Eräs jumalankieltäjä-tiedemies ja hänen oppaansa ja fyysikko

Eräs eurooppalainen jumalankieltäjä-tiedemies pilkkasi usein Jumalaan uskovaa opastaan tämän säännöllisesti rukoillessa teltassa, jossa he asuivat. Kerran tiedemies kysyi rukouksen jälkeen, oliko opas koskaan nähnyt Jumalaa tai oliko hän ehkä kädellään kosketellut häntä. – Ei, en ole, oli koruton vastaus.- No, miksi sitten uskot sellaiseen, jota et ole nähnyt ja jota et ole tavannut? Ei sellaista ole olemassakaan, ivasi tiedemies.

Eräänä aamuna oli tiedemies herännyt aikaisin ja tultuaan telttaan hän innostuneena kertoi oppaalleen, että kameli oli kiertänyt telttaa yöllä heidän nukkuessaan. – Näittekö sen ja koskitteko sitä? uteli opas. – En kylläkään, vastasi tiedemies. – No, ei sellaista ole olemassakaan, oli nyt vuorostaan alkuasukkaan vastaus. – Mutta tunnenhan minä kamelin jalanjäljet erämaan hiekassa, puolusteli jumalankieltäjä, – näkyiväthän ne selvästi siellä! Silloin opas vastasi: – Minun Jumalani sormenjäljet ovat kaikkialla luonnossa. Tunnenhan minä ne. Aurinko, kuu, tähdet ja koko luomakunta todistaa, että niiden tekijä on Jumala ja luoja, johon uskon. Ja siihen todistukseen yhtyy vielä sydämeni jumalkaipuu.

Sakari Korpinen, Tälle Perustalle, s. 44, Sley-Kirjat Oy, 1984.

Fyysikkona olen lähestynyt luontoa fyysikon näkökulmasta. Se ihmeellisen täydellinen looginen järjestys, jonka fysiikka meille paljastaa, ei voi olla sattuma. Se on olemassaolon perusasioita, jolta en voi sulkea silmiäni.

K. V. Laurikainen (1916-1997), Helsingin yliopiston ydinfysiikan professori 1960-1979, Virkanimike muutettiin 1978 alkeishiukkasfysiikan professoriksi, Luonto puhuu Luojastaan, 1983.

    • Kävin usein K.V. Laurikaisen luonnonfysiikan luennoilla. Kun kysyin eikö hänen Jumalansa puolesta puhuvat argumentit sovi myös jonkun muun uskonnon Jumalaan, hän antoi myöntävän vastaukseen, mutta totesi itse olevansa juuri kristitty lähinnä kultttuuriperinnön vuoksi. Hän kun oli sattunut syntymään kristilliseen kulttuuriin.

  1. Jep, usko on lujaa luottamusta siihen mikä ei näy. Miksi ihminen luottaa Jumalaan?, jota kukaan ei ole koskaan nähnyt? Siinäpä onkin ihmeellinen asia.

    ”Simeon Pietari, Jeesuksen Kristuksen palvelija ja apostoli, niille, jotka ovat saaneet yhtä kalliin uskon kuin mekin meidän Jumalamme ja Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen vanhurskaudessa.
    Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.
    Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään, joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee, niin pyrkikää juuri sentähden kaikella ahkeruudella osoittamaan uskossanne avuja, avuissa ymmärtäväisyyttä, ymmärtäväisyydessä itsenne hillitsemistä, itsenne hillitsemisessä kärsivällisyyttä, kärsivällisyydessä jumalisuutta, jumalisuudessa veljellistä rakkautta, veljellisessä rakkaudessa yhteistä rakkautta.” 2.Piet.1:1-7

    Tuossa Pietari todistaa saaneensa uskon ja sen kautta myös Jumalan lupaukset. Eli ihminen uskoo sen tähden Jumalaan, koska Jumala on itse antanut hänelle uskon.

    ”Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.” Ilm.14:12

    Kysymys ei siis ole medän omasta uskosta, vaan Jeesuksen uskosta, sillä juuri se on ihmiselle annettu Jumalan Sanan kautta…

  2. Tarina oli hieno mutta ontuva

    >>No, ei sellaista ole olemassakaan, oli nyt vuorostaan alkuasukkaan vastaus

    Kamelien olemassaolo voidaan kiistatta todistaa. Me voimme myös tarkkailla millaisia jälkiä kameli hiekkaan jättää ja tämän pohjalta perustellusti uskoa kamelin olleen paikalla.

    >>ja koko luomakunta todistaa, että niiden tekijä on Jumala ja luoja, johon uskon

    Tästä taas ei ole mitään todisteita. Emme me voi todistaa onko jumalia edes olemassa tai että onko näillä olennoilla kyky luoda yhtään mitään. Minä voisin todeta luonnon olevan todiste siitä että kalevala on totta ja että maailma syntyi sotkan munasta.

Kirjoittaja

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.