Haluaisin tuoda julki kommentin Tapio Tuomaalalta missä on hyvää asiaa todistuksessa

”__(((((((((.n erinomaisen terävät kysymykset on syytä niputtaa synti käsitteen alle. Heprean chata ja kreikan hamartia, käännetty kirkon toimesta synniksi, tarkoittaa harhaan menoa, vaikka tahtoo osua maaliin. Siis jos synti asuu minussa, niin se tarkoittaa harhaan menoa, vaikka tahtoo osua maaliin. Oikea tie, jotta ei mene harhaan, on ilmoitettu Kristuksessa.

Miksi näin? Paavali selitti asiaa ateenalaisille:

Apt-17:22 Niin Paavali seisten keskelle Areksen kukkulaa sanoi: “Ateenan miehet, minä näen teidät kaikista uskonnollisimpina. 17:23 Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: ‘Tuntemattomalle jumalalle.’ Mitä te siis tietämättänne palvelette, sen minä julistan. 17:24 Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä, 17:25 eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikään kuin hän jotain tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken. 17:26 Ja hän teki koko ihmisten kansan yhdestä verestä asumaan kaiken maan päälle ja hän on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat, 17:27 että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää, hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä. 17:28 Sillä hänessä elämme ja liikumme ja olemme, niin kuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: ‘Sillä me olemme myös hänen sukuaan.’ 17:29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on kuin kullan tai hopean tai kiven, kuvanveisto taiteen tai ihmisen ajatuksen kaltainen.

Nostan esiin yhden kohdan, jossa apostoli kumoaa elitistiset kirkko-opit:

“Koska me siis olemme Jumalan sukua…”

Siis me, niin apostoli kuin pakanoiksi kutsutut ateenalaiset. On tosi korni ajatus kristityiltä, että Jumala heittäisi sukunsa helvettiin tai kadotukseen. Niin kaamea kuva kuitenkin suurella osalla kristityistä on oikeamielisestä Jumalasta.

Onko jollakin jotain valittamista tämän asian suhteen? No, ehkä oikeauskoisilla, jotka ovat varastaneet taivaan omille porukoilleen sisäpiirioppeineen.

On syytä kysyä, miksi näin vaikeasti? Siihen on omat syynsä. joista yksi on se, että Jumalan Poika ilmestyi tehdäkseen tyhjäksi perkeleen teot. Eli on ymmärrettävä, mitä nämä teot ovat, jotta saisi vastauksen. Mitä kadonnutta Jeesus tuli etsimään?”

Niin, olemme sukua mitä meidän tulisi saamissamme Jumalan lahjoissa arvostaa eikä opetuksessamme haluta tehdä niitä mitättömiksi.

  1. Onpa kumma blogi ? Sen otsikko on ilmeisesti osoitettu jollekulle blogistin blogille tai hänen kommentilleen. Ja sen sisältö on muotoiltu tavalla, jonka ideasta on vaikea saada kiinni. Ja pitkä sitaatti Raamatusta.

    Alkaa maistua kovin sisäpiirikuviolta, kuplalta.

    Mutta kukin tavallaan. Jos tällaiset kelpaa moderaattoreille, niin ok. K24:n suosiota nämä eivät taatusti lisää.

    • Perinteiselle krist.Dogmalle kovin hankala Paavalin lausunto, joka tässä näytäyty perin gnostissävytteisenä pan-enteistisena.

    • Paavalia hyvin saa pitää syntyneen kirkon ensimmäisenä dokmaatikkona vaikka Ignatiuksen merkitystä halutaan katsoa ensimmäiseksi mikä tietysti on totta syntymässä olleen kirkon järjestyksessä ja siinä Piispan virkaa katsoen.

      Kun Paavalilta löytyy lainaamani eikö saa olla kiinnostunut asian juurista. Totta on myös Paavalin kyenneen puhumaan usein sopivasti kuulijoilleen. Eikö tämä ole historian asiaa hermeneuttisesti katsoen Lauri Frosti.

Kirjoittaja

Väisänen Pekka
Väisänen Pekka
Soossi ja joltisen pyöriät perunat. Olen nuoruudessa hiukan soittanut ja lukenut.