Koomikko Pirjo Heikkilä lähti keulakuvaksi kampanjaan, jossa vaaditaan lisää rahaa kehitysyhteistyöhön – katso video

Kuvakaappaus kehitysjärjestöjen kampanjavideolta

Ulkoministeriön selvityksen mukaan 88 prosenttia suomalaisista pitää kehitysyhteistyötä tärkeänä. Siitä huolimatta vain 0,38 Suomen bruttokansantulosta käytettiin viime vuonna kehitysyhteistyöhön. Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa vastaava luku on yli 0,7 prosenttia.

Suomalaiset kehitysjärjestöt nostavat torstaina alkaneella kampanjallaan esiin kehitysrahoituksen resurssit ja vaativat seuraavalta hallitukselta selkeitä toimia niiden nostamiseksi. Nolo totuus -kampanjaa koordinoi kehitysjärjestöjen kattojärjestö Fingo.

Järjestöjen tiedotteessa todetaan, että kaikki nykyiset eduskuntapuolueet sinisiä ja perussuomalaisia lukuun ottamatta ovat ilmoittaneet tukevansa kehitysyhteistyön 0,7-tavoitteen saavuttamista.

"Suomella on jo kiire, jotta 0,7-tavoite saavutetaan tavoiteajassa. Suomen tulee kantaa kortensa kekoon maailman suurten ongelmien ratkaisemiseksi", Suomen Lähetysseuran kehitysyhteistyöpäällikkö Katri Leino-Nzau sanoo järjestöjen tiedotteessa.

Kampanjassa on mukana useita julkisuuden henkilöitä. Suomen ykköskoomikoihin kuuluva Pirjo Heikkilä on antanut kasvonsa kampanjalle ilman korvausta. Kampanjavideolla Heikkilä näyttelee Suomen edustajaa, joka joutuu vastailemaan Suomen kehitysrahoitukseen liittyviin kysymyksiin.

"En keksinyt yhtään syytä, miksi en olisi lähtenyt tähän kampanjaan mukaan", Heikkilä kertoo tiedotteessa.

Kampanjassa ovat mukana myös esimerkiksi presidentti Tarja Halonen, nyrkkeilijä Elina Gustafsson, professori Jaakko Hämeen-Anttila, jääkiekkoilija Nora Räty ja näyttelijä Jarmo Mäkinen.

Kuva: Kuvakaappaus Nolo totuus -kampanjavideolta

Lue myös:

"Elämme sekulaarissa kuplassa" – Uskonnolla on suuri rooli kestävässä kehityksessä, uutuuskirja väittää

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.