Pääkirjoitus: Seurakuntavaalien kampanja on minäkeskeinen

seurakuntavaallit 2018

Keskiviikkona 15.8. käytiin Oulun piispanvaalin ensimmäinen ja mahdollisesti ainoa kierros. Tässä piispanvaalissa ehdolla oli kolme miestä. Lehden painoon mennessä äänestystulos ei ollut selvillä.

Samana päivänä oli myös toinen kirkon toiminnan ja tulevaisuuden kannalta tärkeä päivämäärä. Silloin kirkkoon kuulumattomalla oli viimeinen päivä liittyä seurakunnan jäseneksi, mikäli hän tahtoi ehtiä saamaan äänioikeuden marraskuussa järjestettävissä seurakuntavaaleissa.

Lähipäivinä selviää, kuinka moni on liittynyt kirkkoon viime kuukausien ja viikkojen aikana.

Seurakuntavaalien suhteen seuraava keskeinen päivämäärä on 17.9., joka on viimeinen ehdolle asettumisen päivä. Viime vaaleissa oli 19 300 ehdokasta.

***

Seurakunnan luottamushenkilön työ on pitkälti arkista puurtamista, keskustelua ja päätöksentekoa esimerkiksi talousarvioista ja kiinteistöistä.

Seurakuntavaalien perusteema on #minunkirkkoni. Siitä johdetut viisi pääteemaa ovat Minun kirkkoni uskoo, toivoo, rakastaa, uudistuu ja on lähellä.

Seurakuntavaaleihin liittyvissä mainoksissa kuvien oikeassa reunassa näkyy osa ihmisestä. Mainoksen teksteinä on esimerkiksi Minun mielipiteeni, minun sanani, minun ajatukseni, minun arvoni. Näiden seurakuntavaalien kampanja lienee kaikkien aikojen minäkeskeisin kampanja.

Seurakuntavaalien kampanjan minää painottava teema muistuttaa pietistisiä herätysliikkeitä ja vapaita suuntia, jotka painottavat yksilöä. Minun uskoontuloni. Minun rukouselämäni.

Minän ja minun sijaan kirkkoa kuvaa kuitenkin paremmin yhteisöllisyys. Meidän uskomme ja meidän rukouksemme.

***

Mainoskampanjan tarkoitus on varmasti hyvä. Kirkon kynnys yritetään madaltaa niin, että jokainen ihminen on tärkeä ja jokaisen mielipide on tärkeä.

Kampanja valaa uskoa siihen, että ehdokkaaksi asettumalla tai äänestämällä voi vaikuttaa siihen, että minun arvoni ja minun mielipiteeni tulevat kirkossa kuulluksi. Silloin kirkko tuntuu minun yhteisöltäni.

Juuri tässä piilee myös kampanjan ongelma. Kirkossa on kyse paljon suuremmista ja syvemmistä asioista kuin tilan saamisesta omille mielipiteilleni. Kirkossa on kyse yhteydestä Jumalaan ja yhteydestä muihin ihmisiin.

Kirkko on itse määritellyt strategiassaan tehtävänsä näin: Kirkko kutsuu ihmisiä Jumalan yhteyteen sekä rohkaisee välittämään lähimmäisistä ja luomakunnasta.

Se on hienosti tiivistetty.

Kuva: Olli Seppälä

Pääkirjoitus on julkaistu Kotimaa-lehdessä 16.8.

Lue myös:

Seurakuntavaalien mainosvideo on tässä – katso, miten kirkko kertoo itsestään

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.