Onko kymmenen käskyä liikaa? – Tässä kolme sääntöä, joilla pääsee alkuun

Usko, roivo, rakkaus -symboli Helsingin Metodistikirkossa Fredrikintorilla

Raamatun kymmentä käskyä on sanottu elämän liikennesäännöiksi. Ne kun muistaa, niin pärjää. Mutta onko kymmenen käskyä nykyihmiselle liikaa? Jos siltä tuntuu, käskyt voi yrittää tiivistää esimerkiksi kolmeen. Tässä on yksi vaihtoehto uusiksi käskyiksi:

1. Näe Jumalan merkitys kaikessa

Kolme ensimmäistä käskyä voi yhdistää. Tunnista Jumala, se on kaiken lähtökohta. Älä hyysää muita jumalia – jos ei aito kelpaa, miksi ihastua feikkiin. Älä lässytä Jumalasta kuin uudesta kännykästä. Pyhäpäivä on hyvä hetki muistaa elämän antajaa – tai jokin muu hetki viikossa. Uudet käskyt eivät kahlitse tai jumita.

2. Pidä huolta lähipiiristäsi

Tämän uuden käskyn alle sopivat erityisen hyvin neljäs (kunnioita vanhempiasi) ja kuudes käsky (älä käy vieraissa), ehkä kahdeksaskin (älä puhu pahaa selän takana). Yritä olla ihminen paikallasi. Tee voitavasi perheesi eteen. Hyvyys ja myönteisyys luovat ympärilleen hyvyyttä ja myönteisyyttä.

3. Elä ihmisiksi yhteiskunnassa

Kolmikehäinen käskyrypäs laajenee: kolmas kehä käsittelee asuinyhteisöä, yhteiskuntaa ja viime kädessä koko maapalloa. Viides (älä tapa), seitsemäs (älä pölli), kahdeksas (älä puhu pahaa selän takana) sekä yhdeksäs ja kymmenes (ei pidä tavoitella toisen omaa). Yhteisöjen elämästä ei tule mitään, ellemme pidä kiinni yhteisistä periaatteista. Siihen koulutkin tähtäävät – ei koulua, vaan elämää varten. Kolmannen käskyn sanoittamiseen pyrkii myös lainsäädäntö.

Kuva: Olli Seppälä

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata digilehden ja printtilehden täältä.

30 kommenttia

  • Markku Virta sanoo:

    Otsikon kolme käskyä voitaisiin itse asiassa tiivistää rakkauden kaksoiskäskyyn. Kyseessä on tietenkin lopulta vain tiivistelmä. Kyse ei ole korvaavista käskyistä. Jos sitten kysytään mitä esimerkiksi lähimmäisen rakastaminen tarkoittaa rakkauden kaksoiskäskyssä, niin joudumme etsimään vastauksen lain tauluista. Samoin kuin sen, mitä tarkoitetaan Jumalan rakastamisella. Meidän ei tulis antaa niille uusia sisältöjä pelksätään oman rakkautemme perusteella.

    Kysymys rakkauden kolmoiskäskystä on tässä valossa hieman turha. Alkuperäisessä kontekstissa Israelia kehoitettiin rakastamaan siksi, että Jumala oli rakastanut Israelia ja pelastanut Israelin ja auttanut Israelia jne. Kysymys ei siis niinkään ollut siitä, että Israel rakastaisi itseään, vaan siitä, että kohdellessaan lähimmäisiään suojelevasti ja auttavasisesti, se samalla muistaa sitä, miten Jumala kohteli Israelia hyvin. Kun siis rakastan lähimmäistäni, niin en rakasta itseäni, vaan sitä hyvää, mitä Jumala on minulle tehnyt.

    “Yhteisöjen elämästä ei tule mitään, ellemme pidä kiinni yhteisistä periaatteista”. Tätä lukiessani tuli mieleen piispa emeritus Eero Huovisen kirjoitus Helsingin Sanomissa 7.10.2017

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    Onkohan kuudeskin käsky poistettu. Tilalle on laitettu toinen, jonka merkitys ei taida olla se alkuperäinen.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Päinvastoin,nyt käännös vastaa hyvin alkuperäistekstiä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      Viittaatko kuudenella käskyllä “Älä tapa” vai “Älä tee huorin”.

      Tässä samalla kiinnittäisin huomion “Ota vaarin lepopäivästä ..” Sekin on vääntynyt muotoon “Muistakaa pitää kaikki kirkolliset pyhät”.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Älä tee aviorikosta vastaa hyvinkin tarkasti heprean verbin naph merkitystä. Vanha käännökset ovat teologisesti väritettyjä.

      Strong’s Concordance naaph: to commit adultery Original Word: נָאַף Part of Speech: Verb Transliteration: naaph Phonetic Spelling: (naw-af’) Short Definition: a d u l te r y ADULTERY= AVIORIKOS

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Hepreaa en osaa, mutta latinaa olen lukenut. Niinpä kommentoin latinalaisperäistä englannin sanaa ‘adultery’. Latinan verbi ‘adultero’ juontaa sanakirjani mukaan prepositiosta ‘ad’ ja pronominista ‘alter’. Suomalaiset vastineet ovat ‘luo’ ja ‘toinen’. Niinpä verbin käännös on ‘tehdä aviorikos, olla uskoton’ ja myös ‘väärentää’. Käsky voisi kuulua kansanomaisemmin: “Älä käy vieraissa!”

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Reino Suni sanoo:

    Lepopäivän tarkoitus on, että viikossa ihmisillä on yksi vapaapäivä, jonka hän voi viettää, pyhittää, haluamallaan tavalla. Kirkko on opissaan leimannut sen sunnuntaiksi, joka nykyisin on eräs yhteiskunnan, teollisuuden, suuria kustannuseriä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    Voisi kai se olla lauantai, ihan yhtä hyvin. Miksi kaksi vapaapäivää tarvitaan? Kaipa kahdesta suurempi kulu tulee, kuin yhdestä?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Krititythän voisivat tarjoutua työnatajille tekemään 6 päiväistä viikkoa Jumalan edellyttämällä tavalla ja vielä klo 6:sta aamulla klo 18:a illalla.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    Mielestäni Raamatussa selkeästi kielletään myös avioliiton ulkopuolinen seksuaalinen toimita. Ei pelkästään avioliitoon liittyvä uskottomuus. Joten miten se katekismuksen mukainen kuudes käsky voi koskea vain avioliiton rikkomista?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    Fariseukset olivat hyvin taitavia juuri tuossa Martin mainitsemassa lukutavassa. He kiersivät taitavasti mm. neljännen käskyn. Väittämälle, että kun joku sanoo antavansa vanhemmille kuuluvan avustuksen temppelille, niin heidän ei enää tarvitse tuota käskyä noudattaa Samaa periaatetta noudattaa moni uskova, suhteessaan syntiin. He pohtivat; kuin lähelle jyrkännettä voi mennä, putoamatta sinne. Näin johdatetaan omaa elämää juuri niihin kiusaksiin, joista rukoillaan vapautusta.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Tämä on ongelma aina silloin, kun moraali perustuu kieltoihin. Siksi Uuden testamentin rakkauden käsky on parempi. Se asettaa ihanteen, jota kohti pyrkiä. “Jos kerran olette yhdessä Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkuvoimien ulottuvilta, miksi yhä käyttäydytte tämän maailman mukaisesti ja alistutte sellaisiin sääntöihin kuin ‘älä tartu’, ‘älä maista’, ‘älä kosketa’? Tämä kaikkihan koskee sellaista, mikä käytön jälkeen häviää. Kysymys on vain ihmisten käskyistä ja opeista.”

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Reijo Mänttäri sanoo:

    Käskyjä on annettu kymmenen (10). Niiden selkeys on ilmeinen. Niiden järjestys on myös kuten ne Moosekselle annettiin.

    VT:n puolelta sellaisenaan siirtyi Jeesuksen vahvistamana nämä kymmenen käskyä. “Käskyt tiedät”.Ne ovat myös järkeenkäypiä, eli seuraukset ovat hyvät kun niitä noudattaa, oli henkilökohtaista Jumal-suhdetta tai ei.

    Ketään enemmän oppinutta ei huoleta selkeyden poistuma ja yhden käskyn poistaminen (RKK ja evlut). Siksi olen aina silloin tällöin huomauttanut, kuinka tarpeeton TM-tutkinto on, koskien Raamatun ymmärtämistä.

    Ilmoita asiaton kommentti