Ylen radiojumalanpalvelusten ulkoistaminen näkyy eniten paikallisseurakunnissa

Miksauspöytä

Iltalehti uutisoi maanantaina, että Yle aikoo kesän aikana ulkoistaa radiojumalanpalvelustensa tekniikan. Kotimaa24 kysyi kirkon viestinnän ohjelmapäälliköltä Kimmo Saarekselta, mitä ulkoistaminen tarkoittaa kirkon kannalta.

– Periaatteessa tekniikan ulkoistaminen ei muuta mitään, koska olemme edelleen yhteydessä Yleisradioon. Yle on edelleen virallinen yhteistyökumppanimme ja muutos tapahtuu hyvässä yhteisymmärryksessä, Saares sanoo.

– Joiltain osin käytössä olevat prosessit ja suunnittelu muuttuvat. Paikallisseurakunnan tasolla muutos saattaa olla suurempi, kun paikalle ei tulekaan se mahdollisesti tuttu alueradion ääniteknikko.

Siihen, hankaloittaako tekniikan ulkoistaminen kirkon työtä, Saares ei vielä osaa sanoa.

– Käynnistymisvaiheessa voi olla aina pieniä käytännön ongelmia. Ylen kanssa on sovittu, että jos prosesseissa on vikaa, ne korjataan.

Ylimääräisiä kustannuksia tekniikan ulkoistamisesta ei kirkolle Saareksen mukaan koidu.

Jumalanpalvelukset siirtyvät uusien yritysten hoidettavaksi 5. elokuuta lähtien.

Kuva: Olli Seppälä

Lue myös:

IL: Yle aikoo ulkoistaa radiojumalanpalvelusten tekniikan

1 kommentti

  • Hannu Kuosmanen sanoo:

    Olen samaa mieltä kuin Kimmo Saares: ei radiojumalanpalvelusten tekniikan ulkoistaminen muuta mitään. Miksi muuttaisi tai miksi hankaloittaisi, sehän on vain tekniikkaa?

    Kirkon pitäisi ylipäätään olla erinomaisen tyytyväinen siihen, että YLE lähettää joka viikko radioitavan jumalanpalveluksen niin, että yhden radioinnin tekniikan hinta on 3000 euroa. Olen jopa sitä mieltä, että kirkon kannattaisi jopa maksaa tämä kustannus.

    Radiojumalanpalvelus on Radio 1:n kuunnelluin säännöllisesti lähetettävä ohjelma. Sillä on joka viikko noin 200 000 kuulijaa eli varovaisesti laskien yli 10 miljoonaa kuulijaa vuodessa. Se on vähintäänkin kolme kertaa enemmän mitä Suomen kaikissa noin 400 kirkossa on kuulijoita yhtenä sunnuntaina kaikissa klo 10:n pääjumalanpalveluksissa yhteensä.

    Laskin vuosi sitten blogissani kirkon tilastoista, että sunnuntain messuissa on viikoittain yhteensä 65 960 sanankuulijaa ja vuodessa osanottajia on kaikkiaan 3,3 miljoonaa. Keskimäärin yhdessä päiväjumalanpalveluksessa on 79 henkeä. Vuodessa näitä kirkkolain mukaisia pääjumalanpalveluksia pidetään 41 758 kappaletta.

    Laskin myös varovasti, että työvoima- ja kiinteistökuluina tämä maksaa kirkolle noin 13,3 miljoonaa euroa, kun jokaista jumalanpalvelusta toimittamassa on noin neljä kirkon palkallista työntekijää. Tällä investoinnilla kirkko tavoittaa noin 1,6 prosenttia seurakuntien keskiväkiluvusta.

    Siis jos YLE käyttää 450 000 euroa vuodessa jumalanpalvelusten radiointiin, niin se on kovin pieni raha verrattuna siihen, miten monta kuulijaa sen avulla tavoitetaan. Kyllä siitä kannattaa olla kiitollinen.

    Kirkolla sitä vastoin on sisällöntuottajan rooli. Siksi radiojumalanpalvelusten suunnitteluun, valmentamiseen ja toteuttamiseen kannattaisi panostaa huomattavasti nykyistä enemmän.

    Ilmoita asiaton kommentti