Sotilaat saavat uuden virsikirjan – mukana muiden uskontojen rukouksia

Sotilaan virsikirja

Uusi Sotilaan virsikirja julkistettiin tänään torstaina Puolustusvoimien pääesikunnan adventtihartauden yhteydessä. Adventtihartaudessa Sotilaan virsikirjasta laulettiin virret: Nyt sytytämme kynttilän, Hoosianna ja Sotilaskotiliiton nimikkovirsi Kosketa minua, Henki.

Maavoimien kenttärovastin Janne Aallon mukaan Sotilaan virsikirjaan on valittu kattava kirjo tuttuja rippikouluvirsiä, perinteisiä virsiä sekä joitakin virsikirjan uusia virsiä ja myös englanninkielisiä hymnejä.

Lisäksi Sotilaan virsikirjassa on nyt ensimmäistä kertaa mielen virikkeeksi tarkoitettua kuvitusta, jotka ovat majuri Lassi Piiraisen käsialaa.

Liitteenä on myös rukoushetkien kaavoja ja rukouksia elämän eri tilanteisiin. Ensimmäistä kertaa Sotilaan virsikirjaan on otettu mukaan luterilaisen aineiston oheen ortodoksisia, katolisia sekä islamin ja juutalaisuuden rukouksia.

– Sotilaan virsikirjaa voi käyttää myös hartauksien toimittamiseen ja yksityiseen hartauteen, kenttäpiispa Pekka Särkiö totesi julkistamistilaisuudessa.

Sotilaspappien työ liittyy sodan ajan tehtäviin toimintakyvyn ylläpidon kautta. Siksi mukana on myös liite toimintakyvyn tukemisesta. Siinä annetaan neuvoja kriisitilanteisiin ja niistä toipumiseen.

Sotilaan virsikirjan lahjoittaa jokaiselle saapumiserälle Sotilaskotiliitto. Siitä otetaan noin 20 000 kappaleen painos vuosittain.

Kuva: Freija Özcan. Sotilaan virsikirjassa on nyt myös kuvitusta. Taustalla kenttäpiispa Pekka Särkiö pitämässä adventtihartautta.

Lue myös:

Saamenkielinen Sotilaan virsikirja otetaan käyttöön

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

12 kommenttia

  • Salme Kaikusalo sanoo:

    Onkohan tiedossa kuinka paljon alokkaissa ja varuskuntapalveluksen läpi käyvissä on muihin uskontokuntiin kuuluvia, vaikka islaminuskoisia?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jouni Parviainen sanoo:

      Kenttäpiispa Pekka Särkiön kirjoittamassa 31.5.2018 päivätyssä Kotimaa24-blogissa ”Armeijassa sain viimein olla yksi muista” on seuraava varsin tuore tieto:

      Viime tammikuussa [2018] palvelukseen astuneista varusmiehistä 84,6% oli luterilaisen kirkon jäseniä, 1,6% ortodokseja, muita kristittyjä 0,8%, muslimeita 1,3%, muita uskontoja 0,3%, uskontokuntiin kuulumattomia 11,4%, joista osa on väestörekisteriin kuuluvia helluntailaisia tai muslimeja.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      Kiitos tiedoista. Aika vähän muihin uskontokuntiin kuuluvia.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Salme: Jos jotakin on vähän, niin tarkoittaako se, ettei tarvitse huomioida?

      Kristittyjäkin oli aluksi vähän Rooman valtakunnassa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Särkiö sanoo:

    Kiitos Jouni, prosenttiosuudet ovat myös viime heinäkuun saapumiserässä tämän kaltaiset.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Petri Tolvanen sanoo:

    Islamilaisia rukouksia suomalaisen sotilaan virsikirjassa! Milloinhan Suomi herää tästä unestaan. Sairaammaksi menee päivä päivältä, mutta diagnoosia ei uskalleta kertoa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Mikähän nyt on sairasta?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Jouni Parviainen sanoo:

      Mielestäni on johdonmukaista, että Sotilaan virsikirjassa on monipuolista yksittäisen sotilaan hengellistä jaksamista tukevaa aineistoa.

      Ensinnäkin historiallinen kokemus osoittaa, että sotiemme vuosina maatamme on tahdottu puolustaa rinta rinnan vakaumuksesta riippumatta. Sankarihautausmailtamme löytyy niin kristittyjä, islaminuskoisia kuin juutalaisia sankarivainajia. Myös muiden vakaumusten edustajat ovat saaneet samanarvoisen hautasijan.

      Toiseksi: Puolustusvoimien hengellisen työn auki kirjoitettu tavoite on palvella kaikkia sotilaita heidän vakaumuksestaan riippumatta.

      Kolmanneksi: Kristityt, islaminuskoiset ja juutalaiset ovat uskontohistoriallisesti samaa perhettä, Abrahamin lapsia. Sotilaan virsikirjan uusi aineisto ei siis ole huolestuttava irtiotto, vaan linjassa vaikkapa Suomen Ekumeenisen Neuvoston käsityksen kanssa siitä, että yhteisiin juuriin tutustuminen ei tarkoita oman uskonnollisen identiteetin hämärtymistä eikä uskontojen sekoittamista keskenään vaan se voi vahvistaa tuntemusta omasta uskonnosta ja tukea omaa uskonnollista identiteettiä.

      Viittaan Suomen ekumeeninen neuvoston laatimaan uskontokasvatusaineistoon Abrahamin lapset – kolmen uskonnon yhteiset juuret (http://www.ekumenia.fi/julkaisuja/sen_julkaisuja_1987-/abrahamin_lapset__kolmen_uskonnon_yhteiset_juuret/).

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Kangas sanoo:

      Puolustusvoimat on sekulaari instituutio, jossa eri uskoa tunnustavat ja niitä tunnustamattomat liittyvät yhteen yhteisen maanpuolustustahdon ajamana.

      Sotilassielunhoito on vihdoinkin ulottanut toimintansa yli tunnustusrajojen. Se ei ota mitään pois luterilaisen uskomme perimästä ja käytännöstä.

      Oma vähäinen osuuteni uudessa sotilaan virsikirjassa oli arvioida sopivia islamin tekstejä ja niiden käännöksiä (sahada ja rukoussuurat) ja tarkistaa niiden kieliasu. Päädyin ehdottamaan sahadaa ja tekstejä, joissa pohjana on Aro-Salonen-Tallqvist Koraanin käännös. Tämä ratkaisu on meillä olevien lähes kolmenkymmenen muslimiyhteisön omien uskontopoliittisesti ladattujen käännösehdotusten kannalta hyvin tuttu ja turvallinen. Oleellista on on yhdessä tunnustaa, että ei ole muuta jumalaa kuin Jumala. Virsikirjan julkistamistilaisuudessa Suomen tataarien edustaja piti hyvänä tätä ratkaisua. Juutalaisen shema Israel ja shemone esre -tekstien kanssa ei syntynyt mitään valintaongelmia.

      Suomen tataareilla ja juutalaisilla on ansiokas maanpuolustushistoria, jota on syytä muistaa ja arvostaa. Heidän kulttuuriperillisensä armeijassamme ovat ansainneet omat rukouksensa ja uskontunnustuksensa Sotilaan virsikirjaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Antti Hämäläinen sanoo:

    Ehkä Sotilaan virsikirjan nimi olisi hyvä muuttaa vastaamaan tätä sisällöllistä muutosta? Nythän virsiskirjasta tulee nimenomaan mielikuva luterilisista virsistä ja rukouksta. Paras vaaihtoehto olisi kuitenkin ollut tehdä erillinen hartauskirja jossa muut uskot/uskonnot olisivat edustettuina ja ehkä vähän kattavaammin?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Seppo Kangas sanoo:

    Sotilaan virsikirjan sisällysluettelo antaa hyvän ja selkeän kuvan käyttöpaletistaan. Onnistunut virsi/hartauskirja jokaiselle halukkaalle käyttäjälle.

    Ilmoita asiaton kommentti