Vanhoillislestadiolainen bloggaaja patistaa liikettään yhteistyöhön muiden konservatiivien kanssa

Roosa Tahkola

Vanhoillislestadiolaisten pitäisi tehdä nykyisessä kirkkopoliittisessa tilanteessa yhteistyötä muiden kirkon konservatiivien kanssa, sanoo bloggaaja, teologian maisteri Roosa Tahkola. Hänen mukaansa yksi syy yhteistyön puuttumiseen on vanhoillislestadiolaisen liikkeen seurakuntaoppi.

Tahkola julkaisi kesäkuussa Hulluinhuonelainen-blogissaan kirjoituksen, joka liittyi Maata Näkyvissä -festareista käytyyn keskusteluun. Arkkipiispa Tapio Luoma linjasi alkukesästä, että Pohjoismaiden suurimmassa kristillisessä nuortentapahtumassa ei saa enää järjestää messua, jossa naispuoliset papit eivät voi palvella.

Tahkola totesi blogissaan, että keskustelu liittyy myös vanhoillislestadiolaisiin, sillä se herättää kysymyksen herätysliikkeiden järjestämistä messuista laajemmin. Tahkola huomautti, että naispapit eivät palvele myöskään messussa, joka järjestetään vanhoillislestadiolaisen liikkeen Suviseuroissa.

Tahkolan mielestä konservatiivien – kuten naisten pappeutta ja samaa sukupuolta olevien avioliittoa vastustavien – tila on kirkossa kaventunut. Asioita voitaisiin kuitenkin viedä eteenpäin tekemällä yhteistyötä. Tähän yhteistyöhön Tahkola herättelee kirjoituksessaan omaa liikettään vanhoillislestadiolaisuutta.

Blogisti hämmästelee myös, että vanhoillislestadiolaiset tukivat arkkipiispanvaalissa laajalti Tapio Luomaa. Tahkolan mukaan ehdolla niin ikään ollut Ville Auvinen olisi edustanut paremmin vanhoillislestadiolaisuuden raamattunäkemystä. Tahkolan blogikirjoituksen voi lukea kokonaisuudessaan täältä.

Blogikirjoitusta käsitteli Suomen Evankelisluterilaisen Kansanlähetyksen Uusi tie -lehti viime viikolla. Tahkola sanoi lehden haastattelussa, että vanhoillislestadiolaiset voisivat tehdä yhteistyötä evankelisten ja viidesläisten kanssa vaikkapa kirkolliskokouksessa.

"Toivoisin, ettei liikkeessä pelättäisi jotain, jolle ei osata antaa nimeä"

Tahkola toteaa, että vanhoillislestadiolaisessa liikkeessä yhteistyötä kirkon muiden konservatiivien kanssa ei ole totuttu pitämään mielekkäänä. Hänen mukaansa yksi keskeinen syy siihen on vanhoillislestadiolainen seurakuntaoppi, "se, että Jumalan valtakunta rajoitetaan ehdottomasti rauhanyhdistyksen seinien sisäpuolelle" eli vanhoillislestadiolaiseen liikkeeseen. Tämä tarkoittaa tulkintaa, jonka mukaan vain vanhoillislestadiolaiset pelastuvat.

– Seurakuntaoppia pitäisi vähintään sanoittaa uudella tavalla tai muuttaakin, jos se tarkoittaa sitä, että ihminen tietää, kenen sydämessä on elävä usko. Opetuksessa pitäisi näkyä sen, etteivät vanhoillislestadiolaiset voi tietää, missä Jumala toimii, Tahkola sanoo Kotimaa24:lle.

Tahkolan mukaan liikkeen perustajan Lars Levi Laestadiuksen teologian juurilta on liikkeen nykyisessä seurakuntaopissa tultu kauas.

Roosa Tahkola kertoo vanhoillislestadiolaisuuden olevan hänelle rakas herätysliike. Siksi hän tahtoisi liikkeen kehittyvän nykyistä itsekriittisemmäksi ja elävän jatkuvassa uskonpuhdistuksessa.

– Toivoisin, ettei liikkeessä pelättäisi jotain, jolle ei osata antaa nimeä. Toivoisin, että vanhoillislestadiolaisuus olisi kristittyjen yhteisö, jossa Kristus on keskiössä eikä seurakunta nousisi Jumalan asemaan.

Peloista kertoo Tahkolan mielestä se, että liikkeessä on paljon tabuja. Hän arvioi, että yksi syy pelkoihin voivat olla liikkeen historian lukuiset jakautumiset. Niitä ei haluta lisää.

Tahkola kokee, että vanhoillislestadiolaisuudessa etsitään turvallisuuden tunnetta.

– Turva on liikkeessä. Asetelma voi johtaa siihen, että palvotaan turvalliselta tuntuvaa kuplaa sen sijaan, että palvottaisiin elävää Jumalaa.

"Blogin pitämistä ohjaa hengellinen missio"

Roosa Tahkola on kirjoittanut jo vuosia Hulluinhuonelainen-blogiin, jossa julkaistaan teologista pohdintaa ja keskustelua vanhoillislestadiolaisuudesta. Tahkolan ystävä Joona Korteniemi aloitti blogin lähes viisi vuotta sitten, Roosa Tahkola tuli mukaan vuotta myöhemmin. Blogissa on julkaistu myös Jaakko Töllin kirjoittama, naispappeutta käsitellyt alustus, josta nousi häly viime vuonna.

Joona Korteniemi on sittemmin lopettanut blogistina ja liittynyt roomalaiskatoliseen kirkkoon. Jaakko Tölli on kertonut juurtuneensa Lähetyshiippakuntaan. Tahkola pitää blogia yksin.

Tahkolan mukaan suurin osa blogin lukijoista on vanhoillislestadiolaisia tai muita liikkeestä kiinnostuneita. Hän kertoo saaneensa palautetta siitä, kuinka voimaannuttavaa on, että blogissa voi keskustella vanhoillislestadiolaisuudesta ilman epäuskoiseksi leimaamista.

– Blogin pitämistä ohjaa hengellinen missio. Haluan, että huomio ei kiinnity kirjoittajan persoonaan vaan uskon kohteeseen. Haluan kertoa Kristuksesta.

Kuva: Matias Tahkola

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

11 kommenttia

  • Jouni Turtiainen sanoo:

    Roosa Tahkola:”Toivoisin, että vanhoillislestadiolaisuus olisi kristittyjen yhteisö, jossa Kristus on keskiössä eikä seurakunta nousisi Jumalan asemaan.”

    Juuri näin. Seurakunnassa riidellään eniten, Kristuksen kanssa vähiten.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Olli jr. Leivo sanoo:

      Nuorempi liikkeen sisällä kasvanut sukupolvi ei välttämättä näe keskeisimpiä yhteistyön tiellä olevia ongelmakysymyksiä -seurakuntaopin lisäksi; käsitys sakramenteista. Niistä tuskin tingitään kummallakaan puolella.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Toivotaan, että pienistä aluista kasvaa virta. Virta ei välttämättä vie sinne, mitä suuntaa pienten alkujen toimija tahtoo. Nimittäin kun Tahkola kirjoitti bloginsa viimeisessä lauseessa “He haluavat pitää kiinni Raamatusta”, niin Raamattu edellä kulkeminen ei tarkoita samaa asiaa kuin seurakunta- tai kirkko-opin viitoittama tie.

    Virkistävää lukea nuoruuden palossa syntynyttä tekstiä. Onnea ja menestystä Tahkolalle!

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Tapio

      Aivan yleisellä tasolla kirkko-oppi ja oppi Kristuksesta kulkevat yhdessä. Kirkko on Kristuksen ruumis ja Kristus on pää. Siksi kirkko-oppi on aivan oleellinen meidän uskollemme.

      Se joka ei ole Jumalan kansan eli kirkon jäsen ei myöskään ole Kristuksen jäsen. Extra ecclesiam nulla salus – Kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta, sanoivat jo vanhan ajan kirkko-isät.

      Siksi kysymys josta tekstimme aloitus puhuu on oleellinen niin puheena olevalle liikkeelle kuin koko kirkollemme.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Mikäli mennään Raamattu edellä, niin mikään Roton väitteistä ei pidä paikkaansa.

      Roton pitää pystyä todistamaan väitteensä Raamatulla, jos se on hänen oppinsa pohja.

      Aloitetaan väitteestä, että kirkko on Hänen ruumiinsa. Mikä kirkko ja millä perusteella? Vastaukseksi kelpaavat vain Raamatun jakeet.

      Roto: “Kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta, sanoivat jo vanhan ajan kirkko-isät.”

      Näin on kirjoitettu Katolisen kirkon katekismukseen. Kun luetaan katekismusta edelleen, niin selviää, että pelastuksen ulkopuolella ovat kaikki muut paitsi roomalaiskatoliset. Katolinen kirkko on The Kirkko, muut kirkot ovat Kirkkoja.

      Roto ei palastu, ellei kuulu roomalaiskatoliseen kirkkoon, varsinkin kun hän tietää katolisen kirkon todellisen aseman.

      Mitä tulee kirkkoisien tulkintoihin, joita Roto ahkerasti hakee avukseen, niin monasti he ovat lisänneet sellaista, jota ei löydy apostoleilta: “Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.”

      Onko kirkko- ja seurakuntaoppi sekä sakramentit vastoin sitä, mitä apostolit opettivat? En nimittäin löydä niitä uuden liiton kirjoituksista. Roto voisi auttaa löytämisessä.

      Kun olin pakotettu ottamaan kantaa laajemmin, niin lainaan artikkelia: “Joona Korteniemi on sittemmin lopettanut blogistina ja liittynyt roomalaiskatoliseen kirkkoon.”

      Voidaan olettaa kirkko-oppien perusteella, että ainoa pelastava kirkko on roomalaiskatolinen, sillä siihen kuuluu 1,1 miljardia jäsentä. Koska esikoislestadiolaiset ovat astuneet isompansa varpaille omiessaan pelastuksen sisäpiirilleen, niin sille jää ainoastaan “pieni lauma”-kortti, jonka se voi löydä pöytään seuroissaan. Oletan, että tämä kortti on kovassa käytössä. En sen kortin varaan laitaisi itse senttiäkään, sillä esikoislestadiolaisten seurakuntaoppi vuotaa kuin seula. Katolista oppia on sentään paikattu toistatuhatta vuotta, ettei paatti uppoa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • juha lehtola sanoo:

    “Tahkolan mielestä konservatiivien – kuten naisten pappeutta ja samaa sukupuolta olevien avioliittoa vastustavien – tila on kirkossa kaventunut. Asioita voitaisiin kuitenkin viedä eteenpäin tekemällä yhteistyötä. Tähän yhteistyöhön Tahkola herättelee kirjoituksessaan omaa liikettään vanhoillislestadiolaisuutta.”

    Mikä estäisi yhteistyön niissä asioissa, joista ollaan samaa mieltä?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Leo Tihinen sanoo:

    Roosa Tahkola: ” – kuten naisten pappeutta ja samaa sukupuolta olevien avioliittoa vastustavien – tila on kirkossa kaventunut. Asioita voitaisiin kuitenkin viedä eteenpäin tekemällä yhteistyötä. ”

    Asioita voidaan nimenomaan viedä eteenpäin tekemällä yhteistyötä. Lähtökohdaksi yhteistyöhön voisivat tätä haluavat ottaa kirkon päätöksien ja Suomen lakien kunnioittamisen.

    Minun mielestä on hyvä, että naispappeutta vastustavien tila kirkossa vähentyy. Soisi sivistyksen leviävän niin, että em. “kiista” saataisiin ev.lut. kirkossa pois päiväjärjestyksestä, kuten Piispa Salmi sanoi jotenkin niin, että pelleily tämän asian ympärillä lopetettaisiin.

    Samaa sukupuolta olevien vihkimistä avioliittoon ei ev.lut. kirkossa vielä hyväksytä, mutta myönteiseltä asian edistyminen näyttää.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Samuel Kettunen sanoo:

      Vanh.lest. edustajat olivat ilmeisesti kirkolliskokouksessa äänestäneet nykyaikaisen tavan eli kaikkien vihkimisen puolesta, pyytäneet jälkeen sitten anteeksi. Erehdys on vakava, kun ylläpidetään kahden valtakunnan oppia. Se on mahdotonta Raamatun mukaan. Vakavaa on myös, että sakramenttien ( armovälineenä) sijalla on oman väen rippi. Lapsi syntyy heidän mukaan uskovaisena, tarkoittanee saman väen lapsia.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Leo Tihinen sanoo:

    Samuel Kettunen, annoit kommentissasi kaksi virheellistä tietoa.

    1. Vanhoillislestadiolaiset kirkolliskokousedustajat eivät ole koskaan äänestäneet “nykyaikaisen tavan eli kaikkien vihkimisen puolesta.” Kerran he ovat äänestäneet, että kirkossa rukoiltaisiin samaa sukupuolta olevien parien puolesta ja tätä äänestystä he myöhemmin ovat pyytäneet anteeksi.

    2. Kaikki lapset (ei tarkoita vain saman väen lapsia) syntyvät vanhoillislestadiolaisten opetuksen mukaan uskovaisina.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Jouko Halttunen sanoo:

    Kirkossa on vallinnut läpi vuosisatojen sam jako: Konservatiivit = Vanhan Testamentin Kristityt = Juutalaiskristityt ja Liberaalit = Uuden Testamentin Kristityt = Jeesuksen opetusta seuraavat Kristityt.

    Ilmoita asiaton kommentti