Piispa Keskitalon hiipassa on ylösalaisin käännetty risti – mistä on kyse?

Oulun hiippakunnan uusi piispa Jukka Keskitalo vihittiin virkaansa  sunnuntaina 11.11. Oulun tuomiokirkossa. Virkaan vihkimisen toimitti arkkipiispa Tapio Luoma avustajineen. Avustavana liturgina toimii tuomiorovasti Satu Saarinen.
Uusi piispa sai virkaan vihkimisen yhteydessä piispanviran tunnukset: ristin, sauvan sekä taiteilija Moosa Myllykankaan Keskitalolle suunnitteleman violetin värisen hiipan ja kaavun sekä stolan. Lapuan hiippakunnan piispa Simo Peura ja Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen pukivat piispa Keskitalon viran tunnuksiin.
Arkkipiispa Luomaa vihkimisessä avustavat piispa emerita Christina Odenberg Ruotsista, piispa Herborg Finnset Norjasta, piispa Peter Fischer-Møller Tanskasta, piispa Joel Luhamets Virosta, apulaispiispa Kristján Björnsson Islannista sekä piispa Andrew Gulle Tansaniasta. Mukana ovat edellä mainittujen lisäksi piispa Aarre Kuukauppi Inkerin kirkosta sekä piispa Seraphim Venäjän ortodoksisesta kirkosta. 
Tekstinlukijoina toimivat pääministeri Juha Sipilä sekä saamelaiskäräjien puheenjohtaja Tiina Sanila-Aikio.

Sosiaalisessa mediassa on ehditty hämmästellä Oulun eilen sunnuntaina vihityn piispa Jukka Keskitalon hiipassa olevaa ristiä. Se on nurin päin, kuten satanisteilla ja joillakin heavy metal -yhtyeillä.

Kirkollisessa symboliikassa nurin päin käännetty risti on niin sanottu pietarinristi. Tarinan mukaan apostoli Pietari ristiinnaulittiin, mutta hän ei katsonut olevansa arvollinen tulemaan ristiinnaulituksi samalla tavalla kuin Jeesus. Pietari pyysi roomalaisia kääntämään edes ristin ylösalaisin, mihin teloittajat suostuivat.

Pietarinristi on nurin päin käännetty latinalainen risti, eli sen yläsakara on pitempi kuin alasakara.

– Voi hyvänen aika, huokaa Keskitalon piispan asun suunnitellut oululainen tekstiilitaitelija Moosa Myllykangas kuultuaan puheet satanistisesta rististä hiipassa.

– Turhaa panettelua. Kyllä ihmisten pitäisi olla vähän sivistyneempiä. Kyse on pietarinristi, joka päätyi hiippaan sommittelullisista syistä ja taiteilijan vapaudella.

Myllykangas kertoo, että piispanasua on suunniteltu yhdessä tilaajan eli kapitulin kanssa, eikä mielleyhtymä satanistiseen ristiin ole tullut vastaan missään vaiheessa.

– Olen tehnyt kirkkotekstiilejä ja olen hyvin selvillä kirkollisesta symboliikasta.

Ylösalaisin käännetty risti on nykyisin myös uskonnonvastaisuuden ja satanismin vertauskuva varsinkin populaarikulttuurin vaikutuksen myötä.

Kuva: Sanna Krook / Kirkon kuvapankki.

Lue myös:

Jukka Keskitalo vihkimysmessussa: Pyhiinvaeltajalle mikään ajallinen ei ole vierasta

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

58 kommenttia

  • Ilpo Nurmenniemi sanoo:

    Järkyttävä tapaus! Eikö itse piispakaan ole puuttunut moiseen skandaaliin, vaan laittaa kiltisti tuon hirvitykssen päähänsä? Muuten minua suorastaan ihmetyttää tämä nykyinen piispojen koreilu näillä ylhäisön vaatteilla.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari-Matti Laaksonen sanoo:

      Arvostan erittäin paljon Jukka Keskitaloa, varmasti myös piispana. Piispojen “koreilu” sen sijaan tuntuu koomiselta. Jos muutoin en ole Olavi Kareksen kaikkein suurimpia faneja, kannattaa katsoa Kareksen pukeutumista piispana. Piispansauvakin sai rauhassa pölyttyä tuomiokapitulin kokoushuoneen vähimmin valoisassa nurkassa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Riitta Suoranta sanoo:

      Järkyttävä tapaus todella . järkyttävää myös lukea pappismiesten puolusteluja .

      Kenenköhän ristinkuolemaan kristityt panevat toivonsa ja pelastuksensa ? Eiköhän Kristus kuollut risti oikeinpäin . En missään nimessä voi hyväksyä alaspäin käännettyä ristiä kristikunnan tunnuksena . Ihmettelen suuresti Jukka Keskitalon valintaa ja suostumusta moiseen . Kertookohan nyt tämäkin karua kieltään kirkon tilasta. Onko ristikin vain joku taiteellinen näkemys ,johon voi aiheen kuin aiheen soveltaa . Vakavaksi vetää , ei naurata yhtään . Päivä päivältä näyttää tulevan todemmaksi ennuste, että luopumus alkaa kirkosta. Voi kirkon pappien tilaa . Oikeastaanhan tämä kuvaakin kirkon nykyistä tilaa todeksi , jakaantuneeksi jo . nyt onkin julkistettu molemmille joukoille omat tunnukset .

      Paholaista ei voi syyttää mielikuvituksen puutteesta, millä se saa valitutkin luopumaan .

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Lehikoinen sanoo:

      Helppo olisi korjata, kun kerran tuli tietämättömyyden takia virhe.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Heikki Palmu sanoo:

    Olipa kiinnostava keskustelu lukea päivän päätteeksi. Hannes Leinosen 21.11.1974 papiksi vihkimänä jaan pienen muiston, jonka keskustelu minussa herättää. Symbolit, vertauskuvat eivät ole vähäinen asia. Niistä on kirjoja kirjoitettu suomeksikin ja saksaksi vielä paksumpia. Luulisi jonkun olevan kapitulinkin kirjahyllyssä. Äkkiä ollaan myös Raamatussa ja Raamatun tulkinnassa. Ajatellaan nyt vaikka edessä olevaa joulua. Mikä oli talli ja seimi Jeesuksen syntyessä? Ja mikä se oli vanhojen mestareiden kirkkotaiteessa? Ero on dramaattinen ja kysyä voi, kumpaan Oulussa tänään samaistutaan?

    Mutta tästä nurinkäännetystä rististä:

    Teologian opiskelijana 60 ja 70-luvulla olin aktiivinen rauhanliikkeessä, Sadankomiteassa. Olisi liian työlästä etsiä käsiinsä, mutta hyvin muistan, mitä Uusi Tie-lehti kirjoitti jutussaan Sadankomitean merkistä. Lehti kertoi, että merkissä oli ylösalaisin käännetty risti, Jeesus pää alaspäin. Tällä Uusi Tie “todisti”, että me sadankomitealaiset olimme paitsi kristinuskon vastustajia, myös Jeesuksen pilkkaajia. Muistan vielä senkin, miten käynti Turun Mikaelin kirkossa tämän jälkeen hämmästytti. Vuosisadan vaihteessa rakennettu kaunis kirkko oli täynnä näitä Jeesusta pilkkaavia symboleja. Hiukan ne tosin muistuttivat myös Mersun logoa.

    Teologinen Aikakauskirja kertoi joku vuosi sitten siitä, miten ja millä rahoituksella Uusi Tie ja koko Viides Herätysliike perustettiin ja rahoitettiin. Odotan, että maan kolme teologista tiedekuntaa panostaisivat tähän teemaan enemmän. Herätyksen tuulilla taisi olla myös omat poliittiset kytkentänsä. Rahaa tuli USA:ta. Ja totta on, ettei kristinusko ole kansallinen, vaan kansojen välinen liike.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • kimmo wallentin sanoo:

    Paras kommentti koko keskustelussa oli mielestäni Jan Ahosen eilen lausuma: “Jukka Keskitalo näyttää väistämättä tunnetun ruotsalaisen Ghost-satanistibändin solistilta. ”

    Hymyä huuleen ja päivänjatkoja kaikille.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Olli jr. Leivo sanoo:

    Kun katselee kuvia eri maiden piispojen päähineistä, taitaa olla yleisempää ettei piispan hiipassa ole ristiä, mutta ne voivat olla muuten hyvinkin koristeellisia. Saattaa olla silmiinpistävää esiintyä ko. hiipalla kansainvälisessä seurassa.

    https://www.christianforums.com/data/attachment-files/2015/01/191926_80aba9de026689494857867a557115dc.jpg

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Matias Roto sanoo:

    Otetaanpa tähän vähän historiaa niin huomataan että ristiä käytettiin elämän merkkinä muinaisessa sumerin kielessä. Sana elämä kirjoitettiin ristin muotoisena. Siitä se levisi kaikkialle itämaille.

    (Roomalaiset tekivät julmaa pilkkaa sotilaallisella ylivallallaan käyttämällä ristiä telotuksissa. )

    Kristinuskossa Jumala antoi meille elämän ristin merkissä Jeesuksen sovintotyönä Golgatalla.

    Vanha kirkko käytti ristin merkkiä siunauksissa. Paitsi ihmiset myös tärkeimmät tarvekalut siunattiin ristin merkillä.

    Pietarin risti on vain yksi muunnos muinaisista itämaisista ristin malleista. Myöhäisemmät merkin käyttöön otot muissa merkityksissä ovat historiallisesti myöhäsyntyisiä ja tarkoitushakuisesti vastakulttuurin tyylin mukaisesti alkuperäisistä käytöistä niiden vastakohdiksi tekaistuja.

    Piispan hiippa muuten on Pyhän Hengen liekin vertauskuva, kuten ortodoksien kirkon mallikin. Ne viittaavat siihen että kirkko toimii Pyhän Hengen voimassa ja jatkaa helluntain pyhää perinnettä jokapäiväisessä elämässään.

    Toisin kuin monesti nykyaikana tullaan edes ajatelleeksi vanha kirkko oli täynnään vertauskuvallisia ilmiöitä, Niiden poisjättö on useimmiten sopeutumista myöhempien ei-juutalaisten kulttuurien toisenlaiseen tapaan ilmaista pyhiä asioita ja sen unohtamista että kirkon alkuaikoina usko useinkin ilmaistiin alkuperäisen Raamatun syntyajan symbolisen rikkauden välityksellä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Piti olla — ortodoksisen kirkon tornin mallikin (jota täysin alkuperäisen teologisen merkityksen vastaisesti nimitetään kansanomaisesti “sipulitorniksi”.) —

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Myönteistyä että Matias Roto tunnustaa ristinkin olevan adaptaatio muista uskonnoista. Mutta miksi elämän merkki oli juuri risti? Miksi yhden maailman vanhimman kaupungin nimi viittaa numeroon neljä eli Arba, joka nimi nousee verbistä eber eli mennä ristiin? No ristissä on neljä kulmaa ja neljä sakaraa osoittamassa niitä neljää perusvoimaa,jotka pitävät elämän yllä sekä elämän erään edellytyksen hiilen nelikätisyyttä eli valenssiarvoa. (Heprean Aleph on myös risti, kuten kromosomikin) Mistä tämä tieto oli peräisin? No sumerilaisia opetti Oannes, Hebron/Arbaa hallitsi Anak, josta sumerilaiset annunnakit, ja heprealasia opettivat Azazel ja Raziel. Kaikki taivaalta laskeutuneita (jered, naphal) opettajia.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Seppo

      Vanhassa heprealaisessa kirjoituksessa ei alef vaan taw on ristin muotoinen.

      Niinpä epämääräisten “ruksien” piirtelykin oli taw kirjaimen riipustelua esimerkiksi seuraavassa tekstissä, missä alkukieli kertoo Daavidin töhertelystä mielipuoleksi heittäytyessään: Hän söherteli taw kirjaimia. Joten kuvauksen erikoinen sanoma on että risti pelasti jopa hullua näyttelevän kuninkaan.

      1.Samuelin kirja:

      21:13 Niin hän tekeytyi mielipuoleksi heidän silmiensä edessä ja raivosi heidän käsissään ja

      _ p i i r u s t e l i _ portin oviin ja valutti sylkeä partaansa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Matias,epäolenaisuuten turvautuen yritit taa svesittääsanomani. Vanhassakin esi-seemiläisessä Alefissa on toki risti, itse asiassa kaksin ristiä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Seppo

      Anteeksi vain, mutta minulle kyllä tuosta alefista tulee mieleeni vain härän pää.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Tuo häränpää tyyliteltynä sisältää kaksikin ristiä. Lisäksi oli ammoin kyse Härän tähtikuviosta, jonka mm. näin esietty : https://www.google.fi/search?q=H%C3%A4r%C3%A4n+t%C3%A4htikuvio&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=ZyoYdtlmEzm0AM%253A%252CrzagJIjzk78VXM%252C_&usg=AI4_-kQuIaHLuVN6nwH4d75NVU9h4cu8BA&sa=X&ved=2ahUKEwjIx-uNo-XeAhVihosKHZ28B6UQ9QEwAXoECAIQBA#imgdii=hbiqfIcHiy0i7M:&imgrc=g3QPrphMgdSUQM:

      kuva muistuttaa ristinäkin suuresti aleph-kirjainta X.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Seppo

      Tuo äksää muistuttava alef on nykyajan käsin kirjoittamista seurannut muoto. Sillä ei tietääkseni ole vanhempaa perinnettä. .

      Löydin netistä alefin akkadinkielisen vastineen alpu : [Animals] an ox .

      Tästä on alefin historiallinen tausta johdettavissa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Matias, alephin nimi on härkä ja Härän tähtikuvio kokonaisuudessaan muistuttaa kuten linkistä näit selvästi ristiä ja ja nimeoman alephin näköistä ristiä (tai päinvastoin) ja tähtikuvion keskuskolmio sarvineen härkää. Alkulähtö on siis selvästi tuossa Härän tähtikuvion ristissä ja myös siis protoseemiläinen häränpää on piiretty niin, että siihen sisältyy m y ö s risti. Ei ole sattuma että numero neljä Arba kuva ristin neljää sakaraa tai kulma tai päätä. Arba ons amakupunki kuin Hebron, mistä heprealaiset. (ibrim verbistä eber mennä ristiin)

      Ilmoita asiaton kommentti