Jason Lepojärvi oppi väitöskirjaa tehdessään, millainen on hyvä rakastaja

… 

Ensin Jason Lepojärvi alkoi valmistella väitöskirjaa kirjailija C. S. Lewisin rakkauden teologiasta. Sitten hän rakastui. Kosinnan Lepojärvi järjesti yllätyksenä kesken luennon.

… 

Täällä on tällainen sirkus!

Jason Lepojärvi viittaa sanoillaan siihen, mitä hänen ympärillään tapahtuu. Omakotitalon pihalla toikkaroi kanalauma, aitauksen toisella puolella vaappuu neljä ankkaa. Kanit lepäilevät aitauksessaan, siili painaltaa kotiinsa pienen pihamökin alle.

Kaiken keskellä viipottavat käsi kädessä Kayleigh ja Lucy Rose, Lepojärven kuusi- ja kolmevuotiaat siskontytöt Kanadasta.

On kulunut kaksi päivää siitä, kun Jason Lepojärvi, 35, väitteli Helsingin yliopistossa tohtoriksi rakkauden teologiasta. Nyt ollaan Jasonin vanhempien Markku ja Lori Lepojärven suuren valkean rintamamiestalon pihalla Helsingin Pitäjänmäellä.

Markku on kotoisin Lapista ja Lori Kanadasta. He rakastuivat Oulussa 1970-luvun lopussa ja saivat kolme lasta. Kun omat lapset aikuistuivat, Lepojärvet perustivat perhekodin.

Jason Lepojärven oma perhe, vaimo Iisa Lepojärvi ja yhdeksänkuukautinen tytär Evelyn, eivät ole tänään täällä. Kolmikko asuu Oxfordissa, eikä heillä ole Suomessa omaa kotia. Kesän ajan he ovat kulkeneet Helsingin, Porvoon ja Siuntion väliä.

Pihalla leijuu savun tuoksu. Markku Lepojärvi alkaa savustaa kalaa Kanada-lippalakki päässään.

… 

Jason Lepojärvi on systemaattisen teologian tutkija ja uskonnonopettaja, jonka ympärillä on totuttu näkemään värikkäitä sattumuksia. Kymmenen vuotta sitten Lepojärvi osallistui tv:n realityohjelmaan Suomen Robinson, jossa kilpailijat mittelivät selviytymisestä autiolla saarella. Hyvejohtajuus-sivuston entisenä päätoimittajana hän kirjoitti nettikolumneja niin rakkaudesta kuin työelämästäkin.

Pari vuotta sitten Lepojärvi väitti sosiaalisessa mediassa ryhtyneensä jesuiitaksi. Monelta jäi hoksaamatta, että kyse oli aprillipäivän jekusta. Sääntökuntaan liittyminen ei vaikuttanut olevan tavatonta ihmiselle, joka kuvaa uskonnollista sitoutumistaan seuraavasti: ”Olen sydämeltäni helluntailainen, paperilla luterilainen ja älyllisesti katolilainen.”

Syksyllä 2013 Lepojärvi nousi iltapäivälehtien lööppeihin. Jutut kertoivat, että yliopiston opettaja oli kosinut luennollaan istunutta naista rakkauden teologiaa käsittelevän luentosarjan päätteeksi. Vain puoli vuotta aiemmin Lepojärvi oli puhunut Helsingin Sanomien haastattelussa väitöstutkimuksestaan. Jutussa hän sanoi, että on eronnut eikä aio mennä uudelleen naimisiin.

Moni siis yllättyi kosinnasta, syystäkin.

Miehen ystäväpiirissä edesottamus muistetaan. Lepojärvi lupasikin tuttavilleen väitöskutsussa, ettei tilaisuus sisällä kosintaa, sillä edellisellä kerralla hän sai jättipotin.

… 

Helsingin yliopiston päärakennuksessa hikoillaan. On elokuun puoliväli, luentosaliin on kokoontunut noin 70 ihmistä. Joukossa on runsaasti opiskelijoita hellevaatteissaan. Jason Lepojärvi seisoo kateederilla mustassa frakissa. Eturivistä vilkkuvat Lori-äidin vihreät hiukset.

Jason Lepojärven väitös käsittelee C. S. Lewisia, Narnia-sarjasta tunnettua brittiläistä kirjailijaa ja kirjallisuuden tutkijaa. Vuonna 1963 kuollut Lewis kuuluu 1900-luvun vaikutusvaltaisimpiin kristillisiin ajattelijoihin. Lepojärven väitöskirja valottaa Lewisin näkemyksiä rakkauden teologiasta.

Vastaväittäjänä on professori Eric Gregory Princetonin yliopistosta Yhdysvalloista. Hän pyytää Lepojärveä perustelemaan tutkimuksensa otsikkoa God Is Love But Love Is Not God. Se tarkoittaa, että Jumala on rakkaus, mutta rakkaus ei ole Jumala.

Sitaatti ei ole suora lainaus C. S. Lewisilta. Lepojärven mukaan se kuvaa kuitenkin hyvin tutkimusta kokonaisuutena ja on lisäksi sopivan provosoiva.

Lepojärvi ja Gregory keskustelevat siitä, onko erityistä kristillistä rakkautta olemassa, ja siitä, rakastetaanko ihmisiä heidän itsensä vuoksi vai sillä perusteella, mitä he merkitsevät Jumalalle.

– Tämä menee hankalaksi, Lepojärvi sanoo.

– Tämän on tarkoitus olla hankalaa, Gregory vastaa yleisöä naurattaen.

Pari päivää myöhemmin Lepojärvi sanoo, että hänelläkin oli väitöstilaisuudessa hauskaa. Se johtui Eric Gregorysta. Tämä esitti lempeästi kysymykset, jotka Lepojärven mukaan sisälsivät ”metafyysistä moukaria”.

Väittelyn lopuksi Gregory kiittää Lepojärveä teologisesta viisaudesta, historiallisesta oppineisuudesta ja luovasta mielikuvituksesta.

Karonkassa kahdenkymmenen vieraan seurue istuu yhden pitkän pöydän ääressä ja lukee ruokarukouksen latinaksi. Joukossa on edustajia kymmenestä kansallisuudesta ja ainakin seitsemästä kirkko- ja uskontokunnasta.

… 

Jason Lepojärven oma tausta on helluntailaisuudessa. Jason oli sisarusparven esikoinen, hänen lapsuudessaan perhe asui Espoossa. Nuorena Lepojärvi harrasti judoa ja myöhemmin brasilialaista jujutsua, kamppailulajeja, jotka hänen mielestään ovat ”shakkia ihmisvartalolla”.

Kamppailuteemaa sivuaa myös kouluaine, jonka Lepojärvi on saanut postissa entiseltä ala-asteeltaan päivä väitöksensä jälkeen. 12-vuotiaan kirjoittama tarina on nimeltään Orjakaravaani, ja sen sivuilla seikkailevat barbaarit.

– Vanhemmat lahjoivat minut lukemaan kirjoja. He lupasivat, että jos luet nämä, saat viisi markkaa. Jossain vaiheessa vitosta ei enää tarvittu.

Lukioaikana Lepojärvi aikoi lakimieheksi. Sitten hän mietti, mitä tekisi silkasta mielenkiinnosta, jos toimeentulo olisi turvattu. Hän halusi lukion filosofian ja uskonnon opettajaksi.

Lepojärvi alkoi opiskella teologiaa. Samaan aikaan hän työskenteli ovimiehenä helsinkiläisessä hotellissa, jossa portsarit eivät Lepojärven mukaan olleet sikaniskaisia ulosheittäjiä vaan supliikkeja sisäänheittäjiä.

Valmistumisen jälkeen jatko-opinnot veivät mennessään alta aikayksikön. Rakkaustohtoria Lepojärvestä kuitenkaan olisi tuskin tullut ilman C. S. Lewisia ja Iisa Ahosta.

… 

Aloitetaan C. S. Lewisista, sillä häneen Lepojärvi tutustui ensin. Suhde alkoi Lepojärven armeija-aikana, jolloin hän luki Lewisin kirjan Kärsimyksen ongelma.

Kirjailija tuli Lepojärven mieleen, kun hän vuosikymmen myöhemmin alkoi suunnitella jatkotutkimusta. Aluksi tarkoitus oli vertailla paavi Johannes Paavali II:n ja C. S. Lewisin rakkauskäsityksiä. Lewisilla oli kuitenkin enemmän sanottavaa kuin Lepojärvi olisi uskonut. Paavi jäi sivuun. Nyt Lepojärvi luennoi C. S. Lewisin rakkauskäsityksistä Oxfordissa ja on sikäläisen C. S. Lewis -seuran entinen puheenjohtaja.

Lepojärvi korostaa väitöskirjassaan sitä, miten monimerkityksisenä Lewis piti rakkautta.

– Rakkautta ei tule halventaa, mutta se ei ole myöskään erehtymätön moraalikompassi. Lewis puolustaa inhimillistä rakkautta sekä sen epäilijöitä että sen jumaloijia vastaan, Lepojärvi tiivistää.

Väitöstutkimus koostuu neljästä tieteellisestä artikkelista. Kolmessa niistä Lepojärvi vertailee Lewisin kirjoituksia Anders Nygrenin näkemyksiin, neljännessä kirkkoisä Aurelius Augustinuksen ajatteluun.

Nygren oli Lewisin aikalaisena elänyt ruotsalainen luterilainen teologi ja Lundin piispa, joka hallitsi rakkautta käsittelevää modernia teologista keskustelua. Hän asetti vastakkain epäitsekkään kristillisen rakkauden, agapen, ja omaa etuaan etsivän pakanallisen rakkauden, eroksen. Erottelu osoittautui suosituksi 1900-luvun teologiassa.

Lepojärvi väittää, että Nygrenin ajattelu vaikutti ratkaisevasti Lewisin rakkausteologian muodostumiseen. Lepojärven mukaan Lewis nimittäin muotoili rakkauden teologiansa vastustamaan Nygrenin näkemystä, vaikka tämä ei sitä suoraan sanokaan.

Lepojärven tutkimuksen mukaan Lewis haastaa Nygrenin keskeisimmän väitteen. Lewisin mielestä erosta ei nimittäin ole syytä mustamaalata ja erottaa agapesta.

… 

Lepojärvi itse heitti pitkäksi aikaa hyvästit erokselle. Kun nuorena solmittu lyhyt avioliitto päättyi, Lepojärvi tuli siihen tulokseen, että uudelleen avioituminen ei ole Raamatun mukaan mahdollista.

Kahdeksan vuotta hän eli yksin, sillä ihastumiset ja rakastumiset eivät voineet johtaa mihinkään. Toisenlaista rakkautta kyllä oli: perhe, ystäviä ja kummilapsia.

Lepojärvi ei ajatellut, ettei hän saisi avioitua uudelleen. Hän ajatteli, ettei hän voi.

– Kristityt aviopuolisot sitoutuvat toisiinsa, tulevat yhdeksi lihaksi. Todellisuus muuttuu pysyvästi, niin kuin isyydessä tai äitiydessä. Kerran avioitunut on hengellisessä mielessä aina naimisissa.

Lepojärvellä on katolinen avioliittokäsitys. Itse hän kutsuu sitä mielellään kristilliseksi avioliittokäsitykseksi.

Avioliiton teologia on vain yksi asia, jossa Lepojärvi huomaa nykyään asettuvansa katolisen tulkinnan kannalle. Niinpä tuttavat kutsuvat häntä kaappikatoliseksi – siitäkin huolimatta, että Lepojärvi on helluntailaisuudessa edelleen kuin kala vedessä.

Katoliseen kirkkoon liittymisen tiellä tosin on pari estettä: paavin erehtymättömyysoppi on Lepojärvelle ongelma, eikä katolinen ehtoollisteologia avaudu hänelle henkilökohtaisella tasolla.

Lepojärvi ei ole ensimmäinen Lewis-tutkija, joka kiinnostuu katolisuudesta. Lewis oli anglikaani, mutta monet hänen uskomuksistaan olivat protestantille epätyypillisiä. Käsitys avioliitostakin oli samanlainen kuin Lepojärvellä.

Kysymyksen sukupuolineutraalista avioliitosta Lewis ratkaisisi erottamalla kristillisen ja maallisen avioliiton toisistaan, Lepojärvi sanoo. Hän uskoo kuitenkin, että Suomen luterilainen kirkko alkaa Ruotsin kirkon tavoin vihkiä myös samaa sukupuolta olevia pareja.

– Kirkon avioliittokäsitys muuttuu sukupuolineutraalin avioliittolain seurauksena.

Paperilla Lepojärvi kuuluu luterilaiseen kirkkoon. Suhde on kuitenkin etäinen.

– En tiedä, mikä luterilainen kirkko enää on. Se ei tunnu tietävän sitä itsekään. Kyseessä on identiteettikriisi. Kriisissä ovat myös luterilainen teologia ja etiikka.

… 

Luterilaisessa kirkossa on paljon ihmisiä, joiden mielestä avioliittoa ei voi purkaa, Lepojärvi sanoo. Hän ei kuitenkaan halua pitää asiasta meteliä, sillä tietää oman uskottavuutensa kokeneen kolauksen.

Vuonna 2012 Jason Lepojärvi sai sähköpostia Iisa Ahoselta. Iisa muisti Jasonin jo vuosien takaa Suomen Robinsonista, lisäksi hänen veljensä oli Jasonin veljen ystävä. Nyt Iisa oli lukenut Jasonin kirjoittaman kirjan. Hän oli vaikuttunut ja päätti lähettää palautetta.

Alkoi kirjeenvaihto. Sen aikana Iisa lupasi rukoilla Jasonin töiden puolesta, Jason sen puolesta, että Iisa löytäisi aviomiehen. Yhdet treffitkin hän järjesti Iisalle ja ystävälleen.

Sitten ystävyysrakkaus kasvoi romanttiseksi rakkaudeksi, kuten Lepojärvi asian ilmaisee. Lepojärvi alkoi pohtia, oliko hänen ensimmäinen avioliittonsa ollut todellinen avioliitto. Katolisen avioliittokäsityksen mukaan kaikki avioliitot eivät nimittäin ole oikeita.

– Sanotaan niin, että ymmärsin vihdoin itsekin, että minulla on hyviä syitä epäillä avioliittoni pätevyyttä, Lepojärvi muotoilee.

Syntyi ratkaisu, jonka lopputulos on nähtävissä muun muassa Kotimaa24:ssä julkaistussa videossa. On marraskuu 2013, ja Lepojärvi seisoo luentosalin edessä. Hän klikkaa näkyviin dian, jossa lukee: Iisa, will you marry me? Lepojärvi polvistuu, luentoa kuuntelemassa ollut Ahonen hyppää hänen kaulaansa, ja pari suutelee.

– Ajattelin, että julkinen kosinta olisi yllätyksellistä ja romanttista. Samalla osoitin, ettei minulla ole salattavaa, Lepojärvi sanoo nyt.

Asiat etenivät nopeasti.

– Jätimme seurustelun kokonaan väliin. Sydämen päätös tapahtui pari viikkoa ennen kosintaa, ja naimisiin menimme neljän viikon päästä kihlauksesta. Joulukuussa vietettiin 20 hengen häät, tammikuussa muutettiin Oxfordiin, ja helmikuussa laitettiin Evelyn alulle.

Ensi vuoden alkupuolella perheeseen odotetaan toista lasta. Ennen sitä, vuodenvaihteessa, Lepojärvet muuttavat pysyvästi Suomeen.

… 

Jason Lepojärven opettajat rakkaudessa ovat siis Iisa Lepojärvi ja C. S. Lewis.

Iisalta Jason on oppinut rakkauden kieliä, jotka eivät ole hänelle ominaisia. Iisa osoittaa rakkauttaan teoin ja lahjoin, Jasonille tärkeitä ovat fyysisyys ja sanat. Ennen hän ei piitannut lahjoista, paitsi sikareista ja viskistä.

C. S. Lewisilta Lepojärvi puolestaan on oppinut, millainen on hyvä rakastaja.

Ensinnäkin rakkaus vaatii tuekseen hyveitä, ja hyveet puolestaan suojelevat rakkautta. Hyvä rakastaja arvostaa toisen olemassaoloa niin, että sitoutuu hänen hyvinvointiinsa teoin.

Rakastaminen onkin kokonaisvaltaista luonteen kehittämistä. Hyväksi rakastajaksi ei ole oikotietä, Lepojärvi tietää.

– Ajatus on epäseksikäs, mutta hyvä rakastaja on hyvä ihminen.

… 

Kuvat: Jukka Granström

Edellinen artikkeliTaidenäyttelyssä vahva uskonnollinen teema – Ei ole uskonnollinen näyttely. Miksi ei?
Seuraava artikkeliKirkon Ulkomaanavussa yt-neuvottelut

Ei näytettäviä viestejä