Kristuspäivässä kajahti adventin suurin Hoosianna – Pääministeri toi valtiovallan tervehdyksen

Pääministeri Juha Sipilä puhuu Kristuspäivässä 2017

Kristuspäivä kokosi lauantaina lähes 7000 osanottajaa eri kirkkokunnista, seurakunnista, maakunnista ja kunnista Turkuun rukoilemaan ja rakentamaan yhteyttä. Pääministeri Juha Sipilä toi valtiovallan tervehdyksen pääjuhlaan, jossa Turkuhallin permannolle kannettiin Suomen kuntien vaakunaliput sekä eri maiden lippuja ristin muotoon.

Tapahtumassa korostui kolme teemaa: rukous, rakastavat seurakunnat ja kristittyjen yhteys.

Rukouksessa muistettiin itsenäistä Suomea ja sen asukkaita, mukaan lukien erityisesti lapset, nuoret, perheet, päättäjät, syrjäytyneet ja tänne hakeutuneet turvapaikan hakijat. Seurakuntia ja kristittyjä rohkaistiin riitojen ja raja-aitojen sijasta keskittymään huolenpitoon ja rakkauteen sekä toistensa että lähellä elävien ihmisten kanssa tavallisessa arjessa.

Ekumenia ja sovinto konkretisoituivat eri kirkkojen, herätysliikkeiden ja järjestöjen edustajien yhteisrintamana ja rukouksena Turkuhallin lavalla, esimerkkinä luterilaisen piispa Tapio Luoman ja katolisen piispa Teemu Sipon rukous toistensa ja kirkkojensa puolesta.

Myös erilaiset juhlavuodet lomittuivat Kristuspäivässä, joka oli Suomi 100 -juhlavuoden yksi kristillisistä päätapahtumista ja joka nosti esille vahvasti myös reformaation 500-vuotisjuhlan. Lähestyvä itsenäisyyspäivä toi tapahtumaan arvokkuutta sekä musiikin että 95-vuotiaan veteraani, Eeri Hyrkön, i puheenvuoron kautta; hän kertoi omakohtaisesti sodassa kokemastaan varjeluksesta.

Samoin pääministeri Juha Sipilän (kesk) puhe pääjuhlassa oli hyvin henkilökohtainen. Pääministeri kertoi liikuttuneena kohtaamisista toreilla ja tapahtumissa, joissa väen tungoksen vähetessä hänen luokseen tulee usein pari, kolme kansalaista kertomaan esirukouksesta päättäjien puolesta. Sipilä kertoi myös saamastaan osanotosta poikansa kuoleman jälkeen. Lopuksi hän luki presidentti Kyösti Kallion rukouksen 6.12.1939, talvisodan keskellä.

Kiitos- ja ylistysillan yhtenä puhujana oli Helsingin tuore piispa Teemu Laajasalo, joka viittasi Jeesuksen jäähyväispuheen sanoihin siitä, että maailma tuntee kristityt heidän yhteydestään. Lopuksi Helsingin Saalem-seurakunnan johtaja Mika Yrjölä haastoi kristittyjä toimimaan yhdessä.

Myös musiikki teki tilaa erilaisille seurakunnille ja eri ikäisten kulttuurille. Yhteislaulu vaihteli Finlandiasta ja Suomen suurimmasta Hoosianna-hymnistä tapahtuman päättäneeseen iltairrotteluun Sakari Heikkilä & Verkostokollektiivin ja Suhe-bändin ylistysmusiikin myötä. Lisäksi lavalle nousivat päivän mittaan Jippu, Pekka Simojoki, Jippii-kuoro ja Aboa Gospel.

Kolmen pääteeman – rukous, rakastavat seurakunnat ja ekumenia – ohella Kristuspäivässä korostui tilan tekeminen nuorille ja tuleville vastuunkantajille.

Tapahtuman pääjärjestäjiä olivat Hengen uudistus kirkossamme ry, Kansan Raamattuseura ja Turun seudun seurakunnat.

Kuva: Kristuspäivä2017

8 kommenttia

  • Salme Kaikusalo sanoo:

    Päivä oli monipuolinen ja puhutteleva. Myös arkkipiispa Mäkinen toi videotervehdyksen tilaisuuteen.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kari-Matti Laaksonen sanoo:

    Katsoin Kristuspäivän esittelyvideon. Minusta siinä pitäisi olla jokin ikäraja tai varoitusteksti.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Marjukka Frondelius sanoo:

    Olemme siunattuja että meillä on pääministeri joka rukoilee.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Meillä on pääministeri, joka leikkaa köyhiltä ja sairailta ja antaa lisää niille joilla on yltäkyllin.

      https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005357540.html?share=9bfa51548c1ff7dc5d4fff1197d9fb8b

      Meillä on pääministeri, joka paheksuu lasten ja naisten palauttamista Afganistaniin, mutta ei tee mitään, kun lapsia ja naisia pakkopalautetaan Afganistaniin. Jos Sipilä tahtoisi, voisi pääministerinä puuttua asiaan.

      Mitä Sipilä teki niille vähimmille, jotka hakivat turvaa ja yösijaa Suomesta? Sipilän hallitus noudattaa edelleen Halla-ahon laatimaa maahanmuutto-ohjelmaa. Halla-aho ei kelvannut hallitukseen, mutta Halla-ahon arvot sopivat Sipilälle edelleen.

      Kun Sipilä toi valtiovallan tervehdyksen, hän myös politisoi tilaisuuden. Mikä on Turun tilaisuuden viesti päähän potkituille ja sairaille? Jos he rukoilivat, että sairailla ja köyhillä olisi ruokaa ja varaa lääkkeisiin ja että naisia ja lapsia ei pakkopalautettaisi, niin he rukoilivat Sipilää muuttamaan arvomaailmaansa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      Tapio Tuomaala,

      kommenttisi ei liity mitenkään Kristuspäivään. Se on poliittista vuodatusta.

      Sinun olisi kannattanut olla mukana Kristuspäivässä niin tietäisit mistä on kyse. Raamatussa kehotetaan rukoilemaan seuraavasti:

      PAAVALIN ENSIMMÄINEN KIRJE TIMOTEUKSELLE 2. Luku

      1. Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta, 2. kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunniallisuudessa. 3. Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme, 4. joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.

      Jer. 29:7 Ja harrastakaa sen kaupungin menestystä, johon minä olen teidät siirtänyt, ja rukoilkaa sen puolesta Herraa, sillä sen menestys on teidän menestyksenne.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Jakeen kohta “minä olen teidät siirtänyt” tarkoittaa tuomion seurausta. Israel joutui pakkosiirtolaisuuteen, vieraan vallan alaiseksi.

    Apostoli Paavali jakoi Jeremian saamat ohjeet seurakunnille, koska Vt on esikuvallista. Uuden liiton israelilaisten ei ollut lupa integroitua kulttuuriin, jossa he olisivat vieraita ja muukalaisia. Tapahtui kuitenkin niin, että kirkoista tuli osa valtarakenteita, minkä luterilaisen kirkon historia todistaa. Raamattu kutsuu integroitunutta valtakuntaa Babyloniaksi, myös Ilmestyskirjassa. Babylonia on edelleen olemassa, vaikkakin ihmisiltä piilossa.

    Tapahtui niin, että politiikka voitti ja voittajat sanoittivat uuden version kristinuskosta.

    Babyloniassa, maailmassa, on varmasti uuden liiton israelilaisia ja heidän on hyvä rukoilla valtaapitäviltä viisautta. Rukoilla, ettei se kehitys, jota Suomessa vetää Sipilä ja Amerikassa Trump, johtaisi yhä lisääntyvään eriarvoisuuteen, millä on tuhoisat seuraukset, niin rikkaille kuin köyhille.

    https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005473021.html

    mistä

    “Yhdysvaltain presidentti Donald Trump vaatii maahan suurta veroremonttia samanlaisella sumutuksella, jolla Suomenkin hallitukset ovat perustelleet tulonsiirtoja yrityksille ja niiden omistajille. Sekin on tuttua, että kyse on pieni- ja keskituloisten kuppaamisesta, kirjoittaa erikoistoimittaja Jan Hurri.”

    Trumpin ja Sipilän taustojen avaaminen vasta paljastaakin yhtäläisyyksiä, alkaen kristillisten liikkeiden kannatuksesta ja hurraa-huudoista. Mistä tässä on globaalisti kysymys? Sitä on hyvä pohtia Paavalin ja Jeremian kirjeiden äärellä.

    Rukoillako Trumpin ja Sipilän puolesta, jotta he saisivat vietyä agendansa päätökseen, vai rukoilla heille mielenmuutosta siitä ideologiasta, jota he edustavat ja joka on viemässä maailmaa yhä syvenevään kaaokseen.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      1 Tim 2:1-4 . Rukoilemme esivallan puolesta, jotta saisimme viettää rauhallista je hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunniallisuudessa, ….. sillä se on hyvää ja otollista Jumallalle… joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat untemaan totuuden”. Rukoilemme esivallan puolesta, koska Raamattu kehoittaa siihen. Teemme tämän Jumalan iankaaikkisen valtakunnan ja ihmisten pelastumisen tähden, riippumatta siitä, onko meillä hyvä, vai huono esivalta. Sipilän käynti Kristuspäivässä ei varmasti politisoinut mitään, vaan oli hyvä, että hänenkin puolestaan rukoiltiin. Eikö hän siellä itsekin ilmaissut kiitollisuuttaan esirukoilijoille? Eiköhän hänkin ymmärrä, ettei tällaisen esirukouksen tarkoitus ole rukoilla läpi mitään hallitusohjelman toteutumista.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Jouko Halttunen sanoo:

    Hyvä että kaikki koolla yhteistyön hengessä ajatellen ja puhuen positiivissti toisistaan.

    Ilmoita asiaton kommentti