Taivalkoskella luvassa erikoinen maanantai – seurakunta myy aneita markettien auloissa

Taivalkosken kirkko

Taivalkosken seurakunta kauppaa maanantaina aneita reformaation merkkivuoden kunniaksi. Aneita on myynnissä paikkakunnan molempien markettien auloissa.

Anekaupan tuotolla ei kuitenkaan tällä kertaa rakenneta Pietarinkirkkoa ja tueta paavia, vaan rahat menevät Kirkon Ulkomaanavun kautta maailman hätää kärsivien hyväksi.

Myytävät aneet ovat arvoltaan vähimmillään kaksi euroa ja korkeimmillaan 20 euroa.

– Mitä suurempi rike tai pahe, sen kalliimpi ane on mahdollista ostaa. Ostettavalla aneella vapautuu suuren tai pienen rikkeen, hairahduksen tai synnin syyllisyydestä. Tällaista ei ole koskaan aiemmin tapahtunut Taivalkoskella eikä tarjous tule toistumaan, hehkuttaa kirkkoherra Tuomo Törmänen.

Hän tiedostaa, että idea voi tuntua provokaatiolta ja ärsyttääkin joitakin ihmisiä. Tempaus on tarkoituksella raflaava ja ristiriitainen.

– Minusta on hyvä, jos tämä tempaus herättelee. Kirkkoomme on hiipinyt vaivihkaa ajatus, että ihminen voisi hyvillä teoillaan käydä kauppaa Jumalan kanssa. Ei voi. Luterilaisen opin mukaan kukaan ei voi pelastaa itseään hyvillä teoilla. Kristuksessa meillä on lahjana kaikki, Törmänen sanoo.

Positiivisena puolena anekauppatempauksessa Törmänen näkee sen, että se suuntaa ihmisten huomion kansainväliseen diakoniaan.

Aneissa mukana myös luterilaista oppia

Idea anekaupasta on kirkkoherran, mutta aneita on myymässä hänen lisäkseen myös diakoniatyöntekijä ja seurakunnan vapaaehtoisia.

– Olen taustaltani historian tutkija. Halusin paikkakunnallamme vietettävään reformaation juhlaviikkoon kaaren, jossa lähdetään liikkeelle historiallisilta juurilta ja suunnataan lopulta sunnuntain juhlamessussa katse tulevaan.

Taivalkoskelaisille myytävien anepapereiden takapuolelle tulee tietoa anekaupan historiasta. Varhaiskirkossa tai Raamatussa anekauppaa ei tunneta, mutta keskiajalla katolinen kirkko myi rahaa vastaan aneita, jotta ihmisen kärsimysaika kiirastulessa lyhenisi. Aneita sai ostaa myös kuolleille omaisille. Aneiden myynti oli Lutherin aikana katoliselle kirkolle tuottoisaa liiketoimintaa.

– Sen verran halusin aneisiin myös luterilaista oppia, että takapuolelle printataan yksityistä rippiä varten synnintunnustuksen ja synninpäästön sanat, Törmänen toteaa.

Reformaation merkkivuoden juhlaviikko jatkuu Taivalkosken seurakunnassa anekauppapäivän jälkeen tiistaina tämän ajan teesien kirjoittamisella ja naulaamisella. Omat teesinsä julkaisevat ikäihmiset, kehitysvammaiset ja koululaiset. Viikon mittaan kenellä vain seurakuntalaisella on mahdollisuus naulata oma teesinsä kirkon ulko-oven läheisyyteen pystytettyyn oveen.

Reformaation merkkivuosi huipentuu Taivalkosken seurakunnassa uskonpuhdistuksen muistopäivänä vietettävään juhlamessuun, juhlalounaaseen ja pääjuhlaan.

Kuva Taivalkosken kirkosta: Tuomo Törmänen

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata digilehden ja printtilehden täältä.

11 kommenttia

  • Tuula Hölttä sanoo:

    ” Aneiden myynti oli Lutherin aikana katoliselle kirkolle tuottoisaa liiketoimintaa. ”

    Ei niitä nykyisin enää sanota aneiksi, vaan arvopapereiksi. Henk.koht. olen sitä mieltä, että Taivalkosken arvopaperit ovat arvokkaampia, kuin mm. arvopaperit Euroopan keskuspankin 2015 aloittamassa laajassa arvopoaperi-osto-ohjelmassa , jota vetää EKP:n pääjohtaja, joka on toiminut mm. Goldman Sachsilla varapääjohtajana.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Reino Suni sanoo:

    Kirkollisvero on voi sanoa rehellistä ja realistista anekauppaa. Se antaa pelastuksen ikuiseen taivaan paratiisiin ja poistaa perisynnin vallassa olleen ihmisen helvetin ikuiselta kiirastulelta.

    Jos kirkko olisi kuten kaikki muut yhteisöt niin sillä olisi oma jäsenmaksunsa . Valtio tukisi sitä kuten muitakin yhteisöjä jotka työskentelevät meidän ihmisten elämän rikkauden hyväksi. Kirkon osuus olisi sen diakonia toiminta.

    Vielä yksi asia. Hautausmaat ja krematoriot. Valtio ja kunnat ovat vastuussa ihmisen olemuksesta hänen syntyessään ja poislähdöstään. Kunnat kilpailuttavat hautausmenettelyn ja jos seurakunta antaa edullisimman tarjouksen niin se saa luonnollisesti sen hoitaakseen.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tuula Hölttä sanoo:

      Reino Suni :”Kirkollisvero on voi sanoa rehellistä ja realistista anekauppaa. Se antaa pelastuksen ikuiseen taivaan paratiisiin ja poistaa perisynnin vallassa olleen ihmisen helvetin ikuiselta kiirastulelta.”

      Pelastaja ei mielestäni ole krkollis- eikä muukaan vero, vaan Jeesus Kristus edellyttäen, että ihmiset itse todella haluavat pelastua.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Reino Suni sanoo:

      Tuula Hölttä.

      Sinulla voi luonnollisesti olla oma käsityksesi. Kirkon käsitys perustuu Nikean kirkolliskokoukseen 325.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Päivi Huuhtanen-Somero sanoo:

    Anekauppatempaus on todella ristiriitainen jo perustelijansa sanoihin nojaten: sit. Törmänen: “Luterilaisen opin mukaan kukaan ei voi pelastaa itseään hyvillä teoilla. Kristuksessa meillä on lahjana kaikki.” Miksi palauttaa näköala sellaiseen syyllisyydestä vapauttavaan manööveriin, jota Lutherin aikaan harjoitettiin, mutta jota hän vastusti.

    Reijo Suni: Miten kirkollisvero antaa pelastuksen ikuiseen taivaan paratiisiin, kumoaa perisynnin vallan? Viittaus Nikean kirkolliskokoukseen varhaisen kirkon ajalta jättää avoimeksi kirkon auktoriteettiaseman suhteessa luterilaiseen pelastusoppiin: yksin armosta olemme pelastetut.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Päivi Huuhtanen-Somero sanoo:

    Mitä Nikean oppi sanoo pelastuksesta? Meneekö se armonjärjestyksessä luterilaisen opin ohitse, ylitse? Tunnen tietysti nikealais-konstantinopolilaisen uskontunnustuksen. Missä on opetus sola fide:sta?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • kimmo wallentin sanoo:

    “Extra ecclesiam nulla salus.”

    Kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta, vai miten se nyt meneekään. Eikä kirkkoon voi kuulua ilman, että jäsenmaksu (kirkollisvero) on maksettu. Voi sen pelastumiseksi (mistä?) maksettavan veron näin ollen katsoa aneeksikin. Ainakin minun ja monen muunkin mielestä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Markku Hirn sanoo:

    Kuka ja koska joku on tehnyt hyviä tekoja ostaakseen itselleen taivasosan? Silloin kun vanhat kirkot rakennettiin, ehkä. Tai tehtiin pyhiinvaellusmatkoja ? Ei ne hyviä tekoja oleet mutta kylläkin sovitustekoja tehdyistä synneistä. Mutta nykyaikana kun antaa almun tai majapaikan pakolaiselle? Siitä pitäisi saada monen vuoden hyvitys kiirastulessa.

    Ehkä teoillaei voi lepytellä jumalaa mutta olla tekemättä niitä voi suututtaa häntä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Seppo Heinola sanoo:

    Uskonnot ovat olennaisesti elinkeinojärjestelmiä ja muodostavat eräitä maailman suurimpia myös rahanker(j)äys järjestelmiä.

    Ilmoita asiaton kommentti