Etsikkoaikoja

Puu kaatui ja pientä tuhoa tuli siitä.

Isotkaan puut eivät aina kestä valtavaa tuulta.

Jerumia puhuu suuren tuhon tulosta jos kansa ei kuule Jumalan puhetta.

SUNNUNTAI 16.8.2020

11. sunnuntai helluntaista

Etsikkoaikoja

Ensimmäinen lukukappale Jer. 6: 16-19

Vihan päivä kauhistava!
Sydänjuuret värähtää,

Lauletaan virressä 158.

Juutalaisessa kalenterissa on yksi päivä, joka on suuri surun päivä.  Se on 9. päivä av -kuuta. Liian monta suurta onnettomuutta on sattunut sinä päivänä.

Siinain autiomaassa kansa luopui Jumalan tahdon seuraamisesta av -kuun 9. päivänä ja niin heidän piti viipyä autiomaassa vielä 40 vuotta pidempään.

Nyt Jeremia lausui profetian, että jos kansa kieltäytyy kuuntelemasta Jumalan ääntä, niin Jerusalemin temppeli hävitetään.  Tämä profetia sitten toteutuikin -  ja kuinka ollakaan -  se tuhoutui juuri  av -kuun 9. päivänä. Uuden temppelin rakentaminen toteutui vasta 70 vuotta myöhemmin.

Av -kuun 9. päivän vietto jatkuu meidän kirkossamme 11. sunnuntaina helluntaista.  Taustalla on Jeesuksen profetia Jerusalemin temppelin tuhoutumisesta. - Ja sekin tapahtui 9. päivä av -kuuta.

Kansa joka ei halua oppia menneisyydestään

on tuomittu toistamaan

kaikki menneiden sukupolvien erehdykset.

Sanotaan vanhassa viisaassa kansanperinteessä.

Jeremia kehottaa ottamaan oppia menneistä ajoista. Hän ei tarkoita että pitäisi ruveta matkimaan joitakin menneiden aikojen kultuuriin kuuluvia tapoja ja tottumuksia, vaan hän haluaa, että niistä otetaan opiksi.  Pitää siis katsoa laajemmin kuin vain tämän hetken ohimenevään tuulen heilahteluun.

Menneisyyden oikea huomioon ottaminen tuo tullessaan tulevaisuuden rakentamisen. Katse pitää suunnata eteenpäin. Tulevaisuus on Jumalan kädessä. Hänen turvissaan rakennamme tulevaisuuttamme. Nykyisyys luo pohjan tulevaisuudelle, tämän päivän toimemme huomiselle.

Kun otamme huomioon sekä menneen että tulevan, otamme huomioon myös tämän maailmanajan yli menevän todellisuuden. Maallisten huoltemme ja ilojemme keskellä katselemme Jumalan antaa tulevaisuutta ja näemme ikuisuuden suuret näköalat.  Jumalan, Ikuisen ja Kaikkivaltiaan, edessä uskallamme avautua koko elämän tarkasteluun suurena Jumalan lahjana ja tämän varmuuden varassa saamme kaikkinemme jättäytyä kaikissa elämämme kysymyksissä hänen turvallisiin käsiinsä.

 Ihmisen elämässä on aikoja, joina Jumala erityisesti vetää häntä puoleensa. Sellaista aikaa sanotaan etsikkoajaksi. Useimmiten Jumala kutsuu meitä jo nuoruudessa.

Sanoo Kristinoppi 1948  ja lisää vielä mukaan kolme raamatunkohtaa:

Etsikää Herraa silloin, kun hänet löytää voidaan; huutakaa häntä avuksi, kun hän läsnä on. Jes. 55: 6.

Me kehotamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi. Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut”. Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä. 2 Kor. 6: 1–2.

Muista Luojaasi nuoruudessasi, ennenkuin pahat päivät tulevat. Saarn. 12: 1.

Tämän se sanoo kappaleessa 68. ETSIKKOAIKA.

Kirkkomme liturginen perinne on ottanut juutalaisen av-kuun yhdeksännen päivän perinteestä meidän olosuhteisiimme soveltuvan sovellutuksen. Kirkkomme kehottaa ihmisiä havahtua näkemään Jumalan kutsun. Kohottamaan katseemme taivasta kohti. Suuntautumaan ajallisten toimiemme keskelläkin Jumalan tulevaisuutta kohti.

Tänäänkin saamme antaa kunnian Jumalalle. Tänäänkin auttaa Herra. Tänäänkin hän on läsnä. Tänäänkin saamme turvallisin mielin kantaa kaikki ilomme ja surumme hänen eteensä ja antaa itsemme kaikkinemme hänen käsiinsä ja elää rohkeasti tämänkin hetkemme osana ikiaikojen Jumalan työtä tänäkin päivänä.

Tässä sunnuntain ensimmäinen lukukappale

Jer. 6: 16-19

Näin sanoo Herra:
- Pysähtykää ja katsokaa, minne olette menossa,
ottakaa oppia menneistä ajoista!
Valitkaa oikea tie ja kulkekaa sitä,
niin löydätte rauhan.
Näin sanoin,
mutta te vastasitte: ”Emme kulje!”
Minä asetin teidän turvaksenne myös vartiomiehiä
ja sanoin teille:
Kuunnelkaa torven ääntä!
Mutta te vastasitte: ”Emme kuuntele!”
”Kuulkaa nyt, kansat! Te kaikki, jotka olette koolla, pankaa merkille, mitä nyt tapahtuu. Kuule, maa! Minä tuon onnettomuuden tälle kansalle - se on seuraus sen omista pahoista ajatuksista. Se ei ole totellut minun sanojani, ja lakini se on hylännyt.”

12 kommenttia

  • Tarja Parkkila sanoo:

    Matias

    “Sentähden, näin sanoo Herra Sebaot profeetoista: Katso, minä syötän heille koiruohoa ja juotan heille myrkkyvettä; sillä Jerusalemin profeetoista on jumalattomuus levinnyt koko maahan. ”

    Miä tämä tarkoittaa?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Tarja

      Kiitos kommentistasi

      Kansan keskuudessa liikkui monenlaista väkeä, jotka kuvittelivat omaavansa milloin minkäkinlaisia hengellisiä lahjoja, mutta jotka tästä huolimatta toimivat vain oman ymmärryksensä varassa. Antti F. Puukko puhuu tässä kansanprofeetoista. Nämä olivat kuitenkin useinkin moraaliltaan hyvinkin holtittomia, joten heistä ei ollut todelliseksi esimerkiksi toisille ihmisille.

      Jeremian aikana nämä antoivat kansalle vääriä lupauksia. Tilanteessa missä olisi tarvittu hyvinkin toisenlaisia ja ripeitä toimenpiteitä kansakunnan pelastamiseksi uhkaavilta vaaroilta nämä vain hyssyttelivät sanoen, ettei ole mitään hätää. Mitään ei sitten tehtykään ja tulos oli Jerusalemin hävitys 587/586 eKr.

      Jeremia varoitti näistä ja heidän katteettomista lupauksistaan, mutta hänen vetoomuksensa ei johtanut toivottuun uudistukseen kansan pelastamiseksi uhkaavasta uhasta.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Charlotta Lindfors sanoo:

    Kristittyjen ristiretket, juutalaisten maastakarkotukset ja erään valtakunnan lopullinen ratkaisu. On meillä kristityillä suremista !

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Matias Roto sanoo:

    Charlotta

    Kiitos kommentistasi

    Antisemitismin juuret kylvettiin jo puunilaissotien aikana. Silloin Rooma koki koko olemassaolonsa uhatuksi. Tästä seurasi puoliksi tiedottoman perinteen kulun mukaisesti syvälle asenteihin vaikuttanut perinne kaikkia seemiläisiä kohtaan. Juutalaiset ja foinikialaiset olivat läheisiä naapureita ja heidän kielensäkin olivat hyvin samanlaisia. Puunilaiset olivat läntisiä foinikialaisia.

    Poliittisella tasolla tulivat lisäksi juutalaiskapina joka johti Jerusalemin temppelin hävitykseen 9. av-kuuta vuonna 70 jKr ja tämän jälkeen vielä keisari Hadrianuksen aikana Simon bar Kokhban kapinan muodossa. Hadrianus kielsi juutalaisia asettumasta Jerusalemiin. Hän rakensi oman jumalansa temppelin Jerusalemin tuhotun pyhäkön paikalle ja rakensi Jerusalemin uudelleen pakanakaupunkina (Aelia Capitolina) vuonna 135 jKr.

    Vielä myöhemminkin samana päivänä tai lähellä 9. av-kuuta on tapahtunut muitakin suuria onnettomuuksia.

    Ensimmäinen ristiretki aloitettin virallisesti 15. elokuuta 1096, juutalaisen kalenterin mukaan 24. av-kuuta. Ristiretken ensimmäisen kuukauden aikana surmattiin noin 10 000 juutalaista, varsinkin Ranskassa ja Reininmaalla .

    18.7. 1290 , juutalaisen kalenterin mukaan 9.av-kuuta, juutalaiset karkotettiin Englannista

    31.7.1492, juutalaisen kalenterin mukaan 7. av-kuuta, juutalaiset karkotettiin Espanjasta.

    1.8.1914, juutalaisen kalenterin mukaan 9. av-kuuta, ensimmäinen maailmansota alkoi.

    2.8.1941, juutalaisen kalenterin 9. av-kuuta, SS-komentaja Heinrich Himmler vastaaotti natsipuolueen virallisen hyväksynnän “juutalaiskysymyksen lopulliselle ratkaisulle”. Lähes puolet maailman juutalaisista vangittiin ja surmattiin muutaman seuraavan vuoden aikana.

    23. 7.1942, sekin 9. av-kuuta, aloitettiin juutalaisten suurimittainen kuljetus Varsovan getosta Treblinkaan.

    Joten kyllä meillä kaikilla koko maaailman ihmisillä on suremista, kun ajattelemme, mitä kaikkea pahaa onkaan tapahtunut juutalaisia kohtaan.

    Onhan meidän evankeliumimme mukaiasta ajatella että luomisen perusteella me kaikki ihmiset kuulumme yhteen. Jos joku kansa kärsii niin koko maailma itkee.

    Terve parannuksen teko eli tuo Jeremian “muinaisten aikojen” opiksi ottaminen merkitköön sitä että kaikessa pyrimme maailmanlaajuiseen rauhaan ja ristiriitojen sovitteluun, niin ettei vastaavaa enää voisi tapahtua tai että ainakin sellaista tietoisesti vastustetaan niin paljon kuin pystymme.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Charlotta Lindfors sanoo:

    Zharja ennustaa maailmanlopun päiviä, jolloin Msiash on tuova kansalle lopullisen voiton ja sen myötä rauhan. Jeesus ei tässä onnistunut, mistä kristityt “keksivät” sisäisen rauhan (tunteen). Mutta kuka voi tuntea rauhaa, kun koko maailma on sodassa ja kärsii. Yksittäisen ihmisen kärsimys on jokaisen kärsimys. Kuluva epidemia saattaa johtaa uusiin sotiin ja taloudellisiin katastrofeihin. Joten odotellaan.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Charlotta

      Jeesus tuli sovittamaan maailman Jumalan kanssa ja tämän sovitustyön takia meitäkin kutsutaan elämään sovinnossa toinen toisemme kanssa. Jumalan rakkaus kuuluu kaikille kansoilla ja kaikille ihmisille. Siksi meidänkin on rakastettava jokaista lähimmäistämme.

      On huomatava että maailmassa on myös pahaa. Tämä paha on seurausta ihmiskunnan lankeemuksesta. Tämä syntiinlankeemuksen tuuoma turmio maailmaamme häviää vasta Jeesuksen tullessa takaisin kirkkaudessaan. Silloin Saatana heitetään tuliseen järveen ja kaiken pahan alkusyy saa lopullisen tuomionsa. Silloin ei enää sen jälkeen ole mitään pahaa Jumalan kansalle, vaan ikuinen elämä taivaassa on täydellistä onnea, ei enää itkua eikä enää parkua.

      Tämän toivon meile on tuonut meidän Vapahtajamme Jeesus.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Parkkila sanoo:

    Matias

    ” Kansan keskuudessa liikkui monenlaista profeettaa ” Liikkuuhan niitä meilläkin.

    Jeremia oli benjaminilainen, ja ensin hän aikoo nostaa suuren kansan Israelia vastaan, kun maa ja temppeli oli hävitetty ja kansa viety eksiiliin. Hän kehoittaakin palaamaan ja sanoo, että Herra kostaa Babylonialle sen pahat teot ja temppelin tuhoamisen, ja sen, että he eivät kunnioittaneet Israelin Pyhää.

    ” Herra yllyttää Meedian kuninkaat sotaan, sillä hän aikoo hävittää Babylonian. Tämä on Herran kosto, hän kostaa temppelin vuoksi. ”

    Mitä tästä profeetan sotaintoilusta ristiin rastiin pitäisi ajatella, hänhän sanookin, “Vaikka minä rankaisenkin tätä kansaa ensin ( Israel) Älkää luulko, että minä jätän muut rankaisematta ”

    Ja mistä johtuu se, että meillä valitaan aina niitä jakeita, joissa ennustetaan vain Israelille hävitystä ja kerrotaan kuinka väärin he elivät ja siksi Jumala rankaisi? Eikö tarkoitus olekin synnyttää kiertoilmauksin negatiivista tunnetilaa juutalaisia kohtaan, demonisoida heidät niskureiksi ja kovakorvaisiksi Jumalan vastustajiksi.

    Ei ole haluakaan pohtia kokonaisuuksia edes yhden profeetan kohdalla, kysyä esimerkiksi, että oliko hän oikeudenmukainen kansaa kohtaan, tai mitkä hänen motiivinsa olivat omille toimilleen. Meillä on niin ehdoton usko profeetan jumalisuudelle. Heidän puheillaan ja ankaruudellaan on niin hauska saarnata hävityksen kauhistuksia ja lähteä ristiretkille ryöstelemään ja tuhoamaan.

    Vaikka selkeästi Jeremiassa annetaan ymmärtää, että se on vielä pahempi sille jonka kautta se tulee, kuten nyt Babylonia, joka ei noussut edes Saddam Husseinin toimesta, vaikka hän olikin sanonut olevansa uudestisyntynyt Nebugadressar.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Tarja

      1) Israel eli Pohjoinen valtakunta oli hävitetty jo lähes 100-150 vuotta ennen Jeremian aikaa. Jeremian julistus kohdistui siis Eteläiseen valtakuntaa eli Juudaan ja sen asukkaisiin juutalaisiin.

      2) Jeremia puhui omalle kansalleen. Sen keskuudessa hän toimi. Hänen isänsä Hilkia oli Anatotissa toiminut pappi, kuului Samuelin ajoilta tuttuun pappi Eelin sukuun. Jeremia syntyi noin 650 eKr. sai kutsun profeetaksi nähän yli 20 vuotiaana noin 625 eKr. Anatotista Jeremia myös osti itselleen maatilan. Jerusalemin hävitys tapahtui 587/586 eKr. Kymmenisen vuotta myöhemmin Baabelia vastaan kapinoivat juutalaiset pakottivat hänet mukaansa paetessaan Egyptiin. Tuolloin Jeremia oli jo hyvin vanha mies.

      Syytökset että hänen julistuksensa muka olisi juutalaisvastaista ovat siis hänen elämäntilanteensa ulkopuolelta syntyneitä eivätkä kohtaa hänen elämänsä suureen tuskaan yrittäessään pelastaa oman kansansa turmioon vievältä tieltä.

      3) Jeremian julistus oli kyllä johdonmukaista kunakin aijankohtana silloin kun hän puhui. Ennen Jerusalemin hävitystä hän julisti, että kansan on tehtävä parannus pahoista teoistaan. Kun tämä ei toteutunut, niin sitten hän julisti että kansaa kohtaa tuomio. Kun tuomio sitten tuli ja kansa havahtui näkemään Jeremian julistaneen totuuden mukaisesti, niin silloin hän alkoi julistamaan toivoa tulevaisuudesta. Tämä merkitsi, että kansa vapautuu Baabelin pakkosiirtolaisuudesta ja saa luvan palata takaisin entisille asuinsijoilleen ja aloittaa uudelleen elämään siinä uskossa jota jo Abraham, Iisak ja Jaakob olivat tunnustaneet.

      Baabelin vankeudesta pääsemiseen pääsemiseksi piti tulla toisen mahdin, joka valtaa Baabelin. Tämä toteutui Persian kuninkaan Kooreksen eli Kyyroksen aikana.

      Myös jo ennen Jeremiaa esiintynyt profeetta Miika oli ennustanut temppelin häviötä, mutta myös sen jälkeen tulevaa pelastuksen aikaa.

      Jeremian julistus oli oman aikansa yhteyteen asetettuna erittäin rehellistä ja totuudellista ja johdonmukaista. Kuvitelmat ristiriidoista tulevat vain silloin, jos hänen toimintansa irrotetaan niistä historiallisista yhteykdistään, missä mikäkin meille säilynyt teksti on syntynyt.

      (Vrt Mannerheimiä, joka oli aikaisemmin venäläinen kenraali, mutta myöhemmin soti venäläisiä vastaan. Otettava huomioon, että hän saanut toiminnastaan suuret ansiomerkit niin Venäjän armeijassa toimimisestaan, kuin saksalaisten puolelta. Kuitenkin hänen elämänsä olosuhteet huomioon ottaen hän oli toiminnassaan johdonmukainen omalle syntymämaalleen Suomelle.)

      4) Käsittelemäni pyhän sanoma ei suinkaan ole juutalaisia vastaan vaan päin vastoin: Säilyttämällä vanhan juutalaisen surun päivän 9. av-kuuta, kristikunta omalta puoleltaan ottaa osaa Jeesuksen kotikansan suruun. Tästä tarkastelukulmasta katsoen viesti siis on: Otan osaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Tarja

      Puhut Saddam Husseinista.

      Kun hän oli kertonut tämän, niin jotkut länsimaiset lehtimiehet näyttivät oppimattomuutensa ja itämaisten ajattelutavan tuntemattomuutensa kertomalla suureen ääneen, että nyt hän on luopumassa islamista ja sen sijaan ottanut uskonnokseen muinaisen Nebukadnessarin uskonnon. Voiko sitä pahemmin vääntää vinoon sellaisen henkilön pyrkimyksiä, joka kaikin voimin pyrki olemaan koko arabimaailman muslimien paras johtaja eräänlainen kukko tunkiolla.

      Hänen varsinainen sanomansa oli aivan muualla. Nebukadnessar II, Babyloniana hallitsijana vuosina 604-562 eKr. oli se hallitsija, joka hävitti Jerusalemin temppelin ja tuhosi Eteläisen valtion eli Juudan vuonna 587/6 eKr. Tähän juutalaisten valtion hävittämiseen ja heidän pois omasta maastaan kuljettamiseen Saddam Hussein viittasi. Hän halusi olla se arabijohtaja, joka ajaisi nykyisen Israelin pois arabien keskuudesta ja tällä tavoin olisi kaikkein urhoollisin muslimi nykypolitiikan aikana.

      Läntiset tarkkailijat eivät tällaista historian tuntemusta ole koskaan ymmärtäneet, ja siksi tämä koko arabimaailmaa kovasti Israelia vastaan yllyttänyt sodanjulistus meni heitä kokonaan ohi.

      Israel sen sijaan ymmärsi, mistä on kysymys, ja vastasi ikäänkuin paluupostissa pommittamalla maan tasalle Irakilaisten rakenteilla olevan ydinvoimalan. Tuon “rauhanomaisen” ydinvoiman tavoitteenahan ei suinkaan Saddam Husseinin sodonajulistuksen mukaan ollutkaan sähkön tuottaminen, vaan niin hyvän ydinvoiman käytön hallinta, että tarvittaessa voidaan käyttää ydinaseita pelotteena Israelin kukistamiseen.

      Niinpä länsimaiden tarkkailijoitten teksteissä oli asioiden ulkopuolelta tullutta kummeksuntaa siitä, miten Israel muka ilman syytä menee pommittamaan irakilaisten rakenteilla olevan ydinvoimalan maan tasalle.

      Valitettavan usein eri kulttuurien välillä esiintyy viestien väärin ymmärtämistä ja sen seurauksena täysin asian vierestä meneviä tulkintoja myös julkisessa viestinnässä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Parkkila sanoo:

    Matias

    “Babylonia – Jumalan vasara 20 – Sinä, Babylonia, olet vasarani ja sota-aseeni. Sinulla minä murskaan kansat ja hävitän valtakunnat. 21Minä murskaan sinulla ratsut ja ratsastajat, isken vaunuja ja niiden ajajia. 22Minä murskaan sinulla miehet ja naiset, isken vanhoja ja nuoria, lyön poikia ja tyttöjä. 23Minä murskaan sinulla paimenet ja heidän laumansa, isken kyntäjiä ja heidän juhtiaan, lyön käskynhaltijoita ja maaherroja.

    24Kuitenkin minä kostan Babylonille ja kaikille Kaldean asukkaille sen pahan, mitä he ovat tehneet Siionille. Sinä, Siion, saat sen nähdä, sanoo Herra. 25Nyt minä käyn sinun kimppuusi, Babylon, sinä hävityksen vuori, josta tuho vyöryy koko maailmaan, sanoo Herra. Minä ojennan käteni sinua kohti ja sysään sinut alas korkeudesta, teen sinusta tuhkakasan. 26Sinun kiviäsi ei enää tarvita, ei kulmakiviksi, ei perustuksia varten. Sinä jäät raunioiksi etkä ikinä nouse, sanoo Herra. ” Jeremia

    Kannattaa varmaan miettiä, mitä tekee, kun Jumala voi kostaa, vaikka Jeremian mukaan Hän itse laittaa tuhoja tekemään. ” Sinä Babylon olet vasarani ja sota aseeni ” Ja sitten; ” Kuitenkin minä kostan Babylonille ja kaikille Kaldean asukkaille kaiken sen pahan mitä he ovat tehneet Siionille.”

    Matias “Baabelin vankeudesta pääsemiseen pääsemiseksi piti tulla toisen mahdin, joka valtaa Baabelin. Tämä toteutui Persian kuninkaan Kooreksen eli Kyyroksen aikana. ”

    Persiakin tuhoutui aikanaan. “Muinainen Persia oli ensimmäinen todellinen supervalta, joka yhdisti suuren maa-alueen. Persian alueita hallitsivat satraapit. Persia kukistui, kun makedonialainen valloittaja Aleksanteri Suuri kukisti Persian 334–330 eaa. Aleksanteri Suuren kuoltua Persia jäi Seleukokselle, ja maata hallitsivat kreikkalaiset (hellenistiset) seleukidit. ”

    Ja hekin tuhoutuivat. Sota ei siis kannata, sen kai siitä voi oppia .

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Tarja

      1) Olet aivan oikeassa siinä, että sota ei kannata. Siis yleisesti ottaen.

      On kuitenkin huomattava, että toisinaan kovan kovaa vastaan panemisella saavuttaa mahdollisuuden todellisempaan rauhaan kuin pelkällä sodan pakoilulla.

      Toisinaan pätee se, mitä Publius Flavius Vegetius Renatus sanoi teoksessaan Epitoma Rei militaris noin vudelta 390 jKr.: “Si vis pacem, para bellum”, ” Jos haluat rauhaa, varaudu sotaan.

      2) Juutalaiseen kerrontatekniikkaan kuului aikoinaan monenlaisten sivuhuomautusten teko kesken jonkun asian johdonmukaista esitystä. Nykyaikaisessa kerronnassa nämä pannaan alaviitteeseen, excursioon tai muuhun sellaiseen. Niinpä kesken kertomuksen missä kerrotaan Baabelista Jumalan ruoskana jonkun tapahtuman toteuttamisessa, seuraavissa jakeissa ikään kuin sivuhuomautuksena sanotaan sitten tuon pääjuonen ulkopuolisena tokaisuna, että myös tuon ruoskana käytetyn valtion käy huonosti, kun riittävästi vettä virtaa Jordan virrasta.

      3) Lähi-Itä on ollut monien kansojen sulatusuuni. Aina edellisten valtiaiden sijaan on noussut seuraavia, kun edelliset ovat vallan huumassa veltostuneet ja menettäneet henkiset voimansa järjestyksen ylläpitämiseksi.

      Toisaalta jotkut tapahtumat voivat nykyaikaisesta lukijasta tuntua oudolta, jos ei huomaa niiden taustaa. Esimerkiksi persian vallan “kukistuminen” Aleksanteri Suuren aikana voidaan yhtä hyvin nähdä tapahtumana, missä Aleksanteri teki Persian imperiumissa vallankumouksen kreikkalaisten tukemana. Näinhän armeijan avulla Dareioskin = Daarejaves oli valtaan noussut kukistamalla vastaehdokkaansa. Näin myös Rooman imperiumissa monet keisarit tulivat valtaan aseellisen voiton välityksellä, missä vastaehdokkaat kukistettiin.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Matias Roto
    Matias Roto

    Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kaupunginvaltuutettu ja tarkastuslautakunnan varapuheenjohtaja Somerolla. Lounais-Hämeen ammatillisen koulutuksen kuntayhtymän valtuutettu. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu ja kirkkoneuvoston jäsen. Vanhemmat lapset ovat jo aikuisia, kotona vielä prinsessat Hilary ja Elvira. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25