Seurakuntia pyydetään mukaan Suomen suurimpaan sähkö- ja kaasuautojen yhteishankintaan

Electric car recharching

Seurakuntia pyydetään mukaan Suomen suurimpaan sähkö- ja kaasuautojen yhteishankintaan. Hankkeen rahoittajana on Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra ja se liittyy laajempaan Vähähiilisyys-kiertotalouskiihdyttämö-hankekokonaisuuteen. Asiasta tiedotetaan kirkon ympäristötyön sivuilla.

Sähkö- ja kaasuautohanketta ovat järjestämässä Suomen ympäristökeskus Syke, joka houkuttelee asiakkaat mukaan, ja KL-Kuntahankkinat Oy, jonka tehtävänä on kilpailuttaa ajoneuvot toimitusehtoineen. Ne voidaan hankkia seurakunnan omalla rahoituksella tai hankitaan voi käyttää eri rahoituslaitosten tuotteita. Seurakuntiin ajoneuvot toimitetaan loppuvuodesta lähtien.

– Hankkeessa on paljon potentiaalia, sillä liikennemäärät kasvavat ja päästöjä pitäisi vähentää. Lisäksi sähkö- ja kaasuautot ovat käytössä edullisia, kertoo asiantuntija Pasi Tainio KL-Kuntahankinnasta Kotimaa24:lle.

Tainion mukaan seurakunnat halutaan mukaan siitä syystä, että niillä on kiinteistömassaa ja jonkin verran ajoneuvoja käytössään.

– Seurakunta on myös julkinen taho, ja kaikkien julkisten tahojen on hyvä näyttää esimerkkiä ympäristöasioissa ja päästötalkoissa.

Kirkkohallituksen johtava asiantuntija Ilkka Sipiläinen kertoo Kotimaa24:lle, että yhteishankinta antaa seurakunnille mahdollisuuden, jossa sähkö- ja kaasuautot kilpailutetaan valmiiksi.

– Se on edullinen, houkuttava ja kätevä tapa, joka säästää vaivaa.

Sipiläisen mukaan vähäpäästöiset autot sopivat kirkon ajatukseen luomakunnan suojelusta.

– Sähkö- ja kaasuautot ovat tyylikkäitä ja hyvätasoisia autoja. Jos seurakunnilla on tarvetta autoihin, niin tässä olisi mahdollisuus korvata fossiilisilla polttoaineilla kulkevat autot.

Sipiläisen käsityksen mukaan seurakunnilla ei ole paljon autoja ja monissa seurakunnissa käytössä ovat omat autot. Kirkkohallitukselta löytyy kaksi hybridiautoa.

– Seurakuntien olisi hyvä hankkia ekologisia ja päästöttömiä yhteiskäyttöautoja virka-ajoon. Tämä säästää luontoa ja rahaa. Kyllähän se näyttäisi myös hyvältä, kun pappi, diakoni tai suntio porhaltaa paikalle tällaisella autolla. Vähäpäästöisten autojen hankkiminen olisi hyvää ja järkevää toimintaa.

Motivan hankintapalvelun tiedotteen mukaan vuonna 2016 SYKE ja Kuntahankinnat järjestivät kaikille Suomen kunnille, seurakunnille, kuntayhtymille ja kuntien omistamille yrityksille suunnatun aurinkovoimaloiden yhteishankinnan.

Kuva: Michael Movchin / Wikimedia Commons / CC-BY-SA 3.0.

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

5 kommenttia

  • Matti Hernesaho sanoo:

    “Seurakuntien olisi hyvä hankkia ekologisia ja päästöttömiä yhteiskäyttöautoja virka-ajoon. Tämä säästää luontoa ja rahaa. Kyllähän se näyttäisi myös hyvältä, kun pappi, diakoni tai suntio porhaltaa paikalle tällaisella autolla. Vähäpäästöisten autojen hankkiminen olisi hyvää ja järkevää toimintaa.”

    Missä on se seurakunta, jonka ihmisiä kohtaavalla duunarilla on joku työsuhdeauto?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Särkiö sanoo:

    Vaikuttavampaa olisi, jos kirkon työntekijät ja seurakuntalaiset hankkivat itselleen päästöttömän kaasuauton. Valmiille kaasuautolle hyvä vaihtoehto on bensiini- tai dieselkäyttöisen auton muuntaminen kaasuautoksi. 16 v vanhan bensiinikäyttöisen auton konvergointi kaasuautoksi tapahtui päivässä ja maksoi alle 3000 €.

    Tämän jälkeen autolla voi ajaa biokaasulla yhdellä tankkauksella noin 300-350 km ja kaasun loputtua lisäksi bensalla noin 600 km. Käytännössä ajamme biokaasulla sen ekologisuuden ja edullisuuden vuoksi. Kaasulla ajettu kilometri maksaa nyt noin 0,9 € ja bensalla noin 1,5€. Biokaasun talteenotto kannattaa, koska se päätyy muuten ilmakehään kasvihuonekaasuksi. Kokemukset biokaasuautoilusta ovat myönteisiä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Särkiö sanoo:

      Tarkoitus oli edellä sanoa, että bensalitraa (n. 1,5€) vastaava biokaasumäärä on huomattavasti edullisempi (n. 0,9€) ja merkitsee biokaasulla ajettaessa halvempia ja päästöttömiä kilometrejä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Hannu Kuosmanen sanoo:

    Matti Hernesaho kysyy tärkeän kysymyksen: paljonko kirkossa on ylipäätään työsuhdeautoja. Se tieto olisi ollut hyvä olla uutisessa, että mittasuhteet olisivat selvillä. Ja koskeeko tarjous myös työntekijöiden omaan käyttöön hankittavia autoja.

    Toisekseen kannattaa olla tarkkana, kun puhutaan autotekniikasta ja päästöttömyydestä. Kun liikennepolttoaineiden koko elinkaaren hiilidioksidipäästöjä verrataan, ainoita lähes päästöttömiä (alle 5 g/km) ovat biokaasu ja tuulisähkö. Esimerkiksi maakaasun päästötaso on vain 25 % alhaisempi kuin bensiinillä ja sekasähkön päästötaso on vain puolet alhaisempi kuin bensiinin. (Lähde Suomen Luonnosuojeluliitto).

    Siis niin kauan kuin esimerkiksi Helsingissä sähkö tuotetaan suurelta osin kivihiilellä, ei voida puhua kovin merkittävistä päästötason laskusta. Vai onko tulkittavissa niin, että kirkko on siirtynyt ydinvoiman kannattajaksi?

    Kaasuautojen ongelma on jakeluverkosto. Uusikaarlepyy-Imatra linjan pohjoispuolella on vain yksi kaasutankkausasema Oulussa, Lapissa ei yhtään. Sähköautoilla on vähän sama ongelma, kun toimintasäde varsinkin talvella on rajallinen.

    Kolmanneksi olen sitä mieltä, että kirkon imagolle tuskin on kovin viisasta hankkia tässä taloustilanteessa työntekijöilleen hinnaltaan kalliita autoja, kun niiden päästötasokin perustuu enemmän mielikuviin kuin todelliseen faktaan. Toki esikuvia täytyy olla ja pyrkimystä päästöjen vähentämiseen, mutta ei kaikkeen kannata ensimmäisenä mennä mukaan pelkän hypetyksen perusteella.

    Ilmoita asiaton kommentti