”Ei ole luterilaista Neitsyt Mariaa, koska ei ole luterilaista kirkkoakaan."

Otsikko on kirjasta Risto Pottonen: Luterilainen Neitsyt Maria, koko sitaatti kuuluu:”Ei ole luterilaista Neitsyt Mariaa, koska ei ole luterilaista kirkkoakaan. Mutta on yhteinen ja apostolinen Kirkko, jossa mekin olemme ja jossa hän on Kirkon äiti.”

Kun itse kymmenisen vuotta sitten osallistuin ortodoksisen kirkon katekumeenikurssille, oli Jumalanäidin keskeisyys ehkä uusin piirre verrattuna luterilaisuuteen, jonka keskuudessa olin kasvanut. Esitän muutaman henkilökohtaisen pohdiskelun aiheesta.

Maria, Jumalanäiti oli tavallinen ihminen ja hänen poikansa on siis myös kokonaan ihminen, mutta toisaalta myös kokonaan Jumala. Tämä on mielestäni hyvin keskeistä, koska Herra todella tietää mitä on olla ihminen elettyään maan päällä yhtenä meistä. Hän varttui perheessä, työskenteli rakentajan raskaassa työssä ja kulki pääasiassa jalan pölyäviä vuoristoteitä kertoessaan jumalanvaltakunnasta. Hän myös kuoli ystäviensä hylkäämänä ja kidutettuna, ja tietää siis mitä kuolema on. Onneksemme hän kuitenkin voitti kuoleman.

Maria liittyy myös olennaisesti ihmisen vapaaseen tahtoon. Hän valitsi itse, että tahtoo synnyttää Jeesuksen: Silloin Maria sanoi: "Katso, minä olen Herran palvelijatar; tapahtukoon minulle sinun sanasi mukaan" (Luuk. 1:38). Hän on siis esikuvan meille, että meilläkin on vapaa tahto, jos haluamme käyttää sitä.

Kaanaan häissä Maria sanoi pojalleen: "Ja kun viini loppui, sanoi Jeesuksen äiti hänelle: "Heillä ei ole viiniä"." (Joh. 2:3). Hän oli siis keskeisessä osassa kun Herra aloitti julkisen toimintansa. Voimme siis hyvin mielin pyytää häneltä esirukousta.

42 kommenttia

  • Sami Paajanen sanoo:

    Kosti ajatteletko, että Maria ei olisi voinut kieltäytyä? Onko asia ymmärrettävä niin, että kun Jumala lähestyy ihmistä, ihminen ei voi mitääm vaan toteuttaa sen minkä Jumala käskee. Ihminen on kuin koneisto jonka Jumala laittaa liikkeelle, kuin robotti. Miten tämä sopii yhteen kristillisen Jumala kuvan kanssa. Sinulla taitaa olla takataskussa Lutherilta saatu sidotun tahdon kortti, luulen että tällä pelipöydällä se ei mene läpi.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Marko Sjöblom sanoo:

    Sami Paajanen. Totta kai Luther ja Melanchthon olisivat voineet kysyä idän teologeilta, mutta kuten tiedämme, uskonpuhdistus koski nimenomaan läntistä kristikuntaa. Vaikka Melanchthon saattoi ohimennen viitata myös Idän kirkon olemassaoloon ja (muistaakseni) käänsi Augsburgin tunnustuksen jopa kreikaksi heitä varten. Aina voidaan jossitella, mutta tuohon aikaan sekä Rooman paavi että Konstantinopolin patriarkka olivat julistaneet toisensa pannaan. Kosti viittaa Chemnitziin. Tämä “toinen Martti” on meille pitkälti unohdettu teologi, jota olisi syytä lukea enemmänkin.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Sen verran tuosta ”tahdon ratkaisusta” voidaan sanoa, että toinen puoli ajattelee, että ihminen omalla tahdollaan tekee päätöksen ottaa Jumalan Armon vastaan. (Näin siis ajatellaan islamissa ja monissa kristillisissä piireissä, varsinkin vapaissa suunnissa.)

    Lutherin ydin uskonpuhdistuksessa kävi juuri tuota edellämainittua ajatusta vastaan ja tavallaan herätti Paavalin ajatukset ja teologian haudasta, tuomalla esiin ajatuksen, että Jumala YKSIN vaikuttaa ihmisessä uskon Kristuksen Evankeliumin kautta, jolloin ihmisen osuus kielletään kokonaan. Ihminen voi kyllä ottaa Jumalan Pojan vastaan, mutta juuri tuon vastaanottamisen saa aikaan Jumala, ei ihminen.

    Tämä käsitys on edelleen uskonpuhdistuksen varsinainen Helmi ja Aarre, joka tekee ihmisestä Jumalan pelastaman, eli Autuaan. Ihminen ei ole enää omassa varassaan, vaan Jumalan, joka on Armollinen polvesta polveen. Jumala on se, joka vaikuttaa meissä tahtomista ja tekemistä. Ihminen ei siis ole robotti, vaan Jumalan uusi luomus Kristuksessa.

    Paavali kirjoittaa: ”Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen, ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen, ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa. Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen. Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa. Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne, hän nyt on sovittanut Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä ja nuhteettomina ja moitteettomina eteensä, jos te vain pysytte uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina, horjahtamatta pois sen evankeliumin toivosta, jonka olette kuulleet, jota on julistettu kaikessa luomakunnassa taivaan alla ja jonka palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut.

    Nyt minä iloitsen kärsiessäni teidän tähtenne, ja mikä vielä puuttuu Kristuksen ahdistuksista, sen minä täytän lihassani hänen ruumiinsa hyväksi, joka on seurakunta, jonka palvelijaksi minä olen tullut Jumalan armotalouden mukaan, joka minulle on annettu teitä varten, täydellisesti julistaakseni Jumalan sanan, sen salaisuuden, joka on ollut kätkettynä ikuisista ajoista ja polvesta polveen, mutta joka nyt on ilmoitettu hänen pyhillensä, joille Jumala tahtoi tehdä tiettäväksi, kuinka suuri pakanain keskuudessa on tämän salaisuuden kirkkaus: Kristus teissä, kirkkauden toivo. Ja häntä me julistamme, neuvoen jokaista ihmistä ja opettaen jokaista ihmistä kaikella viisaudella, asettaaksemme esiin jokaisen ihmisen täydellisenä Kristuksessa. Sitä varten minä vaivaa näenkin, taistellen hänen vaikutuksensa mukaan, joka minussa voimallisesti vaikuttaa. 1.Kol:14-29

    ”Mutta me, sinun kansasi, sinun laitumesi lampaat, kiitämme sinua iankaikkisesti, julistamme sinun kiitostasi polvesta polveen.” Ps.79:13

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Marko Sjöblom sanoo:

    Kiitos linkistä, Jari Haukka.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Sami Paajanen sanoo:

    Kosti Vasumäki29.07.2020 19:15, kirjoitit mm;

    “olemmeko väärän teologian perinnön vankeja.” Onko niin, että mielestäsi olemme? Tulkitset minua väärin mikäli ajattelet, että olisin Marian vastainen.”

    Olen sitä mieltä, että uskonpuhdistus ja sen ajan teologit muuttivat radikaalisti ja ilman mitään häpeää yhtenäisen kirkon opin Neitsyt Mariasta. He poikkesivat kirkon opista. He muuttivat esirukouskäytännön kirkossa huonoon suuntaan. Neitsyt Marialle ja muillekaan pyhille ei tule suunnata rukouksia, eikä pyytää heiltä esirukouksia. Chemintzin tarkoitushakuisuus näkyy juuri tämän tulkinnan vahvistamisessa. Luther on Maria kysymyksessä ristiriitainen, Risto Pottonen kirjoittaa kirjassaan; ” Uskonpuhdistus korosti sitä, että pyhät ihmiset ovat maan päällä. Siksi Luther toivoi pyhäinpäivän (1.11.) ja Marian taivaaseen ottamisen päivän (15.8.) viettämisen poistamista. Nämä juhlat katosivat Saksassa mutta pyhäinpäivä säilyi Ruotsi-Suomessa, onneksi” ( S.15). Toisaalta Luther kehoitta rukoilemaan ja kääntyy Neitsyt Marian puoleen kirjassaan Marian ylistyslaulu.

    Me luterilaiset olemme tämän väärän opetuksen uhreja, me puhumme Mariasta mutta tosiasiassa olemme hänet kauan sitten kadottaneet. Kunnioitamme häntä niin paljon, että omassa liturgiassa emme häntä mainitse, kunnioitamme häntä ja kaikkia pyhiä niin paljon, että emme käänny heidän puoleen esirukouspyynnöin. Meille he ovat kauan aikaan sitten kuoleita ja kuolleina he pysyvät. Olemmeko Maria vastaisia? Siltä tämä pahasti näyttää.

    Seppälä omassa kirjassaan elämän äiti, lähestyy kysymystä akateemisesta näkökulmasta, ei niinkään ortodoksisesta näkökulmasta, vaan yhtenäisen kirkon näkökulmasta. Hän käy läpi mm 40 patristista tekstiä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kosti Vasumäki sanoo:

    Sami, ajattelen, että Martin Chemnitzillä oli riittävästi kompetenssia hänen kirjoittaessaan siitä, mikä oli alkuseurakunnan käytäntö, kuten myös siitä, missä vaiheessa julkisesti alettiin kääntyä rukouksin “pyhien” puoleen. Mieluummin itsekin käännyn Hänen puoleensa, joka lupaa varmasti vastata, jota ei voi osoittaa samalla tavalla Raamatun kaanonista “ns. pyhistä.”

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Sami Paajanen sanoo:

    Kosti kirjoitat; ” Mieluummin itsekin käännyn Hänen puoleensa, joka lupaa varmasti vastata, jota ei voi osoittaa samalla tavalla Raamatun kaanonista “ns. pyhistä.”

    Eihän tässä mitään eroa ole, osoite on sama. Raamatussa apostoli Paavali pyytää esirukousta, miksi emme mekin. Kirkossa alussa kaikki ei ollut valmista, sen tiedämme monista kristillisen opin kohdista, emme silti aseta niitä kyseenalaisiksi.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Sami Paajanen sanoo:

    Kari, voitko avata tarkemmin mitä tarkoitat erolla. Jos pyydän esirukousta ja esirukoilija rukoilee Vapahtajaa, tai itse rukoilen Vapahtajaa niin onko osoite eri.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Raamattu kertoo, että Kristus on meidän uskollinen esirukoilijamme. Kristus neuvoo rukoilemaan Isää hänen nimessään. Voin myös pyytää esirukousta sisarilta ja veljiltä.

      En osaa mitenkään ajatella, että pyytäisin Neitsyt Mariaa rukoilemaan puolestani. Ortodoksinen traditio ei ohjaa Raamattuani. Ortodoksia on tässä asiassa ortodoksien omaa ortodoksiaa, joka on minulle vierasta.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Sami Paajanen sanoo:

    Kari, eikö Jeesuksen äiti ole sinun sisaresi. Eikö Paavali tai Mooses ole sinun veljesi. Tarkoitatko, että koska he eivät ole ajassamme, emme voi heiltä pyytää esirukousta, varsinkaan kun Raamatussa ei ole suoranaista vastaa esimerkkiä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Jari Haukka
    Jari Haukka

    Rivijäsen Kristuksen armeijassa.