Kommentti: Tekeekö ulkopuolisuus herätysliikkeen juhlilla kävijästä toisen kylän kakaran?

Herättäjäjuhlat 2018

Suurimmat kristilliset kesäjuhlat ovat tältä kesältä ohi. Pipliaseuran raamattutapahtuma, valtakunnalliset lähetysjuhlat, Medialähetyspäivät, Evankeliumijuhla, Sanan suvipäivät, SRK:n suviseurat, Kansanlähetyspäivät ja herättäjäjuhlat kokosivat yhteensä lähes 200 000 ihmistä. Suurin osallistujamäärä oli vanhoillislestadiolaisten Suviseuroissa.

Mediaa on jatkuvan kritiikin kohteena, ja hyvä niin. Tällä kertaa mediaa voi myös kiittää. Osa maakuntalehdistä, esimerkiksi Keskisuomalainen ja Aamulehti, raportoivat asiallisesti ja asiantuntevasti herätysliikkeiden juhlista.

Vaikka pohjimmiltaan kyse on samasta Kristuksesta, herätysliikkeet ja niiden juhlat painottavat eri asioita. Esimerkiksi pelastusta koskevassa opissa. Vanhoillislestadiolaisuudessa tämä oppi on monimutkainen, taivaan porttiin on rakennettu useita puomeja, kun taas herännäisyydessä koko porttia on vaikea edes havaita.

***

Jokaisessa herätysliikkeessä on omat sisäpiirinsä ja sukunsa. Sukuja, joista on kuuluttu liikkeeseen sukupolvien ajan ja noustu muita useammin johtotehtäviin.

Herättäjäjuhlien jälkeen on käyty keskustelua ulkopuolisuuden tunteesta, kun ei ole syntynyt heränneeseen sukuun. Jotkut ovat puolestaan sanoneet, että he eivät tahdo tuntea syyllisyyttä siitä, että he kuuluvat heränneeseen sukuun.

Saara-Maria Pulkkinen herätti kyseistä keskustelua herättäjäjuhlillaan pitämässä puheessa. Hän käsitteli omaa ulkopuolisuuden kokemustaan. Puheen voi lukea kokonaisuudessaan täältä.

"Herännäisyyden piirissä, ja erityisesti sen jokakesäisessä suuressa sukujuhlassa, tunnen itseni edelleen huutolaislapseksi, toisen kylän kakaraksi." Näin Pulkkinen siitäkin huolimatta, että tapaa juhlilla ystäviään.

Toisen kokemaa ulkopuolisuutta voi olla vaikea huomata. Samalla voi olettaa väärin toisesta ihmisestä, että tämä tuntee itsensä sisäpiiriin kuuluvaksi. Viime kädessä jokainen ihminen on suvustaan ja heimostaan huolimatta "toisen kylän kakara", yksin tässä elämässä ja yksin maailmassa. Jokainen kaipaa katsetta, joka kertoo: "Minä näen sinut."

Kuva: Freija Özcan. Väkeä herättäjäjuhlilla Tampereella.

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

65 kommenttia

  • Charlotta Lindfors sanoo:

    Suruttomana sulautuu hyvin joukkoon kuin joukkoon.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Hannu Kuosmanen sanoo:

      Mutta pitää olla jo jotenkin sisäpiirissä, että tietää, mitä suruton tarkoittaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      Niin, mitä “suruton” tarkoittaa?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Suruton ei sure syntisyyttään. Vastakohtana ei suinkaan ole iloton.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Riitta Suoranta sanoo:

      Kun tätäkin keskustelua seurailee , tuntuu vähän kuin lottovoitolta saada kasvaa itäsuomalaisessa liikkeettömässä kristillysyydessä. kirkossa ei tiirailtu mihinkähän liikkeeseen tuokin kuuluu , ei ainakaan tänne. Oli vain yksi suuri syntisten joukko ,joka tarvitsi parantajaa . Tänään ilman mennyttä painolastia voin istuutua jonkun penkin päähän ja jään ,jos siellä otetaan Sana vakavasti . Valitettavasti kotikirkossani , johon osoitteeni perusteella minun pitäisi kuulua , ei edes Buddhaa pystytä erottamaan kristittyjen Jumalasta . Tiedättekö rakkaat kristityt kuka nauraa sarveensa, kuka onkaan tuo riidan kylväjä ja sen voittaja ? Itse katsoin turhaksi jäädä kotikirkkooni riitelemään . Eilenkin lenkilläni kosketin kotikirkkoni seinää ja rukoilin Kaikkivaltiasta , Hän jolla on kaikki valta kaataa markkinapöydät .

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Riitta Suoranta sanoo:

    Körttiläisyyden mainostamasta avarakatseisuudesta: Kävin 80-luvulla Kansan Raamattuseuran tilaisuuksissa . Luterilaisena teologia tuntui samanoloiselta ,mutta ne olivat hyvin lohdutusta ja voimaa antavia juuri sen hetkiseen tilanteeseeni pienten lasten uupuneena äitinä .Sana- lehti oli minun arkikirkkoni . Viidesläisyydestä en silloin ollut kuullutkaan vielä . Viidesläiset kokosivat muutama vuosi sitten laulukirjaa ja olisivat ottaneet mukaan myös Jaakko Löytyn laulun, mutta sepä ei hänelle käynytkään , kun ei tiedä minkälaisen porukan käyttöön se joutuisikaan ! Äitini oli körttiseudulta kotoisin ja kertoi kuinka hän oli jo ottamaisillaan körttihuivin käyttöönsä,mutta eräissä seuroissa hän oli havahtunut ilmiöön kuinka naiset asettelivat sitä päähänsä ja se kun ei millään ollut asettunut heidän mielikseen , niin äitini oli oitis päättänyt , että tuohon vankilaan hän ei lähde. Sen verran äitini toi körttiläisyyttä kotiimme , että punaiseen hän ei pukeutunut ja viestitti mullekin , että ei pitäisi ja se oli pitkään mulle ongelma, kun juuri punainen on viehättänyt minua ja antanut arkeeni iloa. Tänään kun nuo herätysliikkeet ovat jo tutumpia ja polku kotikirkkooni sammaloitunut teologisten näkemyserojen seurauksena , körttiläisyyskään ei ole herättänyt kaipauksiini vastauksia ,en kaipaa seinätöntä ja katotonta , mutta muuten tiukkoja rajoja muihin vetävää yhteisöä. Tänään polkuni kulkee SLEYn messuun sunnuntaisin , vaikka en tuotakaan liikettä vielä tunne perinpohjin , siellä mun on hyvä olla , kun kappelin holvit kumisevat virren raikaessa voisin kuvitella olevani itäsuomalaisessa kyläkirkossani lapsena . Molemmissa sama Pyhän rauha.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      “Jaakko Löytyn laulun, mutta sepä ei hänelle käynytkään , kun ei tiedä minkälaisen porukan käyttöön se joutuisikaan ! ”

      Tätä kyllä kutsun jo hätävarjelun liioitteluksi. Mielestäni aivan absurdia.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      Ps.

      Siis ” Viidesläiset kokosivat muutama vuosi sitten laulukirjaa ja olisivat ottaneet mukaan myös Jaakko Löytyn laulun, mutta sepä ei hänelle käynytkään , kun ei tiedä minkälaisen porukan käyttöön se joutuisikaan !”

      Ei kai laulaja laulua saastuta?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Lauluntekijällä on tekijänoikeus. Siihen kuuluu oikeus kieltää laulunsa julkaiseminen. Ei tämä sen kummallisempi asia ole.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Riitta Suoranta sanoo:

      Anteeksi, korjaus edelliseen kommenttiini , en eilen vaan aiemmin rukoilin kotikirkkoni puolesta .

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Sami Paajanen sanoo:

    Mielestäni kaikkialla on tämä sama vaara, oli kysymys poliittisesta, uskonnollisesta, tai muusta kokonaisuudesta. Avoimuus ja terveet käytännöt auttavat selviämään sisäpiiri – ja ulkopiiri ongelmista.

    Toinen vakavampi ongelma on se, että jotkut suvut pitävät yllä valtaa, haalivat itselleen ja läheisilleen asemia, joskus jopa ohjaavat taloudellisia resursseja läheisilleen. Evankelisessa liikkeessä on havaittavissa juuri tämän suuntaista. Näiden sukujen manipulointi on voimakasta ja he toimivat kulisseissa. He vaikuttavat voimakkaasti hallituksen muodostamiseen jne… keinot ovat monet. Herätysliikkeiden tulisi tunnistaa nämä ongelmat ja puuttua niihin.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Antti Hämäläinen sanoo:

    “Herännäisyyden piirissä, ja erityisesti sen jokakesäisessä suuressa sukujuhlassa, tunnen itseni edelleen huutolaislapseksi, toisen kylän kakaraksi.” Näin Pulkkinen siitäkin huolimatta, että tapaa juhlilla ystäviään.

    Meidän uskovien peruskokemus tulee olla iloinen Pyhän Hengen täyteys. Kun pysymme Kristuksessa olemme kuin kotonamme kaikkien tervehenkisten herätysliikkeiden kokoontumisissa. Ei ole tarkoitus, että joudumme ihmisiltä kerjäämään jotain hyväksymistä vaan että Kristuksessa tulemme hyväksytyksi ja myös nähdyksi. Tämä vapauttaa meidät iloisesti nautttimaan kaikenlaisista kristittyjen kokoontumista.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Ei ilosta saa tehdä vaatimusta. ”Uskovien peruskokemus tulee olla…” on julmaa torjuntaa sellaiselle kristitylle, jonka kokee syvästi olevansa maan päällä muukalainen ja koditon.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Leena Kotila sanoo:

      Tuota… Ihmisestä tuntuu miltä hänestä tuntuu, ja hirvittävintä on, jos minulle ladellaan, että minusta täytyy nyt tuntua siltä tai tältä. Siinä kulkee raja, jonka ohi ei saa enää tunkeutua.

      Olisiko muuten sekin vaikuttamassa, että niin tai näin, herätysliike joka on niin vanha kuin körttiläisyys, kantaa mukanaan paljon muutakin kuin uskonnollista sisältöä. Mitä suuremman sijan saavat sukutapaamiset juhlien yhteydessä, talonpoikaiskulttuurin painottaminen — semmonenhan itse körttipuku varsinaisesti on — sitä enemmän se kyllä painottaa sitä meidän lapset ja naapurin kakarat-mentaliteettia. Ja joskin heränneet ylvästelevät sillä että meillä ei kysellä milloin tulit uskoon (termi ihan vieras siinä liikkeessä) niin kyselläänpä kumminkin missä kävit riparisi ja oletko useinkin ollut täällä Ahiksessa (Aholansaari) eli ihan samaa.

      ………………………..

      Minut lähetettiin in bona fide kotiseurakunnan rippikoululeirille, ja palasin sieltä ympärs ämpärs ahdistuneena ja kaikessa päästäni niin sekaisin että kun pikkusiskon vuoro tuli, ja hän lähti sinne samalle kotiseurakunnan leirille niin minä valvoin ensimmäiset yöt kotona hänen kanssaan ja äitini sanoi ettei olisi jaksanutkaan toista kierrosta.

      Miten siinä niin pääsi käymään?

      Vanhempani taisivat pelätä vielä pahemmin “suuntakristillisyyden” leirejä. Lisäksi nuorisotyöntekijät olivat kokonaan vaihtuneet. Tai sitten he vain -minun kohdallani – luottivat liikaa. Että kun oma seurakunta opettaa, ei voida poiketa hyvästä luterilaisuudesta mahdottomasti.

      Kylläpä vaan poikettiin…

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti. “Ei ilosta saa tehdä vaatimusta. ”Uskovien peruskokemus tulee olla…” on julmaa torjuntaa sellaiselle kristitylle, jonka kokee syvästi olevansa maan päällä muukalainen ja koditon”.

      Minusta ilo on vanhurskauden ja rauha ohella Uskovan peruskokemus, joka on Jumalan valtakunnan läsnäolon yunnusmerkki. Ilohan ei ole mikään vaatimus, vaan ilo pulppuilee elävän veden lähteestä, joka on kristityn sydämessä. Eiköhän jokainen uskova, joka ei koe tässä maailmassa olevansa muukalainen ja koditon, ole jotenkin vaarassa joutua tämän maailman ruhtinaan pauloihin. Minusta aina kun kristityt viihtyvät täällä liian hyvin, kannattaa kysyä, onko kaikki kohdallaan. Meidän ainoa oikea kotimme on Jumalan iankaikkinen valtakunta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Elija Tolonen sanoo:

      Kiitos Antti Hämäläinen.Näin sen tulisi olla.Eikö se Jeesus rukoillut,että” he yhtä olisivat” Elja

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Ilosta ja rauhasta tulee vaatimuksia, kun ne ymmärretään ’uskovan tunnusmerkeiksi’. On mielestäni väärin hakea joitakin merkkejä, joista tunnistaa uskovat. Oman uskonsa arvioimmen saattaa johtaa toivottomuuteen, kun se osoittautuu tällaisten merkkien suhteen heikoksi. Toisten uskon arvioiminen on vielä vaarallisempaa. Se kääntyy itsekeskeiseksi ja tekopyhäksi ulkokultaisuudeksi. Eikö kristityn tule nähdä Kristus lähimmäisissään – juuri kurjimmissa ka vähäisissä – eikä seurata kukoistavia ’uskonsankareita’?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti. “Toisten uskon arvioiminen on vielä vaarallisempaa”. Eihänkukaan voi toimia esimerkiksi sielunhoitajana jos ei osaa arvioida toisen uskoa. Myös jos minä suunnittelisin jotain uskon kautta tehtävää projektia , vaikkapa hengellistä konferensia ja pitäisi kutsua apureita mukaan minun olisi ilman muuta kyettävä arvioimaan ehdokkaiden uskoa. Ei tämä ole mitään pisteytystä, vaan ihan käytännössä on varmistettava, että asiat sujuvat niinkuin pitää eikä sössitä liikaa.

      Vielä kerran: ilo on Jumalan valtakunnan tunnusmerkki, ei mikään vaatimus tai suoritus. Kun suhteemme herraamme on kunnossa, elävän veden lähde pulppuilee sydämessämme kuten laulussakin sanotaan: “Lähde Jumalan pulppuaapi, virta Herran täynnä on”. Tietysti, jos joku on masentunut, onneton tai hengellisessä erämaassa, voi “lähde” olla vähän kuivahko.

      En oikein ymmärrä, mistä sinun mieleesi tulivat kukoistavt uskon sankarit. Ennenkin niitä on ilmestynyt kuin tyhjästä keskusteluihimme. Eikös ne ole siellä Amerikassa, siis aika kaukana meistä?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Eihän mikään projekti ole uskon varassa, jos se perustuu tuollaiseen kumppaneiden arvioimiseen ja mahdollisten virheiden minimoimiseen. Uskon varassa toimiminen on luottamista siihen, että Jumala siunaa myös onnettomien tunareiden työn, jota tehdään Hänen kunniakseen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti. “Uskon varassa toimiminen on luottamista siihen, että Jumala siunaa myös onnettomien tunareiden työn, jota tehdään Hänen kunniakseen”. Tässä kohdin meillä on kyllä hieman erilainen näkemys asioista, tai ehkä se johtuu siitä, että olemme tehneet eri asioita. Minusta sinä saat aivan rauhassa touhuta vaikkapa minkälaisten tunareiden tai vaikkapa hölmöläisten kanssa eikä minulla ole mitään sitä vastaan jos Jumala siunaa teitä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Tarkoitan, että usko on uskoa ainoastaan Jumalan mahdollisuuksiin. Ne ovat rajattomat ja usein yllättävät meidät, jotka kaikki olemme Häneen verrattuna onnettomia tunareita.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti. “Tarkoitan, että usko on uskoa ainoastaan Jumalan mahdollisuuksiin”. Kun teemme jotain uskossa voi Jumala siunata meitä mutta me ihmiset olemme kaikessa tekijöinä. Jos aloitamme hengellisen tön, laskemme ensin perustan, ja sitten rakennamme työn sille perustalle. Ei mikään perusta synny jotenkin yliluonnollisesti niin että seisomme tumput suorana ja odotamme tai että kaivamme liian matalan kuopan perustuksille ja luulemme rakennelman pysyvän pystyssä vaikka teimme lujuyslaskelmat tyhmästi tai huolimattomasti.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Luepa Raamattua! Ei ole muuta perustusta kuin Jeesus Kristus. Yksi kylvää ja toinen kastelee, mutta Jumala antaa kasvun. Tätä on hengellinen työ uskon varassa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Martti Pentti. ” Ei ole muuta perustusta kuin Jeesus Kristus.” Juuri näin, ja tätä eivät kaikki tunarit ja erityisesti hölmöläiset tajua, että rakentaisivat tämän perustan varaan. Siksi näemmekin niin paljon surkeita epäonnistumisia ja tragedioita kun rakennelmat sitten romahtavat perustan puuttuessa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Tunarit ja hölmöläiset ymmärtävät armon usein paremmin kuin kätevät älypäät. He tietävät, etteivät voi luottaa omiin kykyihinsä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti. “Tunarit ja hölmöläiset ymmärtävät armon usein paremmin kuin kätevät älypäät”.

      Juu, autuaita ovat ennen kaikkia muita tunarit ja hölmöläiset?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta,”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti ”Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta,” Tähän lienee hyvä päättää tämä keskustelu. Pahintahan ovat tunarit, jotka ovat samalla hengellisesti itseriittoisia ja ylpeitä. Olen tavannut muutaman.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Päätetään vain tähän, sopii minulle. Koeta kuitenkin nähdä ero inhimillisen tiedon ja taidon mukaan ja uskon mukaan toimimisen välillä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti. “Koeta kuitenkin nähdä ero inhimillisen tiedon ja taidon mukaan ja uskon mukaan toimimisen välillä”. Kun harjoitamme esirukousta esivallan puolesta vaikapa EU:n tai YK:n puitteissa, toimimme uskon kautta, mutta etköhän sinäkinymmärrä, että silloin tarvitaan myös sosiaalista, poiittista ja diplomaattista kompetenssia. Ei tässä ole ristiriitaa. Hölmöläisille ja tunareille on sitten muita tehtäviä. Jumalan valtakunnassa rekennetaan samalle prustalle,mutta rakennusaineet ja rakennustavat vaihtelevat. Asia ei ole niin, että on joku yliluonnollinen ulottuvuus, joka muka tasapäistää meidät niin, ettei ole mitään väliä, miten asioita toimitamme. Jumalan valtakunnan työssä tietysti kaikki taidot on käytössä. Yksi rakentaa kullasta, toinen hopeasta, kolmas puusta ja neljäs oljista. Kaikki koetellaan suhteessa perustaan. Mutta

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      ( Antti jatkaa)Mutta kaikki rakennelmat näyttävät erilaisilta, ja myös ovat erilaisia. Uskovien hölmöläisten talo on siis erilainen varrattuna uskovien huippuarkkitehtien taloon.Perusta on sama, ja se on tärkeintä. Oikelle perustalle rakennettu hölmöläisten talokin voi kestää myrskyn, kun taas huonolle perustalle rakennettu huippuosaajien talo voi pahana päivänä sortua.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      En todellakaan ymmärrä, mitä kompetenssia tarvitaan tukoilemiseen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti. “En todellakaan ymmärrä, mitä kompetenssia tarvitaan rukoilemiseen”. Rukoilemiseen ei juuri tarvitakaan erityistä kompetenssia, mutta esirukoukseen sitten tarvitaan sitäkin enemmän. Rukousta voimme tuottaa itse, mutta esirukousta emme. Se on Jumalan inspiroimaa rukousta joka perustuu kkykyyn kuulla Jumalan ääntä. Tässä on siis tarpeen tällainen kompetenssi.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti. “En todellakaan ymmärrä, mitä kompetenssia tarvitaan tukoilemiseen”. Et tainnut oikein ymmärtää, mitä sanoin. Katsotaan uudelleen. “Kun harjoitamme esirukousta esivallan puolesta vaikapa EU:n tai YK:n puitteissa, toimimme uskon kautta, mutta etköhän sinäkin ymmärrä, että silloin tarvitaan myös sosiaalista, poiittista ja diplomaattista kompetenssia. Ei tässä ole ristiriitaa. Hölmöläisille ja tunareille on sitten muita tehtäviä”. Siis lähettäisitkö sinä tunarit ja hölmöläiset järjestämään esirukouskonferenssin EU: n tai YK:n tiloihin? On siis ensin rakennettava sellainen luottamus, että pääsee näihin tiloihin, ja sitten suunniteltava sty ja toimintatapa niin, että voi myös pysyä siellä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Mikä on esirukouskonferenssi? Minun sanastossani esirukous tarkoittaa rukousta toisen ihmisen tai toisten ihmisten puolesta. Esimerkkinä on vaikkapa messun yleinen esirukous. Mitä näyttävämpää ja julkisempaa rukoileminen on – siltä YK:n tai EU:n tiloissa pidetty rukouskokous kuulostaa – sitä kauempana se minusta on Jeesuksen ohjeesta: mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti. “Mitä näyttävämpää ja julkisempaa rukoileminen on – siltä YK:n tai EU:n tiloissa pidetty rukouskokous kuulostaa – sitä kauempana se minusta on Jeesuksen ohjeesta: mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle”. Miksi esirukouksen YK:ssa pitäisi olla jotenkin näyttävää? Kerran Jumala johdatti minut yhdessä ystävieni kanssa rukoilemaan Tokion pörssiin varoja lähetyskäskyn tättämiseen . Ei esirukous tällaisessa paikassa voi olla kovin näyttävää. Kun Jeesus kehoittaa meitä rukoilemaan kammioon, ei tämä tarkoita, että rukoilisimme vain kammiossa. Itse asiassa tämän Raamatun kohdan merkitus on tämä: Kun rehellisesti nöyrryt, teet parannusta ja etsit Jumalaa kammiossa, yksin ilman ihmisten katseita vain Herrasi kanssa niin että Hän koettelee ja parantaa sydämesi, Hän lopulta maksaa sinulle. Painopiste sanoilla Hän maksaa sinulle, on Hän maksaa sinulle julkisuudessa, ihmisten keskellä. Tämä tarkoittaa myös sitä, että esirukouksessa on aina kaksi puolta, yksityinen, ja julkinen. Kaikki, jotka tahtovat sivuuttaa todellisen parannuksen tekemisen yksinäisyydessä( koska vain sillon olemme rehellisiä), se ei tule hyväksi esirukoilijaksi julkisuudessakaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Tarkoittaako esirukous sinun sanastossasi rukoiliana esiintymistä, esillä rukoilemista? ”Kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät.”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti. “Tarkoittaako esirukous sinun sanastossasi rukoiliana esiintymistä, esillä rukoilemista? ”Kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät.”

      En oikein ymmärrä, miten ajttelet. Näyttelijät näyttelevät, rukoilja rukoilee, ymmärtänet eron, jos oikein yrität. Eihän Tokion pörssissä voi kovin näyttävästi rukoilla,muuten sieltä joutuu vahtien ulos taluttamaksi. Sellaisessa paikassa rukoillaan tietysti niin, ettei sitä huomata. Sellaisessa paikassa on aikamoinen kuhina. Esirukous on sitä, että Jumala itse antaa rukousaiheen ja vaikuttaa meissä rukousta oman tahtonsa mukaan. Sitten sen ulkoinen muoto ei ole ollenkaan tärkeä. Tokion pörssiin ei kannata muutenkaan mennä rukilemaan, jos Jumala ei nimenomaisesti siihen kehoita. Jos meneisi sinne omin päin, olisi varmasti vähän orpo olo.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Rukous on puhetta Jumalalle, anomista ja kiitosta, joskus jopa kapinointia. Jumalalta saatujen ajatusten ja sanojen välittäminen on profetoimista. Menevätkö nämä nyt iloisesti sekaisin?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti.”Rukous on puhetta Jumalalle, anomista ja kiitosta, joskus jopa kapinointia. Jumalalta saatujen ajatusten ja sanojen välittäminen on profetoimista. Menevätkö nämä nyt iloisesti sekaisin?”

      Aivan oikein. Ei mene sekaisin, kun ymmärrämme, että esirukouson profeetallisessa hengessä rukoilemista. Esirukouksessa ilmaisemme profeetallisia asioita rukouksen muodossa. Jumalan ajatukset ja sanat on nyt “paketoitu” rukouksiimme.Näin esirukous on vähän samanlaista kuin profetoiminen ja Jumalan sanojenv älittämonen. Esirukoilija antaa Jumalalle takaisin Jumalalta saamansa inspiroidun rukouksen. Näin esirukoilija rukoilee Jumalan tahdon mukaan Jumalan työtoverina asioita, jotka Jumala antaa hänelle rukoiltavaksi samalla lailla kuin Hän antaa profeetallisen sanan sanottavaksi. Profeetiat sanotaan ihmisille kun taas esirukoukset Jumalalle. Jos ymmäärrät tämän, ymmärrät tärkeän hengellisen asian. Sitten kokonaan toinen asia onkin esirukouksen harjoittaminen ja siinä kehittyminen. Mahdollisuudet ovat rajattomat.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Minun on valitettavasti sanottava, että mitä enemmän ymmärrän tuosta ’esirukoustoiminnasta’ sitä enemmän se vaikuttaa sielulliselta suggestiolta ja sitä vähemmän hengelliseltä kristillisyydeltä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti. “Minun on valitettavasti sanottava, että mitä enemmän ymmärrän tuosta ’esirukoustoiminnasta’ sitä enemmän se vaikuttaa sielulliselta suggestiolta ja sitä vähemmän hengelliseltä kristillisyydeltä”.

      Hengellinen on hengellistä, ja sielullinen on sielullista. Eiköhän lopulta ole niin, eä varmuuden vuoksi sinun ei kannata liikaa vaivata päätäsi tällaisilla esirukousasioilla. Pysy sinä vaan siinä, mitä olet körttiseuroissa oppinut, niin ei ala mikään hermostuttamaan liikaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Pitäisikö tässä ruveta kehumaan laajalla kansainvälisellä kokemuksella kristillisyyden eri muotojen parissa? Olkoon. Saat pitää minua yksinkertaisena körttiköriläänä, jos se säilyttää mielenrauhasi. Mieti nyt kuitenkin joutessasi vähän esittämiäni ajatuksia. Aina voi oivaltaa jotain uutta, kun pitää mielensä avoimena.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti.”Pitäisikö tässä ruveta kehumaan laajalla kansainvälisellä kokemuksella kristillisyyden eri muotojen parissa? Olkoon. Saat pitää minua yksinkertaisena körttiköriläänä, jos se säilyttää mielenrauhasi”. En oikein ymmärrä mitä tarkoitat kehumisella? Minulla on paljon jänniä kokemuksia kun olen pitkään palvellut Herraa. Tällaiseen keskusteluun on minusta hyvä vähän lisätä ulottuvuuksia joita toinen ei ehkä ole tullut ajatelleksi. Mitä enemmän ymmärrämme Jumalan valtakunnan työstä ja erilaisista tavoista palvella Herraa sen parempi.Minulla ei ole mitään vastan ymmärtää körttiläisyyttä ja herännäisyyden historiaa. Sillä ei ole minun mielenrauhani kanssa mitään tekemistä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti. “Mieti nyt kuitenkin joutessasi vähän esittämiäni ajatuksia. Aina voi oivaltaa jotain uutta, kun pitää mielensä avoimena”. Ongelma minusta on se, että tällaisesta esirukouksesta sinulla ei ole mitään ajatuksia, kun et edes käsitä, mistä on kysymys. Sitten kun yksinkertaistetusti koetan selittää, ei sinulla ole aikomustakaan yrittää ymmärtää mitään. Väität vastaan joka asiasta melkein kuin periaatteesta. Siis ongelmana tässä on, että sinulta ei voi oppia paljon mitään muuta kuin että tunarit ja hölmöläiset ymmärtävät armosta enemmän kuin älypäät? Tätä sinun minusta kannattaisi itsekin mettiä toiseen kertaaan. Siis nkohan asia sittenkään ihan noin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan.” Tämä tarkoittanee muutakin pääomaa kuin aineellista. Etevän ihmisen on helppo luottaa omiin kykyihinsä, tollon pitää turvautua toisten apuun. Niinpä hän ymmärtää luontevammin Jumalan huolenpidonkin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti. “Etevän ihmisen on helppo luottaa omiin kykyihinsä, tollon pitää turvautua toisten apuun. Niinpä hän ymmärtää luontevammin Jumalan huolenpidonkin”. Kun toimit opettajana, kumpia oli mukavampi opettaa, eteviä vai tolloja?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Eteviä ei tarvinnut opettaa. Tollojen opettaminen oli kiitollista. Heidän oppimistaan oli ilo seurata.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti.”Tollojen opettaminen oli kiitollista. Heidän oppimistaan oli ilo seurata”. Ok, ehkä tämä selittää viehtymystäsi tolloihin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Mitäpä näistä minun viehtymyksistäni; olennaista on taivaallisen Isämme viehtymys meihin enemmän tai vähemmän toistaitoisiin luotuihinsa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti.”olennaista on taivaallisen Isämme viehtymys meihin enemmän tai vähemmän toistaitoisiin luotuihinsa”. No olemme kyllä samaa mieltä pääasiasta, sekä tollot että älypäät ovat pelastuakseen Kristuksen täytetyn työn varassa. Sitten, mitä taivaaseen tulee, minä lulen, että kaikki aista mitä jo nyt uskovana teemme valmistavt meitä taivaallisiin. Siis että siellä vasta luovuutemme vapautuu kun synnin rajoitukset ovat poissa. Hyvät ajat ovat edessä kaikilla taivaskelpoisilla.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Onko luovuudelle taivaassa mitään käyttöä. Eikö siellä ole kaikki valmista?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti.”Onko luovuudelle taivaassa mitään käyttöä. Eikö siellä ole kaikki valmista?” Kaikki valmista? Karitsan hääateria ja sitten kaikille harput kouraan? Jumala on luovuuden lähde. Jos ensin syntuu uusi taivas ja uusi maa niin eiköhän taivaassa ole kyse jatkuvassa luovuuden virraassa elämisestä. Oletko koskaan ajatellut, mistä hyvä musiikki syntyy, vaikkapa Bachin H-mollimessu?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Luovuus liittyy mielestäni aikaan sekä syyn ja seurauksen suhteeseen. Työskennellään, jotta syntyisi jotain, jota äsken ei vielä ollut. Miten on, kun siirrymme ajasta iäisyyteen?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti. “Työskennellään, jotta syntyisi jotain, jota äsken ei vielä ollut. Miten on, kun siirrymme ajasta iäisyyteen?” Iankaikkisuudessahan olemme Jumalan läsnäolossa. Ei tämä ole pysähtyneisyyden tila, vaan luova ja dynaaminen tila. J S Bach oli teknisesti taitava ja lahjakas säveltäjä, mutta ei hän h-mollimessua itse keksinyt. Hän oli “kanava” sen välittämiseksi meille. Kyllä tällainen musiikki on Jumalasta syntyisin, eikä se varmasti tähän lopu. Ingman Bergman sanoi Bachin välittäneen Jumalan ajatuksia meille. Näin minäkin ajattelen, ja siinä mielessä hän oli profeetta. Taivaassa tietysti näemme ja koemme kaiken suoraan, näemme myös Jumalan kasvoista kasvoihin. Ei tässä ole mitään pysähtynyttä, vaan olemme läpi iankaikkisuusden Jumalan työtovereina Hänen valtakunnassaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      On kai mieletöntä väitellä iäisyydestä, josta emme voi mitään tietää. Raamattu kuitenkin käyttää juhlan ja levon kielikuvia eikä liitä työtä millään tavalla siihen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti. “On kai mieletöntä väitellä iäisyydestä, josta emme voi mitään tietää. Raamattu kuitenkin käyttää juhlan ja levon kielikuvia eikä liitä työtä millään tavalla siihen”. Olen samaa mieltä, enkä ole väittelemässä. Että kun on paiskittu töitä ajassa ja hikoiltu niin iankaikkisuudessa sitten vaan levätäb, siis jonknlainen iankaikkinen eläke?

      Minusta koko työelämä sellaisena kuin ihmiset nyt sen joutuvat kokemaan on lähinnä irvikuva siitä, mikä oli Jumalan ajatus luomisen suhteen. Työn luonteen ei ollut tarkoitus olla orjuutta ja taistelua olemassaolosta vaan iloista luovaa yhteyttä Jumalan kanssa josta yhteydestä olsi alettu kehittämään Edeniä, Paratiisia. Sittenhän synti tuhosi kaiken, ja ihmisistä tuli orjia ja toistensa riistäjiä.

      Sovituksen hedelmänä jo nyt työ voi tapahtua yhteydessä Jumalaan, niin että Hän voi ohjata esi. yrityksen kehittämisessä ja siunatakin yrityksiä, jos Hänet päästetään mukaan suunnitteluun ja päätösprosesseihin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Päästetään mukaan päätösprosesseihin”? Jumala on kaikkivaltias. Lähtisikö hän mukaan joihinkin ihmisten prosesseihin? Taas saan ihmetellä ajatuksenjuoksuasi.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Jouko Halttunen sanoo:

    Eroa on ulkopuolisuudessa.

    Körttiläisyydessä voit tuntea aluksi ulkopuolisuutta kun et kuulu körttisukuun eli eräänlaiseen sisäpiiriin jolle liikkeen koodisto on selvä. Mutta sinua ei liike syrji ulkopuoliseksi uskonkäsityksesi mukaan olitpa istesi tai toisten mielestä uskova tai ei-uskova. Jokainen kastettu on yhtälainen kristitty. Ennen pitkää ihminen alkaa tuntea kuuluvansa kirkon kautta likkeeseen.

    Lestadiolaisuudessa, evankelisuusuudessa ja viidesläisyydessä liike luokitelee sinut sisäpiiriin kuuluvaksi uskovaksi tai ulkopuoliseksi ei-uskovaksi. Sinun pitää suorittaa tietyt manööverit osoittaaksesi olevasi uskova. Huvittavinta on että tämä harhaoppi uskovista ja ei-uskovista johtaa siihen etteivät nämä liikkeet edes toisiaan hyväksy omaan sisäpiiriinsä. Valitettavaa on että ihmiset kokevat kuuluvansa tai olevansa kirkonjäseniä liikkeen kautta,.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      “Valitettavaa on että ihmiset kokevat kuuluvansa tai olevansa kirkonjäseniä liikkeen kautta,.”

      Minusta valitettavaa on se, että ihmiset kokevat olevansa uskovia/matkalla taivaaseen pelkän kirkon jäsenyyden kautta. Vaikka et tuntisi ollenkaan Jeesusta Vapahtajanasi, vaikka et olisi käynyt kirkossa kuin kerran konfirmoitavana ja eläisit nyt kuin sika pellossa. Kuten, oliko se seppä Högqvist, sanoi “Yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki, Kristuksen sisällinen tunteminen”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Väisänen sanoo:

      Uskoa hyvin voi ja saa missä pienemmässä tahi suuremmassa joukossa. Pyhän Hengen kautta kirkkoisien mukaan tulee uskon omistamisen lahja tai Armo, mikä sitten on oikeaa Armon huomaamista ja ymmärtämistä omalla kohdalla ja tämä on muuta kuin pappiemme lupaukset kasteen yhteydessä mitkä ovat usein saattosanat kirkon työvälineen käytön yhteydessä uudelle jäsenelle ilman jatkohoitoa hengellisessä tiennäytössä ja opetuksessa seurakuntalaisena elämisessä ja osallistumisessa niin lain kuin Armonsanan kuulossa kuten Ehtoollsen asian huomaamisessa missä katumuksen ja syyllisyyden asiaa tulisi huomata ja ymmärtää Ihmisarvoisesti ja omalla kohdalla. Kirkon huoli tämä ei ole kun vastuu asiasta annetaan vanhemmille ja kummeille. Eipähän elinkeinon harjoittaminen tule sitten liikaa häirityksi.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Leena Kotila sanoo:

      Jouko Halttunen, tunnen evankelisuutta ehkä näistä parhaiten, ja jos siellä nykyisin edellytetään manööverejä niin se liike on paljon kasvanut vinoon sitten esi-isieni. Vielä opiskeluvuosinani evankelisuus muistutti julistukseltaan aika lailla nykyherännäisyyttä sikäli että painotti luterilaista oppia omanaan ja oman seurakunnan jumalanpalvelusta käytäntönään.

      Herännäisyyden historiaan kuuluu hyvinkin pinkeää vaativuutta sitä myöten, ettei nutturaa saanut tehdä kuin ensin letittämällä tukka ja sekin oli määrättyä miten monta solmua piti tytön laittaa huiviin kun sitä asetteli päähän. Nyt sitten se on, etenkin toimittajilta kysyttäessä, semmoinen “kiva” liike jossa millään ei ole niin väliä… Naispapit kelpaa ja homot kelpaa eikä millään ole mitään väliä…

      Mitä viimemainittuihin tulee, niistä vääntö ei kuin karkottaa kaikki — myös toiseen suuntaan esiteltäessä Ja olikohan niin että alkujaan tuo “omassani kyllin on” tarkoitti omia syntejä, eli toisen henkilön pahantekoon ei pitäisi olla aikaa puuttua.

      Mikä on merkillistä on että herätysliikkeet elävät, muuttuvat ja muovautuvat hyvin paljon. Kotiseutuni KRS:lainen viidesläisyys ei ollut yhtään sairaalloista ennen kuin saatiin kiihkoisa nuori pappi opettamaan meille seksiä ja maailmanloppua vaan ei muuta.

      Minua huvitti kun muistan keskustelun ortodoksi-isä Arsenin (ennen kuin hänestä tuli piispa) kanssa (onko piispalla jokin toinen nimitys?) Hän sanoi harmistuneena, että joka ikinen nainen kuvittelee että ortodoksisuuteen kuuluu feresi, ja ainakaan Valamoon ei passaa ilmestyä muussa kuin tuossa karjalaisessa kansanpuvussa. Ja mitä enemmän ortodoksisuus on muotia, sitä suuremmin feresi kuuluu asiaan.

      Niin kai on joka liikkeessä. Mainiten nyt että teetin körttipuvun ittelleni taikka yritin ensin tehdä itte. Mutta se merkitsi minulle samaa kuin opiskeluajan pukukoodi: Mitä simppelimpi sen parempi, eli sammarit ja collegepaita vuodesta toiseen, eikä kukaan ihmetellyt jos ne sentään pestiin välillä. Siksi tykkäisin vaikka kuleksia semmoisessa vaatekerrassa jota varten voisi olla helposti, se olisi aina sama, mutta nyt en viiti esiintyä siinä sentään, kun ymmärsin missä määrin ne ovat sukuperinnön esittelyjä. Tuli aivan tosi tunne, että vedätän toisia. Jolla semmoinen sukuperintö on, hän olkoon rauhassa siinä ja tyytyväisenä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Leena Kotila sanoo:

    Jaaaah. Taas tuli opetusta kuinka sinun pitää ja tulee.

    Olen kokenut kummia asioita, joista viimeisin oli muuan jouluaatto. Olin hyvin onnellinen kuten kiihkojouluisuuteen kuuluvat ainakin, ja koko sukuni keralla ahtautumassa tavan mukaan Anttolan kirkkoon. Seisoin urkuparvella ja saarna oli ihan kiinnostava ja mennessäni kirkkoon olin herännyt tai uskovainen tai mikä tämä termi valitaankaan – uskomassa, pelastettu kiitos Herran halleluja! Ja kun tulin ulos taoi kesken menojen totesin etten usko tipan tippaa en ainakaan poikkea noista toisista joita seurasin ylhäältä, sieltä urkuparvelta, ja jotka tungeksivat kirkkoon koska se kuuluu fiilistelyyn. Kiihkojouluisenma onneni tietysti jatkui mutta jestas, meni monta vuotta enkä uskonut Jumalaan eikä asia olisi voinut vähempää kiinnostaa.

    Mitä minulle tapahtui? Tällä ei ole mitään tekoa tahdonvalintojen kanssa… Olenhan sekä tulliut uskoon että mennyt uskosta vapaantahdonvalinnalla, sanonut Jumalalle, ettei minusta ole miksikään viidenneksi evankeliumiksi jota katsellessa toiset päättävät tulla uskoon, kun en pysty siihen.

    Sitten tietysti on ehtinyt tapahtua sitä ja tätä, mutta silti toivoisdin ettei kauheasti korostettaisi vaikka sitä kuinka monilla Herättäjäjuhlilla on käyty… Sain noottia ja neuvottiin käymään 55 juhlilla kuten se toruskelija kun totesin että ihan oikein se on nähty, se liike on sisäänpäinlämpiävä. Onbhjan minultakin tiedusteltu vanhempien uskonsuuntaa… Noloa että Sjöblomien suku oli evankelisia ja Bäck kiivas eriuskolaislain vasustaja… Piti panna äitee penkomaan kaikki körtity, ja löytyyhän niitä, ennen kuin ilkeäisin edes näyttäytyä…

    Sillä nyt minä taas välistä kaipaan Jumalaani, ja kohdattiin viimeksi kylläkin seuratuvalla, näin on…

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Leena Kotila sanoo:

    Mainittakoon nyt vielä, etten olisi pahastunut vaikka olisin kokenut jotain nelitoistavuotiaasta tuttua “Hurja! On se… Se on Jumala! Hurja! Se LIIKKUUU!!! tyyliin stadin päiväkotilapset maaseuturetkellä lehmästä, en vaan vaikka kuinka olis. Ja edes sitä että menisi kirkkoon seuroihin johkin muuhun ei saa itteään pakotettua. En ymmärrä, mutta olen todennut ymmärtäväni Jumalasta ei-mitään. Tosi on.

    Nyttemmin minä vain ja pelkästään toivon.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Jouko Halttunen sanoo:

    “Jokaisessa herätysliikkeessä on omat sisäpiirinsä ja sukunsa. Sukuja, joista on kuuluttu liikkeeseen sukupolvien ajan ja noustu muita useammin johtotehtäviin….Herättäjäjuhlien jälkeen on käyty keskustelua ulkopuolisuuden tunteesta, kun ei ole syntynyt heränneeseen sukuun.”

    En ole syntynyt “sukuun” mutta en ole kokenut ongelmaksi heränneitä sukuja. Pikemminkin olen ollut niille kiitollinen heränneille suvuille jotka ovat siirtäneet liikkeen syvintä olemusta vuosikymmenet/-sadat seuraaville sukupolville ja kantaneet/-vat vastuuta liikkeestä. Tähän avaraan herätysliikkeeseen on ollut helppo tulla kun ei ole ollut “kynnyksiä”tai ei ole vaadittu sulkemaan ketään ulkopuolelle seurastaan vaan päinvastoin.

    Ilmoita asiaton kommentti