Kirja-arvio: Kirkko voisi olla aidosti verkossa eikä vain soveltaa verkkoa perinteiseen toimintaan

Professori Heidi Campbell (Texas A&M University) on koonnut kolmen viikon aikana tilannekuvan siitä, miten kirkot ovat digitalisoineet elämäänsä ja toimintaansa pandemian aikana. Kokoomateos, The Distanced Church. Reflections on Doing Church Online, on julkaistu e-kirjana huhtikuun puolivälin jälkeen ja se on saatavissa ilmaiseksi täällä.

Kirjan ensimmäiset 16 napakkaa esseetä ovat konkreettisia onnistumis- ja innostamiskertomuksia siitä, miten eurooppalaiset ja amerikkalaiset seurakunnat ovat uudistuneet koronan aikana. Uusia ihmisiä on tullut seurakuntien piiriin samalla kun ikääntyneet jäsenet ovat rohkeasti ottaneet käyttöönsä uusia sovelluksia ja laitteita.

Saksan evankelisen kirkon pappi Ralf Peter Reimann kertoo, miten protestanttisten kirkkojen piirissä on paikoin annettu ohjeita online-ehtoollisen viettoon kotona tai digitaalisesti.

***

Kirja alkuesseet sisältävät muitakin yllätyksiä. Lainkuuliaisuudestaan ja säännöistään tunnetut saksalaiset ovat unohtaneet kirkkoon julistetut WhatsApp-kiellot ja tulkinneet EU:n yksityisyyden suojeluun perustuvia julkisen tilan kuvausrajoituksia joustavasti. Ihmiset osallistuvat mieluummin paikallisiin, ehkä vaatimattomammin toteutettuihin online-messuihin kuin teknisesti laadukkaampiin tuntemattoman seurakunnan kanssa. Yleinen pappeus voi toteutua ennennäkemättömällä tavalla. Kokeilun rohkeus ja jopa leikkisyys saa Luojaltaan tilaa.

Katolinen teologi ja yliopistolehtori Matthew John Paul Tan on inspiroitunut paavi Johannes Paavali II:n internetin suojelupyhimykseksi julistamasta Isidorus Sevillalaisesta. Tan viittaa Jumalan läsnäoloon Hänen luomassaan digitaalisessa maailmassa.

Kirjan koonnut professori Campbell tuo esille turhautumisensa siihen, että hänen yli 20 vuoden aikana keräämäänsä aineistoon perustuvat tulokset eivät tähän mennessä ole juuri näkyneet seurakuntien digitaalisessa olemuksessa. Teknologioita ei ole käytetty uudistumiseen ja siihen, että seurakunta voisi nykyistä rohkeammin olla hoitava, intiimi ja jäsentensä osallisuutta arvostava, saman uskon jakava 24/7-yhteisö. Sen sijaan teknologiaa on – usein tosin teknisesti taitavasti – sovellettu perinteisen toiminnan välittämiseen verkon kautta.

Kirkolle onkin tullut vain uusi määre – online church – kun se voisi käyttää koko Jumalan luoman digitaalisen todellisuuden mahdollisuudet, olla church online.

***

Moni kirjan artikkeli tuo esille koronan tuottamien muutosten lopullisuuden. Vain teknologiaa uudistavasti soveltava kirkko jatkaa tulevaisuuteen.

Durhamin yliopiston Digitaalisen teologian keskusta johtava Peter Phillips viittaa muilla aloilla tapahtuneeseen kehitykseen, jossa teknologia on esimerkiksi avannut uusia liiketoimintatapoja aikaisempien lisäksi, niiden rinnalle ja vanhentuneita korvaamaan. Phillips kuuluttaa kirkkoon nykyratkaisuja – olivatpa ne käytännöllisiä tai teologisia – ravistelevaa uudistumista (disruption).

Parantumatonta syöpää sairastava kirjailija ja kouluttaja Bex Lewis korostaa, miten teknologian myötä sairaat ja monenlaisista puutteista ja fyysisistä kynnyksistä kärsivät pääsevät mukaan. Skotlannin kirkon pappi Albert Bogle kertoo esimerkkejä teknologian mahdollistamasta lähetysajattelusta, joka vie sanan luovin keinoin uusille ryhmille. Church online yhdistää diakonian inklusiivisuuden ja mission eksklusiivisuuden.

Tiivistä ja konkreettista opusta on helppo käyttää seurakunnissa työntekijöiden inspiroimiseen ja myös tavallisten seurakuntalaisten, kauempaakin seuraavien, osallistamiseen. Vastaava julkaisu olisi varmaan tehtävissä myös suomalaisten kokemusten tiimoilta. Digitaalinen maailma kutsuu kuitenkin ylittämään maantieteen rajat.

Kirjoittaja on Turun yliopiston tietojenkäsittelytieteen professori Namibian Windhoekissa.

Kuva: Olli Seppälä

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.