”Häpäisemme humanistisen ja kristillisen perintömme”

Jari Tervo äityi tiukkasanaiseksi Helsingin kirjamessujen avajaisissa tänään. Hän puhui Suomen ihmisoikeuspolitiikasta ja sen tilasta, ei siis kirjallisuuden tilasta, kuten joku olisi ehkä suonut.

”Euroopan unioni ostaa Turkilta ihmisten varastointipalveluja. Se on yksi historian suurimmista ihmiskaupoista, mutta ei sitä kutsuta ihmiskaupaksi”, Tervo jyrisi.

”Kun me eurooppalaiset olemme ostavinamme ihmisoikeuksia Turkilta, me häpäisemme humanistisen ja kristillisen perintömme. Nämä päivät eivät todellakaan ole Euroopan tähtihetkiä.”

Helsingin Sanomat referoi, että Tervon mielestä suomalainen politiikka on joutunut muukalaiskammoisten panttivangiksi. Samaa mieltä on varmasti moni muukin.

Tervon puhe on hyvä ja tarpeellinen. Loistavaa, uutisvuodon vitsinvääntäjä puhumassa näkemyksellistä asiaa. Vai miltä seuraava sitaatti kuulostaa:

”Pienelle maalle tyypillisesti Suomessa haetaan aina keskitietä, koska se kuulostaa turvalliselta. Keskitietä haetaan myös sieltä, missä sitä ei ole. Ihmisoikeuksien kannattajien ja vastustajien välillä ei ole keskitietä eikä sovitteluratkaisua. Joko ihmisoikeuksia kunnioitetaan tai sitten ei. Ei-tie vie meidät helvettiin.”

Olli Seppälä

    • Piikikäs sanankäyttö on usein oikea keino puuttua ilmeisiin vääryyksiin. Ihmisoikeuksien polkeminen se vasta epäkorrektia käytöstä onkin.

    • Ilmaisin vain henkilökohtaisen mielipiteeni Jari Tervon tyylistä, en puhunut ihmisoikeuksien polkemisesta.

    • Martti,

      en pidä myöskään sinun tyylistäsi alkaa jankuttamaan jostain, mistä toinen ei ole sanonut mitään. Kuten nyt, minä vain kerroin ko. kommentissa mielipiteeni Tervon tyylistä ilmaista asioita. En mistään muusta.

    • Joskus on hyvä huomata se, mistä joku on vaiti. Jari Tervo puuttui vakavaan asiaan ja sinä takerruit vain hänen tyyliinsä.

    • Minä kerroin henkilökohtaisen näkemykseni Tervon tyylistä, koska en katsonut tarpeelliseksi ko. kommentissa muuta kertoa. Edes Martti Pentti ei voi vaatia minua kirjoittamaan kommenteissani muuta kuin mitä kirjoitan. Turha jankuttaminen on ikävä tyylilaji.

    • Jos koet huomioni vaatimukseksi, voit kysyä itseltäsi, miksi näin ajattelet, Salme Kaikusalo. Nouseeko vaatimus lopulta sisältäsi. Minä en tietenkään voi vaatia mitään.

    • Osallistummeko välillisesti ihmisoikeuksien rikkomiseen maailmalla? Viimeksi on kohuttu maamme asekaupoista Turkemenistaniin ja Uzbekistaniin.

  1. Jari Tervo tuntuu olevan niitä tyypillisiä humanisteja, jotka istuvat mielellään tuleen toisten housuissa. On helppo lausua itsestään selviä tuomioita, kunhan ei tarvitse, kuin esiintyä oikeassa olijana ja vääryyden arvostelijana. Tekopyhyyttä on monenlaista lajia.

    Kuka on syyllinen sotaan? On liian helppoa hoitaa asiat kuntoon vain sanomalla, kuinka niiden tulisi olla ja osoitella syylliseksi niitä, jotka mielestään kuvaan parhaiten sopivat. Riippuu aina kenen puolelle asettuu, niin vihollinenkin selviää. Sota on pahinta mitä ihminen voi saada aikaan, mutta kuka on syyllinen sotaan?

    Ihmisoikeuksien rikkominen sujuu kaikilta osapuolilta yhtä hyvin, mutta puolia valitaan nyt joka puolella ja kohta me suomalaisetkin olemme kaikki toistemme kurkussa.

  2. Suomessa saa heittää Raamatun julkisesti lattialle ja järjestää tilaisuuden missä Raamattuja vaihdetaan pornolehtiin ilman että näistä teoista saa rangaistusta. Suomessa rangaistaan Koraanin polttamisesta.

    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016110122549158_uu.shtml

    Eivätkö kaikkien uskontojen pyhät kirjat ansaitse yhtä arvokkaan kohtelun eli niitä ei saisi häpäistä millään tavalla?

    • Ps. Edellisessä pitää olla ”Suomessa saa syytteen Koraanin polttamisesta”. Eikä ”Suomessa rangaistaan..”

    • Olen samaa mieltä pyhien kirjojen kunnioittamisesta. On kuitenkin muistettava, että Koraanin asema Islamissa on toinen kuin Raamatun asema kristinuskossa.Pakistanissa lähetystyötä tehnyt ilmaisi asian niin, että Raamattu ja profeetta Muhammed ovat Jumalan Sanan välittäjiä, alkukielinen Koraani ja Kristus ovat uskovilleen Jumalan Sana. Tältä pohjalta näiden pyhien kirjojen kohtelu on syystäkin erilaista.

Kirjoittaja

toimitus Kotimaa
toimitus Kotimaa
Blogissa katsellaan ohitsekiitävää maailmaa yksityiskohtien ja yleistyksien kautta. Erityisesti kirkon ja uskontojen asiat ovat luupin alla. Yhteiskuntaa unohtamatta.