Ehyet sääriluut

Siihen aikaan ei oltu keksitty vielä osteoporoosia eikä kaaduttu lonkkia rikki eikä siis tarvittu vielä turvahousuja. Olemmeko onnekkaampia, kun meillä on saatavilla turvahousut, mutta on myös osteoporoosi. Kirkkovuodessa tulemme oitis päivään, jolloin luita murretaan.  Ihan tänä aamuna mieleeni tulivat ne luut, jotka muilta murrettiin paitsi Jeesukselta. Mitä se on kysyi Katekismus aina aikoinaan? Lienee tarpeellista tutkia. Sanotaan, että luut murrettiin kuolemaa nopeuttamaan? Oliko siis kuitenkin Jeesuksen kuolema helpompi kuin niiden muiden? Mietitään sitä!

Jeesuksen kuolema alkoi heti ehtoollisen jälkeen verihikenä Getsemanessa. Pietarin, Jaakobin ja Johannekesen piti nähdä se, mutta hekin näkivät vasta, kun Jeesus herätti heidän unesta. Meidän jälkipolvien tulee tietää nämä asiat, siksi Jeesus herätti heidät katsomaan. Kiinniotto, tutkinnat eri asteissa ja ruoskinnat, pilkkaamiset ja  orjantappuroilla kruunaamiset olivat sitä kuoleman prosessia! Hänestä sanottiin: Hän tyhjensi itsensä! Tapahtuiko se vasta tässä tapahtumasarjassa lopullisesti?

Salli minun spekuloida! Tämä prosessi kuvaa ihmisen ja Jeesuksen kokemusta rinnakkain silloin, kun ihminen mielistyy syntiin ja alkaa toteuttaa sitä. Jeesus hikoilee verta, kun ihminen eli uskova alkaa nuokkua ja suhtautua suopeasti syntiin. Ihmisen langennut luonto pilkkaa siinä vaiheessa Vapahtajaansa. Tuottaa synnillään kuoleman Jeesukselle, mutta myös itselleen. Ihminen kärsii vasta jälkeenpäin, kun synnin vaikutus avautuu siis ero Jumalasta. Jeesus kärsii etukäteen lankemisprosessin aikana ihmisen sisimmässä. Ristillä Paavalin käsityksen mukaan olemme olleet jokainen, jos olemme olleet? Siinä on Jeesukseni, siinä on minun lihallisuuteni ja siinä on minun sielullisuuteni. Lihallisuudelta on lyöty sääriluut poikki ja sielullisuudelta, jos olen ollut Jeesuksen kanssa ristillä! Miksi näin? Siksi, että Jeesus Kristus olisi minussa ainoa, joka pystyy liikkumaan ja liikuttamaan minua!

Lihallisuus ja sielullisuus eivät kokonaan kuole ennenkuin riisun kuolevaisuuden pois yltäni. Mutta niiden ei saisi tulla koskaan niin terveiksi, että kumpikaan alkaisi määrätä toimintaani ihmisenä ja kristittynä. Olisiko tämä Pääsiäisen ihme meille mahdollinen tänä pääsiäisenä? Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo!

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Lauri

    Kiitos pohdiskeluistasi.

    Ristille ripustetut saattoivat toisinaan elää useitakin päiviä. Juutalaisessa yhteiskunnassa ei sapattina saanut kukaan olla ripustettuna. Niinpä ristiinnaulitut nostettiin sapatin ajaksi alas ristiltä ja sapatin päätyttyä nostettiin uudelleen ristille. Luiden rikkominen on menetelmä jolla estettiin ristiinnaulittujen pakeneminen.

    Jeesus todetiin jo kuolleeksi. Keihään kärjellä se vielä varmistettiin. Niinpä hänen roikkumistaan ei tarvinnut jatkaa, vaan hänet voitiin antaa haudattavaksi.

  2. Israelin uhri toimituksen mukaan, uhri sidottiin kiinni ja asetettiin puiden päälle elävänä. 1.Moos.22:9-10

    Kun Jeesus asetettiin uhriksi ihmiskunnan synneistä, niin Hänet luettiin syntisten joukkoon, ilman syntiä. Jeesus oli myös sidottu tuohon kohtaloon, jonka Isä oli hyväksi nähnyt.
    On myös huomattava, että Isä ja Poika kulkivat yhdessä matkan alttarille, kuten Aabraham ja Isak aikanaan tekivät.

    Jumala oli Kristuksessa ja sovitti ihmiskunnan synnin.

Kirjoittaja

Lahtinen Lauri
Lahtinen Laurihttps://laurileevi.wordpress.com/,%20Lauri%20Leevi%20Mikael%20Lahtinen%20youtube.com
Olen eläkkeellä sotilasammatista. Vanhemmiten ovat hengelliset asiat tulleet tärkeiksi. Olen tuottanut päivänsanakirjan: Muruja Herran pöydästä. Agape-kodin pastorina tuotan joka torstai klo 12.00 noin puolentunnin live-lähetyksen, Kun corona esti kokoontumisen...Olen jatkanut torstai juttuja otsikolla. Torstaihartaus.