Jälleen syntyminen

Kun puhutaan uudestisyntymisestä, viitataan yleensä Jeesuksen ja Nikodeemuksen väliseen keskusteluun. Mutta miksi kirkon suomennoksissa on sana uudesti, uudesti syntyminen?

Rauhan julistuksen sanatarkka suomennos: "Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Varmasti, varmasti sanon sinulle, jos joku ei synny ylhäältä (anothen), se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.""

"Älä ihmettele, mitä sanoin sinulle, teidän täytyy syntyä ylhäältä (anothen)."

Ylhäällä olevaan Jerusalemiin Paavali viittaa Galatalaiskirjeessä: "Mutta ylhäällä on vapaa Jerusalem, joka on meidän kaikkien äiti."

Vapaa äiti synnyttää vapaita lapsia, mikä viitannee vapauteen laista ja lain kirouksesta.

Ylhäällä olevan äidin, Jerusalemin, laskeutumisesta kertoo Ilmestyskirja:

"Ja minä, Johannes, näin pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin laskeutuvan taivaasta Jumalan luota, valmistettuna kuin morsian, miehelleen kaunistetun. Ja kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten kanssa, ja hän asuu heidän kanssaan, heidän Jumala."

Toki "uudesti"syntymisestä puhutaan Ut:ssa, mutta sanalla jälleen:

Matteus 19:28: "Niin Jeesus sanoi heille: "Varmasti sanon teille, jälleensyntymisessä (palingenesia, yhdistelmä sanoista palin, jälleen, taas, genesis, syntyminen).

Tiitukselle: "ei oikeamielisistä teoista, jotka me teimme, vaan hän armonsa mukaan pelasti meidät jälleensyntymisen (palingenesia) pesun ja Pyhän Hengen uudistamisen kautta,"

Pietari kertoo myös "uudesti"syntymisestä. Hän tosin käyttää sanaa anagennao, jossa ana on etuliite, tarkoittaen esim. jälleen, uudelleen, gennao = synnyttää. Ana -etuliite antaa siis mahdollisuuden käyttää uudesti -sanaa, mutta jotta pysytään yhtenäisessä ilmoituksessa, niin sen mukaan Pietari kirjoittaa: "Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on jälleensynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleista nousemisen kautta,"

Jos hyväksytään jälleen sana uudesti sanan tilalle, niin mikä muuttuu teologisesti? Jälleen sana tekee ymmärrettäväksi Jeesuksen sanat:

"sillä Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä kadonnut on."

Johannes selventää: "Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot."

Ei Jeesus tullut pelastamaan katolilaisia, lestadiolaisia, luterilaisia tai muita oman napansa ympärillä pyöriviä uskonnollisia egoisteja tai hifistelijöitä, jotka kuulevat ja ymmärtävät sellaista, mihin tavisihminen ei voi päästä. Hänen tehtävänsä Ihmisen Poikana on mittaamattoman paljon tärkeämpi ja se koskee koko maailmaa ja kaikkia ihmisiä ennen ja nyt ja huomenna sekä luomakunnan entistämistä Jumalan tahdon mukaiseksi paratiisiksi.

Viimeisessä Raamatun kirjassa elämän puu nousee keskiöön Jumalan majassa, niin kuin elämän puu oli keskiössä Raamatun alkulehdillä.

" Jolla on korva, kuulkoon, mitä Henki seurakunnalle sanoo. Voittavan minä annan syödä elämän puusta, joka on Jumalan paratiisin keskellä."

"Pääkadun ja virran keskellä oli elämän puu, joka tekee kaksitoista hedelmää, aina jokaisen kuukauden mukaan antaen hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen parantamiseksi."

Johannes jatkaa ja hänen profetiansa on yhtenevä Hesekielin temppelin kanssa:

"Ja mitään kirousta ei enää tule, ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä ja näkevät hänen kasvonsa ja hänen nimensä on kirjoitettu heidän otsiinsa."

Hesekiel selventää, mitä tarkoittaa pelastus Raamatun kontekstissa ja että on kahdenlaista pappeutta. Kansa ei ole sama asia kuin temppelin pappeus, mutta papit ovat kansaa varten seisoen Herran edessä. Tämän kansan, jota varten papit ovat, kristillisyys on kylmästi heittämässä helvettiin, kaatopaikalle. Eivät Ylimmäisen Papin papit elä itseään varten, kuten ei heidän Herransa Ihmisen Poikana elänyt itseään varten.

 

.

17 kommenttia

  • ismo malinen sanoo:

    Niinpä… Lutherin kirjoitukset ovat kovasti lohduttaneet minua, en niistä ole väkivaltaiseksi tullut, päinvastoin, olen jo aikaa sitten luopunut kantamasta aseita kadulla, jota nuoruudessani oli tapana kantaa.

    Luther on avannut minulle Paavalin teologiaa ja Jeesuksen sain kerran kohdata yön pimeydessä, kun syvyydessä huusin Häntä avukseni…

    ”Olkoon kukin meistä lähimmäiselleen mieliksi hänen parhaaksensa, että hän rakentuisi. Sillä ei Kristuskaan elänyt itsellensä mieliksi, vaan niinkuin kirjoitettu on: “Niiden herjaukset, jotka sinua herjaavat, ovat sattuneet minuun”. Sillä kaikki, mikä ennen on kirjoitettu, on kirjoitettu meille opiksi, että meillä kärsivällisyyden ja Raamatun lohdutuksen kautta olisi toivo. Mutta kärsivällisyyden ja lohdutuksen Jumala suokoon teille, että olisitte yksimieliset keskenänne, Kristuksen Jeesuksen mielen mukaan, niin että te yksimielisesti ja yhdestä suusta ylistäisitte Jumalaa ja meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen isää. Hoivatkaa sentähden toinen toistanne, niinkuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi. Room.15:2-7

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Ismo Malinen:””Niinpä… Lutherin kirjoitukset ovat kovasti lohduttaneet minua, en niistä ole väkivaltaiseksi tullut, päinvastoin, olen jo aikaa sitten luopunut kantamasta aseita kadulla, jota nuoruudessani oli tapana kantaa.””

    Unohdat tässä että Luther ja hänen “kirkkonsa” on kuohittu eli sen valta määrittää kuinka tulee elää on mennyt.

    Entä jos olisit elänyt Lutherin aikaan niin olisitko ollut väkivaltainen uskosi puolesta?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Salla Tyrväinen sanoo:

    Saarnasin aiheesta, ja tässä katkelma saarnastani. Käytän Aimo T. Nikolaisen kommentaaria: “Muista evankeliumeista tunnemme Jeesuksen sanat: ”Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niin kuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle” ja ”Ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.” Askel lasten kaltaisuudesta sikiön kaltaisuuteen ei ole pitkä, ja Jumala siis saattoi ja saattaa antaa ihmiselle uuden alun. Syntymistä tarkoittava kreikan verbi (gennaoo) on tarkoittanut myös sikiämistä: uudesti syntyminen on ylhäältä sikiämistä. Jeesus ikään kuin karusti toteaa, ettei ihminen inhimillisyydestään käsin ja omin voimin pääse osalliseksi Jumalan valtakunnasta. Sanojen korostus on kuitenkin sellainen, että toivon kipinä jää. Se, mikä on ihmisestä käsin mahdotonta, on Jumalalle mahdollista. Itseasiassa hellenistisissä eli kreikkalaisperäisissä mysteeriuskonnoissa kaivattiin myös uudestisyntymistä ja pelastusta sen (uudestisyntymän) kautta. (Nikodemus kysymyksellään osoittaa tuntevansa aikansa kirjallisuutta ja kysymyksen, jota kysyttiin liittyen uudestisyntymään). Tuo syntymä oli saavutettavissa vihkimysten ja määrättyjen salaisten rituaalien kautta. Tuota ihmisperäistä rituaalien kautta uudesti synnyttämistä vasten Jeesuksen julistus tuo raikkaan tuulahduksen taivaasta. Vaikka vesi ja henki yhtäältä viittaavat kasteeseen, ne pohjimmiltaan viittaavat,ja nimenomaan vesi ja henki yhdessä taivaasta tulevaan, elävään ja elämää antavaan veteen. Vanhassa testamentissa maallisessa vedessä säilyi luomisesta kapasiteetti olla erityisen taivaallisen siunauksen lähde. Jes. luvussa 26 sanotaan: Tomuun vaipuneet, herätkää ja riemuitkaa! Sinun kimaltava aamukasteesi virvoittaa maan ja niin maa palauttaa kuolleet elämään.” Myöhäisrabbinistisen käsityksen mukaan elävää vettä säilytettiin 7. taivaassa, siis lähimpänä Jumalaa. Henki tekee eläväksi ja myös vesi tekee Raamatun maailmassa eläväksi, ne eivät ole vastakkaisia vaan rinnakkaisia. Sen sijaan vastakkaisia ovat kaksi olemisen tapaa tai olemisen muotoa, jotka asetetaan Nikodemoksen eteen: liha ja henki, liha tarkoittaa suunnilleen samaa kuin itsekkyys, Henki viittaa puolestaan vahvasti rakkauteen. Hengen synnyttämäksi ja osalliseksi tässä ja nyt Jumalan valtakunnasta päästään Jumalan Hengen vaikutuksesta. Niin juutalaisessa kuin kreikkalaisessakin kirjallisuudessa tuulen käsittämättömyyttä käytetään Jumalan käsittämättömyyden vertauskuvana. Vaikka emme ymmärrä, milloin Jumalan Henki vaikuttaa emmekä pysty häntä määräämään, me kuitenkin tunnistamme sydämessämme tuon Hengen vaikutuksen, kuten kuulemme tuulen. Pidetään siis sydän avoimena, vastaanottavaisena ja tarkkaavaisena Jumalan puhuttelulle, Jumalan Hengen työlle meissä. Voisi sanoa: joka itse menee kuin tuulispää, eikä pysähdy kuuntelemaan, kenties ohittaa tietämättään Jumalan Hengen kosketukset.”

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Kiitos kirjoituksesta.

      Puhdas vesi on kristallisen kirkasta ja läpinäkyvää, hajutonta ja mautonta. Jumalan vesi antaa elämän. Mutta miten tunnistaa Jumalan vesi, kun se ei ihmiselle maistu miltään eikä se näy, vaan on läpinäkyvää. Valitaan mieluummin limonadia tai voimajuomaa, dopingia, joka auttaa lihaksia, lihaa, kasvamaan, mutta ihmisen henki kärsii kuitenkin kuivuudesta.

      Ilmoita asiaton kommentti