Kysely: Asiakkaat erittäin tyytyväisiä hautaustoimistoihin

Viipurin hautaustoimisto Helsingissä Runeberginkadulla 2.7.2018.

Taloustutkimus Oy on toteuttanut laajan kyselyn Suomen Hautaustoimistojen Liitto ry:n jäsenliikkeiden asiakastyytyväisyydestä sekä henkilökohtaisen palvelun merkityksestä. Joitakin tuloksia esitellään Suomen Hautaustoimistojen Liitto ry:n tiedotteessa.

Kotimaa24:n saamien tarkempien tietojen mukaan SHL ry:n kuuluvien hautaustoimistojen NPS on 92 prosenttia. NPS-järjestelmä (Net Promoter Score -kyselytutkimus) mittaa asiakastyytyväisyyttä ja sitä, pitävätkö asiakkaat yrityksestä niin paljon, että voisivat kertoa siitä muille.

Suosituksilla todettiinkin olevan vahva rooli toimiston löytämisessä ja suosituksia kuunnellaan yleisimmin muilta tahoilta kuin seurakunnilta tai sairaaloilta ja hoitopaikoilta.

Kyselyssä havaittiin muun muassa, että 96 prosenttia piti saamaansa palvelua ja tuotteita maksetun hinnan arvoisina. Myös hautaustoimistojen asiantuntevuus arvioitiin korkealle. Asiantuntevuuteen oli täysin tyytyväisiä 84 prosenttia kyselyyn vastanneista. Asiakaspalveluun kokonaisuutena oli hyvin tai täysin tyytyväisiä 95 prosenttia vastanneista.

Viestintää pidettiin heikoimpana osa-alueena ja tiedottamista alasta toivottiin tutkimuksen mukaan lisää. Kyselyssä nousi myös esiin se, etteivät ihmiset tiedä, mitä palveluita hautaustoimistoista saa.

– Tutkittujen hautaustoimistojen saamat arviot ovat poikkeuksellisen myönteisiä. Vaikuttaa siltä, että suomalaisia palvelee heille todella vaikeassa elämänvaiheessa erittäin pätevä joukko yrittäjiä, toteaa Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Pasi Huovinen tiedotteessa.

Kyselytutkimus toteutettiin marraskuun 2017 ja heinäkuun 2018 välillä. Siihen osallistui 902 asiakasta 54 hautaustoimistosta ympäri Suomen.

Kuva: Jukka Granström

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.