"Isku vyön alle" – Pappisnaiset kertovat, miltä tuntuu, kun naispappeuden vastustajille vaaditaan tukea

Naisten papinpuvun risti

Olen huomannut itsessäni ja muissa lamaantuneisuutta. Tuntuu uuvuttavalta.

Näin luonnehtii ajatuksiaan Oulujoen seurakunnan kappalainen Satu Kreivi-Palosaari luettuaan piispoille osoitetun kirjeen, jossa vaaditaan kirkkoon lisää elintilaa naisten pappeuden vastustajille. Piispoille lähetetyn kirjeen on allekirjoittanut 28 kirkolliskokousedustajaa ja kuusi pappia. Kotimaa24:n uutisen aiheesta voi lukea täältä.

Kreivi-Palosaaren mielestä kirje on "isku vyön alle".

Kirjeessä todetaan, että naisten pappeutta vastustavat niin sanotun perinteisen virkakäsityksen kannattajat ovat jääneet pysyväksi osaksi kirkkoa. Allekirjoittajat pohtivat mahdollisuuksia siihen, että seurakunnat antaisivat tiloja naisten pappeutta vastustavien seurakuntalaisten ja pappien käyttöön ja että naisten pappeutta vastustavia miehiä vihittäisiin papeiksi.

Allekirjoittajat kuitenkin korostavat, etteivät he itse väistä pappia hänen sukupuolensa takia missään tilanteessa. Kreivi-Palosaari ihmettelee allekirjoittajien asemaa.

– Kirjeessä pyritään luomaan rakenne syrjinnälle, mutta saman tien sanotaan, että emme itse syrji. Että en minä, mutta pojat.

"Miksi haluta sellaisen kirkon pappisvirkaan, jonka virkakäsitystä ei hyväksy?"

Samaan kiinnittää huomiota sairaalapastori Ulla Ruusukallio Tampereen seurakuntayhtymästä. Ruusukallio valittiin hiljattain Pappisliiton puheenjohtajaksi, mutta hän ei ole vielä aloittanut tehtävässä eikä halua kommentoida asiaa siinä roolissa.

– Kirjeessä puhutaan jonkun toisen puolesta. On ihmisiä, jotka kaipaavat puolestapuhujaa, mutta naispappeuden vastustajat eivät sitä kaipaa.

Ruusukallio uskoo, että kirje on vastareaktio 41 pappisnaisen viime keväänä piispoille osoittamaan kirjeeseen. Sen allekirjoittajat kiinnittivät huomiota samoihin kysymyksiin kuin kirkolliskokousedustajat tällä viikolla, mutta toisesta näkökulmasta. He pyysivät piispoja toimimaan sen puolesta, ettei papistoon otettaisi sellaisia pappeja, jotka eivät ole valmiita yhteistyöhön naispappien kanssa. Naiset vetosivat niin ikään sen puolesta, etteivät seurakunnat antaisi tiloja sellaisten messujen viettämiseen, joiden palvelutehtäviin ei hyväksytä naispappeja. Uutisen pappisnaisten kirjeestä voi lukea täältä.

Ruusukallio kertoo pitävänsä surullisena, että vääntö asiasta jatkuu yhä 30 vuotta sen jälkeen, kun papin virka avattiin naisille. Hän sanoo tuntevansa sympatiaa niitä pappeja kohtaan, jotka ovat olleet pappeina silloin, kun virka päätettiin avata myös naisille. Niitä nuoria, jotka eivät hyväksy naisten pappeutta ja haluavat silti luterilaisen kirkon papinvirkaan, hän ei kuitenkaan ymmärrä.

– Miksi haluta sellaisen kirkon pappisvirkaan, jonka virkakäsitystä ei hyväksy?

"Puhutaan yhteydestä, vaikka toimitaan päinvastoin"

Kirjeen allekirjoittajat kertovat uskovansa, että tilojen käytön todellinen este on negatiivinen julkisuuspaine. Vs. seurakuntapastori Kati Jansa Kuopion Männistön seurakunnasta huomauttaa, ettei julkisuuspaine tule kirkon ulkopuolelta.

– Paine kertoo kirkon jäsenten tasa-arvonäkemyksestä. Jos kirkko haluaa olla uskottava tässä ajassa, tasa-arvovaatimusta ei voi väistää pakenemalla hengellisten argumenttien taakse.

Kirjeen tekstiä kokonaisuudessaan Jansa luonnehtii ristiriitaiseksi. Kirjeen allekirjoittajat painottavat, etteivät he tavoittele muutoksia seurakuntien järjestelyihin eivätkä halua uhata tasa-arvoa.

– Totta kai nämä vaatimukset aiheuttaisivat muutoksia seurakuntien järjestelyihin ja uhkaisivat tasa-arvoa.

Satu Kreivi-Palosaaren mielestä kysymys ei ole vain naisten vaan se on yhteinen. Hän on jo kysellyt Facebookissa mielenkiintoa yhteiseen tukitempaukseen pappisnaisille.

– Se, mitä tässä hajotetaan ja uhataan, on yhteistä pappeutta. Alttariyhteistyö rikotaan ja samaan aikaan puhutaan yhteydestä, vaikka toimitaan juuri päinvastoin.

– On liian vaativaa, liian raskasta, liian kuormittavaa, jos täytyy koko ajan puolustaa omaa olemassaoloaan. Pitäisi saada ihmisille työrauha.

Kuva: Olli Seppälä. Naisten papinpuvun risti.

Lue myös:

Piispoilta pyydetään tukea naispappeuden vastustajille – Arkkipiispa: Olemme saaneet kirjeen ja perehdymme siihen

Mielipide: En tee alttariyhteistyötä naispappeja vastustavien miespappien kanssa

Kirje piispoille: Kirkolliskokouksen 28 edustajaa vaatii naispappeuden vastustajille lisää elintilaa kirkossa

"Olen kuullut, että kastamani lapset menevät helvettiin" – 41 pappisnaista vaatii piispoilta tukea

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

119 kommenttia

  • kimmo wallentin sanoo:

    Sari: “Kimmo, jos on paikka joka on pelkkää Totuutta, etkö haluaisi sinne, vaikka siellä olisikin “tiukkapipoista sakkia”? :)”

    En, jos kaikki kaverit ovat alakerrassa. Minä kun en oikein tule juttuun tiukkapipojen kanssa. Voisi tulla aika pitkäksi jos joutuisi viettämään iankaikkisuutta yksin, ilman juttuseuraa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Sari Weckroth sanoo:

      Hm. :) En tiedä kuinka tosissasi olet, mutta omalla kohdallani totuus menee tärkeysjärjestyksessä seuran edelle… Eli jos on valittava totuus ja “tiukkapipot” vs. valhe ja vääristynyt todellisuus ja “rento porukka” niin ilman muuta ensinmainittu…

      Ensin kattava luento siitä mitkä ovat oikeat vastaukset kaikkiin mysteereihin ja kiistakysymyksiin ja sitten ikuisuus paikassa, jonne mikään valhe ei enää pääse ja todellisuus on kirkas, selkeä ja puhdas.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Sari Roman-Lagerspetz sanoo:

    Pappisliiton toiminnanjohtaja Jussi Junnin näkemys asiasta.

    https://jussijunni.blog/2018/12/02/pappisvirka-ja-kirkon-yhteys/

    Ilmoita asiaton kommentti
  • MP vielä yksi. Lakihenkisyys on hyvä keksintö, kun halutaan mitätöidä ihmisen arkaa omaatuntoa. Lakihenkisyys on nyt siellä missä sitä luullaan olevan vähiten eli niiden keskuudessa, jotka ovat ottaneet totuuden itselleen ja pakottavat toisia muuttamaan mieltään maailman tuulien mukaan.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Arkaa tulee rohkaista. Lakihenkisyys je rohkaiseminen eivät näytä sopivan yhteen: “Kun Jeesus näki heidän uskonsa, hän sanoi halvaantuneelle: ‘Ole rohkealla mielellä, poikani, sinun syntisi annetaan anteeksi.’ Jotkut lainopettajat sanoivat silloin itsekseen: ‘Tuohan herjaa Jumalaa.'”

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Petri Paavola sanoo:

    Nainen ei voi olla johtamassa seurakuntaa

    1 Tim 2: 11 Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena; 12 mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa. 13 Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva; 14 eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen. 15 Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä

    1 Tim 2: 11 Let a woman learn in silence, in all subjection. 12 And I do not allow a woman to teach nor to exercise authority over a man, but to be in silence. (Green’s Literal Translation)

    1 Tim 3: 1 ¶ Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen. 2 Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,

    Raamattu ja Jumala antaa suuren arvo naisille eikä sitä arvoa himmennä vähääkään se ettei naisella ole mahdollisuutta toimia ja palvella seurakunnan johtotehtävissä. Seurakunnan johtaminen on tuulinen ja vaikea paikka, koska seurakunnan johtajat ovat hengellisen taistelun eturintamassa saaden vastaansa ja päällensä niin henkivaltojen kuin ihmisten sekä usein myös uskovienkin vihan ja hyökkäykset. Hengellinen johtaminen on suuren paineen alaisuudessa elämistä ja työskentelemistä. Jumala on halunnut säästää naiselta miestä herkempänä likakaivona ja tunkiona olemisen kokemuksen sekä elämisen suuren paineen alaisuudessa, jonka kohteeksi seurakunnan paimenet joutuvat.

    1 Timoteuskirjeen 2 luvun jakeet 11-15 eivät opeta sitä, että naisen tulee elää alistetun osassa suhteessa mieheen. Teksti- ja asiayhteys opettaa, että naisen tulee alistua siihen ettei hän voi opettaa ja hallita miestä ja tässä suhteessa naisen tulee elää hiljaisuudessa, mutta toki nainen voi muuten osallistua seurakunnan rakentumiseen, mutta ei johtajan asemasta käsin. Alunperin Timoteuskirje on kirjoitettu kokonaisena teksti- ja asiayhteytenä ilman lukuja ja jakeita. Luvut ja jakeet on myöhemmin lisätty helpottamaan Raamatun lukemista ja asioiden sekä opetusten löytämisen helpottamiseksi. 1 Timoteuskirjeen 3 luvun kautta näemme asiayhteyden, josta käy selkeästi esille, että kyse oli nimenomaan seurakunnan johtamiseen liittyvästä kysymyksestä ja ettei nainen voi johtaa seurakunnassa eikä opettaa ja toimia paimenena. 1 Tim 3 tuo esille selkeästi ettei nainen voi toimia seurakunnan (vanhimmat ja paimenet) kaitsijana. Tämän tähden Paavali kirjoitti ettei hän salli naisen opettavan ja johtavan seurakunnassa (1 Tim 2:12). Raamattu ei kehota alistamaan naisia, vaan opettaa etteivät naiset saa johtaa seurakuntaa. Tämä ei ollut Paavalin käsky, vaan Herran käsky ja asetus.

    1 Kor 14: 33 sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa, 34 ¶ olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo. 35 Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa. 36 ¶ Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut? 37 Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky.

    Kun ja jos tutkii 1 Korinttolaiskirjeen 14 luvun ja koko kirjeen tarkemmin, niin silloin huomaa kuinka Korinton seurakunnassa oli monenlaista häiriötä niin miesten kuin naisten aiheuttamana. 1 Kor 14 ei opeta ettei nainen saa puhua mitään seurakunnassa, vaan kertoo häiriökäyttäytymisestä, jossa naiset kyselivät asioita miehiltään ja sillä tavalla häiriköivät kokoontumista. Koska Paavali puuttui tähän ja kirjoitti siitä, niin kyseessä on täytynyt olla toisten päälle puhumista ja armoitusten sekä armolahjojen toiminnan häiritsemistä jne. Tällaiseen toimintaan Paavali puuttui, mutta ei suinkaan opeta ettei naisella ole ollenkaan lupa puhua seurakunnassa. Toki naiset voivat puhua seurakunnassa ja palvella niiden armoitusten kautta, jonka he ovat saaneet Jumalan armosta.

    1 Piet 2: 5 ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia. 6 Sillä Raamatussa sanotaan: “Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva”. 7 Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, “on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi” 8 ja “kompastuskiveksi ja loukkauskallioksi”. Koska he eivät tottele sanaa, niin he kompastuvat; ja siihen heidät on pantukin. 9 Mutta te olette “valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja,” joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; 10 te, jotka ennen “ette olleet kansa,” mutta nyt olette “Jumalan kansa,” jotka ennen “ette olleet armahdetut,” mutta nyt “olette armahdetut”.

    Ilm 1: 5 ja Jeesukselta Kristukselta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä 6 ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen.

    Raamatun opetuksen mukaan jokainen Jumalan armosta pelastettu ja uudestisyntynyt uskova on Uuden Liiton järjestyksen mukaan pappi ja kuuluu pyhään ja kuninkaalliseen papistoon. Raamatussa ei ole Uuden Liiton järjestyksessä erillistä jakoa maallikoihin ja pappeihin, koska kaikki Herran Jeesuksen opetuslapset ovat pappeja, jotka saavat Jumalan armosta julistaa ja kertoa Jumalan jaloista teoista ja pelastuksen evankeliumista Herrasta Jeesuksesta, Hänen verensä, kuoleman ja ylösnousemuksen sanomaa. Uuden Liiton seurakunta elämään ei kuulu jako maallikoihin ja pappeihin ja missä tahansa uskovien keskuudessa on tällainen jako ja opetus maallikoista ja papeista niin se on epäraamatullinen ja valheellinen järjestys.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Alkuseurakunnan vanhimmissa oli sekä naisia että miehiä. Se käy ilmi siitä, että sana ‘vanhin’ esiintyy Uudessa testamentissa myös naispuolisessa muodossaan. Useiden johtavien naisten nimetkin on talletettu Raamattuun. Miestä opetavista naisista tunnetuin lienee Priscilla, jonka kerrotaan opettaneen Efesossa Apollosta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pentti Korhonen sanoo:

      Onpa ratkiriemukasta ja Raamatun arvovaltaa tukevaa tekstiä, nuo Timoteuksen aforismit.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Petri Paavola sanoo:

    1 Tim 2: 11 Let the woman learn in silence with all subjection. 12 But I suffer not a woman to teach, nor to usurp authority over the man, but to be in silence.

    1 Tim 2: 11 Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena; 12 mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa. 13 Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva; 14 eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.

    Kun tutkimme koko ensimmäisen Timoteuskirjeen ja luvut 2 ja 3, niin näemme Raamatun opettavan selkeästi ettei nainen saa olla johtamassa seurakuntaa, koska Jumala on asettanut seurakunnan johtamisen miesten harteille. 33/38 käännöksessä 1 Tim 2:12:ssa oleva sana vallitsee (authenteo) tarkoittaa johtaa, hallita, harjoittaa valtaa yli toisen. Paavali opetti ettei nainen saa opettaa eikä hallita (johtaa) miestä. Teksti- ja asiayhteys 1 Tim 2 ja 3 luvussa tuo esille, että on kyse seurakunnasta ja seurakunnan opettamisesta ja johtamisesta, jonka Jumala on asettanut miesten tehtäväksi. Kun Paavali sanoi ettei hän salli naisen opettavan ja hallitsevan miestä, niin se ei ollut pelkästään Paavalin sana tai mielipide, vaan Jumalan sanan opetus, joka on yhteneväinen koko Raamatun opetuksen kanssa.

    Hiljaisuudessa ja kaikin puolin alistuvaisena ei tarkoita sitä, että naisen tulee olla hiljaa seurakunnassa sekä alistettuna. Kun Paavali opetti naisen oppimista hiljaisuudessa ja kaikin puolin alistuvaisena, niin hän tarkoitti, että naisen tulee alistua, eli hyväksyä ja suostua Jumalan asettamaan järjestykseen koskien seurakunnan johtamista. Naisen tulee olla hiljaisuudessa koskien seurakunnan johtamista eikä pyrkiä johtamaan seurakuntaa, koska Jumala ei ole tarkoittanut naista seurakunnan johtotehtäviin. Toki nainen voi muuten palvella ja puhua seurakunnassa, mutta ei seurakunnan paimenen ja vanhimman ominaisuudessa.

    1 Tim 3: 1 ¶ Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan (episkope) virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen. 2 Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan (episkopos) olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,

    Edellä Paavali kirjeessään toi esille kuinka nainen ei saa opettaa ja hallita (johtaa) miestä ja Paavali jatkoi sanoen, että seurakunnan kaitsijan (sama asia kuin vanhimmat ja paimenet) tulee olla yhden vaimon mies, nuhteeton, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan jne. 1 Tim 2 ja 3 lukujen teksti- ja asiayhteys kertoo meille, että jotkut naiset pyrkivät johtamaan seurakuntaa ja ottamaan hengellistä auktoriteettia yli miesten. Tästä syystä Paavali toi esille ettei nainen saa opettaa ja johtaa miestä eikä johtaa seurakuntaa. Paavali toi esille selkeästi kuinka seurakunnan johtaminen ja paimentaminen on tarkoitettu ainoastaan miehille ei naisille.

    Paavalin ensimmäinen kirje Timoteukselle luvut 2 ja 3 ovat selkeä todiste ja opetus siitä, että Jumala asetti seurakunnan johtamisen miesten harteille. Paavali opetti ettei nainen saa opettaa ja hallita (johtaa) miestä seurakunnassa, jonka jälkeen hän toi esille kuinka seurakunnan kaitsijan (vanhimmat, paimenet ja johtajat) ovat yhden vaimon miehiä. Paavali ei opettanut, että naisetkin voisivat toimia johtajina, vaan päinvastoin torjui sen ehdottomasti tuomalla esille sen kuinka seurakunnan johtaminen on asetettu miesten harteille. Kyseessä ei ole tietenkään Paavalin oma opetus, vaan Herran antama opetus hänen kauttansa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Pentti Korhonen sanoo:

      Onko mitään noin älytöntä? Voiko aikuiset (mies)ihmiset uskoa tuollaiseen hölynpölyyn??

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tuula Hölttä sanoo:

      Pentti Korhonen :”Onko mitään noin älytöntä? Voiko aikuiset (mies)ihmiset uskoa tuollaiseen hölynpölyyn??”

      On. Aikuiset miehet ja naiset, jotka eivät ymmärrä sitä kontekstia, jossa nuo asiat on sanottu.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      “Kyseessä ei ole tietenkään Paavalin oma opetus, vaan Herran antama opetus hänen kauttansa.” Kyseessä on tulkintatapa, jota miehisen ylivallan kannattaja on tottunut pitämään ainoana oikeana ja josta hän pitää sinnikkäästi kiinni vaikka kuinka toisin todistettaisiin.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Todella mielenkiintoista on vanhana (nais)konkarina (!?) lueskella näitä kommentteja ja oikeassa olemisen ilmaisuja, mitä naisten pappeus yhä aikaansaa! Olen ollut huomaavinani, että meitä naispuolisia pappeja on nyt ainakin kahta lajia: 1) meitä jotka valmistuimme teologisesta esim. 1964, kuten itse, mutta saimme pappisvihkimyksen vasta 1988, kuten itse, siis yli 20 vuotta odoteltuamme ja 2) teitä jotka valmistutte nyt ja saatte pappisvihkimyksen myös nyt. Nyt eläkkeellä sitä jo osaa arvostaa tuota “välikautta”, mikä ei sellaisenaan enää toistu, itse jopa pistin mustaa valkoiselle (“Ja niin tapahtui – ryökynästä rovastiksi”) tallentaakseni siitä jotakin ja tiedän muutaman muunkin virkasiskon tehneen samoin. Siksi tekee mieli kohautella hartioita niiden veljien “sotaharjoituksille”, joista nostetaan meteli, nostaa hattua ja mennä ohi. Historia kertoo aikanaan mitä on kertomista.

    Ilmoita asiaton kommentti