Vantaan Pyhän Laurin kirkossa voi mennä lokakuussa naimisiin sateenkaarimessussa

pyhän laurin kirkko Kuva: Marja Väänänen

Helsingissä kymmenen vuotta toiminut ruotsinkielinen sateenkaarimessu Regnbågsmässan avaa ovensa sateenkaariparien vihkimisille. Järjestäjät kertovat, että jos kysyntää vihkimiselle on, se voidaan toteuttaa 13. lokakuuta järjestettävässä messussa Vantaan Pyhän Laurin kirkossa.

– Haluamme avata mahdollisuuden mennä vihille messussa. Kyseessä on paluu yhteisöllisyyteen, sanoo messuja vapaaehtoisena järjestävä Monika Pensar.

Ruotsinkielinen sateenkaarimessu on toteutettu kerran vuodessa kymmenen vuoden ajan yhteistyössä Setan ruotsinkielisen alajärjestön Regnbågsankanin ja Yhteys-liikkeen kanssa. Aiemmin messut järjestettiin Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevassa Johanneksen seurakunnassa.

Monika Pensarin mukaan messu toteutetaan nyt Pyhän Laurin kirkossa kahdesta syystä: Vantaan ruotsinkielisen seurakunnan seurakuntaneuvosto päätti alkuvuonna avata tilansa samaa sukupuolta olevien parien vihkimisille. Seurakunnassa suhtaudutaan myönteisesti myös siihen, että sateenkaarivihkiminen on osa messua.

Vantaalla on syntynyt erikoinen tilanne, sillä Pyhän Laurin kirkkoa niin ikään käyttävä Tikkurilan seurakunta ei salli sateenkaariparien vihkimisiä tiloissaan.

Monika Pensar ja Vantaan ruotsinkielisen seurakunnan kirkkoherra Martin Fagerudd sanovat, että tavoitteena on luoda vihkiparille mahdollisimman turvallinen tila.

Jos vihkimistä toivova pari ilmaantuu, vihkipapiksi on lupautunut eläkkeellä oleva Porvoon hiippakunnan pappi Jarmo Juntumaa. Hän on toiminut suurimman osan työurastaan Ruotsin kirkon pappina.

– Minua pyydettiin, ja koska olen teologisesti siihen valmis, minulla ei ole perusteita kieltäytyä, Juntumaa sanoo.

Kuva: Marja Väänänen / Kirkon kuvapankki

Lue myös:

Piispa Askola paikalla – avioliiton siunaamisen yksityiskohdista kapituliin selvityspyyntö

Pääkirjoitus: Kirkko kompastuu pian omiin kengännauhoihinsa

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata digilehden ja printtilehden täältä.

18 kommenttia

  • Seppo Heinola sanoo:

    Hienoa! Kehitys kehittyy…

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Marko Sjöblom sanoo:

    …ynnä luopumus lisääntyy.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Jukka Kivimäki sanoo:

    Käykö tässä nyt niin, että Jarmo Juntumaa tekee piispa Viksrtömille täsmälleen saman tempun kuin Kai Sadinmaa teki piispa Askolalle.

    Kumpikin piispa on myötämielinen samaa sukupuolta olevia pareja kohtaa mutta eivät halua hiippakuntansa pappien ryhtyvän skismaattisiksi.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jukka Kivimäki sanoo:

      Pahoiteelen kirjoitusvirhettä piispa Björn Vikströmin nimessä. Piispa Askolan tavoin myöa porvoon hiippakunnan piispa on toivonut, ettei kirkollisia vihkimisiä suoriteta ennen kirkolliskokouksen päätöstä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Christer Lindholm sanoo:

    Odotan mielenkiinnolla, alkaako kirkko jossain vaiheessa panna näitä sooloilevia sateenkaripappeja kuriin samalla tavalla kuin naispappeuden vastustajia. Epäilen kuitenkin, että joudun odottamaan kauan ja luultavasti myös turhaan, sellaiset kurinpitotoimet kun saisivat kirkon näyttämään vanhoilliselta tai, vielä pahempaa, jopa poliittisesti epäkorrektilta.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tarja Aarnio sanoo:

      Sitä minäkin olen pohdiskellut, että miksi sateenkaaripapit näköjään saavat huseerata mielensä mukaan vaan kylläpä kirkko oli ponteva, kun oli kyse naispappeuden vastustajien kuriin pistämisestä. Minusta se on lähinnä kaksinaamaista enkä ole millään löytänyt asiallisia perusteluja. Rikkuri on rikkuri niin kauan kuin kirkolla on nykyiset sääntönsä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Leo Tihinen sanoo:

      Christer Lindholm. “Odotan mielenkiinnolla, alkaako kirkko jossain vaiheessa panna näitä sooloilevia sateenkaripappeja kuriin samalla tavalla kuin naispappeuden vastustajia.”

      Naispappeuden vastustajia ei kirkko ala missään vaiheessa laittamaan kuriin. Kirkossa saa vastustaa naispappeutta. Pitää vain muistaa, ettei toimi niin, että syyllistyy sukupuoliseen syrjintään. Jos näin pääsee käymään, niin sitten on vaarana käräjille joutuminen ja siitä voi seurata sakkotuomio, joka on mielestäni ihan oikein. Pitää muistaa, että sukupuolinen syrjintä on rikos ja siitä seuraa rangaistus. “… joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan”, sanoo Raamattu.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tarja Aarnio sanoo:

      Leo Tihinen. Mielestäni naispappeuden vastustajat ovat saaneet lähteä kirkosta ja ovat sittemmin perustaneet omat seurakuntansa, koska eivät suostu heidän kanssaan toimimaan. He eivät pidä sitä sukupuolisena syrjintänä vaan Raamatun vastaisena. Eli siis ovat eri mieltä Raamatun tulkinnasta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Jukka Kivimäki sanoo:

      Leo Tihinen & Tarja Aarnio

      Kirkossamme ei ole koskaan aiottukaan “laittaa kuriin” naispappeuden vastustajia. Kirkkomme jäsenillä ja virkaan vihityillä papeilla on lupa ajatella, ettei naispuolisten henkilöiden kuulu toimia pappisvirassa ja tämän ajatuksensa on jokaisella lupa myös ilmaista. Tämän kaltaisen ajattelun ei voida mitenkään katsoa syrjivän ketään. Kokonan toinen asia on, että yhteisössä jokaisella on valvollisuus suhtautua kunnioittavasti niihin kanssa ihmisiin jotka uskollisesti tekevät sitä työtä joka on hänen tehtäväkseen uskottu. Vaika siis vastustaisit naisen kutsua pappisvirkaan, tulee sinun suhtautua kunnioittavasti naista kohtaan joka toimii saamansa kutsun mukaisesti pappisvirassa.

      Oma kantaansa on oikeus edistää myös aktiivisesti, kunhan ei toiminnassaa syrji ketään. Mahdollisuus järjestää messu vanhaa virkakantaa edustavien vakaumuksen mukaan ei syrji ketään. Syrjivää sitävastoin on jos odotetaan naispapin väistyvän tehtävästään, johon hänet on asetettu.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tarja Aarnio sanoo:

      Jukka Kivimäki. Näin on. En vain osannut olla tarpeellisen perusteellinen kirjoituksessani.

      “Mahdollisuus järjestää messu vanhaa virkakantaa edustavien vakaumuksen mukaan ei syrji ketään.” Mutta onko tätä mahdollisuutta?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Marko Sjöblom sanoo:

    … vaikkakin Jumalaa tulee totella enemmän kuin ihmisiä silloin, jos esivallan vaatimukset ovat selvässä ristiriidassa Jumalan sanan kanssa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Leo Tihinen sanoo:

      Marko Sjöblom. Onneksemme meillä Suomenmaassa on ainakin tällä hetkellä se tilanne, etteivät esivallan vaatimukset ole selvässä ristiriidassa “Jumalansanan” kanssa. Tiedän, että monet ovat em. asiasta erimieltä kanssani.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      ‘Jumalansanasta’ on niin monta tulkintaa… Jotkut haluavat nimetä oman tulkintansa ainoaksi oikeaksi.

      Luen ihan virallisia kristillisten kirkkojen Raamattuja suomen lisäksi ruotsiksi,englanniksi, saksaksi, kreikaksi ja ranskaksi. Tiedän, että tämä on suppea valikoima, koska en osaa hebreaa ja kreikastakin vain nykykreikkaa. Kaikki kielet avaavat kuitenkin aivan erilaisia näkökulmia Raamattuun. Siksi minusta on vähän naurettavaa, että jotkut suomalaiset kirkolliset tahot korostavat olevansa ‘raamattu-uskollisia’ tai ‘Raamatun arvovaltaan pitäytyviä’. Pelkkä ajatus siitä, että on vain yksi, yhteinen, kaikille kristityille samaa merkitsevä Raamattu on tavallaan aika absurdi.

      Sen sijaan, jos tutkimme eri käännöksiä Raamatusta, voimme todeta, että kaikilla kielillä ydinsanoma on sama: Jeesus Kristus kuoli Golgatalla meidän syntiemme tähden ja meidät pelastaakseen.

      Oppi-isämme Luther taisi jossakin kirjoituksessaan todeta, että kirkko ei tule pariskuntien makuuhuoneisiin. Se tuntuu nyt kuitenkin joillekin kristityille olevan ihan uskon tärkein mittari: keitä siellä sängyssä on ja mitä he tekevät. Miksi meidän kristittyjen pitäisi vahtia toistemme sänkykamaritouhuja? Eikö ole kristityillä muuta tekemistä tässä nykyisessä maailmantilanteessa?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Jouni Turtiainen sanoo:

    Seppo Heinola: “Juu, huonoista primitiivisistä käytänteistä kantsii luopua, kuten luovuttiin rovioista ja inkvisitioista ja orjuudesta jne…”

    Primitiiviset käytänteet ovat tulleetkin kirkon ulkopuolella olevien käytäntöihin. Sen huomaa helposti mm. avioliittokeskustelussa, kun asettuu kirkon uskoon vedoten vastustamaan nykymenoa ja sen harhautunutta avioliittokäsitystä..

    Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Turtiainen: “kun asettuu kirkon uskoon vedoten vastustamaan nykymenoa ja sen harhautunutta avioliittokäsitystä..”

      Ainakin avioliittokysymyksessä tuntuu pappispiireissäkin sitä kirkon uskoa, johon vedotaan, olevan ainakin kahta erilaista, ihan vastakkaista sorttia.

      Siinä viheessa kun kirkko alkaa ihan virallisesti vihkiä myös homopareja – näin tulee väistämättä käymään ennemmin tai sitten vähän myöhemmin – tullaan pappisporukassa näkemään suuret takinkääntötalkoot, jos halutaan noudattaa sitä paljon puhuttua kirkkokäsikirjaa ja niitä muita työnantajasäännöksiä mitä kirkolla nyt onkaan. Toinen vaihtoehto on tietysti se, että kirkko luopuu koko vihkioikeudesta vaikka se lieneekin epätodennäköistä, ovathan kirkkohäät enää niitä ainoita kaupaksi käyviä kirkon brädejä. Nykyinen homoparien syrjintä ei kuitenkaan pitkän päälle pelitä.

      Ilmoita asiaton kommentti