Sanasota ei laantunut – kirkkoherrat pyysivät anteeksi Loviisan kirkon joulutaidetta

Pauliina Turakka Purhosen taidetta esillä Loviisan kirkossa.

Loviisan seurakuntien kirkkoherrat ovat pyytäneet anteeksi Loviisan kirkossa joulun aikaan esillä olleita taiteilija Pauliina Turakka Purhosen tekstiiliveistoksia. Kolme verevää veistosta herättivät voimakkaita reaktioita puolesta ja vastaan ja synnyttivät rajun sanasodan erityisesti paikallislehtien Facebook-sivuilla.

Loviisan ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherra Karl af Hällström julkaisi anteeksipyyntönsä seurakuntansa verkkosivuilla. Suomalaisen seurakunnan kirkkoherra Seppo Apajalahti puolestaan kirjoitti Loviisan Sanomissa vastauksen lehdessä julkaistuun, teoksia kritisoineeseen avoimeen kirjeeseen.

Karl af Hällström totesi anteeksipyynnössään, että tarkoituksena oli tarjota vaihtoehtoinen näkökulma joulun sanomaan, inkarnaatioon eli ihmiseksi syntymiseen.

"Tämä meni kuitenkin mönkään. Haluan omasta ja seurakunnan puolesta pyytää sitä anteeksi. Reaktiot olivat selvästi rajumpia kuin oletimme."

Karl af Hällström kirjoitti, että inkarnaation ruumiillisuus esitettiin tavalla, johon ei joulun yhteydessä ole totuttu. Ei ollut hellyttävää vauvaa, puhdasta seimeä, söpöä lammasta tai kauniita enkeleitä. Koska teoksen symboliikka poikkesi totutusta, monet kokivat, että heidän uskonnollisia tunteitaan loukattiin.

"Se ei ollut meidän tarkoituksemme, mutta meidän olisi pitänyt osata varautua siihen. Emme osanneet. Se oli meiltä tyhmää. Anteeksi."

Kirjoituksessaan af Hällström kommentoi myös sävyä, jonka keskustelu sai verkossa. Keskustelua kävivät sekä loviisalaiset että ulkopaikkakuntalaiset, sekä seurakuntalaiset että siihen kuulumattomat.

Karl af Hällström toteaa Kotimaa24:lle, että juuri keskustelun kärjistymisen takia hän halusi julkaista anteeksipyyntönsä.

– Keskustelu teki kaikille hallaa, ja halusin rauhoittaa sitä.

Suomalaisen seurakunnan kirkkoherra esitti tulkintansa teoksista

Suomalaisen seurakunnan kirkkoherra Seppo Apajalahti totesi viime viikolla Loviisan Sanomissa, että Turakka Purhosen taideteokset ovat saaneet hyvin ristiriitaisen vastaanoton.

"Olen hyvin pahoillani siitä, että ne ovat loukanneet varsin monia. Teoksien tuominen jouluksi kirkkoon on ollut epäonnistunut valinta", Apajalahti kirjoitti.

Kirkkoherra totesi, että häntä itseään teokset ovat kaikessa rujoudessaan puhutelleet. Hän avasi kokemustaan muutamalla tulkinnalla. Apajalahden mukaan seimen ympärillä on muun muassa tuhlaajapoika, joka elämänsä pohjalla ollessaan joutui sikopaimeneksi. Äidin ja tämän sylissä olevan sinertävän lapsen Apajalahti liitti kirjoituksessaan Herodekseen ja tämän lastensurmaan.

"Kolme hahmoa kertovat minulle jotain oleellista siitä, miksi Jumala syntyi tähän maailmaan. Mutta tämä on vain minun tulkintani ja sellaisena teokset koskettavat minua. Kullakin meistä on täysi oikeus omiin tulkintoihinsa. Jatkossa kirkossa esitettävän taiteen sisältöä tullaan harkitsemaan perusteellisesti", Apajalahti kirjoitti.

Pauliina Turakka Purhosen taideteokset eivät ole enää esillä Loviisan kirkossa. Kokonaisuus purettiin alkuperäisen suunnitelman mukaisesti loppiaisena.

Kuva: Suvi af Hällström / Loviisan seurakunnat

Lue myös:

Pekka Särkiön blogi Feministinen jouluseimi provosoi

42 kommenttia

  • Sami Tammisalo sanoo:

    Miksi joulun sanomaan tarvitaan vaihtoehtoinen näkökulma, joka ei nouse Raamatun kuvaamista tapahtumista laisinkaan?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Manu Ryösö sanoo:

    Jos vähänkin ymmärtää Vapahtajamme syntymän juutalaista taustaa, tuo kuva tuo mieleen Antiokhos Epifaneen, joka yritti saastuttaa Jerusalemin temppelin…

    http://www.helsinki.fi/teol/kurssit/ekse/pop_makkabil.html

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Jos joku pitää imettävää naista saastaisena niin se kertoo kylläkin enemmän siitä jokusta…

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Manu Ryösö sanoo:

      Imettävästä naisesta olisi tuskin ongelmaa Jeesuksen ajan kuvituksessa, mutta syliin nostettu emakko on jotakin sille hyvin vierasta…

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      No en minä näe nyt imettämisen valmistautuvaa emakkoakan mitenkään saastaisena.Sika on viisas ja puhdas eläin. Mahdatko muuten tietää, että villisika/metsäkarju (hepr. eber) oli yksi varhaiskristillinen Jeesus-symboli? Francis Bacon tiesi eikä Bacon-suvun symboli ollut sattumalta villisika sekään. Bacon kun ehkä katsoi kuuluvansan Jeesus-sukulinjaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Manu Ryösö sanoo:

      Seppo Heinola,

      Nyt ei ollut kuitenkaan kyse sinusta, vaan Jeesuksen ajankuvasta, johon sika sopii aika huonosti…

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Manu Ryösö sanoo:

      Ja vielä Sepolle jatkoa varhaisesta juutalais-kristillisyydestä. – Siihenkään “sikailu” ei sovi…

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Ko kuva on tehty nykyajassa nykyajan katsojalle ja kokijalle, jollainen minä koen olevani. Ja miksi siis alkukristityt pitivät Metsäkarjua eli sikaeläintä Jeesus-symbolina. (Pentti lempiäinen S UURI S YMBOLIKIRJA, metsäkarju sivu 223. Metsäkarju omistettiin myös Mars-planeetalle, joka liitettiin myös paljolti Jeeukseen. Jeesuksen syntymän ennusti Marsin enkeli Gabriel ja Jeesuksen nimen la 888 on tulo 24×37 eli Marsin vrk:n tunnit + minuutit. Nyt 12 osa Marsin vuotta on 65 päivää ja 65 vastaa sanaa Adonai (herra,’prinssi’) ja sanaa Hegal eli palatsi ,joka antiikin mytologiassa viittaa Marsiin, joka v i l l i k a r j u n muodossa tappoi Adoniksen. JHVH nimen sisällä on Adonaj-sanan vokaalit ja arvo 65, sattumaako? Miksi kaikki nämä Mars-viitteet Raamatussa?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Marjukka Frondelius sanoo:

      Tiedättekö mikä on italiaksi kaikista rumin/häpäisevin kirosana? Porco Dei . Tarkoittaa Sika Jumala. Tuleepahan vaan mieleen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Eikös sikakin ole Jumalan luoma eläin? Tuliko se syntiinlankeemuksen jälkeen jotenkin extra syntiseksi verrattuna muihin nisäkkäisiin kuten ihmiseen ja jos niin miksi?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Manu Ryösö sanoo:

      “Miksi kaikki nämä Mars-viitteet Raamatussa?” Sanoisin, ettei miksikään. – Pelkkää tulkitsijan väkisin väännettyä ja näennäistä muka-yhteensopivuuden kuvitelmaa, ja mopon keulimista…

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Mars-yhteydet ovat ilmiselvät ja vain fundamentalististen silmälasien noki estää niitä näkymästä. Ja se ettei uskalla edes katsoa sitä ‘mopoa’ sillä ajamisesta puhumattakkaan.

      Annan yhden lisävihjeen. Jeesusta samaistettiin Jahveen ja heprealaisessa symboliikassa Jahvea kuvasi kuutio. Kuutiossa on 4 tasoa, 6 pintaa ja 12 sivua eli yhtensä 26 tekijää. Numero 26 on myös JHVH nimen kirjainten lukuarvo. Numerot 4, 6, 12 ja 26 liittyvät tunnetun maailmankaikkeuden yleisimman alkuaineen eli raudan numeraaleihin, sillä Rauta BRZL on n e l i kirjain kuten ’luoja’ JHVH:kin ja rautahilan malli on k u u t i o ja sitä voi aivan olennaisesti kuvata luvulla 26 joka on kuution osien summa (6+8+12 = 26) ja lisäksi raudan järjestysluku. 2+6 = 8, joka on raudan ryhmäluku. Neljä 4 on raudan jaksoluku. Konteksti on selvä ja aikaan sopiva: Tuolloin kuvattiin makro-kosmosta ja mikrokosmosta yhteytenä: niin ylhäällä kuin alhaalla ja jättiläiskuutio makrokosmoksena saa vastineen rautahilassa mikrokosmoksena. Ajattelua kuvaa hyvin myös se,että Ilmestyskirjassa ’uusi maa’,jota Jeesus hallitsee on kuvattu jättimäisenä kuutiona.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Ja ollennainen edelliseen rauta-jahvh-Jeesus konteksti-clusteriin. Mars on nimen omaan r a u d a n planeetta ja ihan konkreettisesti, koska sen pinnalta pölyävä rautaoksidi heijastuu sen ohuesta ilmakehästä ja aiheuttaa Marsin punaisen ‘veren’ värin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Manu Ryösö sanoo:

      Kommentti jokaiselle, joka lukee Seppo Heinolan juttuja…

      Jokainen voi itse arvoida kuinka uskottavaa on hypellä symboliikassa uskonnosta ja kulttuuripiiristä toiseen, tehdä äkkinäisiä johtopäätöksiä eri kielisten sanojen välillä ja ympätä joukkoon vielä matemaattiseen ja fysikaaliseen muotoon puettua salatiedettä…

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Se nyt vaan on Manu Ryösö fakta, että kristinuskon synnyinalueella eli ns. hedelmällisen puolikuun alueella syntyneet uskonnot moninaisine sisältöineen olivat ja ovat synkretistisiä ja kaikki saaneet vaikutteita toistaan.

      Kuten kristinuskon villikarju ja kelttien villikarju ovat syöneet samasta kaukalosta. Villikarju yhdistettiin sekin Mars-planeettaan kuten nimi adom ja Jeesus oli ‘uusi adam’ http://www.balashon.com/2006/08/adom.html

      Ryösön yritys henkilöidä ko analogiat minuun, pyrkii estämään muita lukijoita tekemästä ko havainnoista johtopäätöksiä ilman annettua ad-hominem ennakkoluuloa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Se on nykyajan suuntaus: Kun jäädään kiinni jostain tai ankarasti paheksutaan, niin kas katumus alkaa kaihertaa. Olisiko harkinta ollut paikallaan etukäteen? Nimittäin vaikuttaa siltä, että mainitut henkilöt suvaitsivat nämä asiat, mutta ihmisten mielipiteet saivat pyytelemään anteeksi. Omatunto on yhtäkuin julkinen kohu!

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Salme Kaikusalo sanoo:

    “Taideteos” on suoraan sanottuna ällöttävää katsottavaa. Jos olisi halunnut jättää pois kiiltokuvamaisen söpöyden Jeesuksen syntymästä, niin se ei olisi edellyttänyt tyrkylle tuotuja naisen ja sian paljaita rintoja ja verta valuvaa haaroväliä. Täysin mautonta hommaa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Manu Ryösö sanoo:

    Heinola:”JHVH nimen sisällä on Adonaj-sanan vokaalit…”

    Mielestäni tässä on yksi osoitus siitä, miten hatusta ko. tulkinta on vetäisty. Taustalla kun taitaa olla ihan muu logiikka kuin salainen sika-fantasia!

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Väitätkö että JHVH:ta ei olisi vokalisoitu juurikin adonaj:n vokaaleilla…? Juuri siksihän JHVH käännetään ‘Herra’!

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Mikä ihmeen fantasia? Mistä näitä älyllisesti epärehellisä olkinukkeja aina tällä palstalla niin paljon oikein sikiää?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      “Mistä näitä älyllisesti epärehellisä olkinukkeja aina tällä palstalla niin paljon oikein sikiää?” Seppo

      Muistelen, että esim. sinä itse olet niitä tänne tuonut aiemminkin Raamatun sisältöä tulkitessasi. Kaikella rakkaudella.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Manu Ryösö sanoo:

      S. Heinola,

      Ei tarvitse olla fundamentalisti kritsoidakseen villiä menoasi! – Adonaj -nimen käyttö liittyy siihen, että juutalaiset varovat Jumalan (JHWH) nimen turhaa lausumista. Siksi vokalisointi ohjaa usein käyttämään sanaa Adonaj. – Teet kaiken muun symboliikkahypetyksesi lisäksi tässäkin hätiköityjä johtopäätöksiä, kun väität sen olevan alkuperäinen vokalisointi. Nykyään monet tutkijat kuitenkin kallistuvat Jahve -muodon kannalla. Ymmärtääkseni sen taustalla on verbin hawah (HWH) “tulla joksikin” kausatiivimuoto…

      “Minä olen, hepreaksi ehjee; –> Jahve.”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Et näköjään Salme tiedä mikä on ‘olkinukke’ argumentti.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Minä EN edellä ottanut kantaa siihen MIKSI tai KOSKA JHVH:n vokalisoiti on tapahtunut. Tottakai minä tiedän- ja tiedän että tiedät minun tietävän, kunhan manipuloit muita lukijoita-miten JHVH ja miksi sen vokalisointi on periaatteessa syntynyt.

      Se vaan on fakta Ryösö, että adonaj saa arvon 65 ja fakta on että 12 x 65 on 780 mikä on Marsin vuoden vuorokaudet. Luvulle 65 käänteinen 56 on ‘sattumalta ‘juurikin r a u d a n atomipaino… Aivan liian paljon ‘sattumia’ tässä kontekstissa, sillä JHVH on siis 10 5 6 5 ja sen kuutiosymbolin kaikki luvut liittyivät muutenkin rautaan ja rauta omistettiin Marsille. Sinun pitäisikin kysyä itseltäsi miksi heprealaiset omistivat myös enkeli Gabrielin nimenomaan Marsille?

      https://books.google.fi/books?id=FJst27kSVBgC&pg=PA291&lpg=PA291&dq=mars+gabriel&source=bl&ots=AilcFtkjD3&sig=0ey4T9G_cJn54ZQQxtlCg7BdLVs&hl=fi&sa=X&ved=0ahUKEwiwgMqk2c3YAhUMLZoKHWk2D7gQ6AEIVTAL#v=onepage&q=mars%20gabriel&f=false

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Manu Ryösö sanoo:

      Heinola,

      Väitteilläsi ei ole todistusarvoa. Jos eri kulttuuripiireistä ja uskonnoista otetaan rajoittamaton joukko erilaisia symboleja ja lasketaan niille numeroarvoja, siitä seuraa aivan varmasti monia mielikuvitusta innostavia assosiaatioita, vähän kuin tinan valamisessa on joskus erikoisia kuvioita. Suurin osa on silti aika pöhköä sillisalaattia, vaikka jossakin on olevinaan jotakin hahmoa. Samaa sarjaa ovat em. päätelmäsi todistusvoimassaan…

      Lisäksi kirjoitit myös: JHVH on siis 10 5 6 5… Gematriassa JHVH o n kuitenkin lukuarvoltaan 26. Heprean sanojen lukuarvoilla loogisten päätelmien tekeminen on kuitenkin aikamoista hakuammuntaa, sillä lyhyen ja kieli poskella tehdyn tutkimukseni mukaan esim. heprean sanoilla ‘finni’ ja ‘näkökulma’ on sama lukuarvo kuin kirjainyhdeistelmällä JHVH. – Tee siitä sitten kauaskantoisia päätelmiä…

      jod 10 he 5 vav 6 he 5 יְהֹוָה = 26

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Ryösö, eläpäs sotke ja ratsaata juuri minun edellä valjastamallani ratsulla. Ja ko numeroarvot on laskettu VAIN Raamatun numerollisuuden eli gematrian perusteella! Ja enkö minä juuri edellä (10.01.2018 15:34) sanonut että JHVH nimen lukuarvo on 26, mutta nimen erilliset kirjainarvot, kuten minä myös yllä näytin, ovat tuo muka omana informaationasi antamasi

      jod 10 he 5 vav 6 he 5 יְהֹוָה = 26

      eli siis 10 5 6 5 . On myös merkittävää, että numerot 5 ja 6 viittaavat paitsi Marsiin myös DNA:N rakenteeseen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Manu Ryösö sanoo:

      Heinola, Pointti ei ole ratsastaa ratsullasi, vaikka eihän se toki sinun ole, vaan monen muunkin harrastus. Huomion vain sen, että eri sanojen numeroarvo 26 antaa heprean kielessä aika monta erikoista osumaa, joista ei taida tulla läheskään aina mitään kovin tolkullista. – Kovalla väännöllä ja pakottamisella saat näköjään aikaan juutalaisista vaikka marsilaisia ja kedon lampaista possuja…

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Tyypilliseen olkinukke-tyyliin Ryösö ohitit tahallasi yllä näyttämäni k o k o n a i s u u d e n eli sen sanomani, että 26 liittyy m y ö s rautaan ja kuutioon, sillä rautahila on juuri kuutio ja kuution elementtejä on 26, tämä ns. cluster tekee sen numerolisuuden JHVH:n liittyen merkitykselliseksi eli konteksti määrää merkityksellisyyden. Voi hämmästellä vielä sitä että 2×13=26 ja 13 on heprean sana rakkaus ja 2×26= 52 ja 52 on heprean sana poika, kaikki myös Jeesus epiteettejä. Monilla asiaa tuntemattomilla muillakin skeptikoilla on sama tyyli, mielestään he ovat saaneet ammutuksi yhden ציפור’n oksalta huomaamatta samassaa puussa istuvaa satapäistä parvea… Ja kyllä tämä 26:n rautaan ja Marsiin ja Jeesukseen liittyvä kokonaisuus on suht. puhtaasti minun tallini ravureita.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Yrjö Sahama sanoo:

    Kuva osoittaa, että teos on Herran huoneen häpäisyä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Sen huoneen häpäisee jos joku ylipäätään tässä asiassa häpäisee vain oma mielikuvituksenne ja ahdasmielisyytenne.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      “Kuva osoittaa, että teos on Herran huoneen häpäisyä.”

      Juuri näin, Herran huoneen häpäisyä. Tuoda nyt sika kirkkoon. Jos välttämättä piti jokin eläin siihen syliin asettaa, niin olisihan niitä ollut muitakin eläimiä kuin sika. Kuten joku jo aiemmin sanoi niin kuva tuo mieleen Antiokhos Epifaneen, joka yritti saastuttaa Jerusalemin temppelin…

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Maatalon emäntänä 14 vuotiasta toiminut 97 vuotiaksi elänyt äitini piti sikaa viisaimpana ja puhtaimpana maatalon eläimistä.

      Sikaan liittyy paljon ennakkoluuloja ja väärinkäsityksiä. Se on sorkkaeläin ja kun sitä pidettiin ahtaassa karsinassa ulkona sen sorkat rikkoivat maan joka paikasta ja siksi se maatessaan ja rypiessään sai savea kylkeensä. “Sika on hyvin siisti eläin, ja jos se saa elää tilavassa karsinassa, tekee se tarpeensa vain tiettyyn kohtaan. Sioilla ei ole toimivia hikirauhasia ihossaan, minkä vuoksi niiden kyky johtaa vettä ja tätä kautta lämpöä iholtaan on heikentynyt. Tämän vuoksi siat säätelevät ruumiinlämpöään pääasiassa käyttäytymisellään. Vapaana ollessaan sika hakeutuukin kuumalla säällä rypemään savi- tai mutakuoppaan.” Sika teketarpeensa siis siististi aina tiettyyn nurkkaan ja käyttäytyi erittäin älykkäästi. Sian maineen tuhosivat osaltaan sen lihassa viihtyvät trikiinit, joita muinaiskansat eivät tunteneet ja saattoivat saada sianlihasta vakavia tauteja ja tuomitsivat sian ymmärrettävästi saastaiseksi. Tänään moinen asennoitumine tähän Jumalan luomaan luontokappaleeseen on täysin jälkijättöistä ja suoraan sanoen typerää.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Seppo Heinola sanoo:

    Nettiote: “Sika Yhtä fiksu kuin simpanssi? Siat ovat hyvin nokkelia. Ne osaavat hakea piilotetun ruoka-annoksen nähtyään sen kuvan peilistä ja oppivat pelaamaan kärsällään videopeliä, jossa ruudulla näkyvä pallo pitää liikuttaa tarkalleen oikeaan kohtaan. Tähän pystyy ihmisen ja sian lisäksi vain simpanssi. Siat osaavat myös harhauttaa toisiaan, jotta kilpailija ei pääse vihille ruoan sijainnista.”

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Manu Ryösö sanoo:

    Seppo Heinola,

    Voit toki otttaa sikapossun vaikka kotisohvallesi makaamaan, mutta juutalaisesta taustasta nousevaan joulukuvaan sijoitettuna se herättää perustellusti kysymyksen: Halutaanko tällä pilkata?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      “Voit toki ottaa sikapossun vaikka kotisohvallesi makaamaan….”

      Monilla ihmisillä on nykyään pikkupossuja lemmikkieläiminä, joten Ryösön säälittävän alatyylinen letkaus menee tuokin pahasti ohi maalin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Manu Ryösö sanoo:

      Peace! Ei mitään alatyyliä. Pidän minäkin possuista, mutta en näe niiden paikkaa pyhän perheen sylissä joulukuvaelmissa…

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Seppo Heinola sanoo:

    Eikä ollut miestä myöntämään letkautuksensa todellista rivien välistä luonnetta…

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Manu Ryösö sanoo:

      Heinola, Eiköhän lopeteta tämä juupastelu kaikkine rivien välisine oivalluksineen. Olemme eri maailmoista. Pidän emakon sijoittamista pyhän perheen joulukuvaan alatyylisenä ja sinusta se on OK… mutta omalle sohvalle sitten sijoitettuna se on alatyylinen letkautus…

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Jos Ryösö ei osaa tehdä eroa elävän eläimen ja veistoksen välille en voi mitään.

      Ryösön letkauksen rivien väli oli karkeasti alatyylinen, minkä jokainen aikuinen viestin lukenut ymmärtää. Jos Ryösö ei moista tarkoittanut hänen olisi tullut valita sanansa toisin. Asiat kun saavat merkityksiä ei vain siitä millasia ne ovat vaan myös miltä ne näyttävät.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Leena Kotila sanoo:

    Keskustelu on tasan yhtä järkevä kuin tuo teos. Tuhlaajapoika ei nyt jostain syystä tule ensimmäisenä mieleen kun siisti kundi pitelee sylissään emakkoa. Verta tietysti synnytyksessä valuu, mutta Herodes tapatti kaikki alle 2-vuotiaat poikalapset, eli meneillään on menstruaatio tai keskenmeno. Ne söpöt seimikuvaelmat eivät ehkä jaksa aikaihmistä puhutella, muttei kyllästyneen tai arastelevan kirkkoherran vaihtoehtotaide tuo mieleen yhtään mitään. Numerologia kuului johonkin juutalaisuuden lahkon harrastukseen muttei se kuin korkeintaan huvittaa harrastumatonta eikä kirkkoherra sillä mitään perustellut anteeksipyynnössään. Kanadalainen kääpiöporsas todella oli lemmikkinä in 80-luvulla allergiaperheissä mutta eipä semmoista nykyään juuri näe… Luulin että sika on siinä koska jouluna syödään sikaa ja tuo olisi ollut joku ehdotus että “suun ruoka, juoma, meno muu… Laps hankeen hukkuu, unhottuu… ” vähän kuin joku 80-luvun sika ristillä-teos… Miksi muuten luoda uutta kun oli jo niin hieno vanha numerologisesti oikein oivallettu luomistyö valmiina… Tuohan on ideavarkautta!

    Olen kuvitellut että ne seimijutut on lapsille. Niitä ei saanut esittää kun kävin itse koulua, edustivat neuvostovastaista imperialistista oopiumia kansalle. Nyt vähän aikaa sai. Tyttö pääsi enkelparveen ja poika paimeneksi ja se oli iso juttu heille mutta ei ehkä aikuisille. Mitenhän lapsi tulkitsee tuon veistoksen?

    Olen juuri samaa mieltä teokset hyväksyneen omatunnosta kuin joku edellä. Yhtä kuin julkinen mielipide. Ikävää. Soisin ihmisen ajattelevan autonomisesti. Tuo teos ehkä sopii jonnekin ja jos pastori selitti sen auki saarnassaan kai siitä jonkin ajatuksen sai. Vai keksittiinkö hienot ajatukset jälkeenpäin, tahtoisin tietää, kun piti selitellä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Manu Ryösö sanoo:

      “Tyttö pääsi enkelparveen ja poika paimeneksi ja se oli iso juttu heille mutta ei ehkä aikuisille.”

      Isäksi päästyäni olen huomannut, että lasten joulukuvaelmat ovat sitä kaikkein parhainta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Markku Hirn sanoo:

      Leenalta järjen sanoja.

      Itse ilmottaudun ahdasmieliseksi ja loukaantuneeksi. En kyllä taitelijaan jolla on täysi vapaus tehdä omiaan, mutta kirkkoherroihin jotka ovat menettäneet, kaikessa liberaalisessa hyvyydessään, tilannetajun.

      Kirkkoherrat olivat kai väsyneitä kiiltokuviin kun on viran puolesta niiden ympäröimänä vuosikausia. Jos katsoi Vatikaanin joulumessua ,niin sikäläiset barokin aikaiset kiiltokuvaseimet lapsineen ,ovat melkein pedofiilisiä paavin (joka muuten on hyvä mies) niiten jäseniä suudellessa.

      Seimi on muuten todella rauhoittavaa ooppiumia kun ajattelee mitä aivan kohta Beetlehemin poikalapsia odottaa.

      Ilmoita asiaton kommentti