Väitös rodusta ja rasismista: Kielen oppiminen ei ole neutraalia

Oppilaan rotu vaikuttaa siihen, miten häneen suhtaudutaan vieraan kielen oppijana. FM Xin Liun väitöskirja sukupuolentutkimuksen alalta käsittelee rotua ja rasismia aikuisille maahanmuuttajille suunnatuilla kielikursseilla. Åbo Akademin humanististen tieteiden, psykologian ja teologian tiedekunnassa torstaina 20.8. tarkastettavan väitöskirjan otsikkona on Trilling Race: The Political Economy of Racialised Visual-Aural Encounters. Tutkimuksessa tarkastellaan rodun ja rodullistamisen monenlaisia merkityksiä kielenoppimisessa.

Usein kielen oppiminen nähdään neutraalina prosessina ja esimerkiksi luokkahuoneessa ilmentyvät rodullisuuteen liittyvät valtasuhteet siitä erillisenä ja ulkopuolisena ilmiönä. Xin Liu osoittaa väitöskirjassaan, ettei kielen oppiminen ei ole koskaan valtasuhteista vapaata.

Väitöskirjassa ei tarkastella rodullisuutta yhtenä identiteettikategoriana esimerkiksi sukupuolen ja luokan ohella. Sen sijaan analysoidaan sitä, miten rotu muotoutuu itse kielen oppimisen prosessissa esimerkiksi luokkahuoneen käytännöissä.

Rasismi on aina osa rodun käsitettä. Siksi Xin Liun mukaan on tärkeää tarkastella rodullisia käsityksiä ja tuoda esille rodullistettuja kokemuksia todellisuudesta.

Liun mukaan rotua ei voi ymmärtää yksinkertaisesti ihmisten välisten erojen kautta. Rodun ymmärtäminen erona saattaa johtaa sellaisiin rodullisuuden konkretisointeihin, jotka noudattavat rasismin rakenteita. Liu toteaa, että on tärkeää tunnistaa rasismi ja kuitenkin muistaa, ettei sille ole yksiselitteistä määritelmää.

Edellinen artikkeliAamukerhot ovat aiempaa suositumpia
Seuraava artikkeliDiak hakee uutta rehtoria

Ei näytettäviä viestejä