Päivi Räsänen nosti Kansanlähetyspäivillä esiin Lutherin vahvan islamkritiikin

kansanlähetyspäivät 2017 Ryttylässä

Kansanlähetyspäivät kokosi Ryttylään Hausjärvelle runsaat 10 000 juhlavierasta, mikä on vähän enemmän kuin viime vuonna ja hiukan enemmän kuin odotettiin. Päivillä juhlittiin 50-vuotiasta Suomen Evankelisluterilaista Kansanlähetystä teemalla Ilo sanomasta.

Juhlilla pitkän puheen pitänyt kristillisdemokraattien kansanedustaja Päivi Räsänen kritisoi rajujen Luther-sitaattien avulla niin sukupuolineutraalia avioliittoa kuin islamin uskoakin. Hän kertoi, kuinka Martti Luther julkaisi vuonna 1542 saksankielisen Koraanin eikä löytänyt siitä rauhan uskontoa vaan tiivisti esipuheessaan Koraanin sanoman kolmeen ydinkohtaan: valhe, murha ja avioliiton halveksinta.

”Valheet tuhoavat hengellisen säädyn, murha maallisen säädyn, avioliiton halveksinta aviosäädyn. Kun maailmasta otetaan pois oikea hengellinen elämä, oikea maallinen hallinto ja oikea perhe-elämä, mitä muuta jää jäljelle kuin liha, maailma ja perkele?” Räsänen siteerasi Lutheria.

Päivi Räsäsen mukaan on harhaanjohtavaa, että sukupuolineutraalia avioliittoa puolustetaan reformaatioon ja Lutheriin vedoten. Räsäsen mukaan Luther sitoi kirjoituksissaan sukupuolen biologiseen, luotuun todellisuuteen, jossa ei ole ihmisen vallassa, onko hän mies vai nainen. Avioliiton perusta on Räsäsen tulkinnan mukaan Lutherin opetuksissa luomisjärjestyksessä ja Jumalan sanassa eikä kyse ole muuttuvasta yhteiskunnallisesta asiasta.

– Minua hämmästyttää, miten purevan ajankohtaisia 1500-luvulla havaitut uskonpuhdistuksen tavoitteet – oikea hengellinen elämä, oikea maallinen hallinto ja oikea perhe-elämä – ovat tämän päivän eurooppalaisessa kulttuurissa. Kristityt ja kirkot kohtaavat islamin haasteen paljon rajummin kuin Luther 500 vuotta sitten, avioliiton ja perheen asemaa ahdistetaan monelta taholta ja Raamatun arvovaltaa horjutetaan kirkkojen itsensä toimesta, Räsänen sanoi.

Päivi Räsänen kertoi myös synnytyksen jälkeisestä masennuksestaan ja siitä, miten sai sen keskellä oivalluksia ja voimaa Lutherin teksteistä, joissa arkinen puurtaminen perheen parissa nostetaan suureksi kutsumukseksi ja Jumalalta saaduksi tehtäväksi.

– Kun arki on kutsumusta, kun sen mieltää Jumalalta saaduksi tehtäväksi, vastoinkäymiset on helpompi kestää.

Mika Tuovinen: "Jos jäämme kirkkoon, pidämme kiinni omasta identiteetistämme"

Lähetysjuhlassa siunattiin matkaan 25 lähettiä lapsineen. Lähettien siunaamispuheessa Kansanlähetyksen lähetysjohtaja Mika Tuovinen painotti, että lähetit eivät julista Kansanlähetystä tai kristikuntaa vaan Kristusta ja Jumalan sanaa.

Kansanlähetysliikkeen suhde kirkkoon oli esillä lähetysjohtajan Polttopiste-puheessa.

– Jos jäämme kirkkoon, on tärkeää pitää kiinni omasta identiteetistämme ja rohkeasti julistaa sanaa kuten Paavali käski Timoteusta tilanteessa, jossa seurakuntiin oli tullut harhaopettajia, Tuovinen sanoi Kansanlähetyksen tiedotteen mukaan.

Tuovisen mukaan maailmanlaajassa kirkossa käydään nyt kiistaa avioliitosta ja samaa sukupuolta olevien suhteista. Hän tyrmäsi kirkolliskokouksen aloitteen avioliittokäsityksen laajentamiseksi. Tuovisen mukaan laajentaminen tarkoittaisi käytännössä vanhan raamatullisen ja historiallisen avioliittokäsityksen hylkäämistä, mitä ei voi hänen mielestään hyväksyä.

Tuovinen muistutti, että Suomen evankelis-luterilainen kirkko on Kansanlähetyksen tärkein yhteistyökumppani. Hänen mukaansa suuri osa seurakunnista haluaa seurata Raamatussa ja kirkon tunnustuksessa ilmaistua oppia julistuksessa ja toiminnassa.

– Toisaalla on myös paimenia, joiden mielestä ei voi tietää, onko Jumalaa olemassa. Jossain ei uskota Jeesuksen jumaluuteen, ristinkuolemaan, ylösnousemukseen ja takaisintuloon. Jossain herätyskristityiltä halutaan ottaa toimintamahdollisuudet pois, Tuovinen kritisoi.

Kuva: Philippe Gueissaz. Kansanlähetyspäivät järjestettiin tänä vuonna Ryttylässä.

Lue myös:

Kansanlähetyksen Mika Tuovinen: "Meillä on vaarana muuttua uskovien hoitolaitoksiksi"

90 kommenttia

  • Marko Sjöblom sanoo:

    Jari Haukka. Oletko lukenut Lutherin hengellisiä opetuksia, kun yksikantaan väität hänen perustaneen uuden lahkon?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jari Haukka sanoo:

      Hänen “sola scriptura” perusajatuksensa on harhassa, ja kaikki siitä johdettu myös.

      Oikein opettava kirkko opettaa näin Raamatusta: “Raamattu on tradition kirja. Raamattu ja kirkon traditio muodostavat yhden pyhien kirjoitusten kokonaisuuden. Se alkoi Vanhan ja Uuden testamentin aikana ja jatkui apostolien ja kirkkoisien aikakausien kautta aina nykyaikaan asti. Pyhät kirjoitukset syntyivät kirkon alkuvuosisatoina Pyhän Hengen ohjauksessa ja suullisen tradition muistiin merkitsemisen kautta. Sama Henki, joka ohjasi pyhien kirjoitusten syntymistä, ohjaa kirkkoa edelleen.”

      https://ort.fi/arkkipiispa/kolumnit-ja-kannanotot/ortodoksisen-kirkon-opink%C3%A4sityksi%C3%A4

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Lutherin ajatus on ymmärtääkseni, että kirkossa syntyvien uusien kirjoitusten ‘pyhyyden’ arvioimiseen ainoa kriteeri on Raamattu. Tähän kuuluu sekin, että Raamatun kirjojenkin arvoa tulee mitata Raamatun kokonaisuuden ja ydinsanoman perusteella. Hän itse piti mm Jaakobin kirjettä jokseenkin yhdentekevänä. Fundamentalistinen raamatullisuus on myöhempi aate eikä kovin luterilainen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Jari Haukka sanoo:

      “Hän itse piti mm Jaakobin kirjettä jokseenkin yhdentekevänä.”

      Luther siis valitsi henkilökohtaisten mielipiteidensä perusteella kirjoitukset joita piti tärkeinä. Ei kovin vakuuttavaa.

      Lutherin ja muiden reformistien ääri-indivudualismi (jokainen saa tulkita Raamattua omien päähänpistojensa mukaan) on johtanut kymmenien tuhansia eri oppia tunnustavien ryhmittymien syntyyn. Jokainen saarnaaja kuvittelee omien tulkintojensa oleva oikeita. Kyse on röyhkeydestä ja ylpeydestä, vaikka nöyryys lienee oikeampi lähtökohta uskoon.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Werner Janhonen sanoo:

    Kyllähän Päivi on puheammattilainen. 20 vuotta kansanedustajana ja viikonloput kuuntelee teolookin tohtoreita. Kerrankin työkaveri huomasi, että amanuessi Räsänen taitaa olla rakastunut. Sitäpaitsi Päivi on tosi kiva. Tällaisia pitäisi olla 170 joka seurakunnassa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Seppo Heinola sanoo:

    “Käsittääkseni leimasit kriittisen suhtautumisen Lutherin, tai kenen hyvänsä, puheisiin, jonkinlaiseksi “rusinat pullasta” -ajatteluksi, ikäänkuin siinä olisi jotain vikaa.”

    Eihän tuossa ole mitään vikaa ellei niin monia erehdytettäisi samalla uskomaan että koko pulla on pelkkää rusinaa…

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Sari Weckroth sanoo:

      “Eihän tuossa ole mitään vikaa ellei niin monia erehdytettäisi samalla uskomaan että koko pulla on pelkkää rusinaa…” —-

      -No esim. minä en ole sitä mieltä, että Lutherin tai kenenkään puheet ovat täysin kritiikittä hyväksyttävissä. Ja etkö voi antaa kaverisi Kimmo W:n vastata itse? Hän näytti ihan vilpittömästi ihmettelevän tuota “rusinat pullasta” -ajattelua. Vaikka juuri nuo “rusinat pullasta” -ajattelijat eivät vaadi uskomaan, että kaikki Lutherin puheet ovat “pelkkää rusinaa”. Eli ovat järkeviä ja itsenäiseen ajatteluun kykeneviä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Sari: “-No esim. minä en ole sitä mieltä, että Lutherin tai kenenkään puheet ovat täysin kritiikittä hyväksyttävissä.”

      No, herra Luther taisikin kirjoituksillaan tarjota vain ihan hyvää hyvyyttään jokaiselle jotakin ihan lukijoittensa mieltymysten, oman järkeilyn ja eettisen ajattelun kypsyystason mukaan. Eläköön vapaa valinta.

      Tälläkin hetkellä monet maailmassa varmasti allekirjoittavat Lutherin juutalaiskäsitykset riemumielin ja perustelevat vihapuheitaan hänen opeillaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Jouni Turtiainen sanoo:

    Kimmo Wallentin: “Tälläkin hetkellä monet maailmassa varmasti allekirjoittavat Lutherin juutalaiskäsitykset riemumielin ja perustelevat vihapuheitaan hänen opeillaan.”

    Tälläkään hetkellä kovinkaan monet eivät (onneksi) edes tiedä, mitä Luther viimeisinä elinvuosinaan ajatteli juutalaisista. Ja vielä useammat eivät edes tiedä, kuka Martti Luther oli (sotkevat Martin Luther Kingiin).

    Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Turtiainen: “Tälläkään hetkellä kovinkaan monet eivät (onneksi) edes tiedä, mitä Luther viimeisinä elinvuosinaan ajatteli juutalaisista.”

      Pitänee sitten vähän korjata: Tälläkin hetkellä monet maailmassa varmasti allekirjoittaisivat Lutherin juutalaiskäsitykset riemumielin ja perustelisivat vihapuheitaan hänen opeillaan, jos tietäisivät kuka hän oli ja tuntisivat hänen opetuksensa juutalaisista.

      Turtiainen: “Ja vielä useammat eivät edes tiedä, kuka Martti Luther oli (sotkevat Martin Luther Kingiin).”

      Höh, eiks’ se sit’ muka ollukkaa yks’ ja sama gubbe?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      “Tälläkään hetkellä kovinkaan monet eivät (onneksi) edes tiedä, mitä Luther viimeisinä elinvuosinaan ajatteli juutalaisista.”

      Eivät tiedä eivät, koskapa kirkkohistorian oppikirjatkin kaiketi varovat huolellisesti asiaa esittämästä..

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Werner Janhonen sanoo:

    Kyllä täytyy olla enemmän niitä jotka tietävät kuka Martti Luther oli, kuin niitä jotka osaavat ajoittaa Martti Lutherin ajattelua jossakin yksittäisessä asiassa.

    Kukapa tuntisi jonkun omasta suvusta 500 vuoden takaa?

    Ilmoita asiaton kommentti