Uusi yhdistys perustettu – Esikoislestadiolainen herätysliike jakautuu

Esikoislestadiolainen herätysliike jakautuu. Tässä kuussa aloittaa toimintansa uusi järjestö Esikoiset ry. Se kokoaa riveihinsä niitä esikoislestadiolaisia, jotka eivät hyväksy herätysliikkeen vanhan järjestön Esikoislestadiolaiset ry:n viime vuonna toteuttamaa sakramenttien ottamista liikkeen maallikkosaarnaajien hoitoon.

Esikoislestadiolaisuuden uutta yhdistystä ryhdyttiin perustamaan heinäkuun lopussa Lahdessa pidetyn suuren kokoontumisen jälkeen. Kokous valtuutti ryhmän vastuunkantajia edistämään käytännössä uuden yhdistyksen perustamista.

Viime lauantaina pidettiin Hämeenlinnassa niiden esikoislestadiolaisten saarnamiesten kokoontuminen, jotka eivät voi hyväksyä Esikoislestadiolaiset ry:n sakramenttiseparatistista linjaa. Osa esikoislestadiolaisuuden Suomen sananpalvelijoista ryhtyy siis palvelemaan uudessa yhdistyksessä.

Kokouksesta saadun tiedotteen mukaan saarnaajat arvioivat herätysliikkeessä nyt vallitsevaa tilannetta.

Saarnaajat painottavat, että uuden yhdistyksen piirissä halutaan saada sakramentit evankelis-luterilaisen kirkon yhteydessä ja toimia muutenkin kirkon sisällä, kuten esikoislestadiolaisuudessa on perinteisesti tehty.

Saarnaajien kokouksen viesti on kuitenkin se, että herätysliikkeen jakautuminen ei merkitse uuden yhdistyksenkään piirissä esikoislestadiolaisuuden teologisen linjan muuttumista. Saarnaajat kertovat tiedotteessaan taistelevansa kirkossa esiintyvää liberalismia ja maallistumista vastaan yhdessä muiden kirkon konservatiivien kanssa.

Kokouksessa keskusteltiin seuratoiminnasta kotimaassa ja päätettiin myös syksyn lähetysmatkoista Venäjälle ja Baltiaan. Venäjän-matkat toteutetaan Inkerin kirkon kutsusta ja sen kanssa yhteistyössä.

Koko esikoislestadiolaisuuden Inkerin-työssä merkittävä muutos on, että Inkerin kirkko on selkeästi ilmoittanut, että se ei halua jatkaa yhteistyötä sakramenttiseparatistisen esikoislestadiolaisuuden kanssa.

Myös Viroon ja Keski-Eurooppaan lähetetään sananpalvelijoita.

Uuden yhdistyksen järjestämiä seuroja tullaan pitämään lähes kaikilla paikkakunnilla, joissa on ollut vakituista esikoislestadiolaisten toimintaa. Myös lasten pyhäkoulutyötä ja leirejä toteutetaan sekä Suomessa että Inkerin kirkon seurakunnissa.

Seurakuntaoppi ei esikoislestadiolaisuudessa ole autuuden ehto

Lestadiolainen herätysliike on laaja ja moniin suuntiin aikaisemmin jakautunut. Erityisesti vanhoillis- ja esikoislestadiolaisuuteen on liittynyt niin sanottu seurakuntaoppi, eli opetus, jonka mukaan oikea kristitty seurakunta ja pelastuvien joukko koostuu vain oman herätysliikkeen väestä. Ajatus on luterilaisen kirkon näkökulmasta teologisesti hyvin ongelmallinen, koska kansankirkolle kaikki sen jäsenet ovat oikeita kristittyjä.

Luterilaisen teologian näkökulmasta eron tekeminen ei ole ihmiselle edes mahdollista ja se tehdään vasta viimeisenä päivänä, ei aikaisemmin.

Uuden yhdistyksen Esikoiset ry:n perustavaan työryhmään kuuluvat liikkeen pitkäaikaisiin vastuunkantajiin kuuluvat Tapani Ansaharju ja Pentti Nieminen kertovat, että esikoislestadiolaisten keskuudessa vallitsee periaatteessa yksimielisyys siitä, että ei pidä saarnata muut pois sulkevaa seurakuntaoppia.

– Ihmisen pelastuminen on sidottu vain ja ainoastaan Kristuksen oppiin, ei jonkun nimisiin yhteisöihin. Asiasta on käyty meillä paljonkin keskustelua menneen 150 vuoden ajan, Ansaharju tiivistää.

Seurakuntaoppiin on kuitenkin liikkeessä suhtauduttu vaihtelevasti. Osa ihmisistä pitää siitä kiinni, mutta toisten mielestä elävää kristillisyyttä on myös herätysliikkeen ulkopuolella. Esikoislestadiolaisuudessa on tässä ja perinteiseen, hieman askeettisen tapakulttuuriin liittyen myös tiettyyn rajaan saakka siedetty erilaisuutta.

Esikoislestadiolaisuus on Suomessa vanhoillislestadiolaisuuden jälkeen toiseksi suurin kansankirkon lestadiolaisista herätysliikkeistä. Ruotsissa esikoislestadiolaisuus on suurin lestadiolaisuuden haara.

Esikoislestadiolaisuus on saanut nimensä Ruotsin Lapissa 1840-luvulla syntyneestä lestadiolaisesta alkuherätyksestä, niin sanotusta ensi syntyneiden seurakunnasta. Herätysliikkeelle Ruotsin Lapin kokeneimmat saarnamiehet, niin sanotut Lapin vanhimmat, ovat olleet tärkeitä suunnannäyttäjiä.

– Herätysliikkeessämme on aina ajateltu, että me olemme saaneet tulla sen saman seurakunnan jäseniksi. Mutta me emme voi enää jatkaa sillä tavalla, että ajattelisimme vain meidän tulevan autuaiksi. Nykyisin ajatellaan, että ensin syntynyt seurakunta on se, minkä Jeesus itse aikanaan perusti, Ansaharju sanoo.

Nieminen kertoo keskustelustaan erään Lapin vanhimman kanssa.

– Opetus on tietysti, että ulkopuolella Kristuksen opin ei ole pelastusta. Mutta Kristuksen oppi sisältää paljon muutakin. Lapin vanhin ei siis kannattanut eksklusiivista, toisin uskovat pois sulkevaa linjaa.

Niemisen mukaan herätysliikkeessä on ollut kyse myös siitä, että kaikki sananselittäjät eivät ole itse perehtyneet asioihin syvällisesti.

– Siksi kuulija on saattanut saada sen käsityksen, että se oikea autuaitten joukko olisimme vain me. Itse asiassa monet vanhat saarnaajat ovat jo kauan opettaneet, että ei se ole niin, että missään muualla kuin meillä ei tulisi autuaaksi. Jos kysytään, miten asia muualla on, vastaus on ollut: Älä sitä murehdi. Kyllä taivaassa tilaa on, Pentti Nieminen hahmottaa.

– Ei siis ihan suoraan sanota, että tämä oma herätysliike olisi se ainoa oikea, Tapani Ansaharju lisää.

Lue Kotimaasta 18.8. laaja artikkeli esikoislestadiolaisen herätysliikkeen jakaantumisesta.

Kuvat:

Ensimmäinen esikoislestadiolaisten oma ehtoollinen vietettiin viime joulukuussa Mikkelissä. Kuva Risto Hämäläinen

Tapani Ansaharju ja Pentti Nieminen kuuluvat Esikoiset ry:n perustavaan työryhmään. Kuva Olli Seppälä

Lue myös:

Tutkija Palola: "Kulkeeko vanhoillislestadiolaisuus saman tien kuin esikoisuus?"

Esikoislestadiolainen liike pelkää jakautumista

Jolkkonen: Omavaltaisesti vedellä valeltu ei automaattisesti seurakunnan jäsen

Arkkipiispa: Sakramenttiseparatismi on vakava rikkomus

Esikoislestadiolaiset: "Ehtoollinen ei ole luterilaisen kirkon monopoli"

Herätysliiketutkija: Esikoislestadiolaisten irtiotto on kirkkohistoriallinen

"Sakramentteja ei voida ottaa kirkon käsistä pois"

Lestadiolaisen hajaannuksen juurilla

16 kommenttia

  • Ihan ensiksi haluan toivottaa menestystä ja Jumalan siunausta uudelle yhdistykselle, että se täyttäisi paikkansa osana maailmanlaajuista Kristikuntaa. Mieleen nousee kuitenkin yksi asia, joka nousi eräänä aamuna mieleeni. Se on kampaamoalalta tuttu : Juurikasvu. Kun tällaiseen hankkeeseen ryhdytään, niin kaikki ovat niin yksimielisiä, että ikäänkuin jokainen olisi ottanut värin tukkaansa samasta purkista. kun aikaa kuluu ehkä muutamia kuukausia, niin motiivit tulevat esille. Siksi suosittelen hidastelua uusien saarnaajien kutsumisessa, että oikea luonto tulisi esille.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Vuokko Ilola sanoo:

      K-M:

      “Mutta muistettakoon, että nykyisin myös SRK-vanhoillisuudessa korostetaan ettei Jumalan valtakunta ole ensisijaisesti sosiologinen määre.”

      Ihan sama, mitä sanakikkailua hommassa käytetään, käytännössä jos et ole vanhoillislestadiolainen, et ole myöskään uskovainen etkä pääse kuoltuasi taiaaseen, ellet tee parannusta jollekin vl-ihmiselle. Joo, tiedän, että sanotaan: “ei vanhoillislestadiolaisuus ole tae elävästä uskosta”, ja tällä tarkoitetaan sitä, että verkossa on myös mätiä kaloja ja että myös kaikki maailman lapset ja kehitysvammaiset pelastuvat kuollessaan. Se on taas totta, että vl-liikkeeseen kuuluu ihmisiä, jotka eivät sulje ulkopuolisia pois pelastuksesta, mutta se on oma lukunsa, puhun opetuksesta ja yleisestä käsityksestä. Mene ja lue Päikkäriä, niin voit havaita asian. Esikoislestadiolaisissa on myös niitä, jotka sulkevat muut pois pelastuksesta ja siellä jotkut varottavat myös vanhoillislestadiolaisuudesta, koska “niiltä puuttuu se kaikista tärkein, eli elävä usko”.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kari-Matti Laaksonen sanoo:

    Eksklusiivisuus ei ole sillä tavoin esikoisuudessa opillisessa keskiössä kuin SRK-vanhoillisuudessa, jossa oikeastaan kaikki lähtee julistuksen oikeasta paikasta eli lokaaliprinsiipista eli Jumalan valtakunasta. Mutta muistettakoon, että nykyisin myös SRK-vanhoillisuudessa korostetaan ettei Jumalan valtakunta ole ensisijaisesti sosiologinen määre.

    Olisi kiinnostava tietää, miten suuri tämä Esikoiset ry on verrattuna Lapin vanhimmille uskolliselle ryhmälle.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jakauma jäänee joksikin aikaa epäselväksi. Kuitenkin selkeä enemmistö tietojeni mukaan menee Lapin johdatuksen mukana. Itsenäinen päätöksen tekeminen on se vaikea pointti toisaalta ja toisaalta! Paikkakunnat ovat kovin erilaisia koonpanolötaan, joten käynnistys voi olla hidasta. Muutama kuukausi tarvitaan, että jotain johtopäätöksiä voidaan tehdä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ilola! Se taitaa olla niin, ettei kumpikaan lestadiolisuuden haara ole vapaa mistään synnin vaikutuksesta. Silti uskon, että Jumalalla on täällä ajassa lapsia paljon enemmän mitä osaamme kuvitella. Ehkä niitä raja-aitoja ei kaadeta moukaroimalla kuin Berliinin muuria. Meidän tulisi lakata puhumasta siitä, josta ei ole hyötyä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kari-Matti Laaksonen sanoo:

    Lauri,

    Jep. Selkeä, paljon selkeämpi kuin mitä esimerkiksi kirkollinen julkisuus ehkä toivoisi, enemmistö esikoisista tosiaan menee Lapin vanhinten/johdatuksen mukana. Voi jopa olla niin, että tähän uutisen mainitsemaan uuteen yhdistykseen jää lopulta noin 4-5% Suomen esikoisista.

    Tulisi ottaa huomioon myös ikärakenne. Vireimmät ja lapsirikkaimmat paikkakunnat jäävät Lapin vanhinten huomaan, kun taas uusi yhdistys on hiukan liioitellen “ukkokerho.”

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Suuren pesänjaon jälkeen irtoamiset eivät ole olleet kovin suuria, lähinnä sellaista rispaantumista. Vastuu liikkeessä on totuttu sälyttämään vanhemmalle väelle ja työryhmä saattaa olla sellainen ukkokerho. Uskon kuitenki, että jotain paluumuuttoa saattaisi syntyä tähän uuteen, josta on toivon mukaan saatu poistettua joitakin epämiellyttäviä elementtejä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapani Ihalainen sanoo:

      Laaksosen arvio 4-5% on alimittainen, pelkästään Lahdessa Ahtialan koululla 23.7 kesälomien aikana kokouksessa oli 750 osanottajaa, Joutjärven kirkon iltamessussa sen jälkeen yli 900 osanottajaa. Kokous oli yksituumainen. Lauri Lahtinen on oikeassa, myös niitä, jotka viime vuosikymmenten aikana on erkaantunut, ovat palanneet tähän ryhmään. Pelkästään yhden kadonneen takaisin löytyminen riittää osoitukseksi siitä, että tämä kannatti!

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari-Matti Laaksonen sanoo:

      Niin olen käsittänyt, että järjestäytymiskokouksessa Ahtialan koululla oli tuo Tapanin mainitsema 750 henkilöä. Ehkä summittainen määrällinen arvio siitä, mitä jäsenmäärä tulee olemaan uudessa yhdistyksessä, olisi jossain 500-800 välillä. Lapin vanhinten mukaan lähtee/jää noin 10 000 – 11 000. Toisin sanoen pitäisin tuota 4-5%:a aika osuvana arvauksena.

      Lapsirikkaimmat, ja ilmeisesti toiminnaltaan myös vireimmät yhdistykset, muun muassa Helsingissä, Mikkelissä ja Joensuusssa sen sijaan jäävät “pesänjaossa” käytännössä kokonaan vanhaan Esikoislestadiolaiset ry:hyn eivätkä liity tähän puheena olevaan uuteen Esikoiset ry:hyn.

      Lisäksi tulisi muistaa, että tässä uudessa yhdistyksessä osa väestä on sellaisia, jotka vuosien saatossa, ovat ehtineet jättää esikoisuuden. Olisiko uuden esikoiset ry:n ikärakenne kuitenkin sellainen, ettei kovin ruusuista tulevaisuutta voi veikata?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapani Ihalainen sanoo:

    Liikkeen kannattajamäärä on yli 10 000, mutta jäseniä on vain puolet siitä. Arvelen, että uuden yhdistyksenkin jäsenmäärä jää vähäiseksi, mutta kannattajamäärä on suurempi. Kokoukseen osallistuvien määrällä et voi mitatata kummankaan yhdistyksen todellista kannatusta. Läheskään kaikki jäsenet eivät ole koskaan osallistuneet kokouksiin. Tyypillisesti juhannuksen vuosikokouksissa on ollut koolla ehkä n 1500 jäsentä. Tällä tavalla voi virheellisesti laskea, että puolet oli nyt uuden yhdistyksen kokouksessa mukana, jolloin arvio 40-50% voi myös olla osuva arvauksesi samalla logiikalla. Lapsirikkaita yhdistyksiä on kaikkialla, missä on esikoislestadiolaisia, toki mainitsemasi paikkakunnat ovat myös lapsirikkaita. Uuden esikoiset ry:n ikärakennearviossa on oikean suuntaisia näkemyksiä, mutta herättää myös kysymyksiä, mihin arvelet esimerkiksi uuden yhdistyksen työikäisten lasten menevän? Työikäisiä aktiiveja uudessa yhdistyksessä riittää. Uutta yhdistystä perustamassa oleva ydinjoukko on toki eläkeikäisiä, joilla aikaa on työikäisiä paremmin hoitaa asioita.

    Maallikkosakramentteja ajava enemmistö edellyttää auktoriteettiuskoa liikettä johtaviin lapin vanhimpiin. Heidän ilmoituksensa ja saarnansa on Pyhästä Hengestä, joita ei saa arvostella. Heidän viestinsä on, että tämä heidän joukkonsa on ainoa oikea joukko, ainoa joukko, joka pelastuu.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari-Matti Laaksonen sanoo:

      Tässä nyt varmaankin sekä minä että Tapani olemme molemmat heitelleet myös hiukan propagandistisesti lukuja ilmaan. .Aika näyttää. Henkilökohtaisena mielipiteenä olisin tietysti toivonut kirkon sateenvarjon alla pysymistä. Toisaalta ei pdä ihmetellä, että erittäin konservatiivinen ja pietistinen maallikkoliike irtoaa liberaalista kansankirkosta. Maallikkosakramentteja en teologisesti voi pitää “väärinä.” Jos ne toimittaa elävässä uskossa oleva Pyhän Hengen läpivalaisema veli, niin kyllä ne silloin vaikuttavat sen, mitä lupaavat.

      Tapani Ihalaisen kommentin viimeiseen kappaleeseen kannattaa kiinnittää huomio. Jos näin on eksklusiivisuuden osalta Lapin vanhinten johdatusta seuraavien parissa, niin miten on Esikoiset ry:n osalta? Tarkoista luvuista riippumatta porukka joka sen (ja kirkon) huomaan jää on äärimmäisen pieni. Helposti tulee tunne, että kun eksklusiivisuudessa joustetaan, joustetaan huomaamatta paljon muussakin. Ison kansankirkon huomassa ei ole helppo olla, etenkään jos teologinen puolustuskyky ei ole paras mahdollinen.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • May Roth-Edelmann sanoo:

    Taas yksi uusi Lars Leevi Laestadiuksen seuraajien ryhmä. Olisiko niitä nyt 8? Mahtava tyyppi tuo pastori ja kasvitieteilijä raittiuden edistäjä Lapin perukoilta. Seuraa tapahtumia varmaan tarkasti ja murjaisee vitsin. Näitä erilaisten uskovien ryhmiä on vaikea ymmärtää. Onko kyse saarnaajien vallasta? Minä saan päättää, minä saan määrätä, mutta tietenkin sen mukaan mitä minun mielelestäni raamatussa sanotaan. Sanovatko molemmat ryhmät toisilleen Jumalan terve? Minulle ei sanottu, kun el tätini kahvikutsuissa kaatelin kahvia nuorena tyttönä kymmenille huivipäille. Olenpa kuullut jonkun sanovan, että maallikkosakramentteja ajavat ajattelevat, että kirkkomme papeilla on likaiset kädet.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tietenkin on mielenkiintoista kurkistaa suljetun yhteisön sieluun. Varmaan yhtä mielenkiintoinen kuin KGB:n arkisto. Mitä sieltä oikein löytyykään. Esikoisuudessa on menossa kiinan kulttuurivallankumousta vastaava vaihe. Syitä ja syyllisiä on etsitty, julkisesti häpäisty ja nyt on sitten hyvä olla. Tässä on puuttunut mediataito ja ei ole huomattu, että olisi pitänyt kääntää pyrstöä toiseen suuntaan. Tämän koetuksen ei kuitenkaan mielestäni pitäisi olla ilon aiheena nille joita se prosessi ei koske, koska siinä on niin paljon tuskaa mukana.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • May Roth-Edelmann sanoo:

    Surullinen minä olen. Ehkä vain vähän sarkastinen, liikettä läheltä seuranneena. Kahtiajako hajottaa kokonaisia perheitä ja sukuja ja ystäväpiirejä. Miten asennoitua ja kohdella heitä, jotka ovat toisella puolella? Miten rakastaa?

    Ilmoita asiaton kommentti