Mies hyökkäsi lauantaina synagogaan tappaen 11 ihmistä Pittsburghissa – isku tuomittiin laajalti

Davidin tähti, synagoga helsinki - värikäsitelty

Pittsburghin juutalaissynagogaan viime lauantaina kohdistuneessa hyökkäyksessä kuoli yksitoista ja haavoittui kuusi ihmistä. Tapahtumat saivat alkunsa 46-vuotiaan miehen ryhdyttyä ampumaan sattumanvaraisesti Squirrel Hillin alueella sijaitsevassa Tree of Life -synagogassa olevia ihmisiä. Tapauksesta uutisoi muun muassa Yle.

Miehen kerrotaan huutaneen juutalaisvastaisia iskulauseita ennen hyökkäystään. Hän on kirjoittanut sosiaalisessa mediassa, että Yhdysvaltain presidentti Donald Trump huomioi liikaa juutalaisia.

Trumpin mielestä hyökkäys oli paha antisemitistinen teko ihmisyyttä vastaan. Yhdysvaltain oikeusministeri Jeff Sessions puolestaan totesi, ettei maassa ole minkäänlaista sijaa uskontoon perustuvalle vihalle ja väkivallalle. Hyökkäys on tuomittu myös Euroopassa ja muun muassa Saksan liittokansleri Angela Merkelin mukaan kaikkien on noustava juutalaisvihamielisyyttä vastaan.

Uutistoimisto Reuters kertoo, että hyökkäyksen jälkeen alueen asukkaat ovat käyneet luovuttamassa verta, järjestäneet messuja ja tuoneet terapiakoiria alueen juutalaiskeskukseen. Ortodoksisten ja muiden seurakuntien jäsenet kokoontuivat lukemaan synagogan ulkopuolelle psalmeja.

– Yhteisö on suurin voimavara. Kaikki ovat täällä toistensa puolesta ja pyrkivät hälventämään pimeyden valolla, rabbi Yisroel Altein Chabadin seurakunnasta sanoo Reutersille.

Seuraavana päivänä ampumavälikohtauksesta seurakuntien lapset osallistuivat perinteisiin pyhäkouluihin poliisin valvonnassa. Noin sata papiston jäsentä, maallikkojohtajaa ja vapaaehtoisia kokoontuivat juutalaiskeskukseen keskustelemaan, miten seuraavaksi tulisi edetä ja kuinka järjestää useita hautajaisia samaan aikaan.

Carnegie Mellonin yliopiston professori Bill Scherlis asuu parin korttelin päässä synagogasta ja on itsekin käynyt lukuisia kertoja sen tapahtumissa. Kun sana ampumavälikohtauksesta levisi, naapurukset seisoivat yhdessä käsi kädessä, hän kertoo Reutersille.

Kuva: Olli Seppälä

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

19 kommenttia

  • Seppo Heinola sanoo:

    Karmeaa,kaikki sympatiat heprealaisille lajitovereille. “Onneksi heillä on Jumala joka pitää kansastansa huolta” -huokaisi radio Dein toimittaja lausahdukseensa sisältyvää paradoksia huomaamatta .

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Ei tuossa lauseessa mitään paradoksia ole. Holocaaaustistakin huolimatta Jumala on pitänyt kansastaan huolta. Nythän heillä on oma maa jossa asua ja jossa he voivat myös pitää armeijaa puolustaakseen itseään. On hyvä että juutalaisilla on mahdollisuus tehdä aliya ja muuttaa kotiin Israeliin.

      Ei Jumalan huolenpito meille kristityillekään merkitse sitä, ettemmekö joskus joutuisi kokemaan kovia.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Makuasia, minusta moinen huolenpito on aikas omituista. Ja eivätkö nuo surmatut kuuluneet ko kansaan?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Heinola. “Ja eivätkö nuo surmatut kuuluneet ko kansaan?” Kyllä historia osoittaa, ettei omaisuuskansaan kuuluminen merkitse sitä, etteikö voisi joutua kokemaan kovia. Äärimmäinen esimerkki on holocausti. Silti en usko, että keskitysleireillä oli yhtään kaasukammiota, jossa myös Jumala ei ollut mukana.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Jos minulla olisi kaikki valta huolehtia esim. perheestäni en katsoisi kummoiseksikaan huolenpidoksi sitä,että antaisin esim. ryöstäjän tappaa perheestäni osan vaikka voisin sen estää.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Heinola. “Jos minulla olisi kaikki valta huolehtia esim. perheestäni…” Minä uskon, että Jumala on kaikkivaltias, mutta Hänen kaikkivaltiudelaan on “reunaehtoja”, ja rajoituksia. Hän on rakkauden rajoittama, ja voi tehdä vain rakkauden tekoja.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Siis omaisuuskansan kaikkien kansalasten suojeleminen tappamisilta ei olisi ollut rakkauden teko. Asia selvä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Minusta on jumalanpilkkaa lausua, että ’Jumala voi vain…’ tai ’Jumala ei voi, jos…’. Me voimme luottaa Jumalan lupauksiin, mutta emme voi asettaa niiden perusteella Hänelle mitään ’reunaehtoja’.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti. “Me voimme luottaa Jumalan lupauksiin, mutta emme voi asettaa niiden perusteella Hänelle mitään ’reunaehtoja’.

      Me emme tietenkään voi asettaa Jumalalle mitään reunaehtoaja, mutta voimme kyllä monin tavoin rajoittaa Hänen kaikkivaltiuttaan käytöksellämme ja valinnoillamme.

      Koko syntiinlankeemuksen jälkeinen maailma on täynä tällaisia rajoituksia. Jos syntiinlankeemusta ei olisi tapahtunut Jumalan ja ihmiskunnan yhteiselo olisi tietysti ollut mutkattomampaa. Ei olisi myöskään Haamania, Antiokus Epifanesta, Juudasta, Neroa, Stalinia, Hitleriä, Arafatia ym. “saatanoita” juutalaisten ja muidenkaan ihmisten riesana.

      Jos nyt sanon, että Jumala, joka on rakkaus, voi tehdä vain rakkauden tekoja, niin mikä siinä on, joka herra Penttiä tökkii?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Se ei tökkisi, jos sanoisit: ”Uskon, että rakkauden Jumala tekee vain rakkauden tekoja.” Näin et rajoittaisi sitä, mitä Hän voisi halutessaan tehdä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Pentti. “Näin et rajoittaisi sitä, mitä Hän voisi halutessaan tehdä”.

      Ajatteletko, että minä pohdinnoillani muka voin rajoittaa Jumalaa? Tuskinpa.

      Mutta voin rajoittaa Häntä tekemästä minulla hyvää jos valitsen lupua Hänestä ja ryhdyn synnin tekoon. Silloin rajoitan Häntä ja Hänen on vaikea tavoittaa minua siunauksillaan. Suurin osa ihmisistähän on näin Jumlaa paossa eikä oikeastaan koskaan saa tuntea Hänen hyvyyttään ja huolenpitoaan. Minun käsitykseeni Jumalasta on Raamatun lisäksi vaikuttanut eniten se, että Hän on osoittanut minulle uskollisuutta vuosikymmenien ajan niin, etten ole koskaan pettynyt Häneen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Heinola. “Siis omaisuuskansan kaikkien kansalasten suojeleminen tappamisilta ei olisi ollut rakkauden teko”.

      En sanonut, etteikä tämä olisi ollut rakkauden teho. Minusta Jumalan mukana olo keskitysleirillä oli myös rakkauden teko. Juutalaisen kansan kohtalot ovat sidoksissä pelastavaan Messiaaseen, ja iankaikkisuus on varsinainen jumalan hyvyyden “mittari”.

      Iankaikkinen elämä Jumalan yhteydessä on Jumalan rakkauden ilmaus. Vaikka tässä elämässä olisi ollut kärsimystäkin se on lyhytkestoista verraattuna iankaikkisuuteen Jumalan läsnäolossa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Martti Pentti,minä en aseta Jumalale mitään en reuna-enkä keskeisisehtoja. Minun havaitoni kohdistuvat ihmsten Jumalan liittämiin omiasuuksiin, joita logiikka raskaasti rikkoen kaupataan totutena Jumalasta, jonka laaduista tosiasialisesta totuutta ei tiedä kukaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Seppo Heinola sanoo:

    Hämäläiselle: Niinpä, että ‘kärsi kärsi kirkaimman kruunun saat!’. Näitähän Deux ex machinoita fundamentalistien ongelmaratkaisut ovat aina täynnä. Niillä saa mustankin helposti valkoiseksi, kun vaan selittää että kyllä se siellä taivaassa valkoiseksi muuttuu…

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Rauli Toivonen sanoo:

    En halua ottaa kantaa siihen, onko juutalainen kansa nykyään Jumalan erityissuojelussa vai ei. Mutta miksi Kaikkivaltias ei edes omiaan aina suojele, siitä näyttää virinneen mielenkiintoinen keskustelu.

    Seppo esitti hyvän ajatuksen siitä, ettei Jumalaan saa liittää ominaisuuksia,”joita logiikka raskaasti rikkoo”. On totta, ettei Jumalan suojelemattomuuteen ole hyvä selitys se, että ”kyllä se siellä taivaassa valkoiseksi muuttuu…”

    Antti puhui reunaehdoista, joita Kaikkivaltiaalla on. Ja sellainen reunaehto on Hänen tarkoituksensa toteuttaminen: ”tahdon tapahtuminen maan päällä niin kuin taivaassa”. Nämä synagoga- ja koulupaukuttelut tuskin kenenkään mielestä ovat Kaikkivaltiaan tahdon toteutumista?

    Jeesus opetti eräässä tilanteessa suojelemattomuuden perusteita. Pietarin ryhtyessä miekalla puolustamaan Vapahtajaa, tämä totesi: ”Luuletko, etten voisi pyytää apua Isältäni? Hän lähettäisi tänne heti kaksitoista legioonaa enkeleitä ja enemmänkin”(Mat26:53). Suojelu ei sopinut siihen sapluunaan, jonka perusteella meille mahdollistettiin syntien anteeksi saaminen.

    Jeesus opetti myös, että maailmaa hallitsee tätä nykyä ”tämän maailman ruhtinas”. Saatanan aikaansaamasa sekasotkussa saa ennenaikaisia kuolemia niin hyvät kuin pahat ilman totaalisia suojelumuureja. Melkoisen loogista Raamatun kertomien reunaehtojen kanssa, eikös vain?

    Raamattu kertoo, että apostolejakin joskus suojeltiin, mutta suunnilleen kaikki kokivat sitten lopulta väkivaltaisen kuoleman.

    Eräänä kauniina päivänä kuitenkin kaikki Jumalan puolella olevat varjellaan. Malakian kirja ilmaisee tapahtumat näin: ”Katso, se päivä tulee liekehtivänä kuin tulinen uuni. Kaikki röyhkeät ja pahantekijät ovat silloin oljenkorsia…Mutta teille, jotka pelkäätte minun nimeäni, on nouseva pelastuksen aurinko, ja te parannutte sen siipien alla. Te astutte ulos, hypitte riemusta kuin vasikat laitumella”(Mal4:1-4).

    Tuon suojelutoimenpiteen tuloksena alkaa ihmiskunnalla alkuperäistä vastaavat olosuhteet: Maa on täynnä Herran tuntemusta niin kuin meri on vettä tulvillaan(Jes11:9). Kun tuon tiedostaa, jaksaa kestää nämä nykyajan mielettömyydet hiukan paremmin.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Lähtökohtaisesti Jumalan voitto pahasta on saavutettu ristillä. Ristiinnaulittu Jumalahan ei lihallisesta ihmisestä voi vaikuttaa erityisen voitokkaalta. Silti ristiinnaulittu Kristus on myös kuoleman voittanut ja ylösnoussut Jumala. Tämä ristin periaate siten ohjaa kaikkia Jumalan toimia myös maailmassa. Siksi meidän on sitä vaikea käsittää ja siksi se on niin erilainen tapa voittaa kuin tämän maailman tapa on.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Rauli Toivonen sanoo:

      ”Siksi meidän on sitä vaikea käsittää.”

      Mikä on sinun mielestäsi suurin ongelma ymmärtää sitä, ettei Jumala suojele läheskään aina palvelijoitaan pahalta? Eikö systemaattinen suojelu olisi lähellä lahjontaa? Muistammehan Jobin kirjan antaman oppitunnin?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antti Hämäläinen sanoo:

      Rauli Toivonen. “Mikä on sinun mielestäsi suurin ongelma ymmärtää sitä, ettei Jumala suojele läheskään aina palvelijoitaan pahalta?”

      No minulla ei ole ongalmaa ymmärtää sitä. Kuitenkin, käytännössä tiedän, että kun elämme kuuliaisena Jumalalle Hänen lähellään vaeltaen ja Häntä totellen, Hän myös suojelee meitä ihmeellisellä tavalla. Mutta tässä on tämä pieni “jos”. Jobin opetus oli kova, mutta lopulta Jumala pystyi siunaamaan häntä enemmän kuin ennen koetusta.

      Useimmat uskovatkaan eivät ole kovin kiinnostuneita mistään tällaisesta kuuliaisuudesta tai Jumalan läheisyyteen hakeutumisesta. Sillon myös ollaan alttiimpia kaikenlaisille kiusoille.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Rauli Toivonen sanoo:

      Mielestäni Jumalan suojelus tulee hyvin ilmi Danielin kirjan kertomuksessa, jossa kolme silloisen omaisuuskansan jäsentä oli tukalassa paikassa. Eräs vallanpitäjä uhkasi heidän elämänsä jatkumista, ja tilanteessa he totesivat: ”Jumala, jota me palvelemme, pystyy pelastamaan meidät tulisesta uunista, ja hän voi pelastaa meidät myös sinun käsistäsi, kuningas. Ja vaikka niin ei kävisikään, kuningas, saat olla varma siitä, että sinun jumaliasi me emme palvele ja sitä kultaista patsasta, jonka olet pystyttänyt, me emme kumarra.”(Dan3:17,18).

      Heille kävi tuossa hyvin, aina eivät Jumalan palvelijat ole hengissä selvinneet.

      Varjeltuminen tässä väkivaltaisessa maailmassa ei ole kristitylle Raamatussa taattua. Jotakin meille kuitenkin luvataan haastavienkin tilanteiden varalle: ”Hän ei salli kiusauksen käydä teille ylivoimaiseksi, vaan antaessaan teidän joutua koetukseen hän samalla valmistaa pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää”(1.Ko10:13).

      Tämä tietenkin edellyttää, kuten sinäkin viittasit, hakeutumista Elämänantajamme siipien suojaan. Monen soisi sieltä turvaa hakevan, jotta pommiuutiset eivät niin paljon elämänmenoa kauhistuttaisi. Hienoa kertoa lähimmäisille Raamatun hyvää uutista myös tuolta näkökannalta katsoen. Vai mitä sinä ajattelet?

      Ilmoita asiaton kommentti