Kolumni: Pappi ei tarjonnut lohtua Hectorille – oliko hänellä huono päivä vai uskonkriisi?

Pekka Simojoki

Lueskelin jokin aika sitten legendaarisen lauluntekijän Hectorin elämäkertaa. Siitä löytyikin monta mielenkiintoista tarinaa, jotka tempaisivat mukanaan niihin aikoihin, kun itsekin opettelin kitaran rämpyttämistä into piukassa. Jokainen muistaa Hectorin ainakin siitä laulusta, jossa ”pappi sai kahvia juodakseen” ja ”lumi teki enkelin eteiseen”.

Erityisesti kirjasta jäi mietityttämään eräs luku, jossa Hector pohtii elämän ja kuoleman suuria kysymyksiä. Hänen veljensä oli sairastunut syöpään, ja siksi hän päätti mennä juttelemaan papin kanssa. Hän halusi kuulemma hädän hetkellä tietää, saisiko jotain vastinetta kirkollisverolleen. Hector kirjoitti näin:

”Toivoin kuulevani papilta, onko kirkko vielä sen takana, mitä meille on opetettu – onko olemassa iankaikkinen elämä ja miten lohduttaa kuolemaan valmistautuvaa ihmistä. Keskustelumme lopuksi pappi sanoi minulle: 'Itse asiassa on niin, että sinulla on lauluissasi enemmän lohtua, kuin mitä minä kirkonmiehenä pystyn antamaan. Niin se valitettavasti on.' Sinänsä häneltä imarteleva vastaus, mutta minua se ei auttanut yhtään. Ajattelin vain, että kiitti helvetisti.”

***

Tuo kohta kirjassa ei jättänyt minua rauhaan, vaan kysymykset pyörivät päässäni: Mikä oli ongelma? Oliko papilla huono päivä vai uskonkriisi? Oliko kyseessä joku teologinen linjanveto? Entä millaisen vastauksen epätoivoinen etsijä saa tänään kirkoltaan? Seisommeko vielä sen takana, mihin väitämme uskovamme?

Kirjaa lukiessani kuulin uutisen, että tunnettu evankelista Billy Graham oli kuollut 99-vuotiaana. Sen miehen kohdalla ei tainnut jäädä epäselväksi, minkä takana hän seisoi.

Muistan vielä itsekin sen, kuinka Helsingin stadion oli täynnä Grahamin julistaessa siellä yksinkertaista evankeliumia 30 vuotta sitten. Muistan senkin, kuinka paljon hän sai kuraa päälleen siitä, että julistus ei ollut tarpeeksi luterilaista.

Oli niin tai näin, siellä stadionin nurmella 20 000 suomalaista sai uuden alun elämälleen. He löysivät iankaikkisen elämän toivon. He tulivat uskoon. Sieltä ei kenenkään tarvinnut lähteä sanoen, että ”kiitti helvetisti”.

Kirkollisessa keskustelussa käytetään tänään paljon sellaisia termejä kuin kirkon ”ydinsanoma” tai ”perustehtävä”. Niillä tuntuu kuitenkin olevan yhtä monta merkitystä kuin on puhujaakin.

Mikä on meidän ydinsanomamme? Minkä takana me luterilaiset seisomme? Riittääkö vain se, että pappi saa kahvia juodakseen?

Kuva: Jukka Granström

Lue myös:

Kolumni: Paljon puhumme muutoksesta, mutta odotammeko sitä oikeasti?

Kolumni: Kysyin tansanialaiselta piispalta neuvoja Suomen kirkolle ja sain kolme vastausta

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

24 kommenttia

  • ismo malinen sanoo:

    Ihmiset kuolevat, koska ovat syntisiä. Jos tuota ei ymmärrä, niin ei ymmärrä myöskään Raamatun ilmoitusta. Jumala lähetti Poikansa, että ihminen pelastuisi kuolemasta.

    Raamattu tuo kirkkaasti esiin alusta asti, että ihminen luotiin ikuiseen Paratiisiin elämään ja Jumala sanoi ihmiselle: ”Älkää syökö tuosta yhdestä puusta, jos syötte niin kuolette.” Saiko Jumala aikaan ihmisen kuoleman? Ei, vaan ihminen petettiin kun ihmiselle valehdeltiin: ”Jos syötte, niin ette suinkaan kuole!”

    Kuinkas lopulta kävi? Ihminen karkoitettiin maanpäälle ja jokainen joutuu kohtaamaan kuoleman. (Tämän on perisynti saanut aikaan) kaikki tekosynnit taas johtuvat tämän synnin seurauksista. Kuolema on tullut synnin kautta maailmaan ja kaikki synti on vääryyttä.

    Milloin rangaistus ei tule pian, saa ihminen aiheen tehdä pahaa, mutta kuitenkin kuolema tulee lopulta jokaisen kohdalle, niin hyvää tekevälle, kuin pahaa tekevälle.

    Ei Jeesus sen tähden tullut, että Hän tuomitsee ihmisen tai että Hän antaisi kaikille kivan elämän, jotka uskovat Häneen, vaan Jeesus toi iankaikkisen elämän Lupauksen Jumalalta ihmiskunnalle, vahvistaen tuon lupauksen nousemalla Itse kuolleista ja ilmestyen lukuisille silminnäkijöille, joiden joukossa myös Apostolit olivat. He antoivat myös henkensä tuon todistuksen tähden, koska tiesivät ja tunsivat Hänet, josta todistivat. Eivät kuolleet minkään valheen tähden vaan totuuden puolesta, että mekin, jotka nykyisin elämme saisimme kuulla Jumalan Pojan Evankeliumin.

    ”Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo. Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle, että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt. Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään. Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää. Sillä niinkuin Isällä on elämä itsessänsä, niin hän on antanut elämän myös Pojalle, niin että myös hänellä on elämä itsessänsä. Ja hän on antanut hänelle vallan tuomita, koska hän on Ihmisen Poika. Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen. Joh.5: 21-29

    Näin lausuen on Jeesus todistanut, että jokaisella ihmisellä on oleva kerran ylösnousemus edessä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Ismo: “Ihmiset kuolevat, koska ovat syntisiä. Jos tuota ei ymmärrä, niin ei ymmärrä myöskään Raamatun ilmoitusta. Jumala lähetti Poikansa, että ihminen pelastuisi kuolemasta.”

      Jos kuolema on synnin palkka, niin silloinhan Jeesuksen pitäisi olla kuollut, jos kerran on sovittanut ihmisten synnit, eikä suinkaan taivaassa tuomitsemassa eläviä ja kuolleita.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • ismo malinen sanoo:

      Kimmo, me uskomme, että Jeesus on noussut ylös kuolleista ja juuri sen tähden meillä on sovitus Hänen kauttaan. Me kuolemme synnin tähden kerran, mutta meillä on Puolustaja, joka on edeltä mennyt valmistamaan meille sijan Taivaassa. Kuolema ei voittanut Kristusta, vaan Hän nousi ylös ja istuu Isän Kaikkiavaltiaan oikealla puolella.

      14 Onhan tunnettua, että meidän Herramme on noussut Juudasta, jonka sukukunnan pappeudesta Mooses ei ole mitään puhunut. 15 Ja tämä käy vielä paljoa selvemmäksi, kun nousee toinen pappi, Melkisedekin kaltainen, 16 joka ei ole siksi tullut lihallisen käskyn lain mukaan, vaan katoamattoman elämän voimasta. 17 Sillä hänestä todistetaan: “Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan”. 18 Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön 19 -sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi-mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa. 20 Ja niinkuin tämä ei tapahtunut ilman valan vannomista-nuo taas ovat papeiksi tulleet ilman heistä vannottua valaa, 21 mutta tämä hänestä vannotulla valalla, sen asettamana, joka hänelle sanoi: “Herra on vannonut eikä ole katuva: ‘Sinä olet pappi iankaikkisesti'” – 22 niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut. 23 Ja noita toisia pappeja on tullut useampia, koska kuolema ei sallinut heidän pysyä; 24 mutta tällä on katoamaton pappeus, sentähden että hän pysyy iankaikkisesti, 25 jonka tähden hän myös voi täydellisesti pelastaa ne, jotka hänen kauttaan Jumalan tykö tulevat, koska hän aina elää rukoillakseen heidän puolestansa. 26 Senkaltainen ylimmäinen pappi meille sopikin: pyhä, viaton, tahraton, syntisistä erotettu ja taivaita korkeammaksi tullut, 27 jonka ei joka päivä ole tarvis, niinkuin ylimmäisten pappien, ensiksi uhrata omien syntiensä edestä ja sitten kansan; sillä tämän hän teki kerta kaikkiaan, uhratessaan itsensä. 28 Sillä laki asettaa ylimmäisiksi papeiksi ihmisiä, jotka ovat heikkoja, mutta valan sana, joka on myöhäisempi kuin laki, asettaa Pojan, iankaikkisesti täydelliseksi tulleen. Hebr.7:14-28

      ”Älä pelkää sitä, mitä tulet kärsimään. Katso, perkele on heittävä muutamia teistä vankeuteen, että teidät pantaisiin koetukselle, ja teidän on oltava ahdistuksessa kymmenen päivää. Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle elämän kruunun. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sitä, joka voittaa, ei toinen kuolema vahingoita.” Ilm.2:10-11

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Paavo Eero sanoo:

    Seurakuntavaalit 2018 lähestyvät ja Kirkko kysyy vaalisloganillaan ‘Minkälainen on sinun kirkkosi? Näinpä se samalla kuin myöntää itse kadottaneensa tavan kohdata tässä ajassa etsivä ihminen. Pekalta taas riipaiseva blogi – riipaiseva oli myös avuttomuutensa tunnustaneen papin nöyryys.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Markku Hirn sanoo:

    Papilla oli huono päivä.En lähtisi tuomitsemaan häntä. Kun pappi kohtaa tuollaisen kuuluisuuden, niin hän helposti lipsahtaa roolistaan sielunhoitajana. Valmius sellaiseen missä tilanteessa tahansa vaatii kokemusta ja koulutusta. On imartelevaa kun kohtaa ihaillun henkilön joka on valmis pitämään pappia auktoriteettina. Oma rooli tämän hetken auttajana unohtuu . Ehkä Simojoki itsekin tunnettuna henkilönä tuntee tilanteen.

    Billy Grahamin hyvistä puolista evenkelistana huolimatta hän sai myöskin vahinkoa aikaan. Hän vastusti USAn kanalaisoikeustaistelua , peläten sitä että kun etsitään maallisia oikeuksia niin se yksi ainoa tarpeellinen unohtuu. Hänestä tuli konservatiivisten evangelikaalisten kantaisä. Evangelikaaliset vastustavat hyvinvointivaltion periaatteita niinkuin yleistä, kaikkia koskevaa terveydenhoitoa ja muuta sosiaalisia apukeinoja työttömille ja varattomille , lisäten painetta yhteiskunnallisten rakojen kasvuun. Yhdysvalloissa lasketaan että yli 30 % väestöstä elää köyhyysrajan tuntumassa ja heistä ca 10% köyhyysrajan alapuolella.

    Ilmoita asiaton kommentti