Kolumni: Kirkon tehtävänä on julistaa evankeliumia, joka on toisenlainen kuin monet toivovat

Matti Revon kolumnikuva.

Keskustelin kirkon haasteista berliiniläisen piispan ja professorin kanssa. Kysymykseen, oletteko katolinen vai evankelinen, vastataan entisessä Itä-Saksassa: ”En kumpaakaan, olen normaali.” Useimmat eivät ole uskonasioista kiinnostuneita, kirkkojen jäsenyydestä puhumattakaan.

Tiedustelin, eivätkö ihmiset silti koe kuuluvansa kristillisen uskon muovaamaan kulttuuriin ja eikö kirkko voisi siihen viitaten tasoittaa heidän tietään seurakuntaan. Onhan sellainen kansankirkollisessa Pohjolassakin mahdollista. Meillä kirkkoa pidetään yhä osana vallitsevaa kulttuuria, mikä näkyy esimerkiksi rippikoululeirien suosiossa. Eikö Saksassakin voisi pitää tällaista identifioitumisen halua kirkon voimavarana?

Ajatukseni torjuttiin, koska kristilliseen kulttuuriin vetoaminen ainoastaan ruokkii muukalaisvihamielisiä voimia. Kristinusko kaapataan kansallisen kiihotuksen välineeksi, jos kirkko yrittää vedota sen historialliseen vaikutukseen. Silloin ei olla kiinnostuneita Jumalan totuudesta tai Kristuksen rakkaudesta vaan niiden vääristämisestä.

Keskustelu käytiin pari viikkoa sitten, kun Saksan kristillisiksi nimetyt sisaruspuolueet kiistelivät turvapaikkapolitiikasta. Minulle kerrottiin, että pelissä on koko Euroopan unionin uskottavuus ja kirkon osalta evankeliumin uskottavuus. Ei tule vedota kristilliseen kulttuuriin, jos niin tuetaan nationalismia. Kollegani päivittelivät Baijerin päätöstä laittaa risti jokaisen julkisen huoneen seinälle. Silloin risti ei enää ole Kristuksen risti vaan valtion yritys osoittaa toisin uskovien kuuluvan ulkopuolelle.

***

Miten kauan Suomessa voidaan luottaa siihen, että meillä yleisesti ymmärretään uskon sisältö ja sitoudutaan siihen eikä haluta vain ottaa sen ulkonaiset piirteet omien pyrkimysten välineiksi? Voidaanko rakentaa kansan kirkollisuuden varaan, jos kirkollisuus muuttuu kristinuskon symbolien ja rituaalien käyttämiseksi uudella sisällöllä?

Saksassa on tästä kokemusta; 1930-luvulla uskottiin ”juutalaisuudesta puhdistettuun” arjalaiseen Jeesukseen, poliittisen ideaalin mukaiseen ja moderniin, mutta pakanalliseen, Raamatusta ja kirkon uskosta irrotettuun. Ylevältä kuulostanut aate häikäisi monet kristillisen kulttuurin kasvatit.

Kirkon tehtävänä on julistaa evankeliumia, joka on toisenlainen kuin monet toivovat. Sen keskuksena on Kristus, joka ei etsi valtaa eikä loistoa vaan hädässä ja avun tarpeessa olevia.

Kirjoittaja on Tampereen hiippakunnan piispa.

Kuva: Jukka Granström

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

43 kommenttia

  • Matias Roto sanoo:

    Matti

    Kiitos erinomaisesta tekstistä!

    Tuot esiin kysymyksiä jotka ovat erittäin ajankohtaisia kansamme keskuudessa käytävissä keskusteluissa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Samuel Kettunen sanoo:

    Mikä on nyt vastaava aate, joka häikäisee ja painostaa? Taitaapa olla se sateenkaari henkisyys.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tuula Hölttä sanoo:

      Samuel Kettunen,

      Sivustolle ilmestyneestä valtion Stean julkisista avustusvaroista rahoittama ilmoitus on juuri se kirkon arvoperustaa ja traditiota rikkova “liike”, jota “konsultti-euron” avulla valtio haluaa puolueidensa vaaleissa saaman äänivyöryn mahdollistamiseksi “kuin jumalana” tukea..

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Jusu Vihervaara sanoo:

      Ennen kuin suuremmin lähdetään vertaamaan natseja ja seksuaalivähemmistöjä, muistetaan kuitenkin, että Hitler teki homoille kuten kuka hyvänsä Raamattuun kirjaimellisesti uskova kunnon kristitty: tappoi.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Yrjö Sahama sanoo:

      Jusu, raamattuun kirjaimellisesti uskova kristitty ei tapa ketään, sillä Jeesuksen käsky on rakastaa vihollisiakin ja rukoilla heidän puolestaan. Homot toki eivät ole vihollisiakaan, mutta heidän puolestaan on kyllä sytä rukoilla, ovathan monet heistä varsin onnettomia ihmisiä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Samuel Kettunen sanoo:

      Niin tappoi paljon erilaisia ihmisiä, mutta ikäänkuin evoluution nimiin. Nykyään menetellään kuitenkin eri tavoilla siivomminkin, mutta painostus voi olla saman suuntaista. Pian nähdään aika ja eri puolilla jo on merkkejä, että suljetaan ulos yhteiskunnasta, ellet palvo sateenkaarta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Samuel kirjoitat: ”Pian nähdään aika ja eri puolilla jo on merkkejä, että suljetaan ulos yhteiskunnasta, ellet palvo sateenkaarta.” Voisitko kertoa, mitä tämä tarkoittaa? Yritän kovasti seurata aikaani monien tiedotusvälineiden kautta usealla eri kielellä, mutta mistään en ole aiemmin tuollaista kuullut.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      No ilmeisessti esim. Luher ei sitten ollut Raamattuun uskova kristitty, sillä hänhän oli valmis tappamaan esim. noitia vaikka omin käsin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Yrjö: Minä ja tuntemani homot/lesbot ollaan kyllä enimmältään ihan onnellisia. Välillä tuntuu olo onnettomalta, kun toiset kristityt sylkevät kasvoille. En usko, että sinäkään siihen ihan helposti tottuisit.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Kettuen. “Pian nähdään aika ja eri puolilla jo on merkkejä, että suljetaan ulos yhteiskunnasta, ellet palvo sateenkaarta”. Minä olen pienessä mittakaavassa nähnyt tämän. Jos kauppias ei Pride-kemujen aikana laittanut sateenkaarilippua kauppansa oven ylle menetti hän asiakkaita ja häntä pidettiin ihmisvihaajana jne. Jos ajattelemme niinkuin minä, että tässä sateenkaari-ideologiassa on taustalla antikristillinen henki, niin on ihan johdonmukaista että lopulta uskovat joutuvat painostuksen ja vihan kohteeksi. Antikristillinen henki ei lepää, ennenkuin se on tunkeutunut yhteiskunnan kaikkiin kerroksiin. Siksi kirkkokin on tämän propagandan kohteena. Muutenhan se olisi viimeinen spn-ideologiassta vapaa linnake yhteiskunnassa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Antti: Minkä kaupungin pride-tapahtumasta puhut? Vaikea uskoa tarinasi todenperäisyyttä. Aika moneen olen pitkän elämäni aikana osallistunut, enkä missään ole tavannut kuvaamaasi.

      En myöskään ymmärrä, mistä antikristillisestä hengestä nyt puhut. Omasta kokemuksestani voisin sanoa ihan päinvastaista. Mitä enemmän kirkko on läsnä seksuaalivähemmistöjen tapahtumissa, sitä enemmän syrjinnän vuoksi kirkkoa kavahtaneet, ovat valmiita palaamaan kirkon jäseniksi.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Rantanen. “En myöskään ymmärrä, mistä antikristillisestä hengestä nyt puhut”. Antikristillisestä hengestä voit lukea Raamatusta. Tässä siis puhun henkivallasta, joten se voi toimia myös kirkossa. En mitenkään usko, että tämän sateenkaari-ideologian hyväksymisen myötä kirkko saa uusiksi jäsenikseen uudestisyntyneitä Pyhällä Hengellä täyttyneitä uskovia vaan kenties jotain muita. Jos jonkun kriteeri kirkkoon liittymiselle on tässä en usko että kyse on ollenkaan mistään varsinaisesta uskon ratkaisusta. Kirkkoonhan voi hyvin kuulua vaikka ei välittäisi Jumalasta tuon taivaallista.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Antti: Ihmettelen kyllä kovasti, miten sinä voit arvioida toisten kristittyjen uskon määrää ja laatua. Aika rohkea veto sinulta. Itse en uskaltaisi. ”Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi; sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Rantanen, “Aika rohkea veto sinulta. Itse en uskaltaisi. ”Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi; sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.” Minä taas uskallan aika paljon. Se kuuluu sielunhoitajan kutsumukseen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Antti: Jaa-a, nyt en kyllä ihan usko ammattinimikettäsi. Sielunhoitajan ja tuomarin toimenkuvat ovat kokolailla erilaiset.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Rantanen. “Jaa-a, nyt en kyllä ihan usko ammattinimikettäsi. Sielunhoitajan ja tuomarin toimenkuvat ovat kokolailla erilaiset”. Eihän tässä mistään ammatinimikkeestä puhutakaan. Minulla ei ole mitään sielunhoitovastaanottoa enkä varsinkaan ole mikään tuomari. Sensijaan olen vuosikymmeniä auttanut monia uskovia hengellisen elämän kysymyksissä ja löytämään syemmän yhteyden Jumalaan. Tätä kutsun sielunhoidoksi ja tätä olen kyllä tehnyt paljon ja eri puolilla maailmaa..

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Antti: Kivat sulle. Sen perusteella, minkälaisia ulostuloja sinulla on tällä palstalla (ja muutenhan en sinua tunnekaan) olen saanut kyllä ihan erilaisen kuvan. Mutta en halua nyt tämän enempää poiketa syrjäpoluille piispan ansiokkaan kolumnin varsinaisesta aiheesta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Rantanen. “Sen perusteella, minkälaisia ulostuloja sinulla on tällä palstalla (ja muutenhan en sinua tunnekaan) olen saanut kyllä ihan erilaisen kuvan”. Minä vain sanon mitä olen kolmenkymmenen vuoden ajan vaimoni kanssa tehnyt. Sitten nämä kirjoitelmat täällä Kotimaa-palstalla ovat lähinnä tällainen kiva harrastus.

      Rantanen. “Minkä kaupungin pride-tapahtumasta puhut? Vaikea uskoa tarinasi todenperäisyyttä”. Minusta on jännää, että ajattelet, että valehtelisin tällaisella palstalla.

      Rantanen. “Jaa-a, nyt en kyllä ihan usko ammattinimikettäsi”. On vähän hankala sanoa sinulle mitään, jos lähtökohtaisesti epäilet koko kutsumukseni olevan feikki? Siis olen kolmekymmentä vuotta elättänyt itseni hengellisellä työllä. Olet oikeastaan ensimmäinen ihminen, joka esittää tällaisia epäilyjä. Minusta se on vähän koomista.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Antti: En tosiaan halua pilata piispan kolumniin liittyvää keskustelua meidän henkilökohtaisilla viesteillämme. Anteeksi piispa Repo.

      Et vain vastannut simppeliin kysymykseeni, minkä kaupungin pride-tapahtumassa näit kuvailemasi tilanteen. En tiedä, monessako pridessa olet itse ollut, mutta vaimoni kanssa emme ole vastaavanlaista havainneet. Tästä yksinkertaisesta syystä halusin varmistaa, mistä tietosi ovat peräisin, missä tällaista on tapahtunut.

      En epäillyt kutsumustasi vaan ammattinimikettäsi. Jos esiintyy väärällä ammattinimikkeellä, niin se on koomista jos mikä. Minullakin olisi kutsumus olla ammattimuusikko. Ikävä kyllä taidot eivät vain siihen riitä, joten en voi itseäni muusikoksi kutsua. Tämä siitä huolimatta, että olen tehnyt työtä musiikin saralla monet vuodet.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Rantanen. “Et vain vastannut simppeliin kysymykseeni, minkä kaupungin pride-tapahtumassa näit kuvailemasi tilanteen”. Minusta riittää hyvin, että olen tällaisesta tietoinen. Kyllä on lähtökohtaisesti hankala tilanne, jos ei yksinkertainen viesti mene jakeluun . Enhän sanoisi mitään tällaista, jos en tietäisi, että niin on tapahtunut. Tässä näen siis pienessä mittakaavassa sen hengen, mikä lopulta tulee dominoimaan, jos tämä spn-agenda toteutetaan. Yhdistän sen totalitääriseen antikristilliseen ideologiaan ja henkivaltaan, joka kääntyy seurakuntaa vastaan. Rantanen. “En epäillyt kutsumustasi vaan ammattinimikettäsi”. Kyllä olet täällä ennenkin epäillyt ammattinimikettäni. On siis hassua, että samalla sanot ettet tiedä minusta mitään etkä tunne minua. Että olisin tuomari tms. olet kyllä keksinyt aivan itse. Olen siis Raamatun opettaja ja lähetyssaarnaaja. Suomessa kaikessa henegllisessä työssä on oltava sielunhoidollinen ote koska meillä on ollut niin paljon sielun ongelmia ja rikkinäisyyttä. Sinun taitaa olla vaikea uskoa, että sielunhoito voi merkitä paljon muutakin kuin jotain homojen paapomista?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Antti: Et siis edelleenkään pystynyt vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen kuvailemasi pride-tapahtuman paikkakunnasta. Sen sijaan mopo karkasi käsistä. Tästä voi itse kukin vetää tarvittavat johtopäätökset.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Rantanen. ” Et siis edelleenkään pystynyt vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen kuvailemasi pride-tapahtuman paikkakunnasta. Sen sijaan mopo karkasi käsistä. Tästä voi itse kukin vetää tarvittavat johtopäätökset”.

      Tietysti pysyisin vastaamaan kysymykseen paikkakunnasta, mutta en tahdo, koska siitä seuraisi ehkä tuhia hankaluuksia. Mopo ei ole karannut käsistä minnekään. Lähtökohtaisesti tällaisissa keskusteluissa kaiketi pitäisi luottaa siihen, että puhutaan totta?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Miksi tällaisissa keskuteluissa tulisi olla tuollainen luottamus? Silloin tällöin esiintyy selviä asiavirheitä, tahattomia kai enimmäkseen. Joskus ne ovat niin tarkoituksenmukaisia, että vaikuttavat tahallisista. Kenties voimme luottaa siihen, ettei kukaan suorastaan valehtele?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti.”Miksi tällaisissa keskuteluissa tulisi olla tuollainen luottamus? Silloin tällöin esiintyy selviä asiavirheitä, tahattomia kai enimmäkseen. Joskus ne ovat niin tarkoituksenmukaisia, että vaikuttavat tahallisista. Kenties voimme luottaa siihen, ettei kukaan suorastaan valehtele?”

      Minä hyväksyn muisti-ja asiavirheetkin. Tämähän ei ole mikään tieteellinen foorumi, vaan keskusteluun osallistujat ovat mukan omalta pohjaltaan. Kun oikein tahdomme korostaa jotain esitämme asiat tiettyjä näkökulmia korostaen jne. Eihän se ole aina mitään objektiivista tai tieteellistä tms.

      Minusta kyllä on tärkeää, että jonkunlainen kunnioitus toisen motiiveihin ja rehellisyyteen säilyy. Myös minusta on kummallista keskustelukulttuuria, jos osllistujat eivät itse saa määritellä kutsumuksiaan tai ammattejaan jne. sikäli kuin sellaisista on tärkeä keskustella. Tässä Seija Rantasella on vähän kummallinen toimintatapa kun hän toistuvsti kyseenalaistaa kanssakeskustelijoidensa motiiveja ja integriteettiä. Minusta se on aika moukkamaista. Näiden keskustelujen lähtökohtahan on, että voidaan rauhassa olla eri mieltä itse asioista, mutta keskustelijoiden yksitisyyteen ei iikaa puututa.

      Seija Rantasen kanssahan erimielisyys koskee spn-agendaa, jonka puolesta hän täällä kiivailee. Samalla kun olemme itse asiasta eri mieltä, ei minua kiinnosta alkaa repostelemaan Seija Rantasta henkilönä tai alkaa kaivelemaan hänestä sen enempää tietoja kuin mitä hän itse sanoo. Tällaiset toimintatavat missä ihmsiä pyritään leimaamaan ja heidän arvostelukykyään pyritään kyseenalaistamaan jne. ovat juuri sitä kulttuuria, mikä kuuluu totalitäärisiin järjestelmiin. Itse olen tutkinut DDR:ää koska urikinta-ja ilmiantokluttuuri kehitettiin siellä sakaslaisella tarkkuudella huippuunsa. Se on ehdottomasti piirre, joka on läsnä tässä spn-kulttuurissa. Pelkästään siksi en pidä koko touhusta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Antti: Ihan tosissaan sanot, ettei mopo karannut käsistä ja samaan hengenvetoon rinnastat Stasin ja seksuaalivähemmistöjen puolustamisen kirkossamme. No, tästäkin kukin voi tehdä omat johtopäätöksensä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Rantanen.”Ihan tosissaan sanot, ettei mopo karannut käsistä ja samaan hengenvetoon rinnastat Stasin ja seksuaalivähemmistöjen puolustamisen kirkossamme”. Tässä puhun totalitäärisistä ideologioista, joiss toisin ajattelu lopulta pyritään kokonaan kitkemään pois. Minusta siis tässä spn-agendan ajamisessa päädytään siihen, jos se menee läpi. Urkitakoneiston sijaan esimerkiksi Ruotsissa media ja yleinen mielipiden pitävät huolen siitä, että vastakkaiset näkemykset homoseksuaalisuudesta tukahdutetaan alkuunsa. Siellä ei enää saa olla kuin yhtä mieltä asiasta. Ajatus, että homoseksuaalisuus on jotenkin arvelluttavaa tai epänormaalia, on kielletty. Ei tässä mitään Staseja tarvita. Minua kiinnostaa, jos mahdollista koettaa ymmärtää asioiden hengellisiä juuria. Ei tässä mikään mopo ole karannut minnekään, kunhan pohdiskelen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Antti: Tuontapaiset virheelliset yleistykset, kuten edellä esittämäsi Ruotsin tilanne vain vievät uskottavuutta sinäsä varmasti vilpittömältä pohdiskelultasi.

      Minusta on jotenkin kiinnostavaa, että kun piispa kirjoittaa ihan asiallisen kolumnin, jossa ei puhuta homoista halaistua sanaa, niin sinä ja pari muuta alatte heti kohta vetämään keskustelua homouteen ja sen tuomitsemiseen. Näin on tapahtunut muistaakseni ennenkin. En ole huomannut teidän mitenkään kommentoivan esim. piispa Särkiön luonnon tilaa koskevia kirjoituksia. Luulisi, että luomakunnan varjeleminen olisi kristittyjä kiinnostava aihe. Mutta ei: vain homojutut kiinnostavat.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Rantenen. “Tuontapaiset virheelliset yleistykset, kuten edellä esittämäsi Ruotsin tilanne vain vievät uskottavuutta sinäsä varmasti vilpittömältä pohdiskelultasi”. Hienoa, nyt pohdiskelni ovatkin yhtäkkiä vilpittömiä. Olen sii 1980-luvulta asti yhdessä ruotsalaisten ystävieni seurannut kehitystä Ruotsissa tämä näkökulma mielessäni. Minun ajatukset eivät ole ilmasta temmattuja, vaan oikeasti tunnen ruotsalaista yhteiskuntaa ja sen henkisiä mekanismeja.

      Rantanen.” En ole huomannut teidän mitenkään kommentoivan esim. piispa Särkiön luonnon tilaa koskevia kirjoituksia. Luulisi, että luomakunnan varjeleminen olisi kristittyjä kiinnostava aihe. Mutta ei: vain homojutut kiinnostavat”. Raamatun opettaja tutkii ja koettaa ymmärtää kaikenlaisia kysymyksiä jotak liittyvät luomakuntaan. Minulla on ehkä muita foorumeita muita asioita varten. Tässä Kotimaa-lehden keskustelussa osallistun etupäässä tähän spn-väittelyyn. Se johtuu siitä, että se on tärkeä kysymys jota kirkossamme juuri nyt käsitellään ja minulla on tällä hetkellä aikaa tällaiseen. Niin pitkään kun tämä väittely on hauskaa tulen jatkamaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Leeni Luukko sanoo:

      Huh. Antti tuossa kirjoittaa spn-agendan olevan mm. urkinta- ja ilmiantokulttuuria. Pakko kai se on uskoa, että jonkun mielikuvitus yltää tällaiseen stooriin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Antti: En epäile Ruotsin tuntemistasi. Ei siellä homovihaajilla nyt kuitenkaan ihan huonosti mene. Ruosidemokraatithan ovat kovassa nousussa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Luukko. “Huh. Antti tuossa kirjoittaa spn-agendan olevan mm. urkinta- ja ilmiantokulttuuria”. Ei tässä mitään mielikuvitusta tarvita. Spn-ajattelussa tähtäimessä on kaikkien ihmisten ajatteluun puuttuminen ja mielen manipulointi tavalla, joka on tyypillistä totalitäärisissä systeemeissä. Sanoin jo, että Ruotsissa ylenenen mielipide ja tiedotusvälineet pitävät huolen ajattelun yhdenmukaistamisesta. DDR:rrässä tietysti systeemi oli toisenlainen kuin Ruotsissa , mutta samassa hengessä siellä toimittiin.: Isoveli valvoi kaikkien ajattelua.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Rantanen. “En epäile Ruotsin tuntemistasi. Ei siellä homovihaajilla nyt kuitenkaan ihan huonosti mene. Ruosidemokraatithan ovat kovassa nousussa”. Tämäpä käy hauskaksi. Äsken et epäillyt vilpittömyyttäni, ja nyt et epäile edes Ruotsin tuntemustani? Ruotsidemokraatteihin siellä kanavoituu jotain pettymystä perinteiseen politikointiin ja maahnamuutto-ym. kysymysten hoitotapaan. Vaika niiden kennatus on nytkin nousussa, ei kukaan halua niiden kanssa samaan hallitukseen. Joten ei siellä niillä kovin hyvin mene. Tosin en usko, että homovihamielisyys on heidänkään päällimmäinen ideologia. Tosiasia on, että Ruotsissa alkaa olla mahdotonta sanoa, että homous on epänormaalia tai että homoseksi on syntiä tms. Isoveli valvoo, ja medelsvensson alistuu kontrolliin.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Autuas se ihminen, joka pohdiskelee pelastusasioita uskonasioiden yhteydessä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Reino Suni sanoo:

    KJristillisyyden tehtävänä on julistaa totuuteen perustuvia Jeesuksen sanomia 20: stä julkastusta evankeliumista. Ja tässä ehdottomasti ottaa huomioon niiden julkaisujen ajankohta. Koska Jeesuksen toimintabuoden aikana ei kirjoitettu sanaakaan hänen toiminnastaan. Tosin kuolemaan johtanut toiminta sai varmasti kirjallisen perustelun mutta se ei tietääkseni ole säilynyt.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Suni. “KJristillisyyden tehtävänä on julistaa totuuteen perustuvia Jeesuksen sanomia 20: stä julkastusta evankeliumista”. Höpö löpö.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Reino Suni sanoo:

      Antti Hämäläinen.

      Mielenkiintoista todeta, että sinä et arvosta evankeliumia ollenkaan. Mihin sinun tiedot Jeesuksesta perustuvat ? Ilmeisesti Tacituksen toteamukseen, että Pontius Pilatuksen aikana tuomittiin kuolemaan Jeesus niminen ihminen. Loppu on sitten voisin sanoa sairaanloista utopiaa.

      Totean vielä, että kirkon piirissäkin on arvostus kaikilla 2000 vuoden takaisilla kirjoituksilla Jeesuksen mahdollisesta olemassaolosta ja sanansaatosta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Reino

      Meille on säilynyt useita sellaisia kirjallisia teoksia, joiden nimeksi on annettu “evankeliumi”.

      Kuuluisimpia näistä lienee 1998 nobelisti José de Sousa Saramago (16.11.1922 – 18.6.2010) kirjoittama Jeesuksen evankeliumi. Vuodesta 1969 hän oli Portugalin kommunistisen puolueen jäsen ja vakaumukseltaan hän oli ateisti.

      O Evangelho Segundo Jesus Cristo julkaistiin vuonna 1991. Sen on suomentanut Erkki Kirjalainen ja se julkaistiin 1998.

      Teoksen teologiaan kuuluu, että saatana on sympaattisempi hahmo kuin Jumala.

      Erilaisia “apokryfisiä evankeliumeita” on syntynyt lähes jokaisena vuosisatana. Yleisenä piirteenä niissä on väittämä, että “nyt lopultakin” muka on löydetty vanha ja alkuperäinen kuvaus Jeesuksen elämästä ja opista. Tosiasiassa nuo kuitenkin ovat milloin minkäkin aatteen tai ideologian, filosofian tai harhaopin tms. tuotetta ilman merkittävää kosketuskohtaa historialliseen Jeesukseen Kristukseen.

      Ilmiö ei ole uusi, vaan jo vanhalla ajalla esiintyi noita satusetiä, joiden tyylinä oli kertoa mehevä ja mukaansatempaava juttu käyttäen Jeesuksen aitoa historiaa lähinnä naulakkona, jonka varaan sitten ripustettiin omien aatosten keksimiä tarinoita.

      Ei siis pidä sokeasti mennä kaikkien näiden mukaan, vaan pitäytyä niihin joiden sanoma on luotettava. Vanhan kirkon piispallinen jatkumo seurasi juutalaisten vaatimaa keskeytymätöntä todistajien ketjua jolla luotettava todistusaineisto seulottiin turhista tarinoista. Näin tuli oppi, apostolinen seuraanto, successio apostolica, joka jo hyvin varhaisessa vaiheessa puolusti puhdasta oppia vääristymiä vastaan.

      Meidän neljällä evankeliumillamme on vahva tausta vanhan kjrkon luovuttamattoman perinteen vaalinnassa kaiken maailman sivuun vieviä harhateitä vastaan.

      Kun sinä Reino puhut muutamasta noista vanhan ajan “evankeliumeista” ikään kuin ne olisivat tasavertaisia Jeesuksen elämän kuvauksia, niin silloin saamissasi lähteissä ei olla huomioitu sitä että noiden tekstien takana on täysin erilaisia perinteen sirpaleita ja itse kullakin hyvinkin suuri ero siinä miten niissä oleva perinne on aitoa tai myöhemmin keksittyä. Historiallis-kriittisen tutkimuksen tehtävänä on analysoida kunkin perinteen palasen alkuperäinen syntytausta ja tulkita sen mukaisesti mihin aatehistorian kauteen nuo kuuluvat. Kun siis puhut että muka olisi ” 20 ” vanhaa evankeliumia, niin tutkimuksen kannalta tuollaisella väitteellä on arvoa lähinnä metodivirheenä. Ensinnäkin koska tuossa erotetaan nuo “20” muista aikansa lähteistä ja toiseksi, koska ei eritellä kunkin eri teoksen omaa historiallista taustaa vaan työnnetään ne esiin ikään kuin monoliittisina möhkäleinä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • JW. Lukisitko uudelleen sen historian. Äänestämään ja valtaan nostamaan kelpasivat nekin, jotka sitten tuhoutuivat pyykinpesussa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Leeni Luukko sanoo:

    Yrjö: “Monet homot varsin onnettomia ihmisiä”. Vai niin, minusta monet ihmiset – erittelemättä heitä minkään ominaisuuden perusteella – ovat onnettomia. Ja monet – erittelemättäkään heitäkään – ovat onnellisia. Jos sinulla on asiasta ihan tutkittua tietoa, niin kerro ihmeessä. Mutu-tietoa tai omia luuloja tai ennakkoluuloja tai omia (todistamattomia) kannanottoja ei kannata ihan vakavissaan paiskia tänne.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    Näyttää siltä, että tälle ajalle on muodostumassa evankeliumista ihan omanlaisensa käsitys. Jolla täysin syrjäytetään alkuperäinen tavoite ja sanoma. Sekä erityisesti sen voima. Muuttunut käsitys on helppo nähdä jatkumona sille, että evankeliumin vastaanottamista on lakattu opettamasta. Riittävänä on pidetty vain sitä, että se on käsitetty ymmärryksellä. Uskolla omistamista ei ole korostettu enää. Tällöin pelkkä asioiden tietäminen on katsottu riittäväksi. Historiallisen tiedon omaksuminen ei kosketa ihmisen sisintä millään tavoin. Eikä siinä ole voimaa. Usko Raamatun sisältöön on jäänyt tiedon tasolle. Tällöin tähän tietoon voidaan lisätä, mitä tahansa muuta tietoa, joka koetaan yhtä arvokkaana. Käsitys evankeliumista Jumalan voimana on kadottanut merkityksensä ja samalla voimansa. Jolloin se on helppo hyljätä ja ottaa tilalle uusi, jolla on voimaa muuttaa asioita paremmaksi.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Nyt osui Pekka kyllä naulankantaan. Joskus olen miettinyt luopumusta ja siihen liittyvää maailmaa, sillä ensin täytyy olla jotain, että siitä voi luopua. Muutama tuhat vuotta Kristus on hallinnut maailmaa yhdessä seurakunnan kanssa, mutta näyttäisi olevan, että tuo aikakausi on loppumassa pedolle annetaan hetkeksi valta. (Ilm.17)

    ”Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä, veljet, ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä. Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi, tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala. Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille? Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy. 2.Tess.2:1-6

    ”Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja. Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita, rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä, pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia; heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.” 2.Tim.3:1-5

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Reino Suni sanoo:

    Matias Roto

    ” The Complete Gospels “. Robert J. Miller, editrr.

    Ilmoita asiaton kommentti