Kirkkoherra hoitokokoukseen naispappeuskannan vuoksi

Haaparannan seurakunnan vanhoillislestadiolainen kirkkoherra Kimmo Sulila on joutunut naispappeuskantansa vuoksi hoidetuksi. Tornion rauhanyhdistykseen kuuluva Sulila kommentoi maaliskuussa Kotimaa24:lle papiksi vihityn vanhoillislestadiolaisen Mari Leppäsen ja hänen miehensä tapausta ja piti Leppästen kohtelua ihmisarvoa alentavana. Leppäset menettivät vihkimyksen vuoksi Turun rauhanyhdistyksen luottamustoimensa.

Kommenttinsa jälkeen Sulila kutsuttiin kuultavaksi Tornion rauhanyhdistykselle. Ennen puhujien ja johtokunnan jäsenten kokousta Sulila oli jo poistettu kesän puhujalistalta. Kokouksessa oli hänen lisäkseen paikalla kahdeksantoista ry:n puhujaa ja johtokunnan jäsentä. Aluksi hänelle kerrottiin, ettei naispappeus ole Raamatun mukaista ja että hänen täytyy olla naispappeusasiassa kuuliainen.

– Tilaisuudessa nostettiin esiin aika raskaita Raamatun kohtia. Matteuksen evankeliumista mainittiin puu, joka tuottaa huonoa hedelmää ja joka heitetään tuleen. Myös 1. Samuelin kirjasta (1 Sam 15:23) lainattiin kohtaa, jossa tottelemattomuus kuvataan noituuden synniksi ja vastahakoisuus taikuudeksi ja epäjumalan palvelukseksi. Kyse ei ole enää pelkästään näkemyserosta, Sulila sanoo.

Hän pyysi puheenjohtajaa kaksi ja puolituntia myöhemmin, iltakymmeneltä, päättämään kokouksen.

– Sen jälkeen nämä kaksi raamatunkohtaa ovat alkaneet elämään omaa elämäänsä ja olen voinut henkisesti aika huonosti. Kuuliaisuusoppi on tuttua 1970-luvulta. Ensin halutaan osoittaa naisille, jotka ryhtyvät papeiksi, että he eivät ole kuuliaisia, sitten heidän tukijoilleen. Jatkona voi tulla se, että ryhdytään ruotimaan ihmisiä, että millainen ymmärrys sinulla tästä on. Tässä ollaan aika kaukana kristillisestä rakkaudesta ja luterilaisen kirkon linjasta, joka sallii naispappeudesta eriävät mielipiteet.

Sulilan mukaan kuuliaisuudesta poikkeaminen tarkoittaa vanhoillislestadiolaisessa liikkeessä sosiaalista eristämistä, sitä että ihmiset lakkaavat tervehtimästä. Puhujien ja johtokunnan kokouksen jälkeen hänelle on ehdotettu myös koko seurakunnan eteen tulemista.

– Tuntuma oli sellainen, että jos tulisin seurakunnan eteen, tilanne olisi se, että seurakunta olisi kanssani eri mieltä ja se olisi tottelemattomuuden synti mikä olisi sitten ilmeisesti noituutta.

Sulilan mukaan kuuliaisuuteen vetoaminen tukahduttaa liikkeestä mahdollisuuden keskusteluun. 

– Usko kyseenalaistetaan niin kuin minun tapauksessani. Käynnissä on aivan sama toimintamalli kuin 1970-luvulla. Istuin siellä, paikalla olivat puhujat ja johtokunta, tukenani oli vain yksi ihminen, tilanne oli 18-2. Tämä on hirveän tehokas keino saada kaikki keskustelu herätysliikkeessä hiljentymään. Tulkitsen sen niin, että kun naisia on tulossa papeiksi, vastustus voimistuu koko ajan ja sen kuulee myös saarnoissa. 

Hän kokee kuuliaisuuteen vetoamisen myös hämärtävän evankeliumia.

– Jumalan valtakunta on kuin kaunis keto, jossa kasvaa monen värisiä kukkia. Se heijastaa Jumalan luomistyön moninaisuutta. Jumalan valtakunta ei ole ruohonleikkurilla leikattu golfkenttä, jossa on vain pari milliä ruohoa.

Tornion rauhanyhdistyksen johtokunnan puheenjohtaja ei halua tässä vaiheessa kommentoida asiaa Kotimaa24:lle.

Lue myös:

Sulila kysyy voiko vanhoillislestadiolainen liike jatkaa kirkossa

Arkkipiispa Kari Mäkinen on 14.5. klo 21.00 YLE Tv 1:n A-Studiossa keskustelemassa muun muassa vanhoillislestadiolaisista hoitokokouksista.

Edellinen artikkeliMäkinen: SRK:n anteeksipyyntö olisi tavattoman hieno ele
Seuraava artikkeliMyrskylässä on Suomen nuorin kirkkoherra

Ei näytettäviä viestejä