta, mielensä muuttamista, lähtemistä uudelle tielle. Mistä mahtaa johtua se, että hän joutui ristiriitaan nimenomaan vanhauskoisten, lain puolustajien kanssa?

      Takaisin Jeesukseen, syvemmälle häneen – Jeesuksen tulkitsijoiden puheista.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • ismo malinen sanoo:

      Heikki, en tarkoita, etteikö Jeesus oli omassa ajassaan ollut poikkeus ja monet ihmettelivät Hänen puheitaan, mutta se oli juuri Jeesus, joka vetosi kirjoituksiin ja julisti esim. Jesajaan jne. (joka eli n. 700v ennen Jeesusta) Jeesus ei siis pyrkinyt muuttamaan käsityksiä kirjoituksista, vaan pitäytyi niissä ja niiden Henki oli Armo ja Totuus.

      Tekopyhiä ryhmiä vastaan käyminen on edelleen ajankohtaista. Ja kuten Jeesus julisti Sanomaansa kaikille, vaikka Saddukeukset ja Fariseukset olivat silloinkin keskenään vastakkaiset uskonnolliset ryhmät (nykyiset liberaalit ja konservatiivit)

      Mielensä muuttaminen takaisin Jumalan Sanan kuuloon oli Jeesuksen keskeinen viesti, Hän sanoi: ”Ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.” Kääntyminen (parannuksen teko) teiltään, on nimenomaan kääntymistä takaisin Jumalan tahtoon, pois omilta teiltä takaisin Jumalan Sanan kuuloon. Sama viesti on myös tänäpäivänä ajankohtainen, meitä kehoitetaan palaamaan Jumalan Sanaan, mutta se ei nimenomaan tarkoita tekopyhään lakihenkiseen uskonnollisuuteen palaamista, jota vastaan Jeesus juuri kävi kovin sanoin.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Juha Heinilä sanoo:

    Kurjaa kun evl-kirkossa on pysyvä naispappeus-ongelma. Homoliitot on jo evl-kirkossa ongelma, kun kirkko Jumalan sanan vastaisesti vihkii homoliittoihin.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      “Homoliitot on jo evl-kirkossa ongelma, kun kirkko Jumalan sanan vastaisesti vihkii homoliittoihin”

      Heh, nää alkaa olla jo koomisia. Missä jakeessa kielletään homojen vihkiminen? Nää heinilät ylentää itsensä ylimmäksi tulkitsijaksi, kun lisäävät Raamattuun jakeitaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Heinilä sanoo:

      Tapio, katsohan peiliin, niin näet ”muuttuvan raamatun” tekijän, joka saa raamatun vääntymään oman sydämen mukaiseksi. Minulla taas ei ole mitään tarvetta muuttaa jaettakaan Raamatusta tai lisätä tai poistaa sieltä mitään. Jumalan sana on sama aina ja iankaikkisesti. Samoin Jumalan sanan oikea ymmärrys on sama aina ja iankaikkisesti. Kirkkoisille ja muille uskovaisille alla olevat jakeet ovat aina olleet selviä, joten turhaa on asiasta alkaa vääntää.

      Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi. (1. Moos. 1:27-28 FB33)

      Ja mies sanoi: Tämä on nyt luu minun luistani ja liha minun lihastani; hän kutsuttakoon miehettäreksi, sillä hän on miehestä otettu. Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi. Ja he olivat molemmat, mies ja hänen vaimonsa, alasti eivätkä hävenneet toisiansa. (1. Moos. 2:23-25 FB33)

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Heinilä ei esitä Raamatun tekstiä vaan tekstistä tehtyä käännöstä, joka EI jokakohdin ole sama kuin heprealainen vastineensa. Esim. sana miehetär on hölmö ja väärä käännös. Edelleen sanaa ‘vaimo’ ei tekstistä löydy.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sari Weckroth sanoo:

      “Missä jakeessa kielletään homojen vihkiminen?” —

      -Tämä kysymyksenasettelu näyttäisi perustuvan näkemykseen tai oletukseen, että Raamattu on kokoelma käskyjä ja kieltoja, jotka voidaan listata ranskalaisilla viivoilla.

      Ajattelen, että tietyllä lailla Raamattua tulee lukea kuin romaania. Siinä on kertomus, jossa on eri vaiheita, ja henkilöitä joille annetaan ohjeita tietyssä vaiheessa tarinaa. Vanhan liiton aikana Jumala antoi lupauksen että uudessa liitossa Jumalan laki kirjoitetaan ihmisten sydämiin.

      Nähdäkseni tämä tarkoittaa sitä, että mitä tulee uuteen testamenttiin ja Jumalan tahdon etsimiseen, Raamatusta ei voi eikä pidä etsiä yksityiskohtaisia ohjeita, selkeitä käskyjä ja kieltoja, ja niiden puuttuessa olettaa että kaikki mikä ei ole erikseen kiellettyä on sallittua”.

      Raamatun merkitys uudessa liitossa ei ole listata kiellettyjä ja sallittuja asioita kuten Mooseksen laissa, vaan kertoa miten asiat ovat. Minkä pohjalta täytyy ihan itse päätellä mikä on ok ja mikä ei. Esim. avioliiton suhteen asia on selvä. Jeesus ilmaisi hyvin selkeästi mitä avioliitto on.

      “Ettekö ole lukeneet että Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, ja nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.”

      Tästä voi jokainen vetää johtopäätökset onko ok vihkiä samaa sukupuolta olevia pareja.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Seija Rantanen sanoo:

    Jeesus kyllä jakoi viimeisen ehtoollisen kahdelletoista oppilaalleen tietämyksemme mukaan, mutta kukahan siellä keittiössä hääräsi?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Heikki Palmu sanoo:

    JUHA, Lähetyshiippakuntalainet,

    oletko päässyt mielipuhaasi, luterilaisen kirkon vikoilemiseen? Eikö Jeesus opettanut, ettei käydä pieniä roskia toisten silmistä pois ottamaan, kun omassa on hirsi? Sinä sivulta huutelet, hiukan niinkuin Wimbledonin tuomarinpenkiltä, yläviistosta. Parannuksen paikka se on meillä kaikilla, mutta Sinä näytät sitä tekevän enemmän naapurin kuin omista synneistä. Vai eikö niitä olekaan?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Heikki Palmu sanoo:

    Selkeä ja hyvä puheenvuoro arkkipiispaltamme, Tapio Luomalta.

    Rakennetaan kirkkoa, haetaan yhteyttä, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, ei syyttäjän vaan puolustajan hengessä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Heinilä sanoo:

      Heikki kirjoitti: ”Rakennetaan kirkkoa, haetaan yhteyttä, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, ei syyttäjän vaan puolustajan hengessä.”

      Tästä kommentin osasta olen Heikin kanssa samaa mieltä, tai niin ainakin luulen olevani. Tosin en tiedä mitä Heikille tarkoittaa syyttäjän henki ja mitä puolustajan henki, mutta lähden siitä, että ollaan samalla puolella.

      Oikea yhteys ja oikean kirkon rakentaminen ei voi tapahtua ilman Kolmiyhteistä Jumalaa Isää ja Poikaa ja Pyhää Henkeä. Ihmisluomukset aina romuttuu, eikä niillä ole mitään sen suurempaa merkitystä meidän autuuteemme.

      Syyttäjän henki saa seuraajissa aikaan:

      – yhteyden hajoamisen Jumalaan ja sotatila Jumalan kanssa.

      – tulee hajottavia oppeja, jotka saavat aikaa erimielisyyksiä suhteessa niihin, jotka haluavat olla Kristuksen kirkossa. Yhteys hajoaa Kristuksen kirkkoon.

      – Jumalan sanan ja Jumalan tahdon merkitys elämässä häviää ja sen korvaa oman ymmärryksen korostaminen ja maailmallisten ihmisten käsityksen jakaminen.

      – pride, ylpeys, haureus ja omavanhurskaus

      – lahkolaisuus

      – riidat ja vihamielisyys

      – kateellisuus

      – Jeesuksen ristin häviäminen, luopumus ja toivottomuus.

      Pyhä Henki:

      – Pyhä Henki on Jumala ja Raamatussa on sille monta nimeä.

      Jeesus sanoi: ”Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut. Rauhan minä jätän teille: minun rauhani – sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.”(Joh. 14:26-27 FB38)

      – Pyhä Henki on Totuuden henki, joka opettaa meitä Jumalan tahdon mukaisesti ja auttaa ymmärtämään Pyhää Raamattua.

      – Pyhä Henki rukoilee, jakaa lahjoja, johdattaa ja kirkastaa Jeesusta Kristusta.

      – Pyhä Henki antaa meille rakkautta, iloa, rauhaa, pitkämielisyysttä, ystävällisyystä, hyvyyttä, uskollisuutta, sävyisyyttä ja saa meidät toimimaan oikein.

      – Pyhä Henki auttaa meitä pysymään ikivanhalla tiellä. Jeesus sanoi: “Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani”. (Joh. 14:6 FB38)

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Heikki Palmu otat esille Jeesuksen Sanoja, hiukan muunnellen tosin:”” Eikö Jeesus opettanut, ettei käydä pieniä roskia toisten silmistä pois ottamaan, kun omassa on hirsi? “”

    Otetaampa tuo kohta Raamatusta kokonaisuudessaan:

    3 Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi? 4 Taikka kuinka saatat sanoa veljellesi: ‘Annas, minä otan rikan silmästäsi’, ja katso, malka on omassa silmässäsi? 5 Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.(Matt.7)

    Siis voiko “ottaa” rikkaa toisen silmästä jos malka omassa silmässä, ei voi, vaan ensin itse on otettava malka omasta silmästä.

    Kuinka tuo malkan ottaminen sitten tapahtuu, se onkin iankaikkisen tärkeä kysymys?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ‘Malka’ taipunee samalla tavalla kuin ‘jalka’. Siis: ‘malan ottaminen’. Eiköhän malka putoa silmästä saman tien, kun sen malaksi tunnistaa. Siinä taas taidetaan tarvita Hengen apua.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • J Ketomäki sanoo:

    Taipuu kuten Pentti sanoo, mutta miksi se on tässä olennaista. Kun Pentti ei taaskaan ymmärrä mistä puhutaan niin heti jotain ihme saivartelua. Kukaan muu ei “keskustele” tällä tavalla.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Olennainen viesti seurasi ‘kielioppitunnin’ jälkeen: – Eiköhän malka putoa silmästä saman tien, kun sen malaksi tunnistaa. Siinä taas taidetaan tarvita Hengen apua.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Ketomäki: “Kukaan muu ei “keskustele” tällä tavalla.”

      Minä ainakin olen yrittänyt kantaa korteni kekoon kauniin äidinkielemme käytön ja oikeinkirjoituksen suhteen.

      Kiva huomata, että sinäkin olet päässyt pannasta. Tervetuloa takaisin.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Erkki O Auranen sanoo:

    Kyllä sellaista pappia joka väittää olevansa muunsukupuolinen ja siten torjuuJumalan luomistyön mieheksi ja naiseksi, saa arvostella ja vaatia jopa erottämista pappisvirasta. Itse asiassa tuomiokapitulin tulisi olla oma-aloitteinen, jotta ihmisten kunnioitus kirkkoamme kohtaan säilyy.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • kimmo wallentin sanoo:

    Auranen: ” jotta ihmisten kunnioitus kirkkoamme kohtaan säilyy.”

    Heh, heh. Täällähän on todellisia hupiveikkoja. Vai että oikein kunnioitus kirkkoa kohtaan.

    Ilmoita asiaton kommentti