Suomalaisseurueelle Vatikaanissa katolinen ehtoollinen

Suomalaisia piispoja vieraili Vatikaanissa tammikuussa 2016. Kuvassa Oulun piispa Samuel Salmi Pietarinkirkossa

Oulun piispan Samuel Salmen johtama suomalainen seurue joutui viime perjantaina Rooman Pietarinkirkossa yllättävän ekumeenisen eleen kohteeksi.

Messuun osallistuneille, Oulun hiippakuntaa edustaneille suomalaisille luterilaisille jaettiin katolinen ehtoollinen, vaikka messun toimittajat olivat selvillä suomalaisvieraiden luterilaisuudesta.

Lisäksi piispa Salmea pyydettiin kesken messun lausumaan Pietarinkirkon kansainväliselle seurakunnalle Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tervehdys.

Ekumeenisesti harvinaista oli myös se, että messussa avusti Oulaisten nuorisokuoro. Kuoro esitti latinaksi myös liturgiaan kuuluvan Sanctus (Pyhä) -hymnin.

Piispa Salmi kertoo messun ehtoollisosan tullessa suomalaisen joukon lähteneen muun seurakunnan mukana kohti ehtoollisen jakajia. Ekumeenisena eleenä jokainen asetti oikean kätensä vasemmalle olalle. Tapa merkitsee sitä, että ehtoollisvieras kuuluu toiseen kristilliseen kirkkoon tai yhteisöön.

– Ehtoollista jakaneet katoliset papit kuitenkin sivuuttivat tämän asian ja tahtoivat jakaa meille suomalaisille luterilaisille katolisen ehtoollisen. Itsekin otin sen vastaan, Salmi kertoo.

"Taustalla Vatikaanin uutta ekumeenista asennoitumista"

Ekumeenisena eleenä ehtoollispöydän avaaminen poikkeustapauksessakin toisen kirkon jäsenelle on merkittävää. Salmen arvion mukaan taustalla on varmasti paavi Franciscuksen luoma uusi tahtotila. Vaikka ehtoollisyhteyttä ei edelleenkään virallisesti ole, viime syksynä paavi jätti kysymyksen luterilaisten osallistumisesta katoliselle ehtoolliselle omantunnon ratkaistavaksi.

– Tämäkään ei ollut sattumaa. Taustalla on varmasti Vatikaanin uutta ekumeenista asennoitumista. Paavi ei ollut tässä messussa, mutta hänen tahtotilansa on olla rakkauden ja yhteyden asialla. Hänellä on Vatikaanissa myös teologisia vastustajia ja siksi on vaikea arvioida, kuinka paljon hän voi sanoa. Mutta käytännön eleitä hän voi mahdollistaa, Salmi pohdiskelee.

Salmi arvioi teologisten mannerlaattojen nyt liikahtelevan.

– Tässä ehtoollisessa tapahtui sellaisia avauksia, jotka ovat erittäin merkittäviä. Tämä merkitsee myös sitä, että olemme kirkkoina ekumeenisesti liikkeellä.

Koko Rooman-matka liittyy siihen, että Oulaisten nuorisokuorolle oli jo toissa vuonna tiedusteltu mahdollisuutta esiintyä Vatikaanissa. Nyt kuoro lauloi paitsi messussa, myös 7 000 hengen kuullen paavin vastaanotolla, jossa kuoro esitti Sibeliuksen Finlandian.

– Tunnen suurta iloa ja ylpeyttä siitä, että meillä on tällainen osaava nuorisokuoro. Ekumeenisesti sen nyt tekemä avaus ja palvelus on erittäin merkittävä. Kuoron ja sen johtajan Tapani Tirilän yhteistyö Pietarinkirkon maestron kanssa oli erinomaista.

Paavin vastaanotolla Salmi sai myös tilaisuuden keskustella yksityisesti paavi Franciscuksen kanssa.

Kuluneella viikolla Roomassa on ollut perinteisesti ekumeenisella vierailulla myös suomalaisten piispojen delegaatio. Mukana on kolme Helsingin piispaa: Irja Askola luterilaisesta, Ambrosius ortodoksisesta ja Teemu Sippo katolisesta kirkosta.

Eilen piispat tapasivat paavi Franciscuksen, jolle lahjoitettiin palanen suojeltua suomalaista ikimetsää Porvoossa.

Kaikki kolme piispaa toimittavat tiistaina Henrikinpäivän ekumeenisen messun Santa Maria Sopra Minervan kirkossa. Lisäksi piispa Askola saarnaa ekumeenisessa vesperissä Pyhän Birgitan sisarten kirkossa, jossa vesperin toimittaa paavillisen kristittyjen ykseyden edistämisen neuvoston johtaja, kardinaali Kurt Koch.

Kuva: Kari Tiirola

Lue myös:

Suomalaispiispa sai paavin jakaman ehtoollisen

Piispa Askola lahjoitti paaville suomalaista ikimetsää

17 kommenttia

  • Pekka T Väänänen sanoo:

    Jess. Nyt esikoislestadiolaiset separatistit saavat vettä myllyyn. “Mitä me sanoimme !!”

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapani Ihalainen sanoo:

      Äläs ny. Tämähän tarkoittaa sakramettiseparatismin peruuttamista? Paavin kirkko, ekumenia, vatikaani, paavi, piispat, kuoro – kaikkihan on julistettu enemmän tai vähemmän anti-kristukseksi ?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Joni Toivonen sanoo:

    Missä Repo, Jolkkonen ja Häkkinen? Ev.lut.kirkon ehtoollisen puolustajat.

    Kun kumarrat Vatikaaniin, pyllistät Lappiin.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Sari Roman-Lagerspetz sanoo:

      Missä katsannossa se, että suomalaiset vierailijat vastaanottivat vieraanvaraisuuden eleenä ehtoollisen Vatikaanissa, vastaa/rinnastuu siihen, että esikoislestadiolaiset ovat ottaneet maallikkoehtoolliset käyttöön?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tarja Heiskanen sanoo:

      Ihan samaa mietin tuossa kuin Sarikin.

      Jos minä saan ehtoollisen kirkkokunnalta, miltä aiemmin en ehkä ole saanut, minkä ehtoollisenjako-oikeutta/tapaa koskevan päätöksen minä olen tuossa tilanteessa tehnyt?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Joni Toivonen sanoo:

      En tiedä. Eihän tuo toki mikään yksyhteen juttu ole, että siinä mielessä ontuva kommentti minulta. Kun on lusikalla annettu, ei sovi kauhalla pyytää. Piispojen lausunnoista voisi ehkä kuitenkin kääntäen päätellä, että tokko osallistuisivat es.lest. ehtoolliselle.

      Toisaalta ei kai sekään linjasta poikkeaisi, jos kirkon delegaatio vierailisi esikoisten ehtoollisseuroissa? Kävelisivät Haimilahden eteen oikeat kädet topakasti vasemmalla olalla.

      Onkohan sellaista katsantoa, jossa ehtoollinen nautitaan vieraanvaraisuuden eleenä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sari Roman-Lagerspetz sanoo:

      Joni,

      Vatikaanin ehtoollisessa oli kyse ekumeenisesta (kirkkokuntien välisestä) vieraanvaraisuuden eleestä. Esikoislestadiolaiset eivät ole toinen kirkkokunta vaan ev.lut.kirkon jäseniä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Joni Toivonen sanoo:

      Esikoislestadiolaiset Suomessa enenevässä määrin eivät kuulu ev.lut.kirkkoon. Esim. Amerikassa ei kai yksikään kuulu ev.lut.kirkkoon. Teologisesti esikoislestadiolaisuutta voidaan pitää kirkkokuntana.

      Kiitos valistuksesta, Sari. Kristuksen asettamassa ehtoollisessa on kysymys vähän muusta. Mutta Vatikaanisssa Vatikaanin tavalla.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sari Roman-Lagerspetz sanoo:

      Joni,

      sanot että esikoislestadiolaiset Suomessa eivät enenevässä määrin kuulu ev.lut.kirkkoon. Tämä on yllättävä tieto; luulin että esikoislestadiolaiset kuuluvat kirkkoon kuten vanhoillislestadiolaisetkin.

      Mihin kirkkoon ne suomalaiset esikoislestadiolaiset kuuluvat jotka eivät kuulu Suomen ev.lut.kirkkoon? Jos he menevät naimisiin niin menevätkö he maistraattiin hihittäväksi, vai mihin? Entä lasten kastaminen, konfirmaatio jne. Missä ne hoidetaan?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Joni Toivonen sanoo:

      He kuuluvat alkuperäiseen ja ainoaan oikeaan apostolisluterilaislestadiolaiseen kirkkoon, joka on eläväksi syntynyt Ruotsin Lapissa rovasti Laestadiuksen aikana ja jonka hengellinen hallitus on edelleen Ruotsin Lapissa, jota myös tämän ajan Betlehemiksi kutsutaan.

      Heidän saarnaajansa kastavat lapset, rippikoulut järjestetään itse, avioliittoon siunataan rukoushuoneella ja siviilivihkimys maistraatissa virallisen puolen hoitamiseksi. Täysin kirkollinen rakenne, kopioitu ev.lut.kirkolta. Amerikassa ja pohjoismaissa toimitaan samalla tavalla ja kaikki tapahtuu Lapin vanhinten kaitselmuksessa. Monet ovat odottaneet sakramentteja likkkeeseen, päästäkseen kokonaan eroon “kuolleesta kirkosta”. Toki monet vielä elävät pysyvät – kuka mistäkin syystä – ev.lut.kirkossa, mutta uusia jäseniä ei enää kasteta ev.lut.kirkkoon, vaan tähän ainoaan oikeaan kirkkoon. Hajontaa on tietysti näin aluksi joka suuntaan, mutta sukupolven tai parin päästä tuskin yksikään es.lest. kuuluu ev.lut.kirkkoon.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Hannu Kilpeläinen sanoo:

    Salmi arvioi teologisten mannerlaattojen nyt liikahtelevan. – Tässä ehtoollisessa tapahtui sellaisia avauksia, jotka ovat erittäin merkittäviä. Tämä merkitsee myös sitä, että olemme kirkkoina ekumeenisesti liikkeellä.

    Olisikohan nyt paikallaan keskittyä piispa Salmen merkittävään ja tapahtumapaikalla olleen teologin kokemukseen. Ei hän ollut paavin vastaanotolla ja Vatikaanissa ensi kertaa. Kysymyksessä on kahden kirkon – tai oikeastaan historiallisten tapahtumien johdosta tällä hetkellä erillään olevan kirkon – dialogista, jossa lähentyminen on ottanut aimohyppäyksen eteenpäin. Ei tässä prosessissa ole mitään järkeä höpöttää pyllistämäisestä mihinkään suuntaan. Esikoislestadiolaiset, lähetyshiippakuntalaiset jne… voisivat rauhoittua ja luottaa siihen meillä on Kirkko, ja sen piispat jotka tunnustetaan Roomassakin ja uskoakseni myös Konstantinopolissa. Ei Kristuksen kirkon päämaja sijaitse jossain suomalaisten herätysliikkeiden seuratuvissa tai lähetyshiippakuntalaisten kampaamokappeleissa.

    Ekumeenia on Kristuksen tahdon mukaista työtä ja rukousta että me kaikki olisimme yhtä. Kenelläkään ei ole vihreätä korttia aitioihin tai tuomarinoikeutta viheltää peliä poikki, kun oman joukkueen pelaajaa taklataan.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Juhani Ketomäki sanoo:

    Askola on käynyt moskeijassa “vieraanvaraisuutta” nauttimassa. Pientähän tämä ehtoollinen nyt siihen verrattuna on. Jotenkin outoa että tästä luultavasti viriää kirkollinen keskustelu laajemminkin.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Hannu Kilpeläinen sanoo:

    Minäkin olen käynyt moskeijassa, olen käynyt lukuisissa hindutemppeleissä jne. Olen tehnyt ristinmerkkejä sadoissa ortodoksikirkon palveluksissa Suomessa, Kreikassa ja Venäjällä. Nautin moskeijassa vieraanvaraisuutta ja ortodoksikirkossa tunnen yhteyttä Kristuksen pelastustyöhön koko maailman syntien puolesta, siihen sisältyvät miljoonat hindut, muslimit, shintolaiset jne.. Miksi vain kristityt pääsisivät taivaaseen?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Juhani Ketomäki sanoo:

      Olen minäkin Helsingissä tataarien moskeijassa Helsingissä, käynyt. Silloin siellä ei ollut mitään tilaisuutta eikä naisia ajettu verhon taakse.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Anne Blomqvist sanoo:

    Minulla kävi samoin eurooppalaisessa bibliodraama konferensissa Liettuassa. Siellä roomalaiskatoliset papit piti aamumessua. Menin ehtoolliselle siunattavaksi pitäen oikeaa kättä vasemmalla olkapäällä. Sain ehtoollisleivän. Myöhemmin totesin tälle puolalaiselle papille, annoit mulle ehtoollista vaikka mulla oli käsi näin. Hän sanoi luullensa sitä eleeksi, jolla osoitin rakastavani Jumalaa. Liettualaiset kertoivat, että heillä ele olisi ollut pitää molempia käsiä ristikkäin olkapäillä. Eli ei ne muutkaan aina tiedä, miten nää jutut menee.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Voi meitä hajaantuneita ja nurkkakuntaisia kristittyjä. Paljon on kirkkopoliittista spekulaatiota ja kohta lisää porua tyhjästä kun joku uudistusmielinen haluaa siirtää vanhoja raja-aitoja. Parempi olisi ajatella kaikkia kristittyjä saman uskonnon veljinä ja sisarina joiden kirkoilla nyt vaan sattuu olemaan eri traidtiot. Tärkeät perusasiat ovat yhteisiä mikä tekee meistä saman uskonnon jäseniä. Ulkomailla itse kieltäydyn sanomasta mihin kirkkoon kuulun. Vastaukseksi minusta riittää että pidän itseäni kristittynä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Martti Issakainen sanoo:

    Ilman sarvia ja hampaita – onpa iloinen uutinen tuo mitä piispa Salmi ja kuorolaiset saivat Vatikaanissa kokea! Pitää vain toivoa, että nyt avattu polku avartuu edelleen. – Oi jospa oisin saanut olla mukana!

    Ilmoita asiaton kommentti