Jaakko Heinimäki ihmettelee piispa Laajasalolta tullutta kritiikkiä: "Tämähän on Jeesuksen seuraajien media"

Topias Haikala, Jaakko Heinimäki, Hanna Antila ja Pauli Juusela Kirkko ja kaupungin toimituksessa

Helsingin piispan Teemu Laajasalon mukaan pääkaupunkiseudun seurakuntien kannattaisi siirtyä tekemään journalistisen tuotteen sijaan seurakuntien toimintaa mainostavaa jäsenlehteä.

Laajasalo otti kantaa Kirkko ja kaupungin linjaan Markkinointi ja Mainonta -lehden haastattelussa ja mielipidekirjoituksessaan Kotimaassa.

Kotimaan mielipidekirjoituksessa Laajasalo toteaa, ettei ole koskaan ymmärtänyt, miksi kirkko itse tekee journalismia. Kirkon tehtävä hänen mielestään on julistaa.

Kirkko ja kaupungin päätoimittajalle Jaakko Heinimäelle Laajasalon purkaus ei tullut yllätyksenä.

– Teemu Laajasalo on hyvin pitkään, vuosikausia, Blue Wings -lehteä esimerkkinä käyttäen puhunut siitä, että Kirkko ja kaupunki pitäisi viilata enemmän asiakaslehdeksi. En oikein tiedä, mitä hän tarkoittaa, Heinimäki sanoo.

Juuri viime viikolla ilmestynyttä lehden paperiversiota selaillen Heinimäki toteaa, että kirkkoa promoavasta journalismistahan tässä on kyse.

– Olisi kiinnostavaa kuulla ihan konkreettisesti, mitä käytännössä olisi hyvä tehdä toisin.

Toisin kuin Laajasalo, Heinimäki ei näe journalismin ja kirkkoon kohdistuvan myötämielisyyden yhdistämistä mitenkään vaikeana. Journalismia on kuitenkin se, että päätökset sisällöstä tehdään toimituksessa.

– Emme ole kirkkokriittinen media. Mutta pidän tärkeänä, että seurakuntalaisille tehdään journalistisin kriteerein mediaa. Se on tärkeää senkin takia, että kirkko käyttää julkista valtaa ja julkisia varoja. Käyttöä seurataan. Siitä annetaan seurakuntalaisille tietoa.

Kirkko ja kaupunki kuuluu Julkisen sanan neuvostoon (JSN), joka valvoo, että sen jäsenlehdet noudattavat hyvää journalistista tapaa eli Journalistin ohjeita. Neuvostoon kuuluu myös Blue Wings.

Heinimäki summaa ohjeistuksen:

– Se on sitä, että pyritään antamaan totuudenmukainen ja oikea kuva maailmasta. Tiedot on tarkistettu ja koeteltu. Se on ihan normaalia journalismia. Kuten pääkirjoituksessani olen kirjoittanut, meidän tehtävämme on antaa kirkosta ja maailmasta totuudenmukainen ja oikea kuva. Kirkon päättäjien ja johtajien on sitten vastattava siitä, että kuva on myönteinen.

***

Kirkko ja kaupunkia julkaisee Helsingin seurakuntayhtymän, Espoon seurakuntayhtymän ja Kauniaisten seurakunnan lisäksi Vantaan seurakuntayhtymä.

Vantaalla pohditaan parhaillaan seurakuntayhtymän viestinnän uudistamista jäsenlähtöisemmäksi.

– Seurakuntalaisten kanssa on tehty tutkimusta ja kehittämistä ja todettu, että nykytavalla hoidettu viestintä ei parhaalla mahdollisella tavalla palvele Vantaalla, viestintäpäällikkö Meri-Anna Hintsala toteaa.

Silti Hintsala ei olisi muuttamassa Kirkko ja kaupunkia markkinointilehdeksi, vaan pikemminkin on kyse muun viestinnän lisäämisestä.

– Nykyisessä Kirkko ja kaupunki -mediassa on paljon vahvuuksia ja uutena mediana sitä kannattaa jatkossakin kehittää eteenpäin yhdessä muiden pääkaupunkiseudun seurakuntien kanssa.

– Markkinointiviestintää ja journalistisesti tehtyä lehteä ja mediaa ei tule asettaa vastakkain. Molempia tarvitaan kirkossa. Pidän hyvin tehtyä journalistista työtä olennaisena myös omassa lehdessä.

Toisaalta Hintsalan mielestä markkinointiviestinnän ymmärrys kirkossa on ohutta.

– Sitä voitaisiin hyödyntää nykyistä enemmän osana koko viestinnän kokonaisuutta, jotta kirkon ääni saisi kuulua yhteiskunnassa monikanavaisesti.

– Nytkin sisältöjä markkinoidaan lehdessä. Onhan siellä valtavasti esimerkiksi tapahtumamarkkinointia, seurakuntavaalimarkkinointia ja niin edelleen. Sille ei tällä hetkellä ole juuri resursseja muissa kanavissa. Brändiviestintä kaipaisi kovasti uudenlaista tekemistä myös.

Hintsalan mukaan kirkossa voitaisiin puhua mieluummin sisältömarkkinoinnista.

– Kirkossa ei esimerkiksi kohdenneta viestintää erilaisille ihmisille kovin paljoa, voitaisiin kohdentaa paljon enemmän.

***

Mutta mitä tarkoittaisi kirkollisessa mediassa Laajasalon ajatus, että kirkon tehtävä on julistaa?

Heinimäki kertoo saavansa palautetta, jonka mukaan Kirkko ja kaupunki on säie, joka vielä pitää kiinni kirkossa ihmisen, joka ei käy tai ei pääse käymään tilaisuuksissa.

Kirkko ja kaupungin yksi tehtävä on tukea hengellistä elämää ja antaa aineksia myös uskonnolliseen elämänkatsomukseen ja eettiseen pohdintaan. Se on musteesta ja biteistä muodostuva kirkko niille, jotka eivät käy kivestä ja puusta rakennetuissa kirkoissa, Heinimäki sanoo.

– Tämä ei ole mitenkään ristiriidassa meidän journalistisen tekotavan kanssa. Tämä on kirkon lehti ja siihen kuuluu myös tuo ulottuvuus. Tämähän on Jeesuksen seuraajien media. Se luo kuvaa kirkosta keskustelun sallivana avoimena yhteisönä. Minun kirkkoni on sellainen.

Meri-Anna Hintsala puolestaan erottaa markkinointiviestinnän ja julistamisen.

– Nyt puhutaan kahdesta eri asiasta. Kirkon tulee elää vuorovaikutuksessa, olla vuorovaikutuksessa ihmisten välillä. Kirkko on jäsentensä yhteisö, ja kaikki kirkon työ on tavalla tai toisella viestintää. Avoimuuteen ja läpinäkyvyyteen sekä ammattimaisesti hoidettuun viestintään tulee panostaa.

Kuva: Freija Özcan. Topias Haikala (vas.), Hanna Antila, Jaakko Heinimäki ja Pauli Juusela Kirkko ja kaupungin toimituksessa.

Lue myös:

Teemu Laajasalo mielipidekirjoituksessa: Kirkko ja kaupungin kannattaisi siirtyä toimintaa mainostavaksi jäsenlehdeksi

19 kommenttia

  • Marjukka Frondelius sanoo:

    ” Jeesuksen seuraajien media” …. Heinämäki puhuu isoja sanoja vaarallisella varmuudella.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Charlotta Lindfors sanoo:

    Ei ollenkaan isoja. Lause kertoo suuresta nöyryydestä , sillä Jeesus tekisi kaiken paremmin kuin seuraajansa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jouni Turtiainen sanoo:

      Varmasti Jeesus tekisi kaiken paremmin kuin seuraajansa. Mihin hän mahtaisi päätoimittajana keskittyä? Olisiko enemmän viestiä tyyliin “te olette kuulleet sanotuksi, mutta minä sanon teille..”?

      Siis puhetta siitä, mikä on ihmiselle tärkeintä ja mitä Jeesuksen seuraaminen merkitsee. Suoraa puhetta evankeliumin ytimestä. Vähemmän siitä, mistä riidellään, enemmän siitä, mikä yhdistää. Unohtamatta etsiä median keinoin laumaan niitä, jotka ovat kadonneet..

      Jos kirkollinen media jonkun mielestä jo keskittyy tähän, meillä ei ole mitään hätää. Meillähän on silloin jo oma “Jesus’ wings^ -lehti. Vai pitääkö meidän toista odottaman..?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sari Roman-Lagerspetz sanoo:

      On rakkaudellista puhua myös niistä asioista joista riidellään. Monet eettiset uudistukset ovat edellyttäneet kamppailua ja riitelyä.

      Myös Jeesus riiteli usein, esim kirjanoppineiden kanssa. Martti Luther riiteli myös. Ja Martin Luther King riiteli ja kamppaili, vaikka monet pappiskollegat kritisoivat häntä siitä ettei hän keskittynyt pelastussanoman julistukseen vaan ” maalliseen politikointiin”

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Sari Roman-Lagerspetz sanoo:

    Tuo Blue Wings -rinnastus on sinänsä kiinnostava. Kuka lukee Blue Wingsiä? Pitkästyneet lentomatkustajat joille ei sattunut muuta lukemista mukaan. Entä muita lehtiä joihin piispa Laajasalo viittasi: yritysten tai järjestöjen julkaisemia? Niitä tulee postin mukana silloin tällöin, jäsenyyden tai asiakkuuden kylkiäisinä. Joskus niistä saattaa etsiä reseptiä, yhteystietoja tai puolitutun haastattelua. Luulisin, että useimmiten ihmiset heittävät ne lukemattomina roskiin. Niin minä ainakin yleensä teen. Puolustusvoimien, Kelan tai poliisin julkaisemat lehdet taas kiinnostavat lähinnä noissa organisaatioissa työskenteleviä, jos heitäkään. Minusta Suomessa on jo riittävästi virallista organisaatioviestintää joka ei kiinnosta juuri ketään.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Salme Kaikusalo sanoo:

    Jaakko Heinimäki ihmettelee piispa Laajasalolta tullutta kritiikkiä: “Tämähän on Jeesuksen seuraajien media”

    Tärkeä kysymys on: Miten tuo Jeesuksen seuraaminen ilmenee ko. mediassa? Heijastuuko mediasta esim. keskinäinen rakkaus, jota Jeesus peräänkuulutti seuraajiltaan?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Salme: Luin oikein vasiten viimeisimmän Kirkko ja Kaupunki -lehden kannesta kanteen. Kaikki artikkelit olivat minusta aivan kristillisellä rakkaudella kirjoitettuja. En ymmärrä, mihin kritiikkisi perustuu.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      Seija,

      mikä ihmeen kritiikki? Minä en sanonut, että lehdessä ei heijastu keskinäinen rakkaus. Minä kysyin, että heijastuuko se? Minä en tiedä heijastuuko lehden sisällössä Jeesuksen seuraajien keskinäinen rakkaus. Sinä ulkomailla asuvana näytät tietävän paremmin. Luetko ko. lehteä säännöllisesti, niin että arviotasi voidaan pitää pätevänä?

      Seija, voisitko lopettaa ikävän tavan sisällyttää minun kommentteihini omia ajatuksiasi, joille sitten vaadit perusteluja jne.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Salme: Voi mahdoton sentään. Minulla lienee sitten luetunymmärtämisessä jotakin vikaa. Ja kuule, niin on Kirkko ja Kaupunkikin moderni lehti, että sitä pystyy ja saa ihan ilmaiseksi lukea netistäkin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Risto Korhonen sanoo:

      Ei ole vikaa luetun ymmärtämisessäsi, Seija. Pitää vain tuntea säännöt, jotka tosin saattavat muuttua kesken pelin … ;)

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Heinimäki: “Se on tärkeää senkin takia, että kirkko käyttää julkista valtaa ja julkisia varoja. Käyttöä seurataan. Siitä annetaan seurakuntalaisille tietoa.”

    Laajasalo ei halua, että veronmaksajille kerrotaan, miten piispa käyttää heidän varojaan. Laajasalo on jo näyttänyt esimerkin siitä, miten on käyttänyt köyhiltä ja leskiltä saamaansa rahaa: makeampaan elämään kuin köyhät ja sairaat. Tämä on sitä amerikkalaista menestysteologiaa, jonka luterilaista muunnosta Laajasalo edustaa.

    Piispa haluaa keskittyä julistukseen, mitä se lieneekään, jotta saisi kirkolle lisää maksavia jäseniä ja itselle lisää alamaisia.

    https://www.kotimaa24.fi/blogit/piispan-puhe/

    https://www.kotimaa24.fi/blogit/piispan-puhe-2/

    Jeesuksesta puhujia riittää Suomessa. Luterilaisen kirkon lisäksi kotiovesta pyrkivät sisään vapaiden suuntien edustajat ja Jehovan todistajat ymv. Puhujia ja visionäärejä riittää, mutta missä on tekijöitä, jotka noudattavat Jeesuksen antamaa esimerkkiä. Jeesus tuli rikkaudesta köyhäksi osoittaakseen tien. Piispa Laajasalo, kuten muutkin piispat, voisivat antaa esimerkin Jeesuksen seuraamisesta riisumalla kaapunsa ja luopumalla etuoikeuksistaan. Piispallinen Jeesuksen seuraaminen on epäuskottavimpia asioita maailmassa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Tapio: “itselle lisää alamaisia”

      Jos piispa kuvittelee, että hänellä on nykymaailmassa vielä jonkin sorttista valtaa tai edes arvovaltaa suhteessa toisiin ihmisiin, niin kovinpa elää menneen maailman haaveilussa ja lumoissa. Harva ammatinharjoittaja saa palkkaansa turhemmista touhuista ja vieläpä ihan kohtuuttoman prameata palkkaa etuineen.

      Kellään – edes piispoilla – ei ole “alamaisia” demokraattisessa tasavallassa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Risto Korhonen sanoo:

      Kimmo, olen taas periaatteessa samaa mieltä. Mutta mutta …

      Onhan Piispalla valtaa, sitä joka kirkossa merkitsee. Laajasalolla ainakin on tukeva kannatus niiltä, jotka kirkossa ovat aktiivisia. Sillä jo pärjää mukavasti, ja onhan piipan liksakin ihan mukava.

      Taannoin Minna Helle hieman kohahdutti siirtymällä valtion virkamiehen hommista rahakkaampiin, yksityisiin ympyröihin. Ehkä tulevaisuudessa nähdään sekin, kun piispan virasta ponnahdetaan ison yrityksen johtoryhmään. En pitäisi mahdottomana, että ainakin jonkun haaveissa moinen temppu siintäisi … ;)

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Risto: Ihan mahdollinen skenaario. Piispasta kansanedustajaksi -loikkahan on jo nähty.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Risto: “Onhan Piispalla valtaa, sitä joka kirkossa merkitsee”

      Juu, korkeintaan pappien puuhia ohjaavana henkilönä, mutta ei enää edes kirkon jäsenten keskuudessa, puhumattakaan yhteiskunnallisesta vallasta.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Veijo Riistama sanoo:

    “Laajasalo ei halua, että veronmaksajille kerrotaan, miten piispa käyttää heidän varojaan. Laajasalo on jo näyttänyt esimerkin siitä, miten on käyttänyt köyhiltä ja leskiltä saamaansa saamaansa rahaa: makeampaan elämään kuin köyhät ja sairaat. Tämä on sitä amerikkalaista menestysteologiaa, jonka luterilaista muunnosta Laajasalo edustaa.” Lainaus on esimerkki siitä, miten asioita voi esittää sillä itsevarmuudella, jonka vain täydellinen asiantuntemattomuus voi antaa. Kaikesta päätellen tuli luettua vain Johanna Korhosen, rikosoikeuden professorien ja muiden ennen asioiden selvittelyä antamia lausuntoja. Sitä paitsi perusteettomiksi osoittautuneet syytökset koskivat kirkkoherra Laajasalon toimintaa, ei Teemu piispan. Olisiko näille palstoille tarkoitettujen kirjoitusten moderointi perusteltua?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Jouko Halttunen sanoo:

    Isot egot taistelee keskenään. On tullut niin paljon suisututa julkisuudssa. Olisi hyvä opetella hieman nöyryyttä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Markku Jalava sanoo:

    Usein perään kuulutetaan julistamista, että kirkon tehtävä on julistaa. Sen saattaa käsittää yksipuolisena lähettäämisenä aasta beehen, mutta julistuksella on hyvä olla myös vastaanottajia. Myös kirkon mediaa on toimitettava niin, että sillä on myös lukijoita, kuuntelioita tai katsojia. Pelkkä lähettäminen ei ole viestintää, vaikka se voi tyydyttää lähettäjän lähettämisen tarpeen. Ja onhan kirkon medialla muitakin tehtäviä, kuten tässä keskustelussa on todettu. Tehtäköön siis edelleen kiinnostavia ja merkittäviä lehtiä myös seurakunnissa, ei vain tiedotteita tai julistuksia.

    Ilmoita asiaton kommentti