Eikö tosissaankaan valvota J.L.?

Männä viikolla oli Espoon seurakunnan Esse -lehdessä mielipidekirjoitus koskien vl-liikkeen lapsiasiaa/ehkäisykieltoa. Siinä vanhoillislestadiolainen naisteologi vakuuttaa, ettei liikkeessä valvota jäsenten asioita. Pieni pätkä kirjoituksesta:

”Vaikka liikkeessä edelleen opetetaan, että ehkäisy on ehkäisymielessä aina Jumalan tahdon vastainen teko, kenelläkään ei ole oikeutta valvoa toisten lasten saantia.”

Kirjoituksessa todettiin myös näin, viitaten erääseen Essessä aiemmin ilmestyneeseen pilapiirrokseen:

—-”Siinä vahvistetaan virheellistä käsitystä liikkeen jäsenten valvomisesta ja sulkeutuneisuudesta.”

Siis tuo, mitä kirjoituksessa sanotaan, ettei liikkeen jäseniä valvota, niin on mielestäni höpöpuhetta. Koko ajan saan liikkeen kentältä ihan päinvastaista tietoa. Milloin minkäkin asian takia ihmisten uskoa epäillään. Joka ei halua tulla puhutelluksi, varoo tarkoin tekemästä mitään liikkeen opetusten ja käsitysten vastaista. Jonkun verran nykyään tiukkuus sääntöjen noudattamisen suhteen tietty vaihtelee asuinpaikan ja lähipiirin käsitysten mukaisesti.

Lapsiasiaa on hankalampi valvoa/kontrolloida. Siksipä ehkä juuri siitä pitääkin puhua niin paljon saarnoissa ja leireillä, kuin myös kirjoittaa liikkeen julkaisuissa. Pelottelu on ihan hyvä ja toimiva konsti saada porukka hyppimään tietyllä tavalla. Juuri viime suviseuroissa luettiin järkyttävät madonluvut ehkäisijöille: myllynkivivertaus. Katson ja ymmärrän, että kaikki liikkeen opetuksia ja käsityksiä puolustavat, allekirjoittavat myös tuon kyseisen saarnan.

Mutta kyllä lapsiasiaa valvotaankin liikkeessä. Joskus saatetaan suoraan kysyäkin ehkäisystä, kun lapsia on tullut vain muutama tai niitä on syntynyt ”liian” harvakseltaan. Essen mielipidekirjoittaja ei hyväksynyt tällaista valvomista, mutta sellaista tapahtuu. Myös vihjailuja mahdollisesta ehkäisystä esiintyy. Moni pienperheellinen joutuu kokemaan ikäviä tilanteita pienen lapsilukunsa takia. Olen kuullut monen kertovan asiasta minulle. Sellaisten kohdalla varsinkin, jotka eivät ehkäise ja haluaisivatkin aidosti lisää lapsia, ihmisten ikävät vihjailut ovat harmillisia. On ne harmillisia sellaisessakin tilanteessa, jossa ehkäisy on otettu käyttöön syystä tai toisesta. Jokainen tietää itse voimavaransa hoitaa lapsia sen verran mitä jaksaa, siinä ei ole kenelläkään ulkopuolisella nokan koputtamista. Tai jos on, sitten on vastuu myös auttaa, jos ongelmia lastenhoidon jaksamisessa ilmenee.

Vl-liikkeen ehkäisykiellon seuraamuksena on useiden perheiden kohdalla paljon uupumusta ja pahoinvointia, kukaan liikkeen jäsenistä ei tunnu kuitenkaan olevan aidon sydämenhuolestunut asiasta. Vastuu opetuksen ikävistä seuraamuksista, uupumuksesta, kärsimyksestä ja pahoinvoinnista ei ole kenelläkään, niinkö?

Eikö kenelläkään ole vastuuta sen vl-perheen kohdalla, jossa lapsia on jo otettu huostaan vanhempien uupumuksen takia ja vanhemmat ovat edelleen sitä mieltä, etteivät he voi alkaa ehkäistä ja että heidän(kin) elämänkohtalollaan on jokin tarkoitus?

Eikö kenelläkään ole vastuuta sen nuoren pariskunnan kohdalla, jotka eivät ole kyenneet ollenkaan elättämään itseään tähän päivään mennessä ja laskeskelevat mielissään rahoja, joita he lasten kautta itselleen saavat erilaisten tukien muodossa?

Eikö kenelläkään?

Minusta on. Kaikilla liikkeen jäsenillä, jotka vaikenevat tämän asian kohdalla. Kaikki he ovat ylläpitämässä ehkäisykiellosta johtuvia kärsimyksiä. Jos sinulla hyvä lukijani menee hyvin ja loistavasti suuren lapsikatraasi kanssa, olet sydämetön, jos sinua ei yhtään hetkauta vl-uskonsisaresi ja -veljesi lapsirumbasta johtuva uupumus.

Voitko syödä mussuttaa leipää nälkään kuolemaisillaan olevan ihmispolon vieressä? Kyse on samasta asiasta lapsiasiassa, tasan samasta.

 

  1. No aivan varmasti valvotaan. Tämä valvontavelvollisuus on kirjoitettu SRK -lestadiolaisuuden perustamisasiakirjaan jo 1960-luvulla, sen ensimmäisiin ja tärkeimpiin pykäliin kuuliaisuusvaatimuspykälien ohella. Maksimaalisen synnyttämisen velvoite on hyvin keskeinen opinkohta ja siksi sitä painotetaan ja valvotaan erityisesti. Aivan niinkuin eräs SRK -lestadiolaisuuden hengellisistä johtajista S. Lohi lausui taannoin: Jos ehkäisykiellosta luovutaan, kuolema on liikkeen padassa 50 vuoden sisällä. Tästä lausumasta taitaa jo olla 10 vuotta tai enemmän ja merkkejä ehkäisykiellosta luopumisesta yksilötasolla on nähtävissä lisääntyvässä määrin. Opetus tästä ei ole tainnut kuitenkaan miksikään muuttua.

  2. Mitä sanoi Jumala Kainille: Missä on veljesi Abel?
    On siis raamatullista ajatella, että veljeä ei tarvitse valvoa eli vvartioida. Kain vastasi: Olenko minä veljeni vartija? Nyt sitten voimme päätellä itse mitä Jumalan olisi pitänyt vastata. Onko veljestä huolehdittava vai ei?
    Jos kentältä kuuluu asioita, siihen on kaksi syytä. Ensimmäinen syy on siinä, että vaikeudet ovat totta.
    Toinen syy on sellainen, että närähenki tulee aina närähengen luo. Irtautunutta lähestytään usein niin, että kerrotaan juttuja. Kyllä meilläkin on niin paljon hankaluuksia sitä ja tätä…

  3. Jeesus ja Jumalan palvelus..

    Tarinan mukaan Jeesus luki juutalaisia kirjoituksia synagogassa, varsinkin Jesaja on mainittu ja viitteet, joita Jeesuksen puheissa esiintyy johtavat VT:n kirjoituksiin, Psalmeihin ja profeettoihin. Tosin ne eivät useinkaan täsmää väitetyn kanssa, vaan kertovat ihan muuta tarinaa.

    Monien mielestä Jeesus on myös jumala, ja kirjoituksestasi tuli mieleen, kun puhuit Jeesuksen pitäneen jumalanpalveluksia, että opettiko hän siis pitämään itselleen näitä seremonioita, vai kenelle ?

    Minulla ei ole mitään vaikeuksia uskoa Jumalaan, olen maalta kotoisin ja Jumala on vanhan kansan uskomuksissa liittynyt aina säähän ja satoon, koska elämä ja tuleva talvi olivat aina sadosta riippuvaisia. Jos jotain on rukoiltu, niin suotuisaa säätä, koska sadon menetys, tai halla tiesivät kurjuuttta ja niukkaa leipää.

    Jumala on ollut hyvin konkreettisesti läsnäoleva, Elo ja elonleikkuu, kultaisena lainehtivat viljapellot, kun sato on kypsää korjattavaksi. Aittaan on saatu kalaa, marjoja, sieniä, hilloja, mehuja, jauhoja ja suolattua lihaa. Kaikki hyvin, ja hiljainen kiitos sinne jonnekin. Ihmiset pyrkivät elämään niin, ettei Jumalalla olisi syytä vihastua ja saattaa heitä säiden kuritukseen ja kärsimykseen. On kunnioitettu maata ja kanssakulkijoita, myös eläimiä rinnalla kulkijoina, apuna ja ruuan antajina.

    Kaikki oli hyvin, ja yksinkertaista ja niin selvää, ei siinä mitään välimiehiä ole tarvittu sotkemassa selvää asiaa. Tämä on tietysti kirkon mielestä väärin, kun ei uskota ihmiseen, mutta tosiasia on kuitenkin, että ihminen, taivaaseen mennytkään ei voi säitä säätää. Joku muu voima niihin vaikuttaa.

    • Kiitos kommenttikirjoituksestasi Tarja Parkkila.
      On luonnollista, että Jeesus käytti heprealaisen Raamatun eli meidän Vanhan testamenttimme tekstejä saarnatessaan ja opettaessaan. Ne kerovat myös messiaasta eli Kristuksesta.

      Oli myös luonnollista, että Jeesus osallistui sekä Jerusalemin temppelin säädettyihin jumalanpalveluksiin että synagogan rukouspalvelukseen. Näin Jeesus täytti lain, antoi esimerkin sekä tavoitti kuulijansa. Oli yhteydessä Isään.

      Olen myös maalta kotoisin. Kaikki kylvö, karjan menestys ja metsän antimet koettiin Jumalan suurena lahjana sekä siunauksena. Pyhäpäivä oli tärkeä ja jumalanpalvelus vähintäänkin kuunneltiin radiosta, harvemmin päästiin kirkkoon. Seuroja, seurakuntailtoja ja hengellisiä kokouksia kylässä tosin oli.

      Jeesus on se Suuri Välimies, Jumala meidän kanssamme.

Kirjoittaja

Ilola Vuokko
Ilola Vuokko
Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen suvanteissa, pyörteissä, myrskynsilmissä ja sen opetuksen läpivärjäyksessä rapiat nelikymppiseksi kasvanut naisimmeinen.