”On julmuutta antaa ihmisten kulkea kohti kadotusta” – Vuosaaren kirkkoherra perusteli Jeesus-puheitaan

Kääntymykseen tähtäävästä julkisesta kirjeestään arvosteltu kirkkoherra Jussi Mäkelä on perustellut näkemyksiään viime sunnuntaina 10.2 Helsingin Vuosaaren kirkossa pitämässään saarnassa.

Mäkelän saarna oli epäsuora vastaus hänen kohdistettuun kritiikkiin. Saarnasta piirtyi kuva perinteisestä herätyskristillisestä julistuksesta, joka rakentuu huolelle kuulijan sielusta ja taivaspaikasta.

Saarnan kirkkovuoden mukaisena aiheena oli Kahdenlainen kylvö (Matt. 13:24–30 ).

– Jos Jumala ei haluaisi meidän kääntyvän, niin miksi hän sitten puhuu meille siitä niin usein Raamatussa, Mäkelä kysyi kuulijoiltaan.

Mäkelän mukaan evankeliumitekstissä kerrottu kylväjävertaus ei ole kevyestä päästä, mutta onneksi Jeesus itse selittää sen.

– Jumalan sana on elävä ja väkevä, se iskee halki sieluja, paljastaa sisäiset aikeemme ja ajatuksemme. Jumalan poika kertoo totuuden kaunistelematta.

Mäkelä sanoi kuitenkin evankeliumitekstiin viitaten, että ei ole ihmisten tehtävä erotella ketään, vaan siihen tehtävään Jumalalla on enkelit.

– Elämme armon aikaa, jokaisella on mahdollisuus siihen, että Jumalan valtaistuimen edessä kuulee vapauttavat sanat.

”Herää Suomen Siion, herää”

Saarnassa Jussi Mäkelä puhui paljon paitsi armosta myös synnistä.

– Jos elämme synnissä tietoisesti emmekä suostu luopumaan siitä, etäännymme Jumalasta kauemmaksi.

Mäkelä kysyi myös, että jos synti ei ole vakava asia, miksi Jumala uhrasi oman poikansa.

– Sinä kelpaat, sinun syntisi eivät. Jumala vihaa sinun syntejäsi, koska ne erottavat sinut hänestä ja tuhoavat sinut.

Mäkelä myös perusteli kiihkeää kääntymykseen tähtäävää julistustaan sanomalla, että on paljon niitä, jotka eivät tunne Jeesusta.

– En voi vältellä vastuutani, pyydän: älä tee sinäkään. On suurta julmuutta antaa ihmisten kulkea kohti kadotusta, ihmisiä on varoitettava.

– Herää Suomen Siion, herää, usko Jumalan sanaa, juuri nyt on oikea hetki, juuri nyt on pelastuksen päivä. Luopumus on alkanut, sinun on astuttava rohkeasti esiin, et voi vaieta totuudesta, Mäkelä sanoi saarnansa lopussa.

Kuva: Ruutukaappaus Kuninkaan illan YouTube-kanavalta.

Lue myös:

Vuosaaren kirkkoherran Jeesus-kirje poiki reaktion luottamushenkilöiltä – lähettivät avoimen kirjeen

Vieläkö tarvitaan evankeliointia? – ”Yksisuuntaisen julistuksen aika on ohi”

Kuinka Jeesuksesta voi puhua nykyaikana? – ”Pitää luopua turvasanoista”

Riittääkö uutiseksi, että kirkkoherra puhuu Jeesuksesta? – Käännytyskirje hämmentää Helsingin Vuosaaressa

***


Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.


Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

Edellinen artikkeliDiakoniaraati: Lapsiperheiden köyhyys näkyy nälkänä, riitoina ja huolena opinnoista
Seuraava artikkeliSTT: Syyttäjän mukaan Teemu Laajasalon firmasta lähti virheellistä tietoa verottajalle useana vuonna

Ei näytettäviä viestejä