Anarkistipappi Oulussa

Pappien poliittinen osallistuminen on Oulussa saanut uuden ulottuvuuden. Ylen uutisen ( https://yle.fi/uutiset/3-11391864, ks. myös Kaleva 9.6.2020) mukaan Oulun tuomiokirkkoseurakunnassa työskentelevä pastori Arpad Kovacs on mukana äärivasemmistolaisessa liitossa, joka jakoi somessa asekuvan.

 

Pastori Kovacs kertoo uutisartikkelissa olleensa anarkisti jo vuosikausia. Toukokuun lopussa pastorin perustama äärivasemmistolainen yhdistys julkaisi somessa hurjan kuvan, jossa kasvonsa peittänyt mies poseeraa ase kädessä. Kuvassa ei ole Kovacs, mutta ase kuvan asemiehen kädessä on Kovacsin.

 

Poliisi on kiinnostunut kyseisen ryhmittymän toiminnasta. Ylen toimittaja onkin kysynyt Kovacsin pomolta tuomiorovasti Satu Saariselta, mitä mieltä tuomiorovasti on  pastorinsa puuhailuista. Sähköpostivastauksessa Saarinen lähinnä kehuu Kovacsia ja kertoo kantanaan, että jokainen saa yksityiselämässä kuulua laillisiin yhdistyksiin.

 

Onko näin?

 

Olisi kiva tietää, mitä mieltä tuomiorovasti  Saarinen olisi, jos joku hänen alaisensa pappi kuuluisi johonkin lailliseen äärioikeistolaiseen ryhmään, joka julkaisisi some-sivuillaan asekuvia?

 

Henkilökohtaisesti itseäni jäi mietityttämään, voiko pappi hoitaa muina ”miehinä” virkaansa samalla, kun yksityishenkilönä kuuluu ryhmään, joka flirttailee aseellisella väkivallalla ja on avoimesti anarkistinen ja äärivasemmistolainen?

 

 

 

 

 

 

    • Poliisien väkivalta erityisesti tummaihoisia kohtaan Yhdysvalloissa lienee fakta. Sen sijaan samaan aikaan, kun suomalainen aina aikaansa seuraava intelligentsia kokoontuu tuhatmäärin senaatintorille vastustamaan poliisien väkivaltaa, jota Suomessa ei ole, se sivuuttaa väkivallan, jota Suomessa on.

      THL julkaisi viime viikolla raportin, jonka sisäsivuille, mahdollisimman huomaamattomasti, se onnistui kätkeä tiedon siitä, että Suomessa maahanmuuttajaväestön parissa ympärileikataan, siis silvotaan, satoja tyttöjä vuodessa. Siinä olisi aihetta mielenilmaisuun, mutta se ei tunnu punavihreää valtavirtamediaa kiinnostavan.

      Ei se kiinnosta evankelis-luterilaista kirkkoakaan.

  1. Totta turiset, Kari-Matti. Suomalaisen rasismin ja ksenofobian ytimessä on maahanmuuttajataustaisten syrjintä ja perinteinen mustalaisviha. Eteläisellä Pohjanmaalla on juuri sattunut joukkopahoinpitely ja auton töhrintä mamu-tekstillä.

    Tuohon vastenmieliseen silpomisasiaan voi ehkä todeta, että kyse on sen verran herkästä asiasta, että paras tapa saada se loppumaan on jämäkkä matalan profiilin työ. Kunniaväkivallasta onneksi jo puhutaan.

    • Kyse on mielestäni julmasta väkivallasta. Minusta matala profiili ei siinä ole oikea menettelytapa. Silpomiset ovat vastenmielisiä ja raakoja rikoksia, joita ei saisi hyssytellä kulttuurisen sensitiivisyyden nimissä.

  2. Blogiin sellainen lisäys, että Oulun seurakuntayhtymän johtajan Pekka Asikaisen mukaan seurakunnan pastorien ei pitäisi kuulua ääriliikkeisiin. Asikaisen mukaan pappi on pappi myös virka-ajan ulkopuolella. Ks. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3f670959-c7ec-4d64-9de4-fce32f42053c

    Anarkistipappi Arpad Kovacsin mukaan anarkistiliitolla ei ole mitään militaristisia pyrkimyksiä. Edelleen Kovacs sanoo, että kuva ole uhkaus tai väkivaltainen viesti, ja ihmettelee, miten tälläisiä merkityksiä on kuvaan liitetty.

    Saako näin naivi olla? Jos sellainen yhdistys kuin anarkistiliitto julkaisee sivuillaan naamioituneen asemiehen kuvan, niin mitä siitä pitäisi ajatella? Tuskin se kutsu herttaiseen kirkolliseen mehuhetkeen ainakaan on.

  3. Senaatintorin mielenosoitus oli kahden yksityishenkilön koolle kutsuma. Sen kärki ei suinkaan kohdistunut suomalaiseen poliisiin. Sen sijaan se oli rasismin vastainen ja nimenomaan solidaarisuuden osoitus yhdysvaltalaisille poliisiväkivallan uhreille.

    Tämänpäiväisessä Hesarissa (12.6.) on aukeaman juttu ”Miksi poliisi tappaa Yhdysvalloissa niin usein?” Haastatellun texasilaisen ylikomisarion mukaan ongelma on rakenteellinen.

    Emme vielä tiedä, millaisia seurauksia George Floydin tahallisesta tappamisesta alkaneella liikehdinnällä – kyse ei ole vain katumielenosoituksista – on Yhdysvalloissa ja muuallakin.

    • Kiitos Jorma. Rakenteellinen, etenkin tummaihoisiin kohdistuva rasismi etelävaltioissa ei ole mihinkään kadonnut. Maa on sen suhteen enemmän ja vähemmän kiehuva painekattila ollut viimeiset 60 vuotta. Obaman kausi ei paljoa muuttanut. Trump tekee parhaansa räjäyttääkseen ruutitynnyrin.

    • Tuomiorovasti Marja Heltelä antoi päätöksellään Sara Balhassille luvan käyttää tuomiokirkon portaita BLM-mielenosoituksessaan. Päätöstä tehdessään Heltelä ei ilmeisesti mitenkään tarkastanut Balhassin tai BLM:n taustoja. Mielenosoituksen aikana tuomiokirkon seinä töhrittiin.

      Jorma Hentilä, sinä olet seurakuntaneuvoston jäsen. Aikooko seurakunta lähettää puhdistuslaskun Balhassille vai maksaakon Heltelä sen? Joko rikosilmoitus töhrimisestö on tehty?

  4. Miten Kari-Matti voisimme saada silpomisen loppumaan, kun se tehdään salassa ja muissa maissa.
    Tytöt lähtee perheen kanssa lomamatkalle ja…. Mitä konkreettista voidaan sen estämiseksi tehdä?
    Kunniaväkivalta on toinen salattu menettely. Olisiko olemassa keinoja muuttaa tilanne? Keskuudessamme on paljon muista kulttuureista tulleita. Heidän koko identiteettinsä on sieltä peräisin. Me voidaan sanoa että, täällä toimitaan toisin, mutta ei se heidän ajatteluaan vielä muuta miksikään.
    Aika pulassa taitaa viranomaiset näiden asioiden kanssa olla.

    • Juuri näin, Pekka. Ja etenkin sisäministeriön ylimmän poliittisen johdon ambitiot taitavat olla toisaalla.

  5. Kuten tuomiorovasti Satu Saarinen on todennut että ”kaikkien herätysliikkeiden on toimittava samoilla säännöillä, mitä kirkon järjestykseen tulee” ja samalla rytisyttänyt lasikattoja rikki kerta toisensa jälkeen (Kotimaa 11.2.2017), niin mielenkiinto kohdistuu siihen, miten hän suhtautuu Arpad Kovácsin ”anarkistiseen lintukivääri-herätysliikkeeseen.”

    • Oulun tuomiorovasti tuskin edes haluaa tehdä mitään. Jos itsenäisen Suomen alkuvuosikymmeninä papille saattoi olla ainoastaan meriitti mitä oikeammalle poliittisesti sijoittui, niin nyt päinvastoin. Jopa aseellisella väkivallalla flirttailevaa anarkistipappia katsotaan esimiehen toimesta suopeasti. Ajan kuva tämäkin.

Kirjoittaja

Kari-Matti Laaksonen
Kari-Matti Laaksonen
karilaaksonen555@gmail.com