Hirveää Shaibaa

Luterilaisen kirkon(?) pappi(?) Jaakko Tölli on käynyt pitämässä alustuksen vanhoillislestadiolaisten kansanopistolla. Alustus löytyy linkkinä alta. Poimin tähän muutamia parhaita paloja. Suuri on mailman pimmeys kun tämmöstä huttua julukisesti kirkon suojissa pietään. Eiköhän täsä olisi jo varotuksen paikka?

Vaan onhan se varsin virkistävvää, että joku sannoo asiat kuten ne oikiasti lestatiolaisuuvesa on.

Alla olevat on lainauksia alustuksesta. Lihavoinnit plokistin.

 

"Skitsofreeninen tilanne siis syntyy kahden vastakkaisen hengellisen maailman jännitteestä, joka näkyy työn useilla osa-alueilla. Pappi virkamiehinä ja palveluntuottajina; asiakas voi vaatia palveluita oikeuksina. Esim. papit konfirmoivat nuoria, jotka kertovat avoimesti etteivät usko Jumalaan. Eronneiden vihkiminen vastoin omaatuntoa. Joissain seurakunnissa evl-rippikoulukulttuurin huumorilähtöinen suhtautuminen pyhiin asioihin. Annanko käytökselläni ymmärtää että hyväksyn naispappeuden, tai muita jumalattomuuksia vai tyydynkö siihen että tieto lestadiolaisuudestani on riittävä lähetystyön teko."

 

"Jumalan Poika syntyi miehenä ja hän asetti kaksitoista miestä apostoleiksi. On täysin poissuljettua että naisen pappeuden virka perustuisi Uuteen testamenttiin. Se ei siis ole apostolinen virka. Ordinaatio ei tee naisista miehiä. Heillä voi olla papin puku, mutta he eivät ole pappeja. ”Vihitty naispastori” on oksymoroninen, itseristiriitainen käsite. Seurakunnalla jolla on naispastori, ei ole pastoria ollenkaan. Naipappeuden hyväksyneet ovat perustaneet evl-organisaatioon uuden viran, jolla ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Kun Kristuksen asetuksesta viran suhteen on vastoin selvää Jumalan sanaa luovuttu, ei ole mitään varmuutta, sitoutuuko Kristus sellaiseen viranhoitoon."

"Kristus ei ole antanut mielivaltaisia käskyjä vain koetellakseen kuuliaisuutta, vaan niillä on jokin päämäärän toteutumiseen tähtäävä tarkoitus. Esimerkiksi ehtoollisen sakramentti on annettu meille syntien anteeksiantamiseksi. Tämä tarkoitus jää täyttymättä, jos päämäärän kannalta oleellisia asioita ei saavuteta ja jäädään matkalle. Naisen toimittamassa ehtoollisessa on defectus, vajaus ja sakramentti voi olla siksi jopa kokonaan toimimaton."

"Kristus asetti ehtoollisen apostolien läsnäollessa, ja antoi sen apostolisen viran tehtäväksi: “Tehkää tämä minun muistokseni…” Naispappi toimittaa uskonnollista toimitusta, muttei ehtoollista, koska sen hoitoa ei ole hänelle uskottu. Hän rikkoo Kristuksen asettaman hyvän järjestyksen, jolloin sakramentti ei ole ”oikein hoidettu” eli Augsburgin tunnustuksen edellytys ei täyty. Kun siis nainen toimittaa “ehtoollisen” hän ei toimita Kristuksen kirkon virkaa, eikä voi siis toimittaa pyhää ehtoollista. Samoin kuin ei lasten leikkiessä kirkkoa, ole läsnä oikea ehtoollinen, eikä silloin jos joku erehdyksessä kastaa pingviinin, tapahdu mitään jumalallista toimintaa, sillä apostolista virkaa ei ole annettu lapsille, eikä pingviiniä ole tarkoitettu sakaramentin vastaanottajaksi."

"Homosuhteiden hyväksyminen on jatkumoa tiellä, jolla naispappeus hyväksytään. Homoseksuaalisuus on sisäänrakennettu naispappeuteen. "

"Miksi kuulumme tunnustusyhteisöön, joka ei käytännössä noudata omaa tunnustustaan? Useat vl-papit ovat puhuneet lähetystyön näkökulmasta. “Voin puhua niin kuin uskon.” Ihanko totta? Tarkemmat kysymykset osoittavat, ettei se olekaan mahdollista, ainakaan ei ole rohkeutta yrittää."

"Alttariyhteistyö naispappien kanssa ei ollut ainoastaan pragmaattinen ratkaisu. Opilliset harhat mahdollistivat sen, että liikkeemme lähti kulkemaan tässä asiassa väärään suuntaan. "

 

Linkki alustukseen

https://hulluinhuonelainen.wordpress.com/2017/03/31/pappina-suomen-ev-lut-kirkossa-2010-luvulla/

21 kommenttia

  • Marko Sjöblom sanoo:

    Luin Jaakko Töllin tekstin. Mielestäni kyse on hyvästä, tarpeellisesta ja terävästä teologisesta pohdinnasta, vaikka onkin kirkkopoliittisesti mahdollisimman epäkorrekti. Juuri näistä kysymyksenasetteluista kirkkoamme repivässä virkakysymyksessä, sukupuolineutraalista avioliittokäsityksestä käytävässä keskustelussa ja herätyskristillisen vakaumuksen omaavien pappien sydämiä raastavissa ristiriidoissa on kysymys.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit