Kaisamari Hintikka ja Juhani Holma jatkavat Espoon piispanvaalin toiselle kierrokselle – Sammeli Juntunen putosi niukasti

Kaisamari Hintikka (vas.) ja Juhani Holma. Kuvankäsittely Gun Damén.

Espoon piispanvaalin toisella kierroksella kohtaavat Kaisamari Hintikka ja Juhani Holma. Toinen kierros järjestetään torstaina 1. marraskuuta.

Tänään maanantaina järjestetyllä ensimmäisellä kierroksella eniten ääniä sai Luterilaisen maailmanliiton apulaispääsihteeri, teologian tohtori Kaisamari Hintikka. Hän sai alustavien tulosten mukaan 338 ääntä. Jumalanpalveluselämän kouluttaja, teologian tohtori Juhani Holma sai 172 ääntä. Savonlinnan seurakunnan kirkkoherran, teologian tohtori Sammeli Juntusen osuus oli 167 ääntä. Johtavana oppilaitospappina ja kisapappina toimivan rovasti Leena Huovisen äänimäärä oli 142.

Koska kukaan ehdokkaista ei saanut yli puolta annetuista äänistä, vaalin toinen kierros järjestetään Hintikan ja Holman välillä 1. marraskuuta.

Rovastikuntien äänet jakaantuivat alustavan tuloksen mukaan seuraavasti:

Tuusula: Hintikka 107, Holma 86, Huovinen 46, Juntunen 39. Äänestysprosentti 83,2.

Lohja: Hintikka 50, Holma 23, Huovinen 24, Juntunen 45. Äänestysprosentti 89,3.

Tuomiorovastikunta: Hintikka 181, Holma 63, Huovinen 72, Juntunen 83. Äänestysprosentti 87,5.

Espoon piispanvaalissa on 949 äänioikeutettua. Puolet on Espoon hiippakunnan pappeja ja lehtoreita, puolet maallikkoäänestäjiä.

Kuvat: Olli Seppälä

Lue myös:

Espoon piispanvaalin ensimmäisen kierroksen ääniharava Kaisamari Hintikka: Sukupuoli ei ratkaissut

Piispanvaalin toiselle kierrokselle päässyt Juhani Holma: "Etumatkan kurominen on haasteellista"

Täpärästi piispanvaalin jatkosta pudonnut Sammeli Juntunen ei testamentannut ääniään tuoreeltaan

Vähiten ääniä saanut piispaehdokas Leena Huovinen jatkoon päässeille: "Toivon, ettei pelattaisi varman päälle"

Analyysi: Millaiset tukijat, sellainen ehdokas – tämän kannattajalistat paljastavat Espoon piispaksi pyrkivistä

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

16 kommenttia

  • Jusu Vihervaara sanoo:

    Pystyyköhän tuosta suoraan laskemaan, että toisella kierroksella Juntusen äänet menevät Holmalle ja Huovisen äänet Hintikalle. Jos näin niin Hintikkaa tulee valituksi Espoon piispaksi äänin 480-339.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Markku Hirn sanoo:

    Olisi herrasmiesmäistä Holmalta vetäytyä pois kisoista ja myöntää että Hintikka on voittanut.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jouni Turtiainen sanoo:

      Eihän vaaleissa näin toimita. Ensin käydään vaali ja lasketaan äänet. Spekulaatiot tämän vaalin perusteella eivät toimi, koska myös äänestysprosentti ratkaisee. Nukkuvien puolue on ennenkin ratkaissut vaaleja… Uusi vaali on 1.11. Silloin lopputulos on varma, kun äänet on laskettu.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tuula Hölttä sanoo:

      Markku Hirn: “Olisi herrasmiesmäistä Holmalta vetäytyä pois kisoista ja myöntää että Hintikka on voittanut.”

      Ja samalla myöntää se, että siviilioikeuden professori Urpo Kangas on oikeassa, kun sanoi: “Kirkon kannattaisi nyt keskittyä olennaiseen eikä leikkiä Jumalaa maanpäälllä”.

      “Jumalan oikeudet” evl.kirkossa kuuluvat Arkadianmäen ja ay-liikkeen poliittisille vallankäyttäjille, jotka lainsäädäntönsä ja rahanohjauksensa avulla säätelevät sen, mikä milloinkin on tuon “jumalan tahto”, joka kuvittelee pystyvänsä luomaan koko maailmankaikkeuden ja taivaan ja maan pelkän “kasinotaloutensa ja keinoälynsä” voimalla.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      Minäkin hieman ihmettelen Markku H:n kommenttia. Mielestäni siinä, että Holma vetäytyisi vaalista, ei olisi mitään herrasmiesmäistä, päinvastoin. Kun joku on vaaliin lähtenyt niin hän kestää/katsoo vaalituloksen loppuun asti. Se on sananlaskun “Ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön” mukaista. “Leikin” kesken jättäminen olisi luuserimaista.

      Ehdottaisiko (uskaltaisiko ehdottaa) kukaan samaa jos vähemmän ääniä saanut olisikin nainen? Tuskin ehdottaisi, koska hän saisi oitis syytökset naisvihasta tms.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari-Matti Laaksonen sanoo:

      Eikös herrasmiesten pitänyt jo alunperin karttaa näitä vaaleja, ainakin kirkollisen median mukaan? Huumorimiehiä piisaa. Todennäköiseltä tulevalle Espoon piispalle Kaisamari Hintikalle kaikenlainen väistäminen vaaleissa olisi nöyryyttävää..miten tässä nyt näin kävi, että kiltit, kivat liberaalimiehet ovat jälleen pahimpia sovinisteja..

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Harri Ahdesmäki sanoo:

    Konservatiivisesti ajattelevat eivät tietenkään halua Hintikkaa piispaksi, mutta nyt hänen valintansa näyttää selvältä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Juha Heinilä sanoo:

    Tulos oli yllätys minulle. Selkeä tulos, joten enää en uskalla veikata tai päätellä, koska metsään veikkaukseni menisi.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Werner Janhonen sanoo:

    Olisi oikein Hintikalta vetäytyä pois kisoista ja tehdä parannusta. Sillä

    Vuoden 1986 päätöksellä avata pappisvirka naisille ei ole riittäviä teologisia perusteita. Ja taas kirkon elämässä paljon vahinkoa.

    Miehen ja naisen välisen polariteetin pitäminen asiaankuulumattomana virkakysymyksen ratkaisussa 1986 on kohtakokkaalla tavalla tehnyt kirkon aseettomaksi ns. homoliittolakia ja sen asettamista kaiken kritiikin yläpuolelle propagoivan libertinistisen gnoosiksen eli seksuaalisen vallankumouksen edessä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      “Vuoden 1986 päätöksellä avata pappisvirka naisille ei ole riittäviä teologisia perusteita.” Eipä päätöksen vastustamisellakaan ole riittäviä teologisia perusteita. Miehen ja naisen polariteetti – vastakkaisuus – on sitävastoin suorastaan epäraamatullinen ajatus. Ihminen on luotu mieheksi ja naiseksi; yhdessä – miehenä ja naisena – ihminen on Jumalan kuva.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka T Väänänen sanoo:

      Martti Pentti, suosittelen lukemaan Perusta-lehden uusimmasta numerosta 5/2018 emeritusprofessori Jouko Martikaisen artikkelin Pappeus ja sukupuolten polariteetti. Werneri on lainannut tuon artikkelin johtopäätöksiä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Perusta-lehden numero 5 ei ole Raamattu.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Jukka Kivimäki sanoo:

      Martikaisen kirjoituksen ydinviesti on siinä, että kleerus virkoja olisikin yhden sijasta kaksi: patrivirka ja matrivirka, hengellinen isä ja hengellinen äiti. Martikainen ei tekstissään aseta niille keskiläistä arvoeroa. Ylösnousseen julistaminen kuuluu sekä miehille että naisille.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      “Martikaisen kirjoituksen ydinviesti on siinä, että kleerus-virkoja olisikin yhden sijasta kaksi: patrivirka ja matrivirka.” Käsittääkseni luterilaisuus on sanoutunut kokonaan irti kleerus-ajattelusta. Perusteena on 1. Pietarin kirjeen opetus yleisestä pappeudesta:”Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa.” Saarnavirka kuuluu seurakunnalle, joka valitsee sopivaksi katsomansa henkilön sitä hoitamaan.

      Ilmoita asiaton kommentti