Adventtikalenteri 29.11.

Jäälyhdyt

Ajatuksia matkalle
Kotimaan toimittajat kokosivat mietelauseita adventtiaikaan.

Klikkaa kuva suuremmaksi.

  1. Näköjään Raamatun arvovalta alkaa rapautumaan myös katolisessa kirkossa.

    Kirkko myönsi 1800-luvulla, että Galilei oli oikeassa siinä, ettei aurinko kierrä maapalloa, vaikka katolinen kirkko oli vuosisatojen ajan näin pyhän Raamatun mukaisesti opettanut. Mutta kerrankos sitä myös Raamattu valehtelee tai konservatiivi tulkitsee sitä väärin.

    Uutisen perusteella katolinen kirkko näyttäisi vuonna 2015 tekevän irtioton Raamattuun myös orjuuden osalta. Nätyttäisi siltä, että Paavin viesti olisi orjuuden tuomitseva. Tämä on kai linjassa sen kanssa, että nykyistä paavia on pidetty liberaalina uudistajana.

    Tietysti täytyy muistaa, että länsimainen maailma on siirtynyt pois geosentrisestä maailmankuvasta ja jopa orjuudestakin jo hyvän aikaa sitten.

    • Jusu ei ainoastaan tunne Raamattu ja toistele vapaa-ajattelijoiden valheita, vaan et huomaa että katolinen kirkko oli se hallitseva tiedekunta tuolloin. Raamattuhan ei suinkaan opeta tuollaista, vaan sen on tullut meidän tulkinnasta.

      Jumalahan on antanut kaksi ilmoitusta; erityinen (Sana) ja yleinen (luomakunta), jotka molemmat kertovat Jumalan järjestyksesta, mutta myös syntiinlankeamisesta tulleesta rappioista eli entropiasta.

      Pelkästään Jobin kirjassa on lukuisia tieteellisiä faktoja, jotka ovat pystytty selvittämään vasta aivan hiljattain viimeisen sadan vuoden aikana, vaikka tuo kirja on tuhansia vuosia vanha.

      http://ennustuksia.com/jobin-ihmeellinen-tieto/

      Ja mitä Paavali kirjoitti orjuudesta? Hän kirjoitti kokonaisen kirjeen Filemonille, että vapauttaisi orjansa, ei pakosta vaan rakkaudesta. Mutta koska tavoitteesi on hakea vikaa, niin keksit varmasti itsellesi selityksen ettei sinun tarvitsisi tehdä parannusta synneistäsi, sillä halu elää synnissä on aina se ainoa ja varsinainen syy pilkata ja hyljätä Raamattu – ei mikään muu.

      Näin kääntää tuon kohdan oikein maailman suosituin Kuningas Jaakon (1611) käännös, kuin myös uusi alkutekstille uskollinen Raamattu Kansalle (2012) käännös.

      ”Jos sinut kutsuttiin orjana, älä sitä murehdi. Mutta jos voit päästä vapaaksi, käytä mahdollisuutta hyväksesi. Joka on orjana saanut Herran kutsun, on Herran vapauttama. Samoin se, joka on saanut kutsun vapaana, on Kristuksen orja.” – 1. Korintolaiskirje 7:21-22

      Moni on kuitenkin synnin orja, joka on monesit paljon pahempi, kuin olla ihmisten orja.

    • Nuo Jobin kirjan lauseiden tulkitseminen nykytietämyksen valossa sai minut hymyilemään. Kiitos siitä.

    • Minut saa hymyilemenään, tosin hieman myötähäpeää tuntien, että puhutaan suurella äänellä ja kovalla varmuudella asioista, joista ei kuitenkaan puheiden perusteella tiedetä yhtään mitään. Kuten nyt esimerkiksi vaikka ilmeisesti Jack Chick – sarjakuvista opittuihin faktoihin pohjaavat kommentit katolisesta kirkosta.

    • Jusu Vihervaara: ”Kirkko myönsi 1800-luvulla, että Galilei oli oikeassa siinä, ettei aurinko kierrä maapalloa, vaikka katolinen kirkko oli vuosisatojen ajan näin pyhän Raamatun mukaisesti opettanut.”

      Raamattu ei niin missään kohdin opeta. Kyseessä oli silloiset varsin yleiset käsitykset ja kirkon väärät tulkinnat Raamatusta.

      Vihervaara: ”Uutisen perusteella katolinen kirkko näyttäisi vuonna 2015 tekevän irtioton Raamattuun myös orjuuden osalta.”

      Raamattu ei mitenkään tue eri julmia orjuuden muotoja joita maailmassa on esiintynyt.

      Muinaisen Israelin orjuusjärjestelmät poikkesivat täysin näistä muista, eikä niitä voi millään tavoin rinnastaa. Muinoin Israelissa orjaksi itsensä myymisen tarkoitus oli selviytyä taloudellisesta ahdingosta, ja josta oli tietyn ajan jälkeen myöskin mahdollisuus vapautua.

      Uuden testamentin aikaisiin Rooman valtakunnan aikaisiin julmiin orjuuden muotoihin ei Jeesus, apostolit ja Raamatun kirjoittajat ottaneet kantaa. Perustettu kristinusko ei ollut yhteiskunnallinen uudistus- tai kapinaliike. Se tähtäsi Jeesukseen tulemukseen taivaallisen Jumalan valtakuntahallituksen hallitsijana ja siitä kertomiseen, että nimenomaan vain se voisi poistaa ihmisyhteisön epäoikeudenmukaisuudet ja kärsimykset.

      YK:n työjärjestön ja maailman Anti-Slavery organisaation mukaan tälläkin hetkellä on maailmassa yli 20 miljoonaa orjuudessa elävää ihmistä. Siinäpä työkenttää ”maailmanparantajille”.

    • Vesa Ahlfors: ”Kyseessä oli silloiset varsin yleiset käsitykset ja kirkon väärät tulkinnat Raamatusta.

      Minä voisin kertoa yhden toisenkin asian Raamatusta, jossa on varsin yleisesti vääriä käsityksiä ja tulkintoja Raamatusta, mutta todennäköisesti tämän päivän ihmiset yhtä höyrypäisesti väittäisivät olevansa oikeassa tässä homoasiassa kuin keskiajan ihmiset pitivät kiinni geosentrisesta maailmankuvastaan.

    • Jusu Vihervaara! : ”Minä voisin kertoa yhden toisenkin asian Raamatusta, jossa on varsin yleisesti vääriä käsityksiä ja tulkintoja Raamatusta, mutta todennäköisesti tämän päivän ihmiset yhtä höyrypäisesti väittäisivät olevansa oikeassa tässä homoasiassa kuin keskiajan ihmiset pitivät kiinni geosentrisesta maailmankuvastaan.”

      Ilmeisesti tarkoitat uutta raamatun tulkintaa ja käsitystä siitä, että miehen ja naisen välillä ei voi olla mitään muuta kuin hyväksikäyttösuhde ja että ydinperhe itsessään on orjuuden ja tyrannian muoto, kun taas homoseksualismissa on kyse aidosta rakkaudesta ja kiintymyksestä ja että kyse on aikuisen ihmisen oikeudesta toteuttaa itseään.

    • Mikä saa sinut Risto kuvittelemaan, että paheksuisin niitä ihmisiä, jotka ovat valinneet heteroseksuaalisen elämäntavan ydinperheessä?

Kirjoittaja