Ihmisyys on enemmän kuin sukupuolijako, armo enemmän kuin oikeus

Minusta on ihmisyyden ilmenemiä vastaan tehdä jyrkkä raja sukupuolisuuden mukaan. Vielä enemmän mielestäni on epäkristillistä jakaa ihmiset oikealla tavalla sukupuolisiksi ja tuomita ns. normipoikkeamat pois kristilllisen siunauksen piiristä.

Jeesus ei kaihtanut erilaisten normeista poikkeavien ihmisten siunaamista, armahtamista ankaran juutalaisen lain sijasta. Hän oli kirkollinen muurinmurtaja. Jeesuksen jalanjäljissä nykykirkonkin ihmisten tulisi olla leirin ulkopuolelle astujia. Onko kirkollinen muuri liian korkea Jeesuksen perinnön vaalijoille? Farisealaisuus vs. publikaanien oikeutus Jumalan valtakunnan armotaloudessa on edelleen voimassaoleva asetelma. Toiset olivat kirkon valtapaikoilla, etunenässä, toiset takariveissä ja syntisiksi luettuja, kuitenkin Jeesuksen kannattamia.

33 kommenttia

  • Markku Virta sanoo:

    Ei kirkko ole kieltäytynyt siunaamasta kaikenlaisia ihmisiä. Kaikkia parisuhteita kirkko ei siunaa: mm. samaa sukupuolta olevien ja avoliittojen siunaamisia ei tapahdu.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Päivi Huuhtanen-Somero sanoo:

    Kirkko kieltäytyy siunaamasta joissakin ihmissuhteessa olevia ihmisiä. Parisuhteet ovat ihmissuhteita kaikissa muodoissaan, eli ihmisistä ja heidän yhteytensä siunaamisen torjumisesta on kysymys, kun kieltäydytään siunaamasta homejen parisuhteita.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Markku Virta sanoo:

      Kirkko ei kieltäydy siunaamasta missään parisuhteessa olevia ihmisiä. Ketään ei ole suljettu pois kristillisen siunauksen piiristä. Kirkko ei vain siunaa kaikki suhteita. Mm avoliittoja ei siunata.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    Kirkosta tulee silloin kristillinen lahko, jos se alkaa tulkita Raamattua oman mielensä mukaan. Naispappeudesta Raamattu ei puhu. Joten sitä ei voi verrata tähän. Homoseksuaalisuus on selkeästi Raamatussa kielletty. niin uudessa, kuin vanhassakin testamentissa. Raamatun opetukset on kirkolle se perustus, jonka päällä sen toiminta seisoo. Mikäli kirkko luopuu tästä perustastaan, niin muuta perustusta sillä ei sen jälkeen ole. Asian hyväksyminen on yksi askel luopumiseen kristillisestä uskosta. Näin selkeää askelta siihen suuntaan kirkkomme ei vielä tähän mennessä ole ottanut.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      “Kirkosta tulee silloin kristillinen lahko, jos se alkaa tulkita Raamattua oman mielensä mukaan.”

      Kyllä se kirkko on Pekka tulkinnut heprealaisia, aramealaisai ja kreikkalaisia raamattutekstejään jo parituhatta vuotta ihan oman mielensä mukaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • May Roth-Edelmann sanoo:

      “Homoseksuaalisuus on selkeästi Raamatussa kielletty.”

      Onko Luoja luonut sekundaa luodessaan nämä seksuaalisesti poikkeavat ihmiset, joita maailmassamme on miljoonia? Onko heiltä kielletty rakkaus, rakastaminen, niin kuin he sen kokevat. Jo vuosia sitten tästä samasta aiheesta puhuttaessa kirjoitin, että jos maapallo olisi litteä pannukakku, kuinka paljon ihmisiä olisikaan ajettu sen reunalle ja pudotettu alas,

      “Mikäli kirkko luopuu tästä perustastaan, niin muuta perustusta sillä ei sen jälkeen ole.” Siis homoseksuaalisuuden kieltäminen on kirkon tärkein perusta???

      Entä rakkauden kaksoiskäsky ja pienoisevankeliumi?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Päivi Huuhtanen-Somero sanoo:

    Jeesus ei perustanut nykyisin tunnettua kristillistä kirkkoa jos lainkaan instituutiota omanakaan aikanaan ja kapinoi juutalaista kirkkoa vastaan henkipatoksi asti. Hän itse ei myöskään kieltäytynyt syntisen naisen kohtaamisesta, miksei myöskään olisi kohdannut armahtaen sukupuolisesti “toisenlaisia” siunausta kaipaavia ihmisiä. Raamatullisesti perusteltu kirkollinen kielteisyys on mielestäni (anteeksi maallikkouteni) vastoin Jeesuksen radikalismia.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Päivi Huuhtanen-Somero sanoo:

    Mies ja rakastajatar, miksei myös nainen ja hänen rakastajansa, eivät ilmeisestikään hae minkäänlaista vahvistusta eikä siunausta suhteelleen. Ei yhteiskunnallista eikä kirkollista. Syntinen nainen suhteineen haki siunausta Jeesukselta. Ja sai… Armo kävi oikeudesta.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Juhani Ketomäki sanoo:

      Kierrätcitse kysymyksen eli että JOS he hakevat, pappi saattaa sen kieltää oman että häneltä vaaditaan mitään selitystä. Kun sinä kannatat homosuhteen siunaamista niin varmaan kannatat myös tällaisen suhteen siunaamista?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Salme Kaikusalo sanoo:

    “Syntinen nainen suhteineen haki siunausta Jeesukselta. Ja sai”

    Mitenkähän asia tarkkaan ottaen oli. Ei Jeesus siunannut syntisen naisen suhteita. Jeesus sanoi “Mene, äläkä enää syntiä tee.”

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Päivi Huuhtanen-Somero sanoo:

    Salme, tarkoitin kyllä sitä, että nainen sai siunauksen, vaikka oli syntinen. Nainen sai armon juutalaiseen oikeuteen (lakiin) nähden.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Salme Kaikusalo sanoo:

      Niin. Juutalainen oikeus olisi vaatinut kivitystuomion.

      Raamatun periaate on “Joka syntinsä tunnustaa ja hylkää, se saa armon.”

      “Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. “

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      “Herra sanoi Moosekselle: ‘Sano israelilaisille: Jos joku tekee toiselle vääryyttä ja näin luopuu Herrasta ja hänen käskyistään, hän joutuu syynalaiseksi. Hänen tulee tunnustaa tekemänsä synti ja korvata aiheuttamansa vahinko kokonaisuudessaan sille, jolle on vahingon tuottanut, sekä lisätä korvaukseen vielä viidesosa. Jos hän ei voi maksaa korvausta vahinkoa kärsineelle itselleen eikä tällä myöskään ole lähisukulaista, joka voisi ottaa korvauksen vastaan, vahingonkorvaus kuuluu Herralle. Se on annettava papille. Lisäksi hänelle on tuotava pässi, joka uhrataan syyllisen syntien sovitukseksi. Papille kuuluvat myös kaikki uhrilahjat, joita israelilaiset tuovat pyhinä lahjoina. Jokainen pappi saa pitää hänelle tuodut pyhät lahjat; kaikki, mitä joku antaa papille, on papin omaa.'” Tuo ‘Raamatun periaate’ on Mooseksen laissa ratkaisevasti erilainen kuin evankeliumissa. Taas kohtaamme kysymyksen Raamatun lukemisesta, ymmärtämisestä ja tulkinnasta nykyisenä aikana.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Henrik Sawela sanoo:

      “Papille kuuluvat myös kaikki uhrilahjat, joita israelilaiset tuovat pyhinä lahjoina. Jokainen pappi saa pitää hänelle tuodut pyhät lahjat; kaikki, mitä joku antaa papille, on papin omaa.’”

      Kukaan pappi ei ole voinut tuollaista häpeämätöntä tekstiä laatia, joten sen on todella pitänyt tulla ylhäältä…

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Päivi Huuhtanen-Somero sanoo:

    En intä tätä selkeää kirkollista raamatuntulkintaa. Raamatussa on kuitenkin kahdenlainen armonkäsitys, ymmärtääkseni. VT:n lain henki, joka dellyttää tunnustusta lain rikkomisesta. Katumusta ja parannuksentekoa saadakseen armon. Jeesuksen lainluku ei ehdollistanut armoa. Jumala armahtaa kenet armahtaakin. Jeesuksen seuraaja saa armon lahjaksi, ei ansiosta. Itse armo kutsuu ihmisen parannukseen. Usko, hapuilevakin, riittää. Eikä usko ole ihmisestä vaan Jumalasta lähtöisin.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • May Roth-Edelmann sanoo:

    Entäpä kenen puoliso on esim. pappi, joka elää kolmannen puolisonsa kanssa ja kaksi edellistä ovat elossa ja molemmat on hyljätty. Kun olin lapsi kotopuolessani nämä entiset puolisot tunnettiin nimellä “elävän leski”.

    Siunaako kirkko tämän kolmannen avioliiton? Eroavan osapuolen on helppo sanoa: emme sopineet yhteen. Mutta oliko tahtoa tarpeeksi?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Päivi Huuhtanen-Somero sanoo:

    En tiedä, mutta en usko kirkon tekevän eroa toisen tai kolmannen puolison suhteen. Jos ero on virallinen, kai kolmas avioliittokin siunataan (tai siihen vihitään). – Kuten sanonta kuuluu: tahtoa on, muttei voimaa. Näinkin on joissain tapauksissa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Päivi Huuhtanen-Somero
    Päivi Huuhtanen-Somero

    Eläköitynyt estetiikan, kirjallisuustieteen ja taidekasvatuksen dosentti. Retriitinohjaaja. Hengellinen ohjaaja. Useita rukoukseen ja hengelliseen harjoitukseen liittyviä kirjoja ja kirjoituksia 1985-. Esseitä kristillisestä taiteesta ja kulttuurista. Runoja, aforismeja.