Tuomas Palola vetäytyy Tornion kirkkoherran vaalista – sanoo syyksi lestadiolaisten harjoittaman mustamaalauksen

Torniossa järjestettiin 2016 kirkkoherran vaali, jonka lopputulos oli varsin tiukka. Vaalin voitti seurakuntapastori Tuomas Palola 499 äänellä. Vaalista tehtiin kolme valitusta. Ne johtivat Pohjois-Suomen hallinto-oikeuden päätökseen, jonka mukaan vaali on toimitettava uudestaan.

Oulun hiippakunnan tuomiokapituli on julistanut Tornion kirkkoherran viran uudelleen haettavaksi. Hakuaika umpeutuu 20. marraskuuta. Lue Kotimaa24:n uutinen aiheesta täältä.

Nykyisin Jyväskylän yhteisten seurakuntapalvelujen vt. johtajana työskentelevä Tuomas Palola ei aio hakea virkaa uudestaan, vaikka häntä on pyydetty hakemaan ja kannatusta edelleen olisi. Hän kertoo asiasta tiedotteessaan.

Palola: Koin Tornion Rauhanyhdistyksen piirissä olevien ihmisten mustamaalanneen minua vaalien aikana

Päällimmäiseksi syyksi vetäytymiselle Palola kertoo asiasta vuoden 2016 vaalin aikana osakseen tulleen mustamaalauksen. Sen takana olivat hänen mukaansa Tornion rauhanyhdistyksen toimintaan sidoksissa olevat henkilöt. Palola on vanhoillislestadiolainen, ja hänet erotettiin ennen Tornion kirkkoherranvaalia 2015 Jyväskylän Rauhanyhdistyksen saarnaajan tehtävästä.

– Koen Tornion Rauhanyhdistys ry:n toiminnan piirissä olevien henkilöiden toiminnan itseäni kohtaan epäasiallisena ja loukkaavana. Vakaumuksellisena vanhoillislestadiolaisena kykenen kuitenkin hahmottamaan näiden SRK-vanhoillisten toimintatavan, vaikka en voikaan sitä hyväksyä, Palola sanoo tiedotteessaan.

SRK-vanhoillisuudella Palola viittaa tekemäänsä jaotteluun, jonka mukaan vanhoillislestadiolaisuudessa vaikuttaa nykyään kaksi suuntausta: perinteinen vanhoillislestadiolaisuus ja 1960-luvulta lähtien kehittynyt SRK-vanhoillisuus. SRK viittaa tässä Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistykseen, joka on Suomessa toimivien vanhoillislestadiolaisten rauhanyhdistysten keskusjärjestö.

Palola toteaa myös, että ei vallitsevassa tilanteessa koe itsensä eikä perheensä kannalta mielekkäänä hakea kirkkoherran virkaa.

– Siinä oletusarvoisesti joutuisin Tornion seurakunnan kirkkoherrana olemaan tekemisissä kuvaamallani tavalla minuun ja perheeseeni suhtautuvien Tornion Rauhanyhdistys ry:n toimintaan sidoksissa olevien henkilöiden kanssa.

Palolan tietojen mukaan Tornion Rauhanyhdistys ei virallisesti ole ollut mukana mustamaalauskampanjassa.

Tornion Rauhanyhdistyksen puheenjohtaja: En tiedä mitään tuollaisesta kampanjasta

Rauhanyhdistyksen puheenjohtaja Ismo Kangastie kertoo Kotimaa24:lle, että hän ”ei tiedä mitään tuollaisesta kampanjasta”.

– Sen kuitenkin tiedän, että sellaisesta päättäminen ei edes kuuluisi yhdistyksen tehtäviin. Yhdistys hoitaa ajallisia rutiineja ja huolehtii siitä, että rahat riittävät toimintaan, Kangastie kommentoi.

– Ihmiset touhuavat mitä touhuavat riippumatta siitä, ovatko he yhdistyksemme jäseniä vai eivät. Vaalissa jokaisella on vapaus äänestää niin kuin parhaaksi näkee.

Palola sanoo arvelleensa aikoinaan, että hänen erottamisensa Jyväskylän Rauhanyhdistyksen saarnaajan tehtävästä herättäisi kielteistä suhtautumista torniolaisissa vanhoillislestadiolaisissa.

– En kuitenkaan odottanut, että suhtautuminen minuun olisi ainakaan torniolaisten vaikuttajapersoonien taholta niin kielteinen ja avoimen vihamielinen: Mikkelinpäivänä 2016 pidetyn vaalipaneelin jälkeen tietooni tullut liikkeen torniolaisen maallikkosaarnaajan lauselma ”ei se Tuomas mikään uskovainen ole” tiivistää tämän asenteen, Palola kertoo.

– Jälkeenpäin on useista toisistaan riippumattomista lähteistä käynyt ilmi, miten yhdistyksen toiminnassa mukana olevien henkilöiden ylläpitämissä sosiaalisen median ryhmissä oli levitetty minusta perusteettomia väitteitä ja kielteistä mielikuvaa.

Kuva: Matti Karppinen. Kuva vuodelta 2015.

Täydennetty 30.10.2018 kello 12.45: Lisätty määritelmä SRK-vanhoillisuudesta.

Lue myös:

Tornion kirkkoherran virka julistettiin uudelleen haettavaksi – taustalla oikeuden päätös

Hallinto-oikeuden päätös: Tornion seurakunnan kirkkoherran vaali on toimitettava uudelleen

Tornion kirkkoherranvaali saattaa mennä hallinto-oikeuteen

Lestadiolaisen hajaannuksen juurilla – käsittelee Tuomas Palolan väitöskirjaa

Blogi: Vanhoillislestadiolaisuus ja SRK-vanhoillisuus, kaksi eri suuntausta?


***


Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.


Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

Edellinen artikkeliTutkimuskeskus: Asenteet uskonnollisia vähemmistöjä kohtaan jakavat Itä- ja Länsi-Eurooppaa
Seuraava artikkeliKommentti: Jos tavalliset ihmiset eivät kerro kirkosta somessa, kirkko ajautuu syvälle marginaaliin

Ei näytettäviä viestejä