Sleyn nuorisotyö ei nouse avoimeen kapinaan arkkipiispa Tapio Luomaa vastaan

Maata Näkyvissä 2017

Maata Näkyvissä -festareilla ei enää tulevana syksynä yhtä isoa ehtoollismessua. Sleyn nuorisotyön johtaja Juha Heinonen kirjoittaa tapahtuman nettisivuilla, että järjestäjät eivät halua katkaista yhteyttä seurakuntiin. Hän lupaa myös, ettei festaritoimistosta lähetetä yhtään katkeraa postia eikä vihapuhetta mihinkään suuntaan.

"Miettiessämme miten jatkamme elämää kesän jälkeen totesimme, että emme halua arvostella arkkipiispaa, emme aloita kampanjoita emmekä kylvä pahaa mieltä eteenpäin. Haluamme järjestää edelleen Suomen ja Pohjoismaiden suurinta kristillistä nuorisotapahtumaa", Heinonen kirjoittaa ja toteaa, että tällaista tapahtumaa on hulluutta järjestää yksin.

Heinosen mukaan Sleyn nuorisotyö oli kuitenkin saanut paljon päinvastaisia neuvoja. Oli tullut kehotuksia järjestää ehtoollismessu omin luvin ja nousta avoimeen kapinaan arkkipiispaa ja kirkkoherroja vastaan.

Messun sijaan Sleyn nuoristotyö järjestää Gatorade Centerissä perjantai-iltana muuta ohjelmaa, "jonka keskiössä on yhteys, musiikki, Sana ja kohtaaminen".

Paikalliset seurakunnat järjestänevät samaan aikaan messun. Nuoret voivat valita, mihin osallistuvat.

Kuva: Aleksi Murtojärvi. Maata Näkyvissä -festarit 2017.

Lue myös:

Arkkipiispa puuttui asiaan: Maata Näkyvissä -festareilla ei enää järjestetä naispapittomia messuja

Sley tyrmistyi Maata Näkyvissä -linjauksesta – "Päätös messun lopettamisesta tuntuu pahalta unelta"

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

40 kommenttia

  • Sami Paajanen sanoo:

    Mielestäni viisas tapa toimia. Kirkko on kuitenkin se mihin haluamme kuulua, sen parissa elää ja siinä vaikuttaa. Kirkkoa voi rakentaa monilla hyvillä ratkaisuilla, eikä ole olemassa vain yhtä kapeata mallia. Herätysliikkeiden johtajilla on suuri vastuu osoittaa kirkkoa kohtaan rakkautta ja toimia esimerkkinä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Juho Kössi sanoo:

      Mitä mieltä olet Sami kirkon vastuusta noudattaa Raamatun ohjeita? Esim. homoja vihkivien pappien saama kohtelu kirkon taholta. Näinkö raamattu pitää kirjoittaa uusiksi mm. sinun avoimilla kannanotoillasi.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sami Paajanen sanoo:

      Juho Kössi, joka toimii Sley:n hallituksessa varmasti on itse ollut hyväksymässä tätä linjausta minkä Sley on tehnyt ja ilmoittanut. Tuntuu oudolta, että Juho Kössi nyt rupeaa moittimaan, kun hän itse on hallitusvastuussa. Tarkoitatko Juho, että päätös on huono, etkä voi sitä hyväksyä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kimmo Jaatila sanoo:

      En ole Juho enkä enää hallituksessa, mutta tuskinpa tämä asia hallituksen käsittelyssä on ollut. Ei sellaista mainintaa tuossa Juha Heinosen kirjoituksessa ole. Varmasti olisi, jos olisi hallituksen päätös kyseessä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Juho Kössi sanoo:

      Ihmettelen Sami, kannanottojasi Sleyn asioissa,kun näytät mielipiteilläsi edustavan Elyä. Olen taholtasi saanut jo riittävästi mainosta,että edustan Sleyn hallitusta. Sen mainitseminen on mielestäni mielipiteen muokkausta Sleyn hallitusta vastaan. Jokainen hallituksen jäsen saa sanoa oman mielipiteensä,kun siihen on edelleen lupa olemassa. Virallisessa kokouksessa Sleyn hallitus ei ole ottanut vielä kantaa arkkipiispan ulostuloon. Mutta ehkä sinulla on tässäkin asiassa sisäpiirin tietoa,jota ei hallituksella ole?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sami Paajanen sanoo:

      Juho Kössi en nyt oikein tiedä mistä olet pahoittanut mielesi. Ehkä sinua harmittaa koko tapahtuma. Sley on aikoinaan solminut kirkon kanssa yhteistyölausuman. Tässä asia on vain realisoitunut.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Juho Kössi sanoo:

      Hei,Sami! En löydä tekstistäni mielensäpahoittajan piirteitä. Ihmetteln edelleen,miksi sinua nyt ovat alkaneet kiinnostaa Sleyn asiat ja henkilöiden henkilökohtaiset mielipiteet.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sami Paajanen sanoo:

      Juho Kössi, sinä saat ihan rauhassa ihmetellä, älä kuitenkaan esiinny tuolla kieltävällä ja salaavalla motiivilla. Evankeliseen liikeeseen on aina kuulunut vapaus ei pakkopaita, tai pelko. Evankelinen kansa on aina rakastanut kirkkoa, sen virheistä huolimatta. Juho Kössi sinäkin olet vastuussa siitä, että toimit evankelisen liikkeen hyväksi, henkilöön katsomatta, etkä ole jonkun suvun juoksupoika.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Juho Kössi sanoo:

      Olisitpa sinäkin muistanut tuon viimeisen virkkeesi ajatuksen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sami Paajanen sanoo:

      Juho Kössi, Sley hallituksen jäsentä voit osoittaa kirkkoa rakentavia ratkaisuja ja näyttää rakkautesi kirkkoa kohtaan. Voit myös esimerkillisiä rohkaista evankelista kansaa pysymään kirkossa ja vaalimaan yhteyttä seurakuntiin. Hallituksen jäsenenä voit myös olla purkamassa nepotismia, hurmahenkisyyttä ja voimauttaa evankelinen liike marginaalista kirkon yhteiseen pöytään. Teot ratkaisevat, voimia sinulle Juho.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka T Väänänen sanoo:

      Sami Paajanen, pahoittelen että sekaannun sinun ja Juhon sananvaihtoon. Näin ulkopuolisena minua kiinnostaisi tietää, mitä hurmahenkisyyttä näet Sleyssä?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sami Paajanen sanoo:

      Pekka T. Väänänen

      Sley:ssä on pitkään vaikuttanut hyvin kirkkokriittinen ajattelutapa. Kirkko nähdään lähinnä potentiaalisena maksajana. Muutamia esimerkkejä: pappisvihkimys Keniassa ja ne perustelut. Toinen, Sley on ottanut käyttöön maalliko jumalanpalvelukset. Lisäksi oudoksun sitä, että pappisvihkimykset haetaan Inkeristä ja sitten toimitaan pääsääntöisesti täällä. Tämä aiheuttaa monenlaisia kysymyksiä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Juho Kössi sanoo:

      Kiitos keskustelusta,Sami. Hyvää loppukesää Sinulle.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka T Väänänen sanoo:

    On täysin eri asia osoittaa rakkautta kirkkoa (rakenteita) kohtaan kuin totuutta kohtaan.

    Naispappeuskysymys ei ole yhdentekevä asia. Se on niin oleellinen asia, että naisen pappisvirkaa puolustavien käsitystä ei Jumalan kirkossa voi eikä saa edes sietää, saati sitten puolustella tai edustaa. Vaikeneminen on alistumisen ja myöntymisen merkki.

    Siteeraan pastori Jaakko Töllin kirjoitusta (Concordia-lehti 1/2018, s. 11):

    “Haluan sanoa mukautuvuuspolitiikkaa harjoittaville konservatiiveille: Samalla kun yritätte turvata oman olemassaolonne, liberaalit hyväksikäyttävät teitä. Joudutte yhä enemmän häpeämään mielipiteitänne ja varomaan sanojanne. Sellaisesta saa lopulta kaikkien halveksunnan.”

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Risto Korhonen sanoo:

      Naispappeus on kuitenkin kirkossa jo hyväksytty. Voisiko samalla tavalla hoitaa samansukupuolisten parien vihkimisen? Siis vihitään rutiininomaisesti, ja vastustajat pitävät kovaa mekkalaa, etteivät näytä alistuvan ja myöntyvän.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Jukka Kivimäki sanoo:

      Pastori Jaakko Tölli tuskin asettuu opillisesti Sleyn kontekstiin. Sley on ilmaisut tahtonsa pitäytyä samassa eklessiassa Suomen evlut kirkon kanssa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka T Väänänen sanoo:

      Luterilainen tunnustus käskee kumoamaan väärät opit, eikä lakaisemaan kiistoja maton alle rakkauden ja yhtenäisyyden nimissä.

      “Puhtaan opin säilyttämiseen ja kirkon perinpohjaisen, kestävän ja Jumalalle mieluisen yksimielisyyden aikaansaamiseen ei riitä, että esitetään puhdas ja terveellinen oppi oikein, vaan siihen tarvitaan myös toisin opettavien vastustajien kumoaminen, 1. Tim. 3:9; Tit. 1:9. Sanoohan Luther, että tunnollisen paimenen tulee sekä kaita ja ruokkia lampaita että varjella niitä susilta. Lampaiden on opittava pakenemaan vieraita ääniä, Joh. 10:5, Joh. 21:15 – 17, ja erottamaan arvoton arvottomasta, Jer. 15:9.” (FC SD)

      “..on välttämättömiä kiistoja, jotka koskevat uskonkohtia eli kristillisen opin tärkeitä pääasioita; silloin on totuuden pelastamiseksi kumottava sen vastainen oppi.(FC SD)”

      Kirkon yhtenäisyys ei voi olla tärkein arvo, vaan kirkon sanoman sisällön säilyttäminen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Kirkon sanomalla ei ole mitään tekemistä virkakäsitysten kanssa. Evankeliumi on ilosanoma Jeesuksessa ihmiseksi tulleesta Jumalan Sanasta, joka on voittanut synnin ja kuoleman.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka T Väänänen sanoo:

      Kirkon sanomaan sisältyy myös luomisjärjestys.

      Luther opetti, että “evankeliumi ei tee tyhjäksi luonnollista oikeutta, vaan vahvistaa sen Jumalan säätämänä järjestyksenä.”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Entä sitten? En löydä luomiskertomuksesta mainintaa Suomen kirkon virkajärjestelyistä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka T Väänänen sanoo:

      Martti, uskonpuhdistaja-kaimasi vetosi luomisjärjestykseen virkakysymyksessä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Eipä hän mikään erehtymätön paavi ollutkaan. Protesranttina pidän kiinni oikeudestaan protestoida Lutheriakin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Siis: … oikeudestani …

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Jukka Kivimäki sanoo:

      Pekka T Väänänen Tulkitset Lutherin tekstiin sellaista mitä hän ei ole kirjoittanut. Luther korosti luomisjärjestystä nimenomaan perheessä. Perhe oli hänelle yhteiskunnan peruste. Yhtymäkohta paimenvirkaan oli vain välillinen. Luther ei korostanut viran erityistä karismaa. Seurakunnalla on oltava virka, jotta viran tehtävät tulevat hoidetuksi. Näkyvä seurakunta kutsuu itselleen paimenen. Ei siis niin, että vasta paimen tekee seurakunnan näkyväksi. Virkaansa vihityn pastorin tai virkaan vihittäväksi sopivan miehen puttuminen ei ole seurakunnalle peruste jättää sakramentit hoitamatta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka T Väänänen sanoo:

      Jukka Kivimäki, en ymmärtääkseni ole väittänyt että vasta virka tekee kirkon näkyväksi. Mutta oikea virka on oikean näkyvän kirkon tuntomerkki. Lutherin mukaan virka on välttämättömyys.

      Luther: “Viides kirkon ulkonainen tunnusmerkki on siinä, että kirkko vihkii eli kutsuu toimiinsa kirkonpalvelijat, tahi että sillä on virkoja, jotka se täyttää. Sillä VÄLTTÄMÄTTÄ täytyy olla piispoja ja pappeja eli saarnamiehiä, …”

      “Mutta totta kyllä on, että Pyhä Henki on tässä kohden eroittanut vaimot, lapset ja oppimattomat ihmiset, ja valitsee ainoastaan kykeneviä mieshenkilöitä tähän virkaan (paitsi hätätilassa), kuten pyhä Paavali eri paikoissa epistoloitaan kirjoittaa, että piispan tulee olla opettavaisen, nuhteettoman, yhden emännän miehen, 1. Tim. 3:2 ja 1. Kor. 14:34: Olkoot vaimot vaiti teidän seurakuntakokouksissanne. Pääasia on siis, että tällainen henkilö on taitava ja kaikissa kelvollinen mies. Lapset, naiset ja muut sellaiset eivät siihen kelpaa, vaikka he kelpaavatkin kyllä kuulemaan Jumalan sanaa, vastaan ottamaan kastetta, sakramenttia ja synnin päästöä, ja vaikka hekin ovat oikeita ja pyhiä kristittyjä, kuten pyhä Pietari sanoo (1. Kor. 3:7). Sillä luontokin ja Jumalan luontokappaleet tekevät sellaisen eroituksen, ettei vaimojen (vielä vähemmin lasten ja narrien) tule eivätkä he myöskään voi hallita, kuten kokemus osoittaa ja kuten Mooses sanoo 1. Moos. 3:16: Sinun tulee olla miehelle alamainen. Mutta evankeliumi ei tee tyhjäksi tätä luonnollista oikeutta, vaan vahvistaa sen Jumalan säätämänä järjestyksenä”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Eipä Lutherin tiedot luontokappaleistakaan ihan päteviä olleet. Norsulaumatkin ovat isoäitien johtamia ukkojen vaellellessa omia polkujaan. Tunteepa Uusi testamenttikin seurakunnan ’isoäidit’, presbyteras.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka T Väänänen sanoo:

      Presbyteras mainitaan yhden ainoan kerran UT:ssa, 1 Tim 5:2. Siinäkin asiayhteydestä selviää, ettei kyse ole seurakunnan vanhimmista / paimenista. Eikö olekin hassua, että vaikka Paavalin aikainen kreikan kieli tuntee naispuolisen presbyteras-sanan, sitä ei kertaakaan käytetä kun käsitellään pastorin virkaa? Olisi luullut, että naispappi olisi vilahtanut edes kerran UT:n sivuilla – mutta kun ei niin ei.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Ei selviä. Kyseessä on perustelematon käännösvalinta. Sana ei viittaa ikään vaan asemaan. Sitä käytetään ainoastaan seurakunnan vanhimpia tarkoittamaan. Poikkeuksena on tuhlaajapojan isoveli.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Paavali mainitsee nimeltä useita naispuolisia työtovereitaan eikä tarkoita teltantekijöitä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka T Väänänen sanoo:

      1 Älä nuhtele vanhaa miestä ankarasti, vaan neuvo häntä kuin omaa isääsi, nuorempia miehiä kuin veljiäsi, 2 vanhoja naisia kuin äitiäsi, nuorempia naisia kuin sisariasi, siveästi ja puhtaasti.

      Ei yksikään arvostettu kommentaari tai Raamatunkäännös ole kanssasi samaa mieltä.

      Tekstiyhteys muuttuisi todella omituiseksi, jos “vanhat naiset” muutettaisiin naispastoreiksi. Silloin opetus nuoremmille naisille samassa virkkeessä jäisi ilman tasapuolista neuvoa vanhemmille naisille. Lauseiden asiallinen rytmi häviäisi. Eikö Timoteus tarvitse lainkaan neuvoa vanhojen naisten käsittelyyn? Myös edellisen jakeen “vanha mies” pitäisi vaihtaa miespastoriin). Koko virkkeen mielekkyys kärsisi sinun tulkinnassasi. Vanhemmat ihmiset olisivat pastoreita, mutta nuoremmat maallikkoja!

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka T Väänänen sanoo:

      ..ja seurakunnassa voi olla myös ordinoimattomia työntekijöitä. Yksikään Paavalin naispuolinen työtoveri ei ollut pastoriksi kutsuttu, siunattu ja lähetetty.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Mistä sinä heidän kutsumisensa ja vihkimisestä luulet tietäväsi? Sinä arvostat tietysti niitä kommentaareja, jotka tukevat asenteitasi.

      Mitä kutsumiseen tulee, itse Ylösnoussut kutsui Magdalan Marian viemään sanaa veljilleen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Onko antiikin presbyteeri lainkaan sama kuin meidän pastorimme? Ehkä se voisi olla kirkkoväärti tai seurakuntavaltuutettu. Uskoisin, että ajatus maallikoista eroavasta hengellisestä säädystä olisi ollut Paavalin aikana loukkaava.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Charlotta Lindfors sanoo:

    Luomisjärjestyksen mukaan harjoituskappaleen virheet korjattiin varsinaisessa tuotteessa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    Ihmettelen tätä keskustelua. Onko todella niin, että oikea oppi on tärkeämpää, kuin tuhansien kirkon nuorien saapumine yhteiseen kristilliseen tapahtumaan. SLEY ei kykene yksi tapahtumaa järjestämään. Irrottautuminen yhteistyöstä johtaisi koko tapahtuman alasajoon. Jos seurakunnat ei toisi enää nuoriaan sinne, niin mitä jää jäljelle? Laittakaa nyt jo asiat oikeisiin mittasuhteisiin.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Martti Lehikoinen sanoo:

    On todella väärin toimitukselta puhua jotakin henkilöä tai kirkkoa vastaan nousemista, kun SLEY toimii vakaumuksensa ja kirjoitetun Jumalan sanan mukaisesti. Jeesus rukoilee yhä. Isä pyhitä heidät totuudessa Sinun sanasi on totuus.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Sami Paajanen sanoo:

    Martti Lehikoinen, et taida tuntea evankelisuutta kovin hyvin. Et taida tietää mitä siellä on menossa. Eikö sinun mielestä Sley:n tarvitse noudattaa sopimuksia mitä se itse on allekirjoittanut? Kirkossa on vaikea toimia jos ei toimi yhteisen pelisääntöjen mukaan.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jukka Kivimäki sanoo:

      Kirjoitetut sopimukset eivät ole niinkään olennaisia kuin kirkollisen yhteyden todeksi eläminen. Saman Kristuksen ruumis ja veri on ehtoollisella jaossa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Samuel Kettunen sanoo:

    Kannattaa lukea vaikka F.G. Hedbergin teoksia, erityisesti vielä johdanto tunnustuskirjoihin. Siinäpä oikea konteksti.

    Ilmoita asiaton kommentti