Uutuuskirja: Lestadiolaiset pelaavat taloudessa eri säännöillä kuin muussa elämässä

Lapin Yliopiston tutkija Aini Linjakumpu. Kuva Kaisa Sirén

Ryhtyessään tutkimaan vanhoillislestadiolaisten taloudellisia verkostoja Aini Linjakumpu sukelsi ennestään tutkimattomaan maastoon. Huhuja ja ennakkoluuloja aiheen ympärillä kyllä riitti.

Vanhoillislestadiolaisuus ei ole Lapin yliopiston politiikan tutkijalle uusi aihe. Koillismaalla kasvaneena Linjakumpu on aina tuntenut liikkeen jäseniä, vaikkei itse kuulu yhteisöön. Aiemmin hän on tutkinut liikkeen hoitokokouksia.

Vanhoillislestadiolaisuuden taloudellisia verkostoja ei ole ennen tutkittu, vaikka jotkut puhuvat pohjoisessa jopa lestadiolaismafiasta. Nyt Linjakumpu on julkaissut aiheesta kirjan.

– Tutkimukseni valossa on päivänselvää, että mitään yhtenäistä lestadiolaismafiaa ei Suomessa ole. Sen sijaan liikkeen jäsenten ja heidän perustamiensa yritysten välillä on monenlaisia verkostomaisia suhteita, joilla on yhtymäkohtansa myös talouteen ja poliittiseen päätöksentekoon.

Linjakummun mukaan olisi syytä tehdä lisää tutkimusta siitä, menevätkö kaikki asiat verkostoissa juridisesti tai hallinnollisesti oikein. Hänen mielestään etenkin jääviyskysymyksiä ja päätöksenteon avoimuutta pitäisi selvittää.

Yrittäjyyttä tukevat sekä teologiset tulkinnat että käytännön esimerkki

Tutkimusta tehdessään Linjakumpu yllättyi siitä, miten paljon liikkeen virallinen organisaatio eli Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen (SRK) julkaisut, Päivämies-lehti tai liikkeen kansanopistojen kurssitarjonta puhuvat yrittäjyydestä ja kannustavat siihen.

– Tämä on melko poikkeuksellista uskonnollisissa yhteisöissä. Vanhoillislestadiolaisuudessa yrittäjyyttä tukevat sekä teologiset tulkinnat että käytännön esimerkki erityisesti tietyissä suvuissa ja tietyillä alueilla, Linjakumpu sanoo.

Hengelliset perusteet yritysmyönteisyydelle rakentuvat Linjakummun mukaan tietyistä menestysteologian piirteistä ja luterilaisesta työn etiikasta. Rikastuminen nähdään siunauksena. Ahkeruus ja kova työnteko ovat kunniassa. Ahneudesta yksilöitä ei puhutella henkilökohtaisesti, vaikka siitä yleisellä tasolla seurapuheissa varoitetaan. Katkeruus ja kateus voidaan sen sijaan nähdä erityisen pahoina synteinä. Varallisuus saa näkyä ulospäin, ja yrittäminen nähdään yhteiskuntavastuun kantamisena.

Talouden aluetta eivät koske samat tiukat säännöt kuin muuta elämää

Linjakumpu havaitsi, että taloudellinen toiminta on lestadiolaisessa kulttuurissa hyvin omalakinen alue.

Hengellisesti ja sosiaalisesti liike on sisäänpäin kääntynyt ja muut ulossulkeva. Ehkäisyä, korvakoruja, rytmimusiikkia, elokuvia, teatteria tai alkoholia ei hyväksytä. Talouden alue on vanhoillislestadiolaisille yksi harvoista mahdollisuuksista elää maailmassa, jota ehdottomat säännöt tai sanktiot eivät koske samalla tavoin kuin muuta elämäntapaa. Yrittäjyys on myös yksi harvoista sallituista kilpailun muodoista.

Tämä antaa Linjakummun mukaan tarpeellista vapautta ja elintilaa yhteisön jäsenille. Yrittämisen kautta voi olla kiinni ajassa. Myönteisenä seurauksena ovat rohkeat ja innovatiiviset yritykset, jotka hyödyttävät etenkin Oulun seudulla koko seutukuntaa. Yrityksiä on perustettu liikkeen piirissä maailmansotien jälkeisestä ajasta lähtien.

– Yrittäjyys voi olla muovaamassa avarammaksi koko hengellistä yhteisöä, koska sen kautta voi koetella luvallisesti sopivaisuuden rajoja.

Näin tekevät esimerkiksi nuoret matkailuyrittäjät. Aiemmin alaa vieroksuttiin sen maailmallisuuden vuoksi. Lestadiolaisyrittäjät voivat myös sponsoroida huippu-urheilua, vaikka sen harrastamista tai kisoissa paikan päällä seuraamista edelleen pidetään valtaosin liikkeen jäsenille epäsopivana.

Talousrikokset eivät uhkaa henkilön asemaa yhteisössä kuten korvakorut

Hankalampi puoli asiassa on Linjakummun mukaan se, että epärehellisyys ja rikkeet yritystoiminnassa tai edes talousrikostuomio eivät uhkaa henkilön oikeutta kuulua uskonyhteisöön tai asemaa siinä. Sen sijaan esimerkiksi korvakorujen ottaminen saattaa edelleen johtaa siihen, että muut yhteisössä päättävät, että ihminen ei ole enää uskovainen. Miten tämä on mahdollista?

– Helpoin selitys on, että miehet ovat miesvaltaisessa yhteisössä yrittäjiä ja tekevät niin kuin haluavat, koska heillä on valta. Tämä ei kuitenkaan ole koko totuus. Yrittäjyys on mahdollista liikkeessä myös naisille ja jopa lapsille, Linjakumpu sanoo.

Kahden regimentin oppia tulkitaan yhteisössä niin, että hengellisyys ja taloudellinen toiminta kuuluvat eri moraalisen arvioinnin alueille.

– Korvakorut ottamalla asettuu tietoisesti yhteisöä vastaan, mutta rikkeet taloudessa eivät uhkaa suoraan yhteisöä tai sen valtarakenteita. Toki tästä tulee väistämättä mieleen, että uskonnon rakenteet ovat usein ristiriitaisia.

Runsaat heikot siteet aktivoituvat yrittämisessä

Tutkimuksessaan Aini Linjakumpu puhuu verkostoihin liittyvistä vahvoista ja heikoista siteistä. Vahvat siteet perustuvat sukulaisuuteen ja ystävyyteen. Niitä hyödyntävät kaikki yrittäjät. Lestadiolaisille erityistä sen sijaan on, että yhteisön jäsenillä on valtava heikkojen siteiden verkosto, joka voi aktivoitua myönteisesti yritystä perustettaessa tai rekrytoinnissa ja työnhaussa. Saman liikkeeseen kuuluvien välillä vallitsee luottamus ja oletus yhteisistä perusarvoista, vaikka ihmiset eivät tunne henkilökohtaisesti.

Toisinaan lestadiolaisyrittäjät käyttävät myös väärin liikkeen jäsenten välistä solidaarisuutta. Yhteisöön kuuluvilta työntekijöiltä saatetaan odottaa hengen talkoita eli palkattomien ylitöiden tekemistä. Asiakas saattaa joutua säälistä ostamaan jotakin, mitä ei tarvitse, jotta "meikäläinen yrittäjä" pärjäisi.

Linjakummun mukaan lestadiolaisten taloudelliset suhteet ovat monin tavoin uppoutuneet sosiaalisten suhteiden verkostoihin. Tästä seuraa sekä hyvää että pahaa niin liikkeen jäsenille kuin ulkopuolisille. Olennaista verkostoissa ei ole hengellinen vakaumus vaan sosiaalinen ja kulttuurinen yhteys. Siksi taloudellinen yhteistyö ylittää myös lestadiolaisuuden eri suuntausten rajat, jotka ovat hengellisesti ylittämättömiä.

Aini Linjakumpu: Vanhoillislestadiolaisuuden taloudelliset verkostot. Vastapaino 2018. 296 sivua.

Kuva: Kaisa Sirén

Lue myös:

Tutkija Aini Linjakummun kevään uutuuskirja valottaa lestadiolaisten taloudellisia verkostoja

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

15 kommenttia

  • Tuula Hölttä sanoo:

    Aini Linjakumpu :”Kahden regimentin oppia tulkitaan yhteisössä niin, että hengellisyys ja taloudellinen toiminta kuuluvat eri moraalisen arvioinnin alueille.”

    Tässä konservatiivikodissa kasvaneen ”nykyvihreämme” sanoja yli parinkymmenen vuoden takaa:

    ”Nyt on herättävä eettisyyden maailmaa, ihmistä ja kaikkea elollista kohtaan. Tämän eettisyyden pitää näkyä myös talouselämässä ja politiikassa. Moraalin on pakko tulla juppi-kulttuurin jälkeen.”

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Matias Roto sanoo:

    Miten kummassa yrittäjyydessä pitäisi olla mitään moitittavaa. Päin vastoin meidänhän on rohkeasti kannustettava jokaista ihmistä rehelliseen yrittäjyyteen, jotta yhteiskuntamme saa kasvaa ja menestyä. Aabrahamillakin oli niin suuri talous että yksistään oman talon väestä hän saattoi koota 318 miehen armeijan, joka kaiken lisäksi oli niin toimiva että pelasti koko Jordan laakson ja Kuolleen meren alueen ison hyökkäysliittoutuman vallasta.

    On valitettavaa että keskuudessamme on sellaista asennetta missä yritteliäitä ihmisiä yritetään milloin minkäkinlaisen kateuden syystä, mutta milloin mitäkin “hyvää ajatusta” naamarina käyttäen pannaan taloutemme kehityksen jarruksi lukemattomia täysin epäkelpoja jarruja.

    Esimerkiksi suomalaisen ylibyrokraattisen villityksen takia suomalaiselle kalanviljelylle pantiin sellaiset kahleet, ettei enää voitu kilpailla kansainvälisillä markkinoilla. Norjalaisilla puolestaan oli terve yritteliäisyyttä kannustava politiikka. Niinpä norjalaiset saivat maahamme kalaa halvemmalla perille kuljetettuna kuin suomalaiset kalanviljelijät pystyivät edes peittämään kalojen ruokintakuluja. Suomalainen kalanviljely lähes loppui. Tämän jälkeen norjalaiset ovat voineet korottaa kalan hinnan kaksinkertaiseksi ilman että kukaan uhkaa heidän asemaansa millään tapaa. Ja jos joku napisee, niin voivathan sitten sanoa, että vievät kaiken kalan Kiinaan, kun siellä markkinat vetävät niin paljon kuin jaksetaan toimittaa.

    Luterilaisen regimenttiopin mukaisesti siis meidän on nähtävä reipas ja rohkea yrittämisen meininki Jumalan antamana kutsumustehtävänä ja kateuden perkeleen yllytysten sijaan meidän on rohkeasti kiitettävä Jumalaa jokaisesta yhteiskuntamme hyväksi toimivasta yrittäjästä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Roto: meidän on rohkeasti kiitettävä Jumalaa jokaisesta yhteiskuntamme hyväksi toimivasta yrittäjästä….”

      …..ja maallisen mammonan makeudesta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      “… 318 miehen armeijan.”

      Ab-rah-am oli ‘suuri astronomi sydämeltään’,.sanoivat muinaiset rabbit. Ja niinpä tämä 318 lukukin vastaa vuodessa päiviä, jolloin kuu on näkyvissä, sillä kuu on ‘tuonelassa’ joka kuukausi 3 päivää. Eli 354 – 36 = 318, sillä juutalaisesa kuuvuodessa oli 354 päivää. Luvun 318 käänteisluku 813 on vielä paljon hämmästyttävämpi liittyen mm. ns.luomiskoodiin eli Genesiksen numerikkaan ja mm. valon salaisuuteen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Riippuu yritysten luonteesta ja toimintamalleista. Nykymalleisa on aivan liikaa raskaasti luontoa tuhoavia yrityksiä ja aivan liian monet yritykset keinottelevat veroparatiisein jne. Eräs ympäristötutkija totesikin minulle, että emme ole enää kuilun reunalla,olemme jo pudonnet sen yli, mutta välinpitämättömät ahneet toteavat vain että ‘toistaiseksi kaikki onmennyt hyvin’ kun kuilun pohja ei ole ihan vielä ehtinyt iskeä tajua kankaalle ja henkeä pois.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Kimmo

      Omaisuus on Jumalan antamaa. Sen käyttö sitten on oleellista. Sen käyttö rakentavasti on suuri siunaus sekä ihmiselle että hänen ympäristölleen. Sen sijaan omaisuuden käyttö elämää tuhoavasti on elämää tuhoavaa mammonaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Seppo

      1. Moos. 15. luvussa Aabrahamin nimi oli vielä Abram, hepreaksi tämä oli

      ’aḇrām — אַבְרָם

      Tämä on kielenkäytössä kuluneempi muoto alkuperäisemmästä nimestä

      ’ăḇîrām — אֲבִירָם

      joka on yhdistelmänimi sanoista ’āḇ — אָב , “isä” ja rūm — רוּם , korkea

      Siis alkuaan uskon kantaisän nimi oli “Korkea isä” tai vielä täsmällisemmin sanoen: “Hän on korkea-arvoinen niin kuin isänsä” tai “Isä on korkea-arvoinen” .

      Nimi Abraham puolestaan on hepreaksi ’aḇrāhām — אַבְרָהָם , jolle yhteysssään 1. Moos. 17:5 mainittu nimi “Kansojen paljouden isä” tai “Paljouden isä” on peräisin.

      Nimen taustalla on heprean sanat ’āḇ — אָב , “isä” ja rāḥam — רָ֫חַם , “kohtu” ja “rakastaa” elikä siis sellainen josta tulee niin paljon kohdun hedelmää että hänestä tulee kansojen isä.

      Koska nimi Abram tunnetaan myös akkadin kielellä muodossa Abrarâma tai Abarama sekä ugaritin kielessä Abiramu , niin huomaamme että akkadin kielisessä muodossa tuo nimen râmu -osa tarkoittaa “rakastaa”. Näin muutokselle löytyy myös aivan käytännöllinen selitys. Tultuaan Kanaanin maahan Abraham otti itselleen länsiseemiläisen nimen muodon. Akkadin râmu, “rakastaa”, muuttui heprean verbiksi rāḥam “rakastaa”. Näin ymmärrettynä molemmat nimet Abram ja Abraham merkitsevät samaa “Isä (Jumala) rakastaa (minua)”.

      Sen sijaan, Seppo, en ole tietoinen mistä lähteestä sinä olet saanut tuon tiedon juutalaisista rabbeista. Jaksatko muistaa lähteen? Olisi mielenkiintoista nähdä noiden selittäjien logiikka, mistä he ovat ottaneet tuon astronomi -ajatuksen.

      Itselleni tulee mieleen tähtienselittäjistä vain heprean sana ’aššāp̄îm — אַשָּׁפִים (Nr 825) ja aramean ’ā·šap̄ — אָשַׁף (Nr 826)

      Muutoin olen sitä mieltä että keskustelumme näyttää menevän uutisen alkuperäisestä aiheesta.

      Hyviä kevätpäiviä sinulle ja Jumalan siunausta !

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Seppo

      Jos tuo ympäristöstä kiinnostunut tuttavasi olisi aivan tosissaan kiinnostunut ympäristön hoidosta, niin ensimmäiseksi hän komentaisi kaikki ihmiset muuttamaan pois kaupungeista ja asuttamaan maan mahdollisimman haja-asutusmaisesti.

      On nimittäin tutkittua tietoa että hiilijalanjälki on kaupungeissa asuvilla ihmisillä suurempi kuin maaseudulla asuvilla.

      Toiseksi hän heti antaisi maataloustuottajille huomattavasti suuremman toimeentulon, jotta tämä perinteisesti vuosisatojen ajan luontoamme hoitanut väestö voi pysyä maaseudulla jatkamassa hyvään luonnon tasapainon säilyttämiseen. Näin taattaisiin se, ettei luontoa ymmärtämättömät fanaatikot asiantuntemattomuuttaan mukama hyvillä ideoillaan pääse tärvelemään herkän luontomme biologista tasapainoa.

      Miten sellainen ihminen joka ei erota naavaa muista jäkälistä voisi lukea luonnon signaaleja tämän hyvinvoinnista. Itse Helsinkiin 1964 opiskelemaan tullessani heti havahduin, että kaupungin keskustan ilma on liian saastunutta, kun noin 4 km keskustasta säteellä ei enää ollut naavaa puissa. Mutta kuka välitti tuosta, kun eivät edes tienneet mitä naava on.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Roto: “Sen käyttö rakentavasti on suuri siunaus sekä ihmiselle että hänen ympäristölleen.”

      Ilmeisen kannattavaa yritystoimintaa harjoitti takavuosina myös muuan ekonomirouva kiertäen Suomen kirkkoja karkoittamassa demoneja ja parantamassa sairaita ihmisiä sairaalakuntoon.

      Vaikea kuvitella, että hänen rukoiluyrityksensä toiminnasta olisi koskaann koitunut mitään hyvää tai siunauksellisuutta kellekään muulle kuin ekonomirouvalle itselleen. Lieneeköhän tarinan ekonomiruva nykyään valtion ylöspidossa, kun ei ole vähään aikaan kuulunut hänen lähimmäisen rakkautta tihkuvasta yritystoiminnasataan mitään.

      Myös paavin pojat tuntuvat tykkäävän yli kaiken kaikesta kalliista, kivasta ja kiiltävästä.

      Vatikaanin veijarit saavat aikaan tällaisia otsikoita: ”Lastensairaalan rahat päätyivät piispan ökyasuntoon”, “Pyhimykseksi lahjonnalla” (yritystoimintaa se lienee pyhimykseki julistaminenkin).

      Lisää voit lukea täältä: http://yle.fi/uutiset/salaisia_vatikaanin_asiakirjoja_vuodettiin_julkisuuteen__paljastivat_rahanpesurikoksia_pappien_okyelamaa_miljoonien_lahjuksia_kirkolle/8429939

      Mitenkäs siinä näin on päässyt käymään? Ekös se Jeesus sanonut rikkaille, että myykää kaikki ja antakaa köyhille?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Abramia pitivät matemaatikkona ja astronomina/asatrologia muistaakseni historioitsija Berossius,jonka näkemyksen yhtyivät mm Josefus ja Filon. Olihan Abram kotoisin astrologian ja astronomian huippumaasta kaldeasta Urista, eli valon kaupungista, misä palvotiinerityisesti kuun jumalaa.

      Kuu on vanhastaan (kreikka) selene ja Selene-kuun asemat tulevatkin usein esille myös Ut:n kertomuksissa vanhasta puhumattakaan. Kuu (Lebana, Selene, Yareah, Sin) muodosti aina Graalin maljan 7 päivää uuden kuun jälkeen, ja täyden kuun 14 vrk:n jolloin myös nainen oli periaatteessa hedemällisimmillään.

      Tunnettuun nimeen Golgatha kätkeytyy yksi monista kuun ideoista, sillä heprean sanaa maqoom eli paikka, joka oli yksi JHVH:n sijaisnimi, mutta myös kuun solmujen toistuvuus-sykliä 18,6 ; kreikkalaisen kuu-nimen SELENEN lukuarvo onkin ‘sattumalta’ 186. Golgatha-kertomuksessa onkin kuuhun liittyvä kalenteritasausten vertauskuvasto! Juutalaista erinomaisen tarkkaa kuu-aurinko-kalenteria käytettiin nimittäin jo 1.vuosisadalla eKr. ja siinä yhden vuoden aikana vain 6 minuuttia 25 sekuntia heittävä kuukalenteri täsmäsi precis aurinkokalenteriin kun väliin jätettiin eli uhrattiin aina 224 vuoden kuluttua yksi vrk:n eli 24 tuntia. Tämä malli on jo Abram–kertomusten kabbalistisissa tulkinnoissa, joiden mukaan Abram oli matemaatikko ja astronomi ja tähän on helppo yhtyä, sillä itseensä nimeen Abram eli mrba sisältyy monta astronomista ideaa. AB=12 (kk) ABRM = 1224 (1 vrk, 12 kk & 24 t.) ABRAMIN lopun BRM numerot ovat peräkkäin 224 ja siis täsmälleen se vuosimäärä, jona juutalainen äärimmäisen tarkka kuu-aurinkokalenteri heittää yhden vuorokauden, joka ko. 224:n vuoden aikana koostui siis 6 min. 25+25/57 sek. mittaisista vuosiheitoista. Eli vähintään 224:n vuoden välein tuli uhrata yksi vuorokausi pois (ABRAM= 1 224) ja SOVITTAA kalenteri kohdalleen. Että tämä ei ole sattumalta koskeva kuuta todentuu siinä, että heprean yhden juuri KUU – sanan eli JrvCh arvo on myös 224 kuten ovat sanat Oinas, T i e ja verbi Ympyröidä sekä RAM eli karitsa!!! Kaksi ensimmäistä ja viimeksi mainittu ovat Jeesus-epiteettejä ja ympyröiminen viittaa mm. kalenterin täyttymiseen. (Se on täytetty!) ja heprean kielessäkin nämä 224-sanat ovat kirjoitetut samoin kirjaimin. Näin Jeesus, jonka nimi vastaa yhden vuorokauden tunteja, (Iesous 8+8+8=24!) sovittaa kalenterin aina 224 vuoden kuluttua. Hän oli välittäjä – mediaattori – kahden oikean ajan polulta eksyneen (hamartia: poiketa poluta, synti) ja niin ‘syntiä’ tehneen kalenterin väillä. Nyt on niin, että 224 vuoteen mahtuu juuri 12 kuun 18,6 -vuotista noodikiertoa. Näin interkalaatio voitiin laskea sekä kuun noodien että auringon avulla. Huomaa että 224+442 = 666. Luku 666 on aurinkosymboli.

      Kuu kulkee yläsolmunsa läpi aina 27,21 vuorokauden jälkeen, nyt kannattaa huomata, että lukuarvo 272 hepreassa eli EBER (ajin,beth,resh) merkitsee vältellä, kohdata m e n n ä o h i, mennä läpi, takana, kadota, ohittaa.

      Heprean sana maqom tarkoittaa ‘paikkaa’ ja erityisesti paikkaa,missä ‘Jumala ilmestyy’ ja paikkaa, missä ‘aika pysähtyy’. Ja elhjim on taas tuo Jumala. Lukuarvotkin ovat mielenkiintoiset: maqom = 186 ja elohim 86… Nyt on niin, että Golgathan ristiinnaulitsemis -‘paikka’ kreikkalaisessa muodossaan Gogoltha saa myös lukuarvon 186.!!!!!

      Miksi. Siksi, että kuun noodit ‘kulkevat’ auringon ympäri ja alkavat samasta paikasta 18,6 vuoden välein.

      ABRAM nimi onsiis kostruoitu jo nimenä astronomia laskelmia ajatellen ,mutta se voidaan nähdä myös sarjana 1224, jolloin Aleph onmukana ja tällöin nimi vastaakin heprean sanaa tachtiot,joka viittanaisen kohtuun kuten mainitsemasi racaham’kin! Tämä kohtu saa pyhässä geomteriassa muotoilun vesica-piscis, ja Abarahamin nimi 1224 ja 224 esiintyvät myös kuulussa Pietarin kalansaaliskertomuksessa. On hyvin erikoista, että muoto tachtiot ja esiintyy Vanhassa testamentissa ainoastaan 7 kertaa eikä mitään muuta sanamuotoa, joka antaisi saman 1224 luvun Vt:stä löydy! Ja kokonaisia lauseitakin, joiden kaikkien kirjainten summa on 1224 on Vt:ssä vain – kolme! Uudesta testamentista luku löytyy,, siellä se on käsitteiden verkko ja kalat lukuarvo. Tässä kohdin on hyvä palauttaa myös mieleen, että arvon 1224 saa myös lause ”Raba loi miehen”: RaBA BarA GaBRA muodostuu 10 näkyvästä kirjaimesta ja että sen 3. sanaan on liitetty numeroa 3 tarkoittava kirjain, joka on nimeltään gimel eli kameli. Tämän gimel on, huomaamme, golem sanan permutaatio ja senkin arvo on 73 eli ymmärrys ja siinäkin on 3 kirjainta kuten kamelilla voi olla kolme näkyvää muhkuraa, kaksi selässä ja yksi pitkän kaulan päässä. Kameli merkitseekin itse asiassa ’pitkäkaulainen.’ Sanaan kameli ja pitkäkaulainen liittyy siis jokin ymmärrys. Ratkaisu löytynee jo tärkeäksi tulleen ABRA kirjainyhdistelmän avulla, sillä sen permutaatio BARA merkitsee ’luoda, synnyttää’ ja muoto ARBA on numeron 4 heprealainen nimi, mutta se on myös heprealaisten vanhimman kaupungin ja nykyään kuuluisan Hebronin vanha nimi. Ja he-ebronissakin esiintyvät kirjaimet Beth ja Roosh eli ’talo’ ja ’pää.’ He-eber tarkoittaa ristiä ja linnunsiipeä, mutta myöskin risteämistä. Taivaalla lentävän linnun tai lentokoneen varjo muistuttaa suoraan alapuolelta katsottuna ristiä!

      He-eberin tai Arban kaupunkia hallitsi muinoin Anak-niminen jättiläinen, josta nousivat Raamatun anakealaisina mainittu jättiläiskansa. Näitä jättiläisiä nimitettiin Gimel kirjaimella alkaen gibborimeiksi. Ne olivat pitkäkaulaisia ja heidän kantaisänsä Anakin nimi merkitseekin suoraan ’pitkäkaulainen.’ Anakealaisia siis kutsuttiin vähemmän kunnioittavasti kameleiksi. Mutta se asia olkoon sillään, sillä mielenkiintoisempaa on tutustua sanaan gibborim eli ’jättiläinen’, sillä sanan juurena on heprean verbi gabar, joka merkitsee ’nousta ylös, paisua’, ja tästä syystä se on tullut merkitsemään väkevää nuorta miestä tai urosta. Mutta paisuvainen on ollut myös ’ylösnousevana’ sama kuin membrum virile, jod, eli phallos.

      Nyt rabbi (jossa on kirjaimet b ja r) Raba (jossa samoin b ja r) loi juuri gabran (rabbi Raba bara gabra) eli geburan, jolla siis tarkoitettiin golemia.

      Golemissa eli Jod-olemissa on siis muisto Arban kaupungissa asuneista isokaluisista jättiläisistä, jotka olivat keinotekoisia ja jotka mahdollisesti olivat samoja gibboremeja, kuin Genesis 6:n ne jumalien pojat, jota näkivät ihmisten tyttäret ihaniksi ja yhtyivät heihin ja joille nuo tyttäret saivat jättisuuria jälkeläisiä, jotka Jumala sitten vedenpaisumuksen avulla hävitti, koska ”maa oli tullut täyteen väkivaltaa” kuten Bibliasta voimme ao. kuvauksesta lukea. Huomattakoon vielä,että suoraan edesäpäin kuvattuna kamelin kaula ja pää muistuttavat membrum virileä. Muistamme nyt, että legendojen golemit myös hävitettiin niiden tultua liian vahvoiksi ja vaarallisiksi. Ne oli luotu – kuten alussa on todettu – tai hävitetty ristimerkityn öylätin (spermasymbolin) ja Jumalan nimen ja heprean kirjainten yhteys-istunnossa tapahtuneen kielen ympärileikkauksen tai piiritanssin avulla. Huomaa vielä, että ympärileikkaukseen viittaava sana liitto berit päättyy kirjaimeen T, joka ideogrammaattisesti on muinoin piirretty ristiksi. Tämä risti viitatessaan neljässä sakarassaan arban kaupunkiin saattaa viitata myös elämän syntyyn nelivalenssisen hiilen kautta, mutta voi myös viitata neljänteen planeettaan, jonka tunnus juutalaisuudessa oli muinoin miekka ja kilpi ja jonka lähettiläs oli enkeli gabriel, jonka nimi tulee sekin sanasta gebur.

      Mutta tässä ei ole vielä kaikki. Numerojen 1224 ja 612 yhteydet nimiin Abram= kansojen isä tachtiot=kohdut, maan alin paikka, ja berit=liitto on selvitetty, mutta niiden tarkoitus ja yhteys niiden summaan 1836 on vielä auki.

      Psalmi 139: jakeeet 13, 15 ja 16.

      Nyt on niin erikoisesti, että edellä mainitun psalmin yo jakeineen eli 139 13 15 16 voimme käänteisessä gematriassa lukea lauseeksi ”Ota vastaan yksi elämään tuleva sielu”, sillä 139=GLT on ottaa vastaan, kuulla, muukalainen, 13=ACHAD=yksi, 15=JH=tulla eläväksi, elää, saattaa elämään ja 16=NEFES=sielu.

      Kun sielua tarkoittava sana nefes merkitsi Abramin yhteydessä asiallisesti Golemia, onkin lukunumerossa ja mainituissa jakeissa vihje Colem-muukalaisen synnystä ja vastaanotosta. Tämä muukalainen tuotiin eläväksi ’maan alimmassa paikassa’ be-tachtiot. Kun panemme rinnakkain sanat JH ja TACHTIOT ja merkitsemme ne luvuilla 15 ja 1224 ja panemme ristin X väliin, meillä on kertolasku 15×1224 ja summa on tällöin 18360. Siinä on sama kantaluku kuin – muistamme – sanojen berit 612 ja tachtiot 1224 summassa (612+1224), siis 1836. Tämä luku 1836 on nyt siinä mielessä elämän synnyn luku, että se ensinnäkin sisältää 102 kpl heprean elämää tarkoittavaa sanaa Chaj/18 ja siinä on alussa 18 ja sen loppu on 2×18 ja sen summa (1+8+3+6)=18! Mutta toiseksi se on elämän luku siinä mielessä, että se syntyy pyhän geometrian elämän synnyttäjää kuvaavassa ns. vesica-symboliikassa nimenoman lukujen 1224 ja 612 avulla. Vesica Piscis tarkoittaa kalanrakkoa ja löydämme symbolin lukuineen monesti Uudesta testamentista. Luku 56.5 on myös erään merkittävän vesican eli ’vulvan’ suun leveys. Pyhä mittayksikkö 1056 oli käytössä Edenin puutarhassa, Nooan arkissa, taabernaakkelissa, Salomonin tempplissä. Liitonarkissa. Mitan avulla ilmoitettiin planeettojen ja taivaankappaleitten kiertoaikoja, mutta myös niitten halkaisijoitten pituutta. Jhvh ilmestyi Siinain vuorella. Sin merkitsee sumerissa kuu, nimeen liittyy myös kuun salaisuuksia ja niinpä 56=2×28 eli kaksi kuukautta. Ja Sin eli 360 x 1056=380160 etäisyys maasta kuuhun. Isä ja poika. Määrätyssä muodossa ha-sin arvo on 365. Huomaa, että vuoden päivien määrä on 3 65. Viitosen ja kuutosen viitatessa aurinkoon tässäkin. (Myös 5×113=565×2=1130:3,1415=36o, eli taas vuosi.)

      Myös Jumalan ilmestyessä käytettiin yhtä kolmi- ja kahta nelikirjainta: ”Minä olen se, mikä minä olen”: ”Ahjh asr ahjh” Tämän lukuarvot ovat 21 5o1 21, yhteensä 543 ja ’selkäpuolelta 345, yhteensä 888 eli Kristhos. Mutta kabbalistit merkitsivät myös 21 501 ja 21, jolloin saatiin oikealta vasemmalle 21+21=42 ja 4+2=6 ja 105 ja 6= taas 1 0 5 6 . Sanaa asher 501 tai 105 eli pyhää ilmestyssana ei laskettu enää enempää yhteen. Jhvh:lla on myös sukupuolinen merkityksensä sillä jod=phallos kuten 1 ja O on ykkönen ympyrän sisälle asetettuna phallos ylhäältäpäin symboloiden myös ympärileikkausta, sillä siinä on myös silloin kehä ja leikkaaja eli pii. Jod – havvah on siis siitin ja kohtu, joten on ymmärrettävää, ettei nimeä saanut ”turhaan lausua.”

      (Kabbalassa ’elämän puun’ sanassa ’puu’ olevat heprealaiset fontit vastaavat uskomattomalla tarkkuudella embryon varhaisvaiheen sukupuolielinten aihioita i on ajin eli ’lähde’ tai’ silmä ja j maskuliininen tsade muistuttaa kiveksiä ja phallosta alkuvaiheessa kehitystään embryossa. Jod y on selvä membrum virile kuten gimel g kin. . Lopuksi Zoharin snoin: ”Voi sitä, ken näkee vain yksinkertaisia sanoja tai kertomuksia Torassa…Jokainen Toran sana sisältää ylevän tarkoituksen ja jalon mysteerin Toran kertomukset ovat vaatteita. Voi sitä, joka luulee vaatteita itse Toraksi. Yksikertaiset ihmiset näkevät vain vaatteet ja ulkonaiset kertomukset. He eivät näe, mitä kätkeytyy vaatteitten alle. Ne, joita on opastettu vähän enemmän, eivät kiinnitä huomioita vaatteisiin vaan ruumiiseen, joka niihin on verhottu.”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      “Toiseksi hän heti antaisi maataloustuottajille huomattavasti suuremman toimeentulon, jotta tämä perinteisesti vuosisatojen ajan luontoamme hoitanut väestö voi pysyä maaseudulla jatkamassa hyvään luonnon tasapainon säilyttämiseen. ”

      Hehe, maaseudun metsänomistajat olivat täysin rinnoin hyväksymässä turmiollisia mutta tuottoisa aukkohakuita, antavat edelleen lannoitevesien valua järviin ja jokiin. Minunkin pieni metsäjärveni on täysin rehevöitynyt ja likaine kun eräs sikala saastutti sen. Serkkupoika lisäsi pinta-alaperusteisten tukien jälken peltopinta-alaansa ja kaivoi kuivatusojan suoran järvee ilman mitään suodatusta. Teki myös karja-aidan keekelle salmea ja juotatti suuren karjansa salmessa ja karja päästi lannat ja virtsat salmeen. Maatalous on suurin meriemme saatuttaja edelleen. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/11/13/ympariston-miljardituet-valuneet-hukkaan

      Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Roto: “jotta tämä perinteisesti vuosisatojen ajan luontoamme hoitanut väestö voi pysyä maaseudulla jatkamassa hyvään luonnon tasapainon säilyttämiseen.”

      Kiäh, kiäh, pitääkö tässä vanhan ihmisen vielä kuolla nauruun. Seppo jo pahimmat luonnon turmelijat ja saastuttajat mainitsikin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Jukka Kolmonen sanoo:

      Niinpä niin. Yrittäjiä Suomeen tarvitaan. He pitävät rattaat pyörimässä. Jos ei ole kannattavaa yritystoimintaa, niin ei olisi mitään muutakaan. Yrityksiltä ja niissä työskenteleviltä työntekijöiltä perityillä veroilla yhteiskunta pyörii. Sitä rahaa tarvitaan myös näihin tutkimusten tekemiseenkin. Menestyvä yritystoiminta tuo hyvinvointia myös yrittäjällä. Usein unohtuu yrittäjän menestystä seuratessa, että yrittämiseen kuuluu riski. Usein yrittäjä vastaa koko omaisuudellaan yritystoiminnasta.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Paavo Eero sanoo:

    Toimittajanko vaiko sittenkin tutkija oma loppukaneetti “Lestadiolaiset pelaavat taloudessa eri säännöillä kuin muussa elämässä” Siis voi ymmärtää tosi ‘pahasti’ – siis on vain peliä?

    Ilmoita asiaton kommentti