Arkkipiispa puuttui asiaan: Maata Näkyvissä -festareilla ei enää järjestetä naispapittomia messuja

Espoon hiippakunnan piispa Tapio Luoma kuvattuna 14.2.2018.

Pohjoismaiden suurimmassa kristillisessä nuortentapahtumassa Maata Näkyvissä -festivaaleilla ei enää toimiteta naispapittomia messuja.

Turun arkkihiippakunta kertoo verkkosivuillaan keskiviikkona julkaistussa tiedotteessa, että arkkipiispa Tapio Luoma, joukko Turun seudun kirkkoherroja ja Suomen Luterilaisen Evankeliumiyhdistyksen (Sley) edustajat ovat keskustelleet tapaamisessaan kirkon virkakäsityksestä. Arkkipiispa kutsui tapaamisen kokoon virkaan astumisensa jälkeen, ja se järjestettiin viime viikolla. Vuodesta 1985 marraskuisin toteutetun festivaalin järjestävät Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys ja osa paikallisista seurakunnista.

Keskustelun lopputuloksena festivaalien messua ei jatkossa toteuteta Turku-hallissa, vaan paikallisseurakunnat järjestävät messuja niiden omissa kirkoissa. Näiden messujen toimittamiseen osallistuvat myös naispuoliset papit, sillä seurakunnat eivät voi tehdä sukupuoleen perustuvia työvuorojärjestelyjä. Turku-hallissa messun ovat toimittaneet vain miespuoliset papit.

Arkkipiispan mukaan asiasta on keskusteltu kunnioittavassa hengessä.

– On hyvä, että festivaali on tarkoitettu palvelemaan koko kirkkoa. Tapahtuman ongelmana on kuitenkin ollut se, että sen pääjärjestäjä Sley ei hyväksy naispuolisia pappeja toimittamaan messua. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piirissä kaikkien pappien on voitava palvella jumalanpalvelustehtävissä sukupuolesta riippumatta, arkkipiispa Luoma sanoo tiedotteessa.

Luoma muistuttaa, että Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on vain yksi virkakäsitys eikä pappisvirka ole sidottu sukupuoleen.

Arkkipiispa Luoma antaa tunnustusta Maata näkyvissä -festivaalille siitä, että se onnistuu kokoamaan laajat nuorisojoukot kristillisen sanoman äärelle.

– Tapahtuma on lajissaan ainutlaatuinen, ja se toteutuu laajan vapaaehtoistyön voimin.

Maata Näkyvissä -festivaalin suhteesta naispuolisiin pappeihin keskusteltiin viimeksi toukokuussa. Tuolloin tapahtuma ilmoitti, että piispa Seppo Häkkinen saarnaa festivaalien sanajumalanpalveluksessa ensi marraskuussa.

Kuva: Jukka Granström

Lue myös:

Sley tyrmistyi Maata Näkyvissä -linjauksesta – "Päätös messun lopettamisesta tuntuu pahalta unelta"

Piispa Häkkinen saarnaa Maata näkyvissä -festareilla – "Piispan sanat ja teot eivät kulje käsi kädessä"

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

103 kommenttia

  • Matias Roto sanoo:

    Vanhempi väki keskustelee keskenään asiasta joka koskee nuoria ja muista näkökohdista keskustellessaan unohtaa tekojensa seuraukset seuraaviin vuosikymmeniin. Keskustelun sosiologisena ulottuvuutena nimittäin on, heittääkö kirkko ajattelemattomuuksissaan kymmeniä tuhansia nuoria ulos yhteydestään vai vetääkö heitä kirkkomme sakramenttien yhteyteen.

    Nuorten omaa ääntä voi kuunnella ja heidän äänelleen tukea antaa vetoomuksessa

    https://www.adressit.com/ehtoollinen_maata_nakyvissa_-festareille_perinteisesti

    Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Roto: ” heittääkö kirkko ajattelemattomuuksissaan kymmeniä tuhansia nuoria ulos yhteydestään”

      Vai että ihan kymmeniä tuhansia? Ja ihan vain siksi, että heidän mielestään vain miehet voivat olla pappeja?

      Höpö höpö. Kyllä nykynuoret vuonna 2018 alkavat olla (ainakin suurimmaksi osaksi) jo sen verran valistuneita, että kiertävät kirkon kaukaa ihan ilman, että kirkon tarvitsisi vaivautua tekemään asian eteen yhtään mitään.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Heh-heh näille adresseille! Tuon voi allekirjoittaa anonyymisti vaikka 100 kertaa yksi ja sama ihminen. Valtaosa allekirjoittajista onkin tosiaan päättänyt pysyä anonyyminä. Esille tulevien ihmisten nimet ovat osittain aika tuttuja, mutta osaa heistä ei voi enää ihan nuoriksikaan kutsua.

      Nuorten nimissä Rotokin täällä päästelee aivan hassuja: eivät kai p.o. tapahtumasn tulevat nuoret sinne sen takia tule, että siellä vihdoinkin saisi nauttia ehtoollista oikein miehen jakamana. Eivätköhän kiva musa ja yhdessä oleminen ole tämäntapaisten festareiden tärkein anti.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Vetoomuksen idea on siinä että sosiologisesti nuoret ovat tulleet festarialueelle. Siellä he haluavat viettää ehtoollista.

      Tämä on vetoomuksen ydin. Tähän Herran Pyhän Ehtoollisen vieton viettämiseen sisältyy koko festareiden sanoman ydinkysymys. Ehtoollisessa Herramme on itse läsnä pyhässä ateriassa ja antaa ruumiinsa ja verensä meille syötäväksi ja juotavaksi leivässä ja viinissä. Ylösnoussut Vapahtajamme elää ja vaikuttaa juuri ehtoollisen välityksellä.

      Tämän iankaikkisen elämän lääkkeen kieltäminen nuorten juhlapaikalta ei ole hyväksi.

      Ehtoollinen on kuulunut festareiden ohjelmaan jo aivan alusta asti noin 34 vuotta sitten. Nyt se kielletään joidenkin riidanhaluisten aikuisten keskinäisten kiistojen takia. Ehtoollisen kieltäminen on toisaalla syntyneen kiistojen takia syntynyt vakava isku vasten festareille kokoontuneitten nuorten naamaa. Tähän nuoret ovat reagoineet.

      Vetoomuksen tähtäyspiste on se että Herran Pyhää Ehtoollista voidaan viettää itse festareiden viettopaikalla.

      Kimmo ja Seija

      Te puhutte nuorten tekstin ohi.

      Nuoret vetoavat siihen että festareilla voidaan viettää ehtoollista kuten aikaisemminkin jo yli 30 vuoden ajan.

      Te teette siitä mies- ja naisten välisen kiistan pöllyttämisen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Seija

      Mielestäni ei ole hyvä että aliarvioit noita listaan nimensä kirjoittajia.

      Allekirjoittajien nimet tulevat näkymään siinä luettelossa jonka nuoret jättävät arkkipiispalle. Mutta on erittäin monia ihmisiä jotka eivät halua joutua sekaantumaan sosiaalisessa mediassa käytävään asiattomaan suunsoittoon. Suotakoon tämä heille.

      Listan liikkeelle panneet 16 ja 17 vuotiaat ovat itse aktiivisia ehtoollisella kävijöitä. Heitä todella vakavasti huolestuttaa tämä että juhlan sydämenä oleva tapahtuma jää kokematta juuri juhlapaikalla.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tietysti tämä veto on nähtävä myös koepallona mitä siitä seuraa, kun tehdään näin. Tietysti tämä on myös vuosikymmenien jatkumoa pois vuosituhantiselta perustalta. Kun ottaa radikaalin kannan, niin tietää, että kaksi ääntä alkaa kuulumaan, mutta kumpi on voimakkaampi? Onko molemmin puolin hiiriä, mutta toisilla on ämyrit? Nykyaika ymmärtää vain voimaa, nyt voisi olla aika käyttää sitä? Ainakin ääntä, joka jokaisella on.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Sami Paajanen sanoo:

      Hyvä Matias Roto, tässä on tietysti kysymys enemmästä kuin sosiologisesta kysymyksestä, on kysymys virkateologiasta ja niistä johdetuista ratkaisuista. Tämä on se suuri periaatekysymys. Tämän kummatkin osapuolet tietävät.

      Sley on aikoinaan allekirjoittanut piispojen ja herätysliikejärjestöjen edustajien 4.3.2009 julkaiseman yhteisen tahdonilmaisun seurakuntien ja herätysliikejärjestöjen yhteyksistä ja yhteistyöstä mukaisesti. http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/2EEE800EEBB8BA41C225773400279C85/$FILE/Yhteistoiminta-heratysliikkeet-seurakunnat.pdf

      Sley on itse aktiivisesti ollut mukana synnyttämästä tätä tahdonilmaisua. Nyt kaikki on muuttunut. Huomaamme, että jotain on tapahtunut. Enään Sley ei haluakkaan sitoutua tähän. Tästä seuraa, että koko Sley:n työ vaarantuu kirkossa ja virallinen lähetysjärjestö status loppuu. Tästä taas seuraa koko Sley:n alas ajo. Seurakunnat eivät varmasti halua taloudellisesti tukea sellaista järjestöä, joka sanelee kirkolle reunaehtot. Tämä on vakavasti otettava huomioon.

      Sosiologinen kysymys on tärkeä, mutta sillä ei ratkaista teologista periaatekysymystä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • KW! Olet oikeassa. Mutta Paavali sanoikin: Jos meillä olisi toivo vain tämän elämän ajaksi, niin olisimme kaikista ihmisistä surkuteltavimmat. Sinä voit sanoa noita sanoja, mutta Raamatun valossa sanonta, että on munaa näyttää kaapinpaikkaa se on vieras.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • kimmo wallentin sanoo:

    “Jos meillä olisi toivo vain tämän elämän ajaksi”

    Onkos olemassa joitain muitakin “Salattuja elämiä” kuin se pöhkö TV-sarja?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Miten eri allekirjoittajat mahtavat ymmärtää sanan ’perinteisesti’? En usko, että suinkaan kaikki mieltävät sen ’perinteiseen virkakäsitykseen’. Vetoomuksen sanamuoto vaikuttaa tahallisen ovelalta.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Marjukka Frondelius sanoo:

    Aivan …2055. Jo 1/5 osa tapahtuman osaanottomäärästä. Ja MN on vasta loppu vuodesta!

    Ilmoita asiaton kommentti