Mainonnan eettinen neuvosto: Lakanamainos ei ollut kristinuskoa halventava

Finlaysonin verkkosivu, kuvakaappaus

Mainonnan eettinen neuvosto on ottanut kantaa Finlaysonin pussilakanamainokseen, jossa käytettiin Jesus-nimeä. Kodintekstiilivalmistaja Finlayson toi huhtikuussa markkinoille pussilakanan, jonka kerrottiin saaneen inspiraationsa Jeesuksen käärinliinoista.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunnosta kertoi ensimmäisenä Markkinointi & Mainonta.

Neuvosto sai lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Helsingin Sanomien etusivulla julkaistusta Finlaysonin mainoksesta. Lausunnon pyytäjän mukaan mainos oli hyvän tavan vastainen. Hän sanoi, että kristinuskossa Jumalan nimi on pyhä.

Lausunnon pyytäjä viittasi rikoslaissa rangaistavaksi säädettyyn tekoon, uskonrauhan rikkomiseen, sekä kymmeneen käskyyn. Toinen käsky kuuluu seuraavasti: ”Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.”

Mainoksessa todettiin näin: ”Jesus tulee. Oletko valmis? Mieti kahteen kertaan oletko, sillä suhteestanne saattaa tulla pitkä. Jesus-pussilakanamme eivät nimittäin käytössä juurikaan kulu. Lakanoissa on käytetty samaa materiaalia (pellava) ja sidosta (twill) kuin Torinon kuuluisassa käärinliinassa. Lisäksi kaikki tarpeellinen on mahdollisimman hyvää ja kaikki tarpeeton on poistettu.”

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa lausunnossaan, että uskonnollisen symbolin tai henkilöhahmon käyttäminen markkinointitarkoituksessa saattaa loukata uskonnollisia henkilöitä. Arvioitavana oleva mainos ei kuitenkaan ole neuvoston mukaan rienaava. Lisäksi mainos kertoo, että mainostettava lakana on tehty samanlaisesta materiaalista kuin Torinon käärinliinat, jotka liitetään Jeesukseen. Neuvosto katsoo, ettei kysymyksessä oleva mainos kokonaisuutena arvioiden ole yleisesti omiaan halventamaan kristinuskoa.

Edellä mainituilla perusteilla neuvosto katsoo, ettei mainos ole Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinoinnin perussääntöjen vastainen. Siksi mainos ei ole hyvän tavan vastainen.

Neuvosto kuitenkin korostaa, että mainostajan on syytä noudattaa erityistä tarkkuutta silloin, kun mainoksessa viitataan esimerkiksi tietyn uskontokunnan pyhimpiin asioihin.

Mainonnan eettinen neuvosto ei sovella lakia, vaan ICC:n markkinointisääntöjä. Sen 2 artikla edellyttää, että markkinointi ei saa sisältää sellaista ilmaisua, ääntä tai kuvaa, jonka voidaan katsoa olevan hyvän tavan vastainen kyseisessä maassa tai kulttuurissa. Perussääntöjen 4 artiklan mukaan markkinoinnissa ei saa yllyttää syrjintään eikä markkinoinnissa saa sallia syrjintää, joka perustuu esimerkiksi uskontoon.

Kuva: Finlaysonin verkkosivu

Lue myös:

Talouselämä: Finlayson lanseeraa Jeesuksen käärinliinoista inspiroituneen pussilakanan

12 kommenttia

  • Jari Haukka sanoo:

    Onneksi Finlysonin tuotteita ei ole pakko ostaa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Hra Haukka: “Onneksi Finlysonin tuotteita ei ole pakko ostaa.”

      Onneksi Suomessa ei ole pakko kumarrella minkään sorttisia jumalia – enää.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Henrik Sawela sanoo:

    Onneksi huonosti perusteltuihin oletuksiin ja väittämiin ei tarvitse uskoa.

    ” Sen 2 artikla edellyttää, että markkinointi ei saa sisältää sellaista ilmaisua, ääntä tai kuvaa, jonka voidaan katsoa olevan hyvän tavan vastainen kyseisessä maassa tai kulttuurissa.”

    Olisi mielenkiintoista saada tietää, miten tuo raja määritellään käytännössä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Risto Valtasaari sanoo:

    Mainonnan eettinen neuvosto siis hyväksyy sen, että uskonnollisia ihmisiä – tässä tapauksessa kristittyjä – saa loukata, kunhan vain noudattaa erityistä tarkkuutta, kuten tässä tapauksessa. Siis mitä tarkkuutta? Seuraavaksi Finlayson voisi markkinoida lakanoita islamin pyhimmän profeetan nimellä. Katsotaan sitten uudestaan, halventaako markkinointi Mainonnan eettisen neuvoston mielestä jotakin uskontoa. Jari Haukka, kiitos varteenotettavasta vihjeestä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Henrik Sawela sanoo:

      Aina kun joku uskova kokisi itsensä loukatuksi, joutuisi ‘loukkaaja’ leivättömän pöydän eteen?

      Kevyet mullat sananvapaudelle?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Valtasaari: “Mainonnan eettinen neuvosto siis hyväksyy sen, että uskonnollisia ihmisiä – tässä tapauksessa kristittyjä – saa loukata”

      Eihän tuossa mainoksessa ketään ihmistä ole loukattu – Jeesusta korkeintaan ja tuskinpa Jeesuskaan moisesta Finlaysonin mainosmannekiinin osasta nokkinasa ottaisi jos eläisi. Kovin olisi tiukkapipoinen ukko, jos ottaisi.

      Miksi ihmisten pitäisi yleensäkään loukkaantua jumalien puolesta? Eivätkö ne osaa ihan itse loukkaantua ja ilmaista sen, jos katsovat sen tarpeelliseksi?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Werner Janhonen sanoo:

    Aluksi kuulosti mielenkiintoiselta. Arabian Finlaysonilla, kun olivat olivat Tom of Finland tuottet laitettu näyttävästi viereen. Ei tehnyt enää mieli ostaa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Sami Paajanen sanoo:

    Loistava tuote ja loistava mainos. Kirkollisia aiheita voisi keksiä lisää. Joonan lakanat, Pietarin peitto, Johanneksen uni, Jesajan näky jne… Mielikuvitus on vain rajana.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Kenekään rankaisematta kristityt saavat loukata koko ihmiskuntaa väittäessään kaikkia sen ihmisiä niin pahoiksi että joutuvat kaikki lähtökohtaisaesti helvettiin palaman ikuisessa tulessa elleivät jne jne. Eli suhtelisuudentajua peliin…

      Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Seppo: “…väittäessään kaikkia sen ihmisiä niin pahoiksi että joutuvat kaikki lähtökohtaisaesti helvettiin…”

      Joo, täällä puhutaan koko ajan suurella äänellä siitä, kuinka uskovaisia ihmisiä loukataan, eikä kristillisiä arvoja kunnioiteta. Minä ainakin kunnioitan minkä tahansa uskonnollisen kuppikunnan jäseniä ja heidän vakaumuksiaan ihan samalla tavalla kuin he kunnioittavat omaa uskonnotonta ja jumalatonta maailmankatsomustani.

      Jos minua ollaan kristittyjen toimesta jumalattomana heittämässä jokaisessa käänteessä helvettiin kitumaan, niin tuskinpa kukaan sellaisiin puheisiin kovinkaan kunnioittavasti voi suhtautua olipa sitten uskovainen tai jumalaton pakkana.

      Ilmoita asiaton kommentti