Kommentti: Kai Sadinmaa ryhtyi Kemijoen piispaksi – karnevalisoi kapitulin ja kantelut

Kai sadionmaa kemijoen pisipan roolissa

Pastori Kai Sadinmaa on kyllästynyt itseensä kohdistuviin kanteluihin. Kapitulissa niitä on tällä hetkellä käsittelyssä neljä.

Ajallisesti uusimmat kantelut liittyvät Sadinmaan ilmoitukseen, että hän vihki vuoden alussa sateenkaariparin, sekä Facebook-ryhmässä käytyyn keskusteluun, jossa Sadinmaa olisi kehottanut eromaan kirkosta. Näihin kanteluihin Sadinmaa on antanut kapitulin pyytämät vastaukset.

Kaksi tuoreinta kantelua sen sijaan liittyvät puolentoista vuoden takaisiin asioihin. Toinen niistä koskee keskustelua vanhurskauttamisesta ja toinen väitettä, että Sadinmaa olisi ottanut rahaa kirkollisista toimituksista.

Lisäksi Sadinmaan saama vakava moite sateenkaariparien vihkimisistä ja siunaamisista 1.3.2017 on edelleen prosessissa hallinto-oikeudessa.

***

Vietettyään loppukesän pohjoisessa mökillä ja saatuaan tiedon tuoreimmista kanteluista Sadinmaa totesi, että nyt hänelle tuli mitta täyteen. Homma meni absurdin puolelle. Hän ei aio enää vastata kapitulille. Tehkööt mitä lystäävät.

Eikä tässä kaikki. Syntyi Kemijoen piispa, joka latasi YouTubeen neljä videota. Yhdessä niistä saunassa istuva Sadinmaa – siis Kemijoen piispa – kertoo pannunmyssyhiippa päässään terveiset Helsingin tuomiokapitulille. Viesti on puhuttu liioitellulla meänkielellä eli Tornionjokilaakson murteella, jota Sadinmaa Torniossa syntyneenä osa tarvittaessa puhua myös oikein.

Sadinmaa kertoo Kotimaalle, että päätti karnevalisoida koko homman ja tehdä itsestään koskemattoman ryhtymällä kuvitteellisen naapurin Eikan yllytyksestä kuvitteelliseksi piispaksi. Roolihahmo kutsuu muutkin piispat pohjoiseen saunomaan ja lohestamaan. Kemijoen piispa lupaa pestä kaikkien piispojen selät.

Mitä kantelupapereihin tulee, hoon päälle puhuva roolihahmopiispa aikoo käyttää niitä hyödyksi hyyskässä. Paperit kelpasivat myös sytykkeeksi ja kalansyötiksi.

***

Entä mitä Sadinmaan YouTube-kanavalla olevista videoista pitäisi ajatella? Ensinnäkin ne paljastavat Sadinmaan todellisen luonnon: hän on draamamiehiä. Hänen toimintansa ja tempauksena tulevat ymmärretyiksi henkilökohtaisina esityksinä ja performansseina, jotka tavoittelevat yleistä kriittisyyttä kirkkoa ja sen valtaeliittiä kohtaan.

Varsinkin saunanlauteilla tehty video sai minut nauramaan ääneen. No nyt! Siinä on ilveilijä vauhdissa, keskiaikaista vallan pilkkaamista nykyajassa. Videossa kuljetaan hyvän ja huonon maun rajalla – huonon puolelle sopivasti kallellaan.

Sadinmaan ongelma on, että hänen valitsemalleen tyylilajille ja lajityypille ei löydy ripaustakaan ymmärrystä totisessa kirkollisessa hallintokulttuurissa, jonka viimeisenä lukkona tuomiokapitulit ovat. Kunnon tosikkouden puuskassa Sadinmaasta voisi kannella Kemijoen piispa -videoiden vuoksi. Häntä voisi syyttää virkamiesvallan anastamisesta (ryhtyi piispaksi) tai yleisestä hävyttömyydestä ylempiään kohtaan (naureskelee systeemille).

Uskoisin, että Helsingin kapitulissa haluttaisiin päästä eroon kantelukierteistä. Niin Sadinmaata kuin muitakin koskevista. Profiloituminen kanteluihin ja sanktioihin vie kapitulilta ennen pitkää arvovallan.

Mitä tästä voi seurata? Ainakaan Sadinmaasta ei hänen nykyisten kokemustensa ja kohtelunsa pohjalta enää saada neutraalia Pertsa Peruspappia. Toisekseen oman sisäisen logiikkansa ja uskottavuutensa vuoksi kapitulin täytyy jollain tavoin huomauttaa/rangaista "vaikeaa veljeä", joka ei tahdo millään pysyä säyseänä ja ruodussaan.

***

Kapitulissa on paljon sanavaltaa piispa Teemu Laajasalolla, jolla on myös kokemusta roolihahmona esiintymisestä, TV:stä ja Yle Leaksista tuttuna Teemu Tammisalona.

Olisipa hauska nähdä video Kemijoen piispan ja Teemu Tammisalon tapaamisesta. Sitä odotellessa katso Kemijoen piispan terveiset Helsingin tuomiokapitulille täältä .

Oikaisu 27.9.2018 kello 17.25. Korjattu Sadinmaan saama "vakava huomautus" oikeaan muotoon "vakava moite".

Kuva: Kuvakaappaus Kai Sadinmaan Kemijoen piispa -videosta

Lue myös

Tuomiokapituli hylkäsi pastori Kai Sadinmaan oikaisuvaatimuksen – päätöksestä täpärä äänestys

Kai Sadinmaalta vastaus kapitulille: "Vaadin, että esitätte julkisen anteeksipyynnön"

Tuomiokapituli pyytää Kai Sadinmaalta vastinetta: Kehotitko eroamaan kirkosta?

Kommentti: Sadinmaa sai parhaan mahdollisen "rangaistuksen"

168 kommenttia

  • Jukka Kivimäki sanoo:

    Arvelisin ettei kukaan ole suoraan väittänyt, että Kai Sadinmaa olisi ottanut vastaan rahaa maksuna kirkollisista toimituksista. Sellainen väite tulisi kyetä todistamaan.

    Tämä ei kuitenkaan estä tuomiokapitulia kysymään asiaa häneltä, varsinkaan jos asiaa on jotenkin aihetta epäillä.

    Kai Sadinmaan julkaisi ilmeisesti keväällä 2016 verkkosivuilla tekstin: [sitaatti alkaa] Tarvitsetko tärkeään tapahtumaasi pappia, seremoniamestaria, innostavaa puhujaa, sytyttävää keskustelun alustajaa? Oletko suunnittelemassa hää-, kaste-, nimenantojuhlia tai hautajaisia? Teen yksilöllisiä, räätälöityjä toimituksia ammattitaidolla niin kirkkoon kuuluville kuin kuulumattomille, niin uskoville, ateisteille kuin agnostikoille. Vihin ja siunaan avioliittoon myös samaa sukupuolta olevia pareja (heti kun laki sen sallii maaliskuussa 2017). Haluatko kuulla radikaalia ja elävää kristinuskon päivitystä, sanomaa joka koskettaa ja sytyttää? Pidän puheita ja alustuksia niin kristinuskosta kuin eettisistä, elämänkatsomuksellisista ja yhteiskunnallisista kysymyksistä. Teen myös kouluvierailuja. [sitaatti päättyy]

    Teksti oli verkkosivulla vielä keväällä 2017, mutta on sittemmin jo poistettu. Teksti sijaitsi verkko-osoitteessa https://kaisadinmaa.wordpress.com/tietoja/ Kotimaa24 viittasi tekstiin keväällä 2016 https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/kai-sadinmaa-pohtii-oman-seurakunnan-perustamista/

    Tekstin muotoilu on antanut perustellusti aihetta epäillä, että pastori Sadinmaan on limittänyt pappisvirkansa hoitoon liittyvät kirkolliset toimitukset toimintaansa puhujavierailijana ja on tehnyt tämän tietoisesti. Lupaus kirkollisten toimitusten räätälöinnistä myös kirkkoon kuulumattomille ja sellaisille henkilöille, jotka eivät muutoinkaan yhdy kirkon uskoon, ei nähdäkseni vastaa kirkkomme papin virkavelvollisuuksia.

    Kirkkojärjestyksen mukaan kirkolliset toimitukset tulee toimittaa kirkkokäsikirjan mukaan. Kysymys on uskonnon harjoittamisesta Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa.

    Kotimaan24 jutussa vuonna 2016 Sadinmaan tietää kirkon säännöt, eikä aio periä seurakuntalaisilta maksuja. Sen sijaan hän toteaa: “jos joku haluaa lahjoittaa jotain, otan vastaan”.

    Mikäli asiaa käsitellään tuomiokapitulissa ensikertaa vasta nyt, niin ruuhka kyllä aika kova.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jukka Kivimäki sanoo:

      Sadinmaa julkaisikin jo asiasta oman “vastineensa” https://www.youtube.com/watch?v=LEhZ8UR3M3M

      Tuomiokapitulin käsittelyyn tullut kysymys vanhurskauttamisopista ei liittyne mitenkään Sadinmaan toimituksiin, vaan tähän asiakokonaisuuteen keväältä 2017

      https://www.radiodei.fi/sadinmaan-luther-kirkolle-rasite-eero-junkkaala-nimeaa-sadinmaan-kirkon-harhaoppiseksi/

      https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/eero-junkkaala-syyttaa-kai-sadinmaata-harhaopeista-sadinmaa-tama-on-sulka-hattuun/comment-page-1/

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Kivimäki: “Tuomiokapitulin käsittelyyn tullut kysymys vanhurskauttamisopista ei liittyne mitenkään Sadinmaan toimituksiin, vaan tähän asiakokonaisuuteen keväältä 2017”

      Nyt ollaan näköjään jo niin pitkällä, että valitetaan Lutherin vanhurskauttamisopista. Lutherista on tehty paavi. Tuskin Luther ilahtuisi paaviudestaan, kun paavin ylintä tulkintavaltaa Raamatusta vastusti. Nytkö ylintä tuomiovaltaa Lutherin vanhurskauttamisopista käyttääkin tuomiokapituli? Julistaako tuomiokapituli Lutherin paaviksi? Julistaa, jos Lutherin oppia ei pappi saa arvostella.

      Olen saanut vapaasti arvostella Lutherin vanhurskauttamisoppia K24:n sivuilla. Pidän sitä harhaan johtavana. Viimeisin keskusteluni löytyy piispa Revon kirjoituksen kommenteista.

      https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/kolumni-vanhat-uskontunnustukset-kasittelevat-oikean-etiikan-sijasta-oikeaa-uskoa/#comments

      Repo on tehnyt väikkärin tästä opista ja haastoin hänet väittelemään, mutta mitään ei ole kuulunut. Lähetin hänelle äsken henk.koht. sähköpostin, jotta tulisi kumoamaan kerettiläiset harhani. Olen maanitellut myös Eero Junkkaalaa samalla tavalla dialogiin, mutta hän, niin kuin monet muut johtavat teologit, pysyvät mieluumin pää pensaassa.

      Savijaloilla seisovat Lutherin opit, kun viisaat yliopistoissa opetetut, tai aivopestyt, eivät uskalla niitä puolustaa maallikkoa vastaan. Jos homma menee kuin he väittävät, niin miksi pelkäävät dialogia?

      Näyttää aina selvemmältä, että kristilliset viisaat ovat maalanneet itsensä samaan nurkkaan samoin kuin juutalaiset kirjanoppineet Jeesuksen aikana.

      Viimeinen turva onkin inkivistion perillinen tuomiokapituli, joka valvoo uskonopin puhtautta. Tämä uskonoppi on kirkon ikioma väärennös apostolien opista. Ja sen pystyn todistamaan. Mitä jos Kivimäki valittaisi minusta tuomiokapituliin. Siellä on yli-inkivisaattorina Teemu Tammisalo, vai mikä se nyt olikaan, kun menevät showmiehet ja piispat sekaisin. Mutta kun tuomiokapitulihow on pystyssä, niin pieni mahdollisuus saattaisi olla, että ottaisivat meikäläisen luupin alle ja saisin potkut kirkosta. Se ei haittaisi, sillä Kemijoen piispa on luvannut minulle viran hiippakunnastaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Piispa Repo vastasi kirjeeseeni! Todella positiivista, kun jaksoi huolellisesti perustella kantaansa. Olen iloisesti yllättynyt. Yksimielisyyteen tuskin päästään, mutta miksi pitäisi. Keskustelu avartaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Jouni Turtiainen sanoo:

      Tapio Tuomaala: “Repo on tehnyt väikkärin tästä opista ja haastoin hänet väittelemään, mutta mitään ei ole kuulunut. Lähetin hänelle äsken henk.koht. sähköpostin, jotta tulisi kumoamaan kerettiläiset harhani. Olen maanitellut myös Eero Junkkaalaa samalla tavalla dialogiin, mutta hän, niin kuin monet muut johtavat teologit, pysyvät mieluumin pää pensaassa.”

      Tällaiset “keskustelut”, joissa joku luterilaiseen teologiaan tyytymätön (vaikka omasta mielestään kuinka fiksu) maallikko haastaa akateemiseen keskusteluun väitelleitä tohtoreita, ei liene aivan korrekti tapa käydä akateemista dialogia – ainakaan julkisesti.

      Kuten Tuomaala itsekin voitonriemuisesti toteaa piispa Revon vastauksen saatuaan: “Todella positiivista, kun jaksoi huolellisesti perustella kantaansa. Olen iloisesti yllättynyt. Yksimielisyyteen tuskin päästään, mutta miksi pitäisi. Keskustelu avartaa.”

      Yksityiset keskustelut ja niiden “avartava” vaikutus ovat eri asia kuin julkinen akateeminen keskustelu. Sitä ei käydä täällä K24:ssä eikä muualla some:ssa, vaan akateemisilla foorumeilla. Ja akateemisen keskustelun säännöillä. Ei etukäteen dissaamalla niitä, joiden kanssa haluaisi väitellä toteamalla “hän, niin kuin monet muut johtavat teologit, pysyvät mieluumin pää pensaassa”.

      Tällainen “keskustelu” ei kiinnosta, kun haastajan epäkunnioittava, riidanhaluinen ja ylimielinen asenne paistaa taivaaseen asti.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Turtiainen: “Tällainen “keskustelu” ei kiinnosta, kun haastajan epäkunnioittava, riidanhaluinen ja ylimielinen asenne paistaa taivaaseen asti.”

      Turtiaisen luonneanalyysi on loistava enkä sitä kiellä. Edelleen kuitenkin totean, että pystyn osoittamaan kirkon Ut:n teologiseksi väärennökseksi. Turtiainen voisi ottaa haasteen vastaan vai käykö hän mieluummin keskustelua akateemisissa piireissä? Kun minulla ei ole pääsyä akateemisiin piireihin, niin on käytävä keskustelua siellä, missä se meille rupusakkilaisille on mahdollista.

      Olen kiitollinen siitä, etten ole akateeminen. Viihdyn paremmin työläispiireissä entisenä metallimiehenä ja rakennushanslankarina. Voin haista ja piereskellä ja juopotella eikä se aiheuta pahennusta.

      Aloitetaanko Turtiaisen kanssa vanhurskauttamisopista, kun sillä on K24:n seiniä tapetoitu? Vai siitä, että kirkko käyttää Ut:ssa kadotus -sanaa, kun pitäisi käyttää tuhoa? Näin sanamerkityksiä muuttamalla on muokattu apostolien oppi tietyllä tapaa tunnistamattomaksi.

      Kun kristittyjä on lähes 2 miljardia ja kirkkojen evankeliumia on julistettu paljon suuremmalle joukolle, niin miksi Ilmestyskirjaan on kirjoitettu:

      “Ja minä näin lentävän keskitaivaalla erään toisen enkelin, jolla oli iankaikkinen evankeliumi julistettavana maan päällä asuvaisille, KAIKILLE kansanheimoille ja sukukunnille ja kielille ja kansoille.”

      Näyttää siltä, että Raamatun profetia osoittaa jotain muuta kuin miten kirkot ja herätysliikkeet näkevät. Luen niin, että maailma ei ole kuullut apostolien saamaa evankeliumia pitkään aikaan. Miten Turtiainen lukee?

      Jos on apostolien opista hajua, niin ei Ilmestyskirjan jakeet pelota eikä mikään muukaan, mitä kirkko opettaa taivaasta ja helvetistä, ihmisiä alistaakseen ja orjuuttaakseen valtansa alle ja piispojen vallan alle ja Teemu Tammisalojen vallan alle.

      Kiitos, ei kiinnosta. Olen jo pitkään miettinyt, että vuoden loppuun mennessä jätän kirkon. On tullut tietooni niin räikeää epäoikeudenmukaisuutta Helsingin tuomiokapitulin toiminnasta, että jatkaminen näyttää tällä hetkellä mahdottomalta. Omatuntoni ei salli vääryyden rahoittamista.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Jukka Kivimäki sanoo:

      Huomauttaisin, ettei otsikon aiheena ole tällä erää Tapio Tuomaalan vanhurskauttamisoppi, vaan pastori Kai Sadinmaan oppi.

      Radiodein depatti ei ole enää kuultavissa ohjelma-arkistin kautta, mutta tuomiokapituli saanee nauhan kuultavakseen pyytämällä toimituksesta. Sikäli kun sisältöä muistan, niin depatti käsitteli samoja teemoja kuin sadinmaan luento Pitäjänmäen kirkossa hieman aiemmin.

      Sadinmaan mukaan Paavalin vanhurskauttamisoppi ei tarkoita yksilön pelastumista, vaan haastaa yhteiskunnan rakenteiden arvostelemiseen. Kirkon pappina hän on kuitenkin sitoutunut nimen omaan luterilaiseen tunnustukseen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tuula Hölttä sanoo:

      Tapio Tuomaala,

      subjektiivista ei-akateemista pähkäilyä: Jos miettii ajanlaskumme alun tapahtumia, niin Golgatalla oli kaksi ristille tuomittua ihmisen poikaa, joista toinen halusi kapinan ja väkivallankin keinoin vapauttaa juutalaiset Rooman imperiumin sortovallasta (maallinen regimentti) ja toinen ”päästää ihmiset pahasta”, jonka ihmiskunta itse oli rakkaudettomuudellaan aiheuttanut (hengellinen regimentti).

      Golgatalla tuomarin tehtäviä hoitanut Pontius Pilatus järjesti asiasta eräänlaisen ”huutoäänestyksen”, kun toinen ristille tuomituista oli vapautettava. Kummanko tuomitun vapauttamista Juudean vallankäyttäjät silloin toivoivat?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Kivimäki: “Sadinmaan mukaan Paavalin vanhurskauttamisoppi ei tarkoita yksilön pelastumista, vaan haastaa yhteiskunnan rakenteiden arvostelemiseen.”

      Juurikin myös näin. Kirkko puhuukin mieluummin vanhurskaudesta kuin oikeudenmukaisuudesta, jotta oikeamielisyyden ulottovuus yhteiskuntaan päin ei tulisi näkyväksi. Kirkosta tuli valtakoneiston puudeli ja lakeija, kun sen päin vastoin olisi pitänyt nostaa esiin yhteiskunnallista vääryyttä. Oikeamielinen näkee toimiiko yhteiskunta oikeudenmukaisesti. Mikäli yhteiskunta kadottaa oikeudenmukaisuuden tajun, sitä kohtaa tuomio, mistä Vt:ssa on monia esimerkkejä.

      Toimiiko kirkko itse oikeudenmukaisesti? Tuomiokapitulit? Ei kirkko voi toimia oikeudenmukaisesti silloin, kun se ei vihi kaikkia haluavia jäseniään avioliittoon. Se harjoittaa kirkollista apartheidia. Vääryyden harjoittamistaan piispat eivät tunnusta. Näin he todistavat, etteivät ymmärrä pätkääkään Ut:n oikeamielistämisopista, vaan ovat sisäistäneet Lutherin vanhurskauttamisopin rakenteelliset virheet. Opilla on merkitystä, vaikka ei ei liity pelastukseen.

      “vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.”

      Tapahtuuko vanhurskauttaminen kirjaimessa? Siltä kirkossa näyttää. Oikeamielistyminen voi tapahtua vain Hengestä. Oikeamielisen on turha odottaa kiitosta maailmalta tai kiitosta kirkolta, sen apostolit tiesivät.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Tuomaala. “Olen jo pitkään miettinyt, että vuoden loppuun mennessä jätän kirkon”.

      Minusta nyt puhut asiaa. Voin näin meidän kesken sanoa sinull, että et kyllä onnistu kirkon reformoimisessa nykyisillä eväillä ja tyylillä. Jos toisaalta et tahdo sopeutua on parempi erota kuin aiheuttaa jatkuvaa sotkua jossakin

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Tuula, Barabbaan eli Bar Abbaan etunimi oli myös —Jeesus! Mitä johtopäätöksiä voimme tehdä tästä kun bar abbas merkitse ‘isän poika’ ja ajattelemme asiaa Vt:n typologian valossa, kun kansan synnit kantoi erämaahan Azazelille juurikin kahdesatuhrikauriista se e l o o n jätetty uhrikauris…….

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tuula Hölttä sanoo:

      Seppo Heinola :”Tuula, Barabbaan eli Bar Abbaan etunimi oli myös —Jeesus!”

      Niin oli myös Jeesus Siirakin etunimi.

      ”13.Kaikkea kauhistusta Herra vihaa, eivätkä häntä pelkääväiset sellaista rakasta. 14. Hän teki alussa ihmisen ja jätti hänen hänen vapaan tahtonsa valtaan. 15. Jos tahdot, sinä pidät käskyt; sinä olet uskollinen, jos se sinulle kelpaa. 16. Hän on asettanut eteesi tulen ja veden: Kumpaan tahdot, sinä ojennat kätesi. 17. Ihmisellä on edessänsä elämä ja kuolema, ja hänelle annetaan se, mikä hänelle kelpaa. 18. Sillä suuri on Herran viisaus, hän on voimallinen valtasuuruudessaan ja kaikkinäkevä. 19. Ja hänen silmänsä ovat käännetyt häntä pelkääväisten puoleen, ja hän tuntee ihmisen kaikki teot. 20. Mutta ei hän ole käskenyt kenenkään olla jumalaton eikä antanut kenellekään lupaa tehdä syntiä.” (Jeesus Siirakin kirja 15:13-20)

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Tuula, Jeesus Siirak ei olut Jeesuksen kanssa samassa oikeudenkäynnissä eikä hänen nimensä ollut Isän poika…eikä Rabbin poika, mitä Barabbas myös voi merkitä.

      Mutta mitä siis tarkoitti että se e l o o n jätety uhrieläin kantoi kansan synnit?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tuula Hölttä sanoo:

      Seppo Heinola :”Mutta mitä siis tarkoitti että se e l o o n jätety uhrieläin kantoi kansan synnit?”

      Mielestäni kirjaimellisesti tätä https://www.youtube.com/watch?v=rgja3fNcfg8

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tuula Hölttä sanoo:

    Kemijoen piispan on helppo leikkiä tulitikkuleikkejä asiapapereiden kanssa. Toista se oli 12-vuotiaalla pojalla, joka 40-luvun alkuvuosina palasi sittemmin itärajan taakse jääneelle kotiseudulleen sen jälkeen, kun Suomen eduskunta oli yksimielisesti hyväksynyt talvisodan seurauksena menetetyt alueet Suomen valtioon kuuluviksi. Sodan tuhojen korjaaminen jokapäiväisten töiden ohella vei kaiken aikuisten ajan, joten kylän lapset kokoontuivat yhteen ja etsivät leikkinsä sieltä mistä taisivat.

    Kaikenlaisia ammuksia löytyi joka paikasta. Käsikranaatteja tehtiin kiväärin patruunoista ottamalla patruunan päässä ollut luoti pois. Tämän jälkeen hylsyn pää litistettiin, viilattiin pieni reikä hylsyn kylkeen ja reiän päälle laitettiin tulitikku. Tulitikun rikin piti osua reiän kohdalle. Sitten tikun rinnalle asetettiin vielä kaksi tikkua, ja tikkujen ympärille kierrettiin rihma, että ne pysyivät paikoillaan. Viimeiseksi uloin tikku sytytettiin, jolloin kranaatti piti heittää nopeasti pois, ettei se ennättänyt räjähtää käsiin.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Riitta Suoranta sanoo:

    Niin se näyttää olevan , mihin usko loppuu siitä karnevaalit alkavat . Niin Kai Sadinmaan kuin myös Kari Kanalan kohdalla . Toinen saunassa , toinen kylpytynnyrissä . Ja näistä sitten jaksetaan kinata eto tuotoksista sivutolkulla . Sekin kertoo kinaajistaan .

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Karnevaaleilla ja uskolla on vanha kiinteä yhteys. Sana viittaa laskiaiseen, jolloin jätetään lihalle hyvästit: carne vale! Ennen paastoon hiljentymistä repäistään näkyviin valtarakenteiden raadollisuus ja nauretaan niille yhdessä. Näin saattaa syntyä jopa profeetallinen näytös.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti. “Ennen paastoon hiljentymistä repäistään näkyviin valtarakenteiden raadollisuus ja nauretaan niille yhdessä. Näin saattaa syntyä jopa profeetallinen näytös”.

      Kaikki Ef 4 :11 hengellistä palvelulahjaa voi toimia tänäänkin. Kuitenkaan Sadinmaan ja Kanalan tapaisilla pelleillä ei ole minkään profeetallisuuden kanssa mitään tekemistä. Minua suuresti ihmetyttää että joku edes vakavissaan tahtoo ymmärtää heitä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kai Sadinmaa sanoo:

      No, no, olkaapas varovaisia arvioinneissanne. Pyhä Henki puhaltaa missä tahtoo eikä kysele keneltäkhään mithään neuvoa tai luppaa. Se tullee essiin sielä missä sitä ei oottais eikä sillä tavalla ko arvelis. Se jolla on korhvat kuulkhoon ja jolla on silhmät nähköön. https://www.youtube.com/watch?v=vce5ySlIIUA&feature=share

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      “Minua suuresti ihmetyttää että joku edes vakavissaan tahtoo ymmärtää heitä.” Voi ymmärtää tosissaan, vaikka ei vakavaksi vääntäytyisikään. On naurettavaa, jos ei osaa laskea leikkiä vakavista asioista, sanoi joku. Totuus tulee joskus paremmin ilmi railakkaan vitsin muodossa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti. “On naurettavaa, jos ei osaa laskea leikkiä vakavista asioista, sanoi joku. Totuus tulee joskus paremmin ilmi railakkaan vitsin muodossa”.

      Kanalan ja Sadinmaan jutuilla ei ole mitään tekemistä minkään tärkeiden totuuksien esittämisen kanssa. Tällainen peli ei Suomessa onnistu siksikään, että meillä kirkkoa ja sen virkoja edelleen kunnioitetaan ja papeilta odotetaan että he ovat oikeita pappeja eikä mitään naurettavia pellejä.

      Minusta vaikkapa Dario Fo oli hyvä pilkkaamaan vallanpitäjiä, mutta ei meillä kirkossa ole tarvis näin ketään pilkata.

      Myös piispamme ovat minusta hyviä miehiä useimmat heistä ymmärtänevät apostolisenkin vastuunsakin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      “Minusta vaikkapa Dario Fo oli hyvä pilkkaamaan vallanpitäjiä, mutta ei meillä kirkossa ole tarvis näin ketään pilkata.” On ehkä kohtuutonta verrata Kai Sadinmaata Dario Fon kaltaiseen mestariin. Mitä tarpeeseen pilkata vallanpitäjiä tulee, hänellä näkyy sellainen tarve olevan vaikka sinulla ei olisikaan. Sen verran vielä saivartelen, ettei Sadinmaa pilkkaa ketään vaan kirkon hallintorakenteita.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti. “Sen verran vielä saivartelen, ettei Sadinmaa pilkkaa ketään vaan kirkon hallintorakenteita”.

      Hän pilkkaa myös kirkollisia virkamiehiä, piispoja ja koko kirkkoakin. Minusta kuitenkin meillä Suomessa ei kirkkoa ole tarvis pilkata, se ei ole viisas tapa yritää vaikuttaa asioihin. Meidän kirkko ei kertakaikkiaan ole naurettava, vaan edelleen aika sympaattinen ja hyvä.

      Svenska kyrkan kyllä on muuttumassa oikeasti absurdiksi, mutta en ajattele, että sitäkään kannattaisi alkaa pilkkaamman. Minusta Daavidin esimerkki oli hyvä, kun hän halusi kunnioittaa Saulia vielä tämän degeneroituessa täydeksi luopioksi.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      “Hän pilkkaa myös kirkollisia virkamiehiä, piispoja ja koko kirkkoakin.” On eri asia kohdistaa pilkkansa virkaan kuin virassa toimivaan henkilöön. On myös eri asia pilkata kirkon hallintorakennetta kuin koko kirkkoa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Penti. “On eri asia kohdistaa pilkkansa virkaan kuin virassa toimivaan henkilöön. On myös eri asia pilkata kirkon hallintorakennetta kuin koko kirkkoa”.

      No minua henkilökohtaisesti tällaiset jutut eivät häiritse. Mutta kyllä pastori Jouni Turunen ilmaisi ärsyyntymisensä tämän keskusteluketjun alussa. Ymmärrän hänt ä hyvin.

      Minusta Sadinmaa käyttäytyy kuin jonkunlainen luuseri, jolle on samantekevää, miten hänelle käy. Jos ihan ajamme itsemme marginaaliin, en tiedä kenell sitten lopulta saarnaillaan. Pitää alkaa itse tekemään u-tubeohjelmia.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      “Jos ihan ajamme itsemme marginaaliin, en tiedä kenelle sitten lopulta saarnaillaan.” Kenties marginaalissa on lauma, jotka tarvitsevat marginaaliin ajautuneen sielunpaimenen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti. “Kenties marginaalissa on lauma, jotka tarvitsevat marginaaliin ajautuneen sielunpaimenen”.

      No tätähän olen koettanut ehdotella, että näitä uusia avioliitto ym. näkemyksiä varten olisi hyvä että olisi kokonaan uusi kirkko. Uusi viini kaadettaisiin siten uuteen leiliin eikä vanha leili menisi rikki.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Antti: Kyllä se taitaa olla niin, että siinä sinun vanhassa leilissäsi viini on vähin erin hapantunut.

      Kukaan oikea kristitty ei tule osoittelemaan toisille kristityille kirkon ovea. Kukaan, joka oikeasti haluaa olla Suomen ev.lut. kirkon takana, ei tule – tai ei ainakaan pitäisi tulla – sanomaan, että sinun uskosi ei riitä tai kelpaa. Sinä teet tätä toistuvasti.

      Olet asettanut oman lahkosi Jumalankin yläpuolelle. Minua ihan oikeasti kauhistuttaa tuo arroganssi, jolla suhtaudut uskonsisariisi ja -veljiisi. Herramme ei kyllä tuohon tapaan kehottanut lähimmäisiimme suhtautumaan. Mutta – kuten sanottu – ehkä jonakin päivänä vielä löydät armon, voit ja saat polvistua meidän muiden kristittyjen kanssa Herramme eteen. Sitä toivon sydämestäni.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      “No tätähän olen koettanut ehdotella, että näitä uusia avioliitto ym. näkemyksiä varten olisi hyvä että olisi kokonaan uusi kirkko.” Niin olet. Toivottavasti kukaan ei ota ehdotuksiasi todesta. Muistanet, että kirkon hajoittajaa kutsutaan diabolokseksi.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Rantanen. “Olet asettanut oman lahkosi Jumalankin yläpuolelle”.

      Mikäköhän lahko tämä olisi?

      Minulla ei ole mitään valtaa määräytä ketään minnekään, eikä sellainen kiinnostaisikaan. Tässähän keskustelemme ja esittelen näkemyksiäni siinä missä muutkin. Nyt minulla on 198-luvulta asti ollut myönteien asenne uusien seurakuntien perustamiseen ja olen aina tukenut sitä seuakunnan kasvun välineenä. Itse en toisaalta ole perustanut mitään ja olen kirkon jäsen ilman mitääv valtaa yli muiden.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti. “Muistanet, että kirkon hajoittajaa kutsutaan diabolokseksi”.

      Sillä mitä minä ehdotan, ei ole mitään tekemistä minkään Diaboloksen kanssa. Suomeen on 1990-luvun alusta perustettu ainakin 250-300 uutta seurakuntaa ja myös kirkkokuntia. Ei tässä mitään kummallista ole jos nämä haluavatpysyä yhteydessä muihin seurakuntiin ja tehdä yhteistyötä muiden kanssa. Jeesus tahtoo, että “oilsimme yhtä” mutta et kai sinäkään tahtosi että ev.lut. kirkko lakkautettaisiin ja liittyisimme taas maailmanlaajuiseen katoliseen kirkkoon.

      Jeesus salli avioerot kovasydämisyytemme tähden ja näin Jumala ymmärtääkseni suhtautuu myös seurakuntein ja kirkkojen “avioeroihin”. Uusi kirkkokunta jossa homot vihittäisiin lopattaisi nyt käynnissä olevan riitelyn ja kaikki saisivat mitä haluavat. Yhteyttä voisi sitten jatkaa uudesta lähtökohdasta.

      Dogmatiikan opettajani sanoi aina, että vaikka on tuhat leipää, on vain yksi Leipä. Kirkon ykseys ei onneksi ole palkästään meidän ihmisten käsissä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Rantanen. “Kukaan, joka oikeasti haluaa olla Suomen ev.lut. kirkon takana, ei tule – tai ei ainakaan pitäisi tulla – sanomaan, että sinun uskosi ei riitä tai kelpaa”.

      Ev. lut. kirkosta on joutunut lähtemään kunnon väkeä ja monet naispappeuden vastustajat on kylä ajettu ahtaalle. Kyllä kirkon ovea voidaan joskus näyttää.

      MInä olen ainoastaan ehdottanut, että uuden kirkkokunnan perustaminen olisi hyvä ratkaisu tässä homovihkimyskiistassa. Homot saisivat häänsä ja kirkon herrasväet voisivat jatkaa elämäänsä häiriintymättä. Tämä minusta olisi win win -ratkaisu, jossa olsi vain voittajia.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      “Sillä mitä minä ehdotan, ei ole mitään tekemistä minkään Diaboloksen kanssa.” Eipä tietenkään, kuinka voisi ollakaan!

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Rantanen. “Minua ihan oikeasti kauhistuttaa tuo arroganssi, jolla suhtaudut uskonsisariisi ja -veljiisi. Herramme ei kyllä tuohon tapaan kehottanut lähimmäisiimme suhtautumaan”.

      Nyt pitää tehdä ero uskon sisarten ja veljien, ja toisaalata lähimäisten kanssa. Minä olen vuosikymmenet elänyt uskon veljien ja sisaraten kanssa ja keskellä. Se ei merkitse, että kovin helposti lähtisin yhteistyöhön useimpien kanssa, tai edes samaan ehtoollispöytään.

      Silti, rakkauden kaksoiskäsky koskee minua siinä missä muitakin ja se on rakastaa lähimmäistä niinkuin itseä. Lähimmäinen ei kuitenkaan minusta ole sama asia kuin uskon veli-tai sisar. Voin tahtoa rakastaa kaikkia, mutta minun on viisasta valita veljeni ja sisareni tarkkaan. Monet ovat kaatuneet sillä herätyskristillisellä tiellä millä minä olen vaeltanut vuosikymmeniä. Monet katkaisevat siipensä, jotkut jopa kaulansa, Onnistuminen johtuu osittain kyvystä valita seuransa niin ettei pety.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tuula Hölttä sanoo:

    Onko Kemijoen piispa Homo Ludens, joka leikkii yksin? 40-luvun alkuvuosina taatto-vainaa leikki kavereidensa kanssa valloittajien metsään rakentamalla tornilla, jossa yhteen ulkoreunan sivutolpista oli kiinnitetty pienet palikat, joita pitkin torniin saattoi kiivetä myös ulkokautta. Jos palikka-kiipeilijää alkoi huimata kesken kiipeilyn, kaverit huusivat alhaalta ”Kato vaa yllääpäin, älä allaapäin”. Sieltä löytyy leikkikaveri, joka on enemmän kuin rutisteltu paperimöykky polkupyörän perässä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Werner Janhonen sanoo:

    Hienoa, että on yhä enemmän niitä jotka näkevät oman itsenäisen työn hyödyllisenä ja tarpeellisena ja pidemmällä aikavälillä välttämättömänä.

    Kiitos Kemijoen piispalle avauksesta.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Seija Rantanen sanoo:

    Kari: Pelkällä komealla pannunmyssyllä voi päästä näinkin pitkälle: https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/lahetyshiippakunta-liitettiin-tunnustuksellisten-luterilaisten-kirkkojen-yhteisoon/ . Tilaa sinäkin netistä itsellesi kunnon piispanvermeet netistä, niin kohta olet jo korkeassa seurassa😁.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pentti Korhonen sanoo:

    Minäkin eroan kirkosta vielä tämän vuoden puolella. Jos kirkon eliitti siirtyisi edes hiukkasen Sadinmaan osoittamaan suuntaan (jota hurskaat pitävät vain provosointina), ja ryhtyisi totuudelliseksi kaiken valheen ja peittelyn sijaan, voisin harkita paluuta kirkkoon. Ennustan kuitenkin, että sitä ei tapahdu, ainakaan näiden tosiuskovaisten kannanotot eivät sitä indikoi.

    Ilmoita asiaton kommentti